@Se klart @Himmelellerhelvette Tusen tack för att ni skriver! Jag känner mig så ensam i det här just nu. Är på dag 4 nu och känns som jag har influensan men tror det är abstinensbesvär. Har bestämt mig för att sluta för gott nu, men det känns lite svajigt. Kommer behöva skriva här mycket för att klara mig igenom detta. Förra gången klarade jag drygt hundra dagar sen började jag så smått och sedan i maj har det varit mycket hemmadrickande. Därav abstinensen. Jag ska ta mig igenom denna fas och försöka arbeta med mig själv igen, definiera varför jag dricker och vad jag kan göra åt det. Uppgiven och liten idag. Tack för att ni finns här!🌸

@Inombords Heja dig💪🏻 Toppen att du är på dag 5! Min resa t nykterhet har varit allt annat än rak men idag har jag varit nykter i tio månader. Jag skrev här på forumet nog i tre år innan jag insåg att jag behövde mer än forumet men jag slutade aldrig skriva. Det är dock många som klarat av att bli nyktra av forumets stöd. Så..jag tror på dig men fortsätt att skriva om det du behöver skriva om🙏🏻Kramar❤️❤️

@Varafrisk åh hej Varafrisk! Jag har precis läst ikapp din resa, herregud vad du har varit modig och stark! 10 månader alltså! Helt fantastiskt! 👏
Jag håller i och samlar dagar nu. Hoppas abstinensbesvären lägger sig snart så jag kan känna mig friskare. Kram!

@Inombords Välkommen tillbaka och grattis till dag 5!🥳 ja, det är lite svajigt och stappligt i början, men nu är du på dag 5 och snart är den första puckeln avklarad och du kommer att få mer krafter och stabilitet på din resa. Sköt om dig och skriv här om hur det går, det är en bra och fast punkt att hålla sig till❤️

@vår2022 Åh vad glad jag blir över att du tittar in! Du har så bra synpunkter! Ja nu är jag i full fart med att dricka julmust så jag får vara nykter första helgen på läänge. Jag inser att jag måste jobba på djupet med mig själv, men just nu ska jag fokusera på att ta mig över 14dagarspuckeln. Vill minnas att det gick lättare sen. Det går bra för dig va? 🌸

@Inombords Ja, minns att vi hade många intressanta samtal😁. Åh, vad skönt att vara nykter den första helgen på länge och tänk vad bra du ska må imorgon när du vaknar obakis och vad gott kaffet ska smaka. Det blir lättare för var dag som går och jag tyckte nog att den första veckan var värst vad gäller abstinens. Ja, det går bra för mig och jag har nu varit nykter i över 2 år. Jag har utvecklats och processat på många livsområden och det finns inte på kartan att alkohol skulle få vara en del av mitt liv mer. För det är nu jag lever fullt ut, jag har balans och kan hantera svårigheter på ett bra sätt.

Ha det gott!❤️

@vår2022 Det låter ju underbart! Det är dit jag ska! Det finns inget annat alternativ nu, jag måste få bort alkoholen ur mitt liv för gott. Jag klurar lite på vad jag ska göra annorlunda den här gången eftersom jag föll efter ca 100 dagar sist. Jag ska undvika alkoholfri öl och cider tror jag, för säkerhets skull. Sen måste jag lägga till träning för att hålla igång kroppen och hjärnan. Förmodligen borde jag väl hitta nån sorts terapi också och ta reda på orsakerna till att jag känt att jag behöver bedöva mig. Men just nu ska jag bara vara nykter och ta en dag i taget.

En vecka idag! Abstinensen är nästan borta men ersatts av covid. Allt är dock bättre än att vara onykter! Sjöng lite för mig själv i bilen på väg från jobbet, ett tydligt tecken på att jag mår bättre. Men oj det känns som om dagarna går väldigt mycket långsammare när man räknar dom…

@Inombords En vecka är ändå mycket och igenom den värsta abstinensen, bra gjort!💪. Och lite sång för dig själv på det😁. Det kan kännas långsamt i början, men det rullar på med dagar hela tiden. Vi har en benägenhet att vilja att allt ska gå så fort, men allt som sker i processen behöver den tid det tar. Det är som att så ett frö i jorden. Man ger den vatten och omvårdnad. Efter någon vecka börjar den titta fram ur jorden som ett grönt litet blad. Man gallrar efter ett tag för att plantan ska bli stark och få möjlighet att växa ifred och få en god start. Det blir allt kraftigare och växer. Man ger den näring emellanåt för att den ska få bättre motståndskraft och vara frisk. Den levererar knoppar som slutligen slår ut i full blom. Det gäller att ha tålamod och samtidigt njuta av varje dag och följa processen och låta ha den ha sin gång. Det skulle vara rätt trist om allt skulle gå alldeles för fort, det är vägen som är det viktigaste inte målet. Och egentligen så finns det inget slutmål med en nykterhetsprocess, det finns delmål att uppnå, men det handlar mer om att hitta ett förhållningssätt till sitt liv och hur man vill att det ska se ut och vad det ska innehålla.

