Hej
Har nu under snart ett halvår följt er och lärt mig så mycket. Nu behöver jag er🙏
Tappat bort mig själv i skilsmässa och bib allt för att dämpa och överleva. Imorgon är dag 1, kommer skriva mer om allt efterhand

Godmorgon
De få timmar jag har sovit har jag drömt om vin. I hela drömmen gömde jag det, flyttade det från ställe till ställe för att ingen annan skulle hitta det😂 jag drömde inte att jag drack utan hela drömmen var en kamp i att gömma det.
Sov mellan 1-3. Åt godis och var vaken mellan 3-5. Sov till 8. Vaknat med huvudvärk och torr i munnen men nykter.
Igår kväll blev jag så super irriterad på min särbo, bubblade i hela kroppen, fick verkligen bita ihop. Han gjorde inget fel, bara retade mig på allt han sa.
Det är ju så att förr när jag drack så gömde jag mitt vin lite överallt, detta för att försäkra mig om att jag kunde fylla på när jag ville. Drack ibland ur kaffekoppar så barnen skulle tro att jag drack kaffe, tror inte jag lurade dem…
Handlade ofta hem extra vin på lördagar för att försäkra mig om att det fanns på söndagar då bolaget är stängt. Vet en gång då det var stängt på lördagen för det var nån helgdag jag missat, blev sjukt stressad för just den helgen fanns ingen alkohol hemma! Tog en flaska vin av dottern,(utan att fråga) och kände att helgen var förstörd då det inte fanns vin i överflöd
Så sjukt!
Blir en joggingrunda med hunden snart men först kaffe och nyheter.
Måste köpa några bra böcker idag också

Visst är det skönt att slippa planerandet med vin-hamstrandet! Det är en befrielse att inte behöva planera inköpen. Jag ska också ut och springa med doggen, i nysnö, min favorit! Ha en ny nykter dag❄️🏃🏻‍♀️@juni22

@juni22 Stark igenkänning! Jag hade många gömställen i huset och drack också ur kaffekoppar, rödvinet liknade ju kaffe från ett långt håll😂. Det värsta som kunde hända var som du säger om vinet tog slut mitt i eller inte räckte! Började även att smygdricka på morgonen, så fort maken var på toa eller ute sprang jag till köket och fyllde snabbt ett glas och gömde, om jag hade tomt på gömstället. När jag städade senast hittade jag en liten petflaska med gammalt unket vin i som jag gömt, tänk att det gick så långt. Reflexen att smussla, när maken gått ut ur huset, satt kvar ett tag, men mindes snabbt att jag ju slutat dricka. Sååå skönt att slippa planera, smyga, smussla och ljuga mer😀

Ha en fin löptur med hunden🌸💕

Ja precis så var det. Vin i kaffekoppar eller mörka glas. Nya allt konstigare platser att gömma på . Länge tänkte jag att jag kan väl dricka så och sen hålla pauser ibland. Men det blev allt svårare att hålla de där pauserna. Ändå stönar jag lite när kompis tycker jag är duktig- att sluta är ingenting mot att faktiskt inte börja igen, inte idag, inte någon dag. Aldrig. @juni22

Stor igenkänning. Har även drömt många liknande drömmar. Det där gömmandet är så sjukt att vi är många som känner igen. Jag gick över till sprit för att det tog mindre plats att gömma kontra effekten. Kunde även få plats i jobbväskan. 😅 Ständigt hade jag oron när jag var ute och frun hemma att hon skulle hitta en flaska sprit i garderoben. Så skönt att slippa allt sånt.

Dag 9
Tror jag sovit 4 timmar avbruten sömn. Det konstiga är att jag vaknar ändå piggare än när jag drack. Kommer inte ihåg någon dröm. Lite huvudvärk och torr i munnen. Gott med kaffe. I går när jag inte kunde sova såg jag på klipp om alkohol och hjärnan och insikter kom om att det krävs ganska långt alkoholstopp om man ska låta hjärnan återhämta sig. Hade varit intressant att få se en bild av sin egen hjärna. Dagarna går bra för mig men kvällarna är tuffa!
Förstår att jag nu är inne i en ”lättare” period och att det fr v 3 och upp till 6 månader kan bli tuffare. Min tanke innan var att jag efter 30 dagar kanske kan prova måttligt, har aldrig testat det innan, att ha alkohol stopp och sedan bli måttfull. Efter mina nya kunskaper känns detta dock tveksamt
Mycket tankar men just nu är det en dag i taget som gäller! Samlar nyktra dagar och nya vanor
Önskar er en fin torsdag💕

@juni22 Jag har också haft den tanken. Så bra och trevlig det skulle vara att kunna ta ett glas med en vän. Härliga sommarkvällar med ett glas kall dryck. Men jag är övertygad om att jag tillhör den gruppen som aldrig kan stanna vid ett glas, så jag tänker inte utmana ödet genom att testa och förstöra allt jag jobbat så hårt för. Det finns också goda a-fria alternativ så man iallafall kan ha något att sippa på.

