Hej
Har nu under snart ett halvår följt er och lärt mig så mycket. Nu behöver jag er🙏
Tappat bort mig själv i skilsmässa och bib allt för att dämpa och överleva. Imorgon är dag 1, kommer skriva mer om allt efterhand

@juni22 Blir så glad av att läsa ditt inlägg😀. Som att du tar livet åter i besittning som du vill ha det och tar kommandot. Du har bra strategier när sug kommer och alkoholdjävulen knackar på💪. Ju längre man är alkoholfri och får känna de positiva effekterna av det, ju mer reflekterar man kring tankarna om alkohol. Du kommer att hitta den väg som du vill gå på och som passar dig. Bra jobbat!

Ha en fin lördag💕

Blev 2 joggingturer idag också. Så länge jag håller igång så fungerar det. Nu känner jag ett visst sug och lite sorgsenhet, ska det inte vara roligare än så här? Lite rastlös och oroskänsla. Men det kommer bättre stunder igen, det vet jag. Hoppas på en god nattsömn.
Hoppas ni haft en mysig lördag❤️

@juni22 Känner igen den känslan av att "jaha, är det inte roligare än så här..." Nä, det kanske inte är det vare sig med alkohol eller utan! Jag känner efter alldeles för mycket tror jag, vet inte hur det är med dig? För mig blir det lätt långtråkigt... Nu har jag ju lugnare aktiviteter för mig, är inte ute o springer så jag vet inte om det skulle hjälpa mig? Känslan av rastlöshet och oro känner jag igen! Men rätt som det är har känslorna klingat av - som tur är!!! Hoppas det lugnar ner sig för dig också!
God nattkram! 🤗

@juni22 Min erfarenhet är att det är mer en kamp i början, man får slita hårt för att ”komma igen” till andra sidan och där Alkoholdjävulen inte pockar på lika mycket. När man kommit igenom kommer nya känslor. Rastlös, oro, tråkigt och vemodigt. Kände också mer irritation. Typ som du säger ska det inte vara roligare än så här? Jag hade en bild av att jag skulle vara så glad och nöjd. Jag fick en helt annan tillgång till mina känslor, de som alltid bedövades med alkohol. De blev naknare, trodde någonstans att jag bara kunde gå vidare och var inte beredd på att dessa känslor skulle dyka upp. Det är dessa känslor jag nu bearbetar och som jag försöker förstå och hur de påverkar mig. Försöker förstår om dessa känslor fick mig att dricka och varför. Denna process kommer få mig att landa i mig själv samtidigt som jag fortsätter med processen att vara nykter, då jag har tillgång till känslorna nykter. På väg mot en bättre version av mig själv som@Andra halvlek så fint uttrycker det.

Du kämpar på så bra! Kram och ha en fin söndag❄️🌸💕

Tack för era svar och tankar. Tålamod är nog ledordet och att acceptera att det tar tid och att en ny väg måste byggas, att orka möta alla känslor som dyker upp. Försöker just nu ta en dag i taget och njuta när det känns okej.
Dag 12
Fortfarande huvudvärk som stör, dock sovit min bästa natt, 5 timmar obruten sömn. Blir som vanligt löprunda och lite städ/fix här hemma. Har inte utsatt mig för jobbiga situationer förutom nyår, som gick bra. Har en prövning på fredag kväll som jag ska hitta en bra plan för.
Hoppas ni alla får en härlig söndag💕

Dag 13, snart 2 veckor
Mycket känns bra, mer energi och gladare dagtid
Kvällarna är dock hemskt jobbiga, vet liksom inte vad jag ska göra, lite orolig och deppig och ligger mest i soffan, kollar tv och läser i forumet.
Tålamod har jag förstått är nummer 1 och såklart att inte ta första glaset! Känner mig lite små irriterad. Hoppas saker blir bättre när sömnen stabiliseras, blev ca 4-5 timmars sömn i natt.
Vi är i karantän just nu då en familjemedlem har fått Corona

Känner igen allt! Jag var så irriterad första tiden: stackars man OCH hund! Jag Deppkänslan var och är ff där, den klingar av lite mer och mer för varje dag som går. Det gäller nog bara att härda ut och tänka att det kommer bli bättre! Jag började meditera efter ca 12 dagar och det har hjälpt mig. @juni22

@juni22 skrev:"Kvällarna är dock hemskt jobbiga, vet liksom inte vad jag ska göra, lite orolig och deppig och ligger mest i soffan, kollar tv och läser i forumet."

