@Kebne1 Det tror jag är en klassiker, och en fälla för många. ”Det var ju så lätt att sluta, du är nog ingen riktigt alkis, du kan nog dricka lite då och då.”

Jag tror att du fortfarande befinner dig på skalan ”jag ska inte dricka”. Du behöver förflytta dig till ”jag vill inte dricka”. Enda sättet är att fortsätta plugga nyktra fakta, nöta, nöta, nöta. Din ambivalens beror på en dissonans mellan ditt medvetna jag och ditt undermedvetna jag. Det finns en liten del av dig som fortfarande tror på alkoholromantiken. Du sörjer fortfarande att du inte kan dricka.

Avskräckning kan funka också, sök på ”intervention” på youtube. Oerhört obehagligt att se hur folk beter sig när de kommit till nästa stadie i missbruket. Där vill vi inte hamna! Vi är tacksamma och glada över att vi har insett allvaret innan det gick åt helvete fullständigt.

Kram 🐘

Jag tror du har helt rätt. Jag blir allena över jul med doggen, då ska jag råplugga! Idag en bättre dag igen och inte en tanke på a. Tack för råd! ❤️❄️🙏🏼@Andrahalvlek

Jag är stenhård med rutiner igen. Tränar, äter och sover på nästan minuten samma tid varje dag. Undras hur länge det tar innan alkoholen slutar göra sig påmind? December är ju en festligheternas månad och jag ser så fram emot nästa år. Mot mitt andra nyktra. Det gäller bara att hang in there🌟❤️❄️kämpa på alla fina🙏🏼

@Kebne1 För mig hjälper det att inte fokusera på tex att det är en festligheternas månad. Att jag inte ägnar det någon tanke. Kanske funkar det för mig för att jag fokuserar på hur nice det är att vara nykter och det stärker mig så mycket inombords. Jag känner mig så himla fräsch, stark och duktig. Det motiverar mig till att fortsätta i dessa tankebanor.

Mitt motto är ju ”dit uppmärksamheten går, sker tillväxt”. Att ju mer jag fokuserar mina tankar på något, desto mer växer detta i kraft. Det skapar nya banor i hjärnan. Jag ska på julfest på jobbet på torsdag och det jag fokuserar mina tankar på är hur fräsch jag är som dricker alkoholfritt och är nykter. Jag känner mig nästan lite mallig över det. En egen hemlighet jag har och inte berättar för andra, men den hemligheten gör mig stolt och glad över mig själv. Typ ”fan vad jag är duktig som blivit nykter, fan vad stark jag är, ni skulle bara veta😂”.

Kanske mer meditation skulle kunna vara något, låta det inombords och hjärnan få koppla av lite i stillhet?

Sköt om dig, du gör det så jävla bra!🌟❤️

Åh, tack!@vår2022 jag ska verkligen verkligen ta till mig av de orden! Jag körde ju det mindsetet tidigare i min nykterhet men jag tappade det på vägen!
Jag försökte titta på prevention på youtube som @elefanten tipsade om men jag är ju en liten mes. Vågade inte! Jag kan inte se skräckfilmer heller. Däremot läste jag min lista på hur jag mår när jag dricker. Och hur jäkla härligt jag mår nu. From idag blir det ändrad mindset: jag sover som en gud, vaknar fräsch, huden är fin, ögonen klara osv osv. Tack snälla @vår2022. Guld värt detta forum🌟🌟🌟

majken_r

@Kebne1 läst lite ikapp hos dig, så glad att du skriver om dina utmaningar och tankar. Och de kloka inspirerande svar du får av @vår2022 @Andrahalvlek. Är bra ”kurs” för mig att ta del av, känner igen mig lite och tänker det är viktigt att inte glömma. Kram🙏🏼🤎

@Kebne1 Det är så bra att du skriver, både för dig själv och för andra här på forumet. Vi behöver dela och ta del av varandra. Det är viktigt.
Bra att du hittat dina rutiner igen. Jag lyssnade om på boken ”skål ta mig fan” häromdagen när jag kände att jag svajade. Nu är jag fullkomligt på banan igen. Jag tappade fokus på mig själv och la mitt fokus på andra som mår sämre än jag i min närhet och det sög så mycket kraft att jag knappt hade någon kvar till mig själv. Jag ser det som en lärdom.

Vi måste se oss själva, ta hand om oss själva först och på djupet. När vi svajar måste vi greppa tag om oss igen. Känna in vad vi behöver. Landa.

Kram❤️

@Kebne1 Ja, tänk vad härligt att vakna nykter. Fräsch i kroppen och i ansiktet. Klara tankar och en återhämtad hjärna och kropp som får jobba på som den ska utan störningar av gift som alkohol. En ny härlig dag! Hur vill jag att den ska se ut idag? Jag tror det är bra att läsa det man själv skrivit, gå tillbaka i hur det var och jämföra med nu. Det kan man relatera till. Säga högt att Alkoholdjävulen, du ska inte få förvrida mina tankar igen! Jag vet hur lömsk du är! Det som är bra med att fokusera på positiva tankar är att de kör över de negativa tankarna, det är en starkare kraft.

Det har med hjärnan att göra. Vår frontallob, vår VD i hjärnan, där sunt förnuft och riskbedömningar sker, blev överkörd av känslohjärnan, där känslorna och suget styr, när vi var i alkoholdimman. Man skulle kunna kalla det för myteri. Frontalloben, vår VD, blev så bedövad av alkohol och slutade fungera som den ska göra. Det blev kaos, ingen styrning och ledning, ingen VD och myteristerna hade noll plan och drack vin 24/7 för att slippa tänka och leda.

