Per aspera ad astra

Profile picture for user Inombords

Hej fina forumvänner! Nu är jag tillbaka efter en tids självlurendrejeri. I stil med ”jag har kontroll, kan dricka litegrann” ”ska bara” osv.

Nej. Nu är det nog. För gott.
Jag har inte kontroll.
Jag kan inte dricka litegrann.
Jag SKA inte ha med alkohol att göra.

Liten och bortgjord. Behöver kärlek och tröst.
Men nu jävlar! Nu är det nog! Första dagen idag!

Nu har jag anmält mig till programmet här på AH också! Ska sjukskriva mig idag (panikångest igår) och bara vara hemma och fokusera på mitt nykterhetsarbete. Repetitio repetitio repetitio.
Det här kommer bli så bra!👍🏻🙂

Jag är såklart bakfull idag men har tänkt få till lite motion idag ändå. Blir promenad med hunden och kanske en kort löptur. Innan A blev mitt största (och enda) intresse höll jag på med träning, simning eller dans men nu på sista tiden har jag varit glad om fitbiten räknat 10000 steg. Så deppigt! Men nu är det ändring på det. Måste få min panikångest under kontroll och börja träna.

Jaha. Har gjort motivationsdelen här i programmet. Skönt att få ner det på pränt. Helt sjuk hur jag hållit på! Brutna revben, ramlat i trappor och slagit i både det ena och det andra. Och gjort andra och mig själv besvikna såklart. Skönt att det är över. Är dessutom 36 år nu då det kommer bli massa fina nyktra år framöver. Tänk bara om jag fattat beslutet tidigare… jaha. Den här gången ska det hålla. Jag tänker i vilket fall inte sluta skriva. Jag har skämts klart.

Jag har kopierat min gamla trådstart här nedan. Min historia.

Hej alla kära som tillhör detta underbara forum. Jag har funnits i bakgrunden och läst och följt många av era resor och idag känner jag att jag vågar ta steget.

Jag är i 30-års åldern och har nyligen börjat inse att alkoholen inte gör något gott i mitt liv. Jag drack mitt första glas vodka med vänner när jag var 15 och det var magiskt. Sen vaknade jag i spyor och tänkte med spänning på nästa fest. Redan då kanske jag borde förstått av det var fel inställning men det gjorde jag inte. Som 18-åring drack jag väl ”normalt” men blev ofta fullast och gick all in. När jag började plugga i en studenstad drack jag hejdlöst och ofta men det var ju det man gjorde och reflekterade aldrig över det då. När det inte var fest var jag såklart nykter och pluggade hårt (all in där med) och konceptet ett vin till maten eller dricka med sambo framför tv:n hade inte utvecklats hos mig än. Dricka A gjorde man på fest, ett eller två glas på en middag med familjen var ju så lite att det inte var värt det. Tyckte jag. Jag fick pojkvän och då började det drickas i soffan också på helgerna ( öl och vin). När förhållandet tog slut drack jag väldigt sällan, gick in i en depression (var nog därför det tog slut, jag förändrades och han fattade ingenting, blev sur för att jag inte ville ha sex typ) och åt mediciner i ett par år. När jag var 25 hamnade jag i en riktig svacka. Träffade en ny kille spm hade en traumatiserade familj. Pappan hade supit ihjäl sig när han var 5 och mamman blev enligt honom avståndstagande och försökte nog sitt bästa med honom och hans syster som var sjuk i en psykisk sjukdom, men det verkade inte ha räckt, han mådde i alla fall inte bra. Jag blev nog medberoende på ett sätt, försökte anpassa mig och ”fixa” honom. Samtidigt hade jag ångestattacker och vi festade mycket på helgerna i ett kompisgäng och drack dessutom vin i soffan på torsdagar. Vintorsdag hette det. Jag drack alltid för mycket och fick grov ångest, sprang och gömde mig för gästerna på toaletten på fester för att kunna andas. Ville springa ut i snön och frysa ihjäl (ville inte dö direkt men ångesten var så stark och jag kunde inte stanna där jag var på nåt sätt, var tvungen att fly, göra något drastiskt). Min kille tröttnade på mitt beteende och jag gjorde slut så småningom. Slutade dricka så destruktivt efter det, men blev fullast på studentfester och utekvällar i några år. Började dricka lite närsom, kunde åka till systemet efter jobbet och sätta mig i soffan med en flaska vin en tisdag helt själv). Tyckte in det var konstigt, hade ju ett stressigt jobb. Bodde själv i en liten studentlägenhet.
Träffade min sambo som jag lever med i dag (han dricker normalt) och allt blev stabilt. Dock dricker vi rätt mycket (riskbruk) under maj-juli de senaste åren men det var ju sommar och lite vin här och där var ju inte så ovanligt tyckte jag. Företagshälsovården som var inkopplad pga mitt utmattningssyndrom tyckte att min alkoholmarkör var förhöjd och jag var nykter i 3 mån. Jag var otroligt kränkt över det och att dom tyckte jag var ”nån slags alkoholist” när jag i själva verket drack precis lika ofta som mina kollegor och blodprovet dom tig var ju efter sista april (stor stor fest i min stad). Var helt nykter för att visa att de hade fel och dagen efter sista superfina provet firade jag med vin (!) Noll insikt.