You nailed it,, precis så känner/gör jag också@juni22

@juni22 Känns igen. Jag har sett så många serier på Netflix, men det tar bort de egna tankarna ett tag. Lagar mat som kräver lite tid som tidsfördriv, men även roligt och gott. Läser böcker som tar mig någon annanstans. Spelar även Tetris, som jag aldrig gjort förut och försöker slå rekord hela tiden😀. Meditation eller yoga är nog jättebra också, provat lite lätt och det är skönt. Tycker att det är mycket bättre idag då det gått lite längre tid. Så ge det tid, försök bara att acceptera att det är så just nu, det kommer att bli bättre. Kram🌷

Hej
Då jag varit ärlig och blottat mig här så fortsätter jag med det. Tanken var en nykter månad och sedan måttligt. Blev 3 glas vin igår och även idag, vilket var helt oplanerat och nu börjar jag inse vad ni menar som säger tack och hej till A.
Det går inte med måttligt, man vill bara ha mer!!
Jag kommer tillbaka, starkare och mer beslutsam

@juni22 God kväll!
För mig skulle det inte funka med att dricka lite, kändes nödvändigt att välja helt a-fritt! Det är inte lätt det heller men jag slipper att diskutera med mig själv o kan tänka att jag behöver inte dricka alls!
Hoppas att du kommer fram till hur du vill göra/ha det!
Kram från mig 🤗

Ärlighet är bra, kanske har jag nämnt det förr men boken Skål ta mig fan fick mig att inse många saker kring problematiskt drickande. 🤗 har du läst den? lycka till med vägen framåt

@juni22 Bra att du är ärlig mot dig själv, det ger självinsikt och man ser sanningen. Att vara sann och ärlig mot mig själv har varit A och O i min nykterhetskamp. Jag kan inte ta ett glas vin, jag vill alltid ha minst hela flaskan. Min beroendehjärna kommer alltid att skrika efter mer om jag tar ett glas, det är min insikt och sanning om mig själv. Därför kan jag inte dricka måttligt, hur jag än skulle vilja det. Jag är alkoholist och kommer alltid att ha denna sjukdom. Det enda sättet att hålla denna sjukdom i schack är att inte dricka. Det positiva med det är att mitt liv är så mycket bättre utan på alla sätt och vis, jag behöver inte alkoholgiftet för att må bra. Eller rättare alkoholen gör mig sjuk och mitt liv till ett helvete.

Ibland behöver man göra snedsteg för att inse hur man fungerar på riktigt, som du säger ”jag kommer tillbaka, starkare och mer beslutsam”. Bra där! Häng inte läpp, ingen självömkan hjälper! Upp på hästen igen med nya friska tag! Vi finns här och stöttar dig! Vi vet exakt vad det handlar om. Så kämpa på, ny dag idag💪💪💪💕

@juni22 så bra att du genast drar rätt slutsats. En behandlare sa en gång till mig: hur många gånger har du försökt dricka lagom? Kanske 100 sa jag. Och varför tror du att det nu skulle gå bra? Ja, då blev jag svarslös. Sen var jag nykter i flera år. Men sen får man igen för sig att det kanske skulle gå bra, som om begäret aldrig ger upp. Man måste jobba lite med det varje dag, om inte annat så vara tacksam för ännu en nykter dag och många fler i sikte. I frihet!

Okej….Då är jag här igen! Dricka måttligt kan jag inte! Mår skit, ångest, yr och ingen koll.
Något jag konstaterat är att min väg i livet måste vara helt utan alkohol och har inget annat val än att fixa det!
Men när ska jag börja? Provat trappa ner, går inte!! Har en resa inbokad om ca 1 vecka till solen. Börja nu eller efter resan?
Har fortsatt läsa här även om jag inget skrivit❤️

Välkommen tillbaka @juni22
Ibland blir det bara så i vår resa mot nykterhet men du kämpar och vill och du börjar bli redo igen. Har läst dina tidigare inlägg så du verkar ha det tufft hur du hanterar mängden du dricker och du mår skit. Så jag rekommenderar att du tar tag i det nu. Om du inte kan trappa ner eller sluta så uppsök vården så de kan hjälpa dig med ångesten och abstinensen. Ha resan som en morot att du kommer få uppleva så mycket mer och njuta på ett annat sätt än om du reser som du mår nu.
Kämpa, du är starkare än du tror 💪💖