Aldrig mer alkohol 👍🤗

Jag tillhör också den skaran som siktar på ”aldrig mer”@juni22 När man väl passerat den jobbiga fasen med nynykterheten kan jag liksom inte tänka att jag ska göra om detta igen! Nä, är inte värt det helt enkelt.

@juni22 Jag tar också till mig mycket fakta om alkohol för att förstå vad som händer i hjärnan. Tidigare ignorerade jag sådan kunskap, ville inte veta. Shit, vad alkohol påverkar och förstör hjärnan! Det som är fantastiskt är att hjärnan är plastisk och kan repareras vid alkoholstopp. Det blir också lättare att förstå varför man mår på olika sätt med kunskap om hjärnan. Jag tänker ofta på att det tar 3-6 månader för hjärnan att återhämta sig helt och bli återställd. Även fast man känner att man mår bättre tidigare behöver hjärnan få sin tid av återhämtning. I början av min nykterhet hade jag inget bestämt mål, men på dag 4 hade jag bestämt mig. Jag ska bli nykterist och aldrig mer dricka alkohol, för jag kan inte hantera alkohol och jag kan inte bara ta ett glas eller säga stopp. Jag vill också vara snäll mot min hjärna❤️

Dag 10!
Tvåsiffrigt och det är bra. Var en millisekund från att ta ett glas vin igår kväll. Det som räddade mig tillslut var att jag JAG lyckades tänka ett steg längre, pratade med mig själv: så skönt att få slappna av och få ett rus. Ja, absolut men hur kommer du känna imorgon? Är det värt att förstöra dina nyktra dagar? Du ska ju springa med hunden imorgon bitti? Du sviker ju dig själv och dina uppsatta mål!
Jag KLARADE det! Stolt och skönt att jag nu vet att jag kan hantera sug!
Har också lärt mig vilken sjuk kraft alkohol har!

Så bra att du berättade det! Det skall jag tänka på om jag skulle få sug, eller snarare när för det kommer ju att komma. Det går att välja bort. Listig falsk och stark hette det förr om alkohol, nu heter det nåt annat.

Tack, ja slug är jävelskapet!!
Nu har jag sprungit 5 km med hunden och känner livet i mig. Tror det får bli löprunda morgon och kväll nu ett par dagar för att hålla suget borta
Önskar er en fin fredag alla kämpar❤️

@juni22 Super!💪Bra jobbat och snackat med dig själv! Alkoholdjävulen lurar runt hörnet och pockar på då och då. Löpning är toppen och även hunden blir glad att få springa🐕

Andra löprundan för dagen avklarad🤣
Hunden undrar om jag blivit galen men glad blev hon😂
Kommer nog bo i löpkläderna närmast dagarna!
Ni som varit nyktra länge, när släpper det värsta suget?

Dag 11
Häftigt att det gått 11 dagar, känns bra!
I natt har det blivit ca 3 timmars sömn. Kunde inte somna igår, men inte pga sug eller oro utan kände mig taggad på livet.
Detta med att bli nykter är verkligen en berg och dalbanan och det är bara att åka med☺️
Känns himla skönt att vara mer närvarande, märker det tydligt i min relation med barnen, jag är mer i nuet och har tålamod att lyssna klart när de berättar något. Min förmåga att planera börjar bli bättre och känner mig mer levande.
Just nu i denna stund mår jag bra!!
Löpning är grymt, märker att ca 3-5 timmar efter ett motionspass så är suget kontrollerbart.
Mina tankar börjar mer och mer gå till att det enklaste är nog att förbli nykter under obestämd framtid så mycket som blir enklare och har förstått att min hjärna behöver långt tid att läka.
Oavsett jag är nykter idag och kommer fortsätta med det!
Önskar er en fin lördag och kämpa på när suget kommer, kom ihåg det är ”bara” en känsla som går över❤️❤️❤️

Ett härligt och glädjande inlägg @juni22 Jag känner som du, mer närvarande och klara tankar, en äkta glädje som inte kommer av ett rus. Det gäller att minnas dessa bra stunder när suget kommer över en. Precis som du skriver.. det är bara en känsla som går över. Du resonerar så klokt. Ha en riktigt fin lördag nu 💕💞