Sen har det gått ett år eller två, har druckit på fester och vin varje helg, ofta med målet att bli riktigt berusad (två flaskor vin att dela på plus några starka öl och folköl i fall det andra tagit slut). Har druckit ett sexpack folköl efter jobbet ibland. Drack två flaskor vin hemma en eftermiddag efter jobbet och ringde min syster för att fyllesvamla. Hon ringde min mamma som ringde min sambo som fick åka från jobbet för att sköta om mig. Jag hade dessutom ramlat och slagit mig(minns inte det) men dagen efter gick jag till akuten och fick reda på att jag hade två brutna revben). Har nog aldrig skämts så mycket inför min sambo och familj. Var det botten? Nej vi gick på semester i år och vi drack två-tre glas vin varje kväll i flera veckor. Efter denna årets semester började jag få dåligt samvete över hur min kropp mår och gjorde en lista av vad alkoholen ger mig och vad den tagit och oj vad jag blev förvånad av hur lång listan med obehagliga saker blev. Jag bestämde mig för att testa att vara nykter framöver och har inte druckit sedan 10 augusti. Vet inte vad jag vill ned detta inlägg, kanske bara skriva av mig och försöka se på det utifrån. Jag har insett att jag är en problemdrickare. Resan börjar nu.

Jag kan ju lägga till att jag varit deprimerad i två omgångar och gått in i väggen två gånger. Jag har börjat snusa hejdlöst och dricker sjuka mängder sockerfri energidryck för att orka jobba. Jag har en bisarr mardrömsproblematik med så störda drömmar att jag fått PTSD av flashbacks från dessa. Jag äter maxdos SSRI och sover på Imovane. Som jag äter som godis ibland pga ångest. Senaste veckorna har det blivit mycket hemma ensamdrickande och gärna i solen på balkongen när jag jobbat hemifrån. Får lätt i mig ett sexpack folköl på några timmar och det är ju så smidigt eftersom det alltid finns på Ica… kräks ibland eftersom jag druckit så snabbt också. Det har känts som ett tvång att bara få i mig dom. Nu är det slut med det och dagens plan är att köpa hem ordentliga mängder alkoholfritt och reclaima balkongen som en nykter plats!

Jag tror det blir en bra dag idag. Jag har några surdegar på jobbet jag ska ta tag i. Har köpt mineralvatten och passionsjiuce. Det är ju så mycket man valt bort när man valde A istället. Försöker hitta bra alternativ nu. Jag och sambon ska på fest på lördag (ska fira en ny kollega) och då behöver jag ha förberett med bra A-fria alternativ. Tycker fortfarande att helg=A för mig men jag får lära om och lära nytt. Finns ju så mycket annat kul man borde kunna hitta på i stället för att stänga av hjärnan i soffan och sen sova. Hoppas jag får mer energi på sikt, nu känns det rätt segt. Men är hoppfull och bestämd.

Profile picture for user Kennie

Hej, bra med alkoholfritt alternativ. Man får ha lite tålamod i början och se igenom när beroendet försöker luras med att inget är kul utan alkohol. Det kändes så ett tag tyckte jag, men för varje grej man gör nykter blir det lite lättare nästa gång. Och jag tycker det är viktigt att tänka att det är just NU som fönstret att bli nykter är öppet. Tar man inte tag i det direkt finns risken att det går ett år innan man är redo att försöka igen. Så kör järnet, låt inget tvivel stoppa dig.