Nu när du varit nykter så länge har hjärnan fått återhämta sig, myteriet har avtagit och fått backa tillbaka och VD:n styr igen som den ska. Nykterheten har stärkt frontalloben till att kunna ta bra, riskbedöma och vettiga beslut igen. Det råder ordning och reda. Tankar som är myterist-tankar, om hur mysigt det skulle vara att få dricka bara lite, kan poppa upp då och då. De finns där i sin dvala och känner glöggdoften och försöker göra sig hörda. Hjärnspåren i din nyktra hjärna är fortfarande rätt spröda, färska och med tiden blir de allt starkare och tjockare. VD:n kör på och vet att utmaningar kommer vid vissa tider då myteristerna försöker sticka upp och mopsa sig. De försöker visa sig starkare än de är och positiva tankar är deras akilleshäl. VD:ns strategi är att fokusera på positiva tankar och hur härligt det är med ordning och reda, lugn och harmoni, fräschör och klara tankar. Hon vet att det kör över myteristerna och ju mer hon fokuserar på hur nice det är att vara nykter, desto starkare blir frontalloben. Så det gäller att träna på dessa tankar och hålla dem vid liv om det skulle uppstå något gnabb där nere i känslohjärnan, då tystnar de igen💪❤️

Återigen: tack❤️🌟@vår2022
Det är som en irriterande liten hackspett som kommer och knackar på i hjärnan. Lite gott vore det väl? Ett litet glas?
Men jävlarihavet! Jag ska inte falla till föga! Ett glas blir till tusen inom en timma! Sen är jag där igen! I vinträsket. Och där har jag fan i mig simmat färdigt!

Ja. Inte glömma! Jag läste min tråd från början. Bra kom-ihåg! Sen bara fortsätta foka på hur jäkla bra vi mår idag, jämfört med då! Eller hur?🌟❤️🙏🏼@majken_r

@Kebne1 Jag lyssnade nog på den boken minst tio gg. Hade den som insomningsbok i flera månader. Perfekt för hjärntvätt!

”Intervention” var det du skulle söka upp på youtube. Korta stunder klarar du, oerhört avskräckande. I en film ligger en äldre kvinna på golvet och halvsover. Apkalas. Hon tar sig inte upp från golvet. Hennes vuxne son filmar och pratar med henne. Man dör av skam å hennes vägnar nästan. Vilket gift det är!

Kram 🐘

Jag förstår filmerna utan att ha sett dem. Jag är en sån där person som lever mig för hårt in i det jag ser. Klarar i princip inte av nyheterna ens🙈Men jag kan se filmen framför mig iallafall. Jag kommer inte hamna där. Jag jobbar stenhårt nu med positiva tankar och allt känns lättare igen! Livet livet. En sak är säker iallafall: allt blir bättre utan A! 🙏🏼@Andrahalvlek

Lista på mående efter ett år:
Mina organ mår bra
Ingen hjärtklappning
Bra sömn
Fin hy
Klar blick
Ingen ångest
Ingen skam
Mycket mycket lugnare
Bättre relationer
Gått ner i vikt
Mycket gladare
Fått Ett inre lugn
Tagit upp gamla hobbies

Note to self

@Kebne1 Det är bra att du skriver på här, och reflekterar över saker och ting! 🤗 Jag tror att den där nio-dagars frånvaron från nykterheten tyvärr förstörde en del. Du behövde absolut inte börja om från ruta 1, men alkoholdjävulen fick rejält med luft då.❤️ Det är den långa sammanhängande nykterheten som är väldigt viktig. Minsta tillförsel av alkohol så triggas beroendet igång igen med full kraft. Men nu vet du detta, och är ännu mer beslutsam till att inte ta det första glaset. 👍 Hur går det förresten med det där frivillighetsarbetet som du skrev om? Språklärare var det va? Det gäller ju att ha meningsfulla och roliga saker att sysselsätta sig med. Då kommer du aldrig att känna något sug efter alkohol någon mer gång. 😃 Njut av ditt välmående och se positivt på framtiden. Allt är möjligt!

Kram

@Kebne1 Alltså hur bra som helst! Det är verkligen härligt att vara nykter med alla dessa effekter. De som inte är alkoholberoende tänker nog inte så mycket på dessa saker, de har inget att jämföra med. Det tar det för givet. Vi som är beroende tänker på detta och förmodligen gör det oss tacksammare på något sätt. Vi har ett då och nu. Det är sådan tacksamhet som kan bubbla inom mig, men som jag inte pratar om med folk jag inte känner eller typ på jobbet. Det är en skön känsla som sprider en glädje såväl inombords som utåt. Positiva känslor och tankar gör också att empatin ökar.

Ha det gott❤️

@vår2022 Sedan när du har varit nykter i över två år så kan du säga om någon frågar: Nä, alkohol, det slutade jag att dricka för flera år sedan!😂 Det är en riktigt skön känsla när man säger det. Äkta tacksamhet och stolthet känner man då.😄

Kram

Ja, den var hemskt onödig den där 9-dagars vindrickande! Jag har problemens att låsa mig med nått för vi reser en del titt som tätt men jag har projekt mest hela tiden egentligen. Jag och min dotter skriver en bok tillsammans och den tar mycket av min tid. Sen fiskar jag ju! @Torn

Igår innan jag la mig listade jag alla saker som är positiva med att inte dricka innan jag somnade. Och så gott jag sov. Jag tror det var @elefanten som skrev hos mig att jag förmodligen ff är kvar i "jag får inte dricka" istället för "jag vill inte dricka". Jag tror hon har rätt! Jag ska kämpa som sjutton till "jag vill inte dricka"!@vår2022