Hej
Har nu under snart ett halvår följt er och lärt mig så mycket. Nu behöver jag er🙏
Tappat bort mig själv i skilsmässa och bib allt för att dämpa och överleva. Imorgon är dag 1, kommer skriva mer om allt efterhand

Hej alla❤️
Jag är kvar, dag 4 nykter imorgon. Tog snedsteg 3 dagar under julhelgen med 2 glas vin per gång
Inte helt nöjd men inte katastrof…
Kämpar nu vidare och ska lyckas med en månad till att börja med utan alkohol
Önskar er alla fina ett gott nytt år❤️
Vi hörs 2022!

Dag 4 som nykter
Herregud att man kan svettas så mycket.
Hela natten.. Blev nog 3-4 timmars sömn
Vaknar med huvudvärk men stolt!
Blev en mysig nyår med några nära vänner. Körde OCH hämtade dottern på fest. Lite stolt själv och glad dotter. Fick en känsla av rastlöshet igår när någon av vännerna blev lite väl onykter och började ”fyllegagga” mitt sug försvann och tog disken istället. Drack 2 alkoholfria öl och A fri skumpa klockan 12. Lite orättvist att vakna torr i munnen och huvudvärk. Nu kör vi en ny nykter dag. Blir lite träning och god middag ikväll.
God fortsättning alla och önskar er alla ett underbart 2022❤️❤️❤️

@juni22 Härligt jobbat! Snart är du igenom värsta fasen. Vad stolt du ska vara över att kunna hämta din dotter från festen och vad glad och stolt över dig hon måste vara😀. Ja, fyllegagg är inget man orkar höra på och tänk hur ofta man själv fyllegaggat😬. Träning och god middag gör en gott.

2022 kommer att bli ett bra år❤️💪

@juni22 kul att du fixade nyårsafton nykter.
ja, det är jobbigt att sitta och lyssna på fyllesnack, man måste vara packad själv för att förstå språket.
Svettningarna kommer att avta nu när du passerat dag 4-5 ca.
Dock muntorrhet och huvudvärk har jag fortfarande vissa mornar nu efter 3 veckor.
Kämpa på!

Samma denna morgon. Huvudvärk och dålig sömn men fortfarande nykter så det är bra. Orolig under dagen igår och inbillade mig att jag hade farliga absint besvär, googlade runt och läste och kände efter för mycket. Kände ändå igår kväll att jag kunde slappna av mer och följde en hel film. Hoppas ni alla har en fin start på det nya året❤️ Min dag 5

@juni22 Ja det kan ta ett tag med dålig sömn och huvudvärk. Tror den abstinensen du har är ofarlig men jobbig. Vad jag förstår så mår man superdåligt och måste läggas in om man har en farlig abstinens. Råd som ges här är att ta b1 vitaminer som man får brist på vid långvarig konsumtion av alkohol. Det är svårt att tillgodogöra sig via mat. Jag har köpt Bjäst tabletter på Apotea, finns även i välsorterade mataffärer. Sedan tar jag D vitamin och magnesium.

Tyckte ändå det började vända en del efter dag 5 till det bättre, kämpa på belöning kommer💪💕

Godmorgon
Dag 6. Tror att den fysiska abstinensen gett sig, skönt. Inte sovit mycket och tung i kroppen och huvudvärk men känns ändå helt okej. Nu kaffe i soffan sedan promenad med hunden

@juni22 Du kämpar på - så bra! Hoppas det lugnar sig lite nu när det gått några fler dagar! Att sömnen blir bättre.
Jag har ju ganska många a-fria dagar men min sömn varierar fortfarande... Om jag väl lyckats somna brukar det funka - men om sömnen inte vill komma tar det tid, lätt att känna sig stressad då. Det gör ju inte saken bättre!
Ha en fin dag 🤗 o hoppas din sömn blir bättre!

1 vecka idag. Sömnen är kaos, tror jag sovit Max 3 timmar. Det som jag kom att tänka på är att jag innan jag började dricka alltid har haft svårt med nattsömn, svårt att komma till ro och tankar som snurrar. Måste ändra min rutin, tror jag ska börja läsa en bok istället för att scrolla på telefonen innan jag somnar. Igår hade jag mycket energi under dagen. Tränade, städade och var glad. När kvällen kommer blir jag lite paralyserad, vet inte vad jag ska göra, känner mig deppig, trött men ändå rastlös. Åt ostbågar, drack en alkoholfri öl, 0%. Tittade på tv, kände mig trött men när jag lägger mig i sängen är det omöjligt att somna.
Dag 7 som sagt, är ledig några dagar till och det är skönt. Har bestämt mig att oavsett vilka tankar som kommer ska jag vara nykter i 30 dagar och sedan ta ett nytt beslut. En dag i taget!
Känner egentligen inget sug mer att det är såå tråkigt på kvällen utan avkoppling och rus, detta är ju ett sug i sig, men inte så att jag saknar smaken av vin och saknar absolut inte att ha ångest och vara bakfull. Vaknar med huvudvärk och torr i munnen men är inte bakfull!!
Önskar er alla en fin tisdag❤️

Grattis till att du red ut fysiska abstinensfasen! Känner igen sömnproblemen, är själv i samma fas. Sover en kvart, vaknar upp, svårt att somna om, sover en kvart, vaknar upp etc.
För mig tog det några månader innan sömnen började funka sist när jag var nykter ett år. Man kan även få hjälp med ickeberoendeframkallande sömntabletter. Det är något jag själv funderar på för tillfället, via beroendevården.

@juni22 Grattis till en vecka🎉. Ja, sömnen var väldigt störd i början av nykterheten. När jag drack somnade jag av fyllan men sömnen är inte av god kvalitet fast man sover. De gånger jag inte drack var det omöjligt att sova, sömnen var helt störd. Nu efter drygt 10 veckor nykter sover jag mycket bättre. När jag har svårt att somna har jag i alla fall ingen ångest eller oro som tidigare. Jag har slutat kolla i mobilen innan jag ska sova, det kan sätta igång tankar. Läser eller lyssnar på någon bok och det gör mig skönt trött. Nu har jag laddat ned en gratis app, smiling mind, en typ av meditation för olika tillfällen tex morgon, dag och kväll. Korta meditationer, ska prova under dagen och ikväll när jag ska sova.
Ha det gott🌸💕

Kväll sjunde dagen. Haft en bra aktiv kväll med barnen och det känns bra. Lite envis huvudvärk annars tycker jag att det har varit en bra dag. Tror det är lättare med nykterheten när man är ledig. Mina triggers som jag vet hittills är stress och så ser ju vardagen ofta ut med barn, lämning/hämtning, jobb osv. Tror också sorg/dåligt mående är en trigger, ofta när jag känner detta som jag dricker till jag däckar.
Kommer ha 10 dystra dagar innan vardagen kör igång och det känns skönt. Har bestämt mig för att träna 3 kvällar i veckan och hoppas att jag då kommer bli skönt trött och slippa det värsta suget. Får hittar strategier efterhand
Önskar er en trevlig kväll❤️