Hej Kennie och tack för ditt inlägg, det värmer!
Jag lyckades med mitt mål på 3 månader förra gången jag var här och känner ingen mig med att det blev svårare efter ett tag. Jag tyckte nog lite synd om mig och när de 3 mån var över så gick jag snabbt över till riskbruk på helgerna igen. Med risk för att låta stursk nu så känns det annorlunda nu. Har funderat på mitt drickande i flera månader och nådde en slags botten i måndags. Den här gången sätter jag ingen tidsgräns. Den här gången har jag själv valt att sluta, inte efter rekommendation av vården. Jag känner mig grundad att det här inte är en vit period, det här ska bli min nya livsstil. Men jag kommer få arbeta hårt för att nå inställningen ”jag slipper” istället för att vara avundsjuk på andra som kan dricka. Jag ska skriva ner mina funderingar här. Tack!

Profile picture for user vår2022

@Inombords Hej! Jag har inte varit på detta forum tidigare, men försökt dra ned på alkohol många gånger. Har dock haft tankar på att det är synd om mig och att jag saknar att få dricka. Denna gång kände jag också annorlunda, jag var fast besluten på att byta livsstil och insåg att jag inte kan dricka och är beroende. Denna gång har jag inte tyckt synd om mig själv eller saknat att få dricka, jag tycker att det är skönt att slippa dricka. Jag har så positiva tankar om nykterhet så de negativa får inte plats i min hjärna. Det blev också sant, jag har bytt livsstil och mår så himla bra på alla sätt och vis. Jag har nu varit nykter drygt 7,5 månader och kommer att vara det för resten av mitt liv😁

Lycka till och kämpa på!💪🌺

Ja det blev en bra dag idag faktiskt. Fick lite ångest när en jobbgrej blev svårare än jag trodde och vet att dead-linen för den andra går ut nästa vecka. Jag har mycket att hinna med. Efter att en hastig promenad och några andningsövningar inte gav resultat gav jag upp och tog en tablett lugnande. Då släppte rastlösheten och jag lyckades göra lite till (obs jag jobbar hemifrån, tar aldrig lugnande när jag är på plats) så det gick ändå bra. Jag vet att läkemedel inte är för alla men för mig är de viktiga i ekvationen. Kanske efter en lång tids nykterhet att jag klarar mig utan, vem vet. Som sagt ändå en bra dag och nykter! Som jag ska vara nu. Mitt nya liv!

Hej Vår2022! Vad kul att du skriver! Åh det låter ju alldeles underbart! Precis dit jag vill komma! Är ju på dag 2 idag men följer i dina fotspår hoppas jag. Jag tror den där känslan av verkligen vara färdig med A är nyckeln den här gången. Nu är det nog. Grattis till ditt nya liv!

@Inombords Grattis till dag 4 idag🥳. Hoppas du fick sova gott. För mig började det vända vid dag 4-5, ångesten som beror på alkoholen började släppa och abstinensen lättade. Kämpa på, det var en sådan seger av att ha klarat av första helgen. En nykter helg och att vakna nykter varje morgon, kaffet smakade så gott!💪💕

Tack fina Vår2022! Jag har inga problem med ångesten nu, min sista fylla var på tre snabba bräddfyllda vinglas så jag mådde inte så bra i tisdags men bra sen dess. Har inte druckit varje dag men ofta för mycket och av dåliga anledningar. Anledningen till att jag försöker mig på helvitt den här gången är att jag mer eller mindre hela tiden längtar efter ruset och avslappningen och jag har en tung period framför mig på jobbet. Vill inte dras ner ytterligare men vet att jag har det i mig. Så nu är det rätt bra. Kommer på mig med att få mystankar om några glas på uteservering osv men eftersom det slutar i att knäcka sexpack på balkongen en arbetsdag kl tre så får jag helt enkelt låta bli. Har bunkrat för en nykter kväll på lördag och hoppas att det går bra. Tack för omtanke! Heja dig!