Jag har också precis gått igenom covid för någon vecka sedan, även det går till slut över. Krya på dig och ta hand om dig❤️

@vår2022 Vilken fin analogi med plantan! Kan riktigt se den framför mig. Idag är jag på dag 10 och det känns bra. Coviden sitter i och har mest sovit idag, hoppas jag blir frisk snart. Jag vill ut och leva ett värdigt liv! Men som du säger, jag behöver öva på tålamod. Lite ensamt idag eftersom min sambo blev frisk och jobbar och hunden är på hunddagis eftersom jag är för sjuk för att ta ut henne. Men det är nig bra att jag vilar, har ju inte varit så snäll mot min kropp den senaste tiden. Jag fokuserar på att ge mig själv kärlek omvårdnad och att känna hopp. Och nykterhet så klart. Ha en fin dag!

Dag 12 idag! Vaknar nykter och covidsjuk. Men ändå nöjd över att det går åt rätt håll. Att kroppen får vila. Att sinnet får vila. Från alkohol. Från skam. Från smusslande och gömmande och planerande. Ett steg itaget, det här blir en lång och spännande resa.🌸

@Inombords Grattis till 12 nyktra dagar!🥳. Så skönt att få vila och komma allt längre bort från skammen, gömmandet och smusslandet. Allt det tillhör alkoholens fördärv och det blir så tydligt när man varit nykter ett tag. Skillnaden blir så stor. Det är en sådan befrielse att få vara sann och ärligt mot sig själv. Krya på dig!❤️🎄🤎

@Varafrisk Du är så stark som står kvar som en träd mitt i ett svajande åkerfält! Hu vad mycket som frestar på omkring dig och du klara nykterhetsarbetet galant! Imponerad! Ja det känns bättre för varje dag, självkänslan börjar så sakta byggas upp. Dag 13 idag. Ska till återvinningen med lite gamla saker. Nytt inom mig och nytt omkring mig tänker jag. Kram!

@vår2022 Tack fina vår! Sitter här och njuter av en kopp lyxigt te. Har också upptäck hur gott det är med vatten. Och juice. Precis allt är ju godare än att tvinga i sig öl i tid och otid. Jag börjar så smått bygga upp mig själv igen. Jag vill leva ett gott liv som styrs av mig och inte av min beroendehjärna. Nu ska jag svälta ut den därA-fan för gott! Ska åka till en blomsterbutik idag, inte för att köpa något direkt, har lite usel ekonomi just nu, precis fått jobb och väntar på första lönen, men för att jag mår så bra av att befinna mig bland alla vackra växter. Ny må bra-grej för mig! Precis, befrielse är ledordet nu. Jag klamrar mig fast i dina ledspår. Kram!

Dag 17 idag! Tredje helgen närmar sig. Känns lugnt, vill ju inte dricka. Lite nervös över julen. Är ju så väldigt nynykter. Får hänga mycket här så det känns mindre ensamt. Kram på er!

@Inombords Snyggt jobbat! Grattis till dag 17!🥳. Ha en plan över jul och nyår och håll dig till den stenhårt. Att det första som kommer ut är i stil med ”Nej tack! Tar gärna något alkoholfritt.” Glöm inte att alkoholdjävulen säkert kommer att pocka på och säga ”Ett litet glas kan du ta nu när du varit så duktig”. Glöm inte hur det brukar sluta. Var starkare och kör över alkoholdjävulen. Det är du som är chefen i ditt liv. Ha positiva tankar om hur skönt det är att vakna nykter varje morgon och slippa ångest och bakfylla. Hur skönt det är att vara klar i huvudet och även att njuta av ledigheten. Tänk på hur gott din hjärna och kropp mår av att få återhämta sig och komma i balans igen.

Du fixar det! Det kommer att gå bra! Skriv här och ta hjälp när det behövs. Hoppas du är frisk nu, kram❤️