Jag såg att det varit nyttiga diskussioner här och var om bemötande och olika ”sanningar” och det är fint att vi är respektfulla mot varandra. Tycker att det är ett fantastiskt forum med underbara personer och det hjälper så många!
För min del så vill jag gärna ta del av alla era resor oavsett mål och delmål och jag vill bara meddela att jag inte tar illa upp av bryska uppvaknanden eller egna övertygelser. Jag vill höra allt och få många intryck. Måste göra arbetet så att säga! Tack för att ni finns!

Har haft svårt att fokusera på jobbet idag. Det är som att ju mer jag har att göra desto mer paralyserad blir jag. Jag skulle behöva vara lite mer presterande nu men jag antar att allt som snurrar i huvudet om mitt nykterhetsprojekt kanske tar mycket energi. Sambon och hunden är hemma och jag har varit och handlat 4.5 L ramlösa i olika smaker. Sitter i TV-soffan som vanligt en fredagskväll men i mitt glas är det alltså mineralvatten. Min sambo dricker finöl men det känns helt ok. Idag känns det enkelt att avstå. Och jag kommer vakna nykter imorgon!

Hu! I nättras hade jag en rätt talande dröm. Jag var full fast jag hade insett min problematik och försökt vara nykter och jag det var nån slag stadsfestival. Jag var hemma hos några vänner och simmade full i deras pool (det här stället finns alltså inte på riktigt). Plötsligt väcktes jag (i drömmen alltså) av en kompis som sa att jag nästan drunknat och hon hade dragit upp mig i sista stund. Jag satte mig upp och det var fler vänner (och obekanta samt en gammal klasskompis jag knappt känner) och de hade en intervention med mig angående mitt drickande. Min bästa vän som finns på riktigt (och som faktisk har samma dryckesstil) sa att det var jobbigt att jag förstört så många kvällar, varit promiskuös och svår att ha att göra med. Jag var i förssvarsställning och försökte svara saker som ”Ääh men Duråå?” Och ”Det är ju faktiskt fest..” men till saken hörde att jag tidigare under dan råkat tugga/dra av tungan som jag slängt i en papperskorg inne på en offentlig toalett så allt blev väldigt sluddrigt. Dom försökte snällt och vänligt be mig söka hjälp men jag var mest oroligt huruvida min tunga skulle gå att hitta/sätta tillbaka och försökte få reda på om tungor växer ut igen. Jag vaknade från denna dröm med ett ryck och märkte att jag var torr om tungan (hade sovit med munnen öppen och muntorrhet är en biverkan av min sömntablett). Jag blev överlycklig över att jag har kvar min tunga och nu har ångesten lagt sig. Tror mitt undermedvetna sliter med alla nya tankar kring vad som hänt och vad som väntar. Tokigt värre.

Jag glömde skriva det roliga, att hade dom haft den här interventionen idag hade jag varit den första att 1. Lägga korten på bordet. 2. Helhjärtat hållit med dem. 3. Försökt sluta. Vilket jag gör. Jag tror knappast jag hade förnekat och försvarat mig. Men det kanske är den vakna delen av hjärnan som tycker det. Hm.

@Inombords Puh! Vilken dröm! Ja, det är nog ditt undermedvetna som jobbar på och allt blir en enda röra. Kanske sade drömmen att, det är precis som du skulle gjort om de haft interventionen idag, att du är ärlig och inte förnekar det. Du har lagt korten på bordet, du håller med och du har slutat dricka. En bra dröm men ändå jäkligt läskig 👻 och den talade om var du befinner dig i processen😁. Man kunde ju önska att drömmar talade med en med lite mindre dramatik och kaos.

Ha en fin lördag!🌞🌺

@Inombords Bra! Har varit ute på en löptur med maken och hunden och pysslat lite i trädgården. Sitter nu ute och njuter av det fina vädret smuttandes på en drink. Det är funlight + bubbelvatten och isbitar. Ska lyssna på någon dokumentär på P1 eller något annat. Bara njuta av dagen idag🌞

Det låter ju så skönt! Hajade till där när jag läste drink (tydligen starkt förknippat med alkohol för mig) men sen blev jag glad när jag läste klart. Kanske det jag ska lära mig idag. Definitionen av drink. Tror jag ska göra en nu, har lite ramlösa fläder som jag kan toppa med energidryck. Mums! Pappa var diabetiker hela livet så jag har druckit min beskärda del av funlight. Tyckte riktig saft som man fick på förskolan smakade konstigt (socker i alltså) för det var liksom inte den saft jag var van vid. Men det är en bra smaksättare och kalorisnålt. Hoppas det blir fint i trädgården, det låter så pyssligt och mysigt.

@Inombords Jag hajade också till lite efter att jag lagt ut inlägget😂. Att jag inte skrev alkoholfri drink. Man kan laborera lite med allt möjligt gott, naturligtvis alkoholfritt, i ett fint glas och med isbitar i, det ser så läskande ut och smakar gott. Har även druckit alkoholfritt bubbel från Ica vid lite speciella tillfällen, nerkyld och med is i, riktigt gott och festligt. Alkoholfri öl dricker jag också till maten ibland och gillar smaken, det räcker med en och det triggar mig inte. Ja, det är roligt att pyssla i trädgården nu, när jag drack var det mest ett ont måste. Har du något som du gillar att pyssla med eller göra?

Åh jag är en allt eller inget-person med många projekt på gång. Inget blir riktigt klart 😅. Håller på med blommor och odling på balkongen. Har en hund som jag älskar att hänga med och pyssla om. Älskar att läsa fantasty-böcker och deckare och är väl mest förknippad med att jag älskar att lägga 20000-50000 bitars pussel. Det var typ det enda jag klarade av när jag jag utmattad/utbränd men den hobbyn har hängt kvar 😊

@Inombords pussla är riktigt kul! Mest pusslat med barnen när de var yngre men inget 2000-5000 bitars. Då måste man verkligen ha tålamod och inte ge sig kan jag tänka och även att det kan vara svårt att sluta😁. Ska någon gång längre fram köpa ett sånt pussel. Jag är också en person med många projekt på gång och jag har blivit bättre på att avsluta också. Mitt största gissel nu kan vara att jag blir för ivrig och kör slut på mig för jag vill bli klar. Förutom stickning som jag höll på med förut, kunde lessna mitt i och sluta. Tränar på att dela upp ett projekt/arbete på flera dagar och ta pauser emellan så det inte blir för stressigt. Var det länge sedan du var utmattad?

Ja jag rekommenderar pusslande med ljudbok i öronen. Lite meditativt att göra nåt enkelt med händerna. Jag blev utbränd 2017 och sen igen 2019. Nu är jag nästan helt återställd men det tog tid att träna /vila tillbaka hjärnan. Jag har lite hypomaniska drag med OCD och upptäckte att pusslande hjälper mot min stress och rastlöshet. Så det vill jag rekommendera alla att börja med. 😊

Jag är dålig på att sticka, blir arg när det blir fult och måste börja om hela tiden. Men jag hade ett broderi som jag startade under en depression och den kanske jag ska göra klart snart. Finns ju en massa roliga saker man kan ägna sig åt som inte involverar mobilen TV eller A. Vad duktig du är som lyckats avsluta också, det ska jag bli bättre på!

Oj förlåt jag uttryckte mig väldigt otydligt. Hypomanisk kallas det om man är hyperaktiv men inte lika svårt hyperaktiv och impulsiv som om man har mani, är manisk. OCD står för obsessive compuslive disorder och innebär i mitt fall att jag vill ha ordning på saker och ting omkring mig och gillar inte när saker är i oordning. Ofta städar jag sjukligt mycket eller går runt och tror att man ska må bättre bara jag sorterar sakerna i lådor eller i alfabetsordning. Jaha det här kommer över mig ibland och då hjälper pussel (ordning och reda och det är ju en typ att ministädning). Vet inte om det blev tydligare nu, låter förmodligen helt knasig😅.

@Inombords Jo, jag tror jag förstår. Att det blir lite som tvångstankar och att det måste utföras för att lätta på trycket, ångesten? Jag kan också känna att hela jag blir rörig om det är stökigt hemma. Jag städar inte sjukligt mycket men om jag inte hinner städa undan disk eller så blir jag stressad och lite irriterad. Brukar också helst diska och städa vissa ställen för att få den ordning som jag vill ha det😆.

Ja precis så! Vad bra du är på sätta ord på det! Jag vaknade av en mardröm nu, men den handlade inte om A i alla fall. Alltid nåt! Jag tror jag måste hitta andra verktyg för att varva ner än städning. Det kan bli lite mycket ibland. Kanske kommer på nåt efter en längre tid med nykter hjärna 🙂. Hoppas du får en hel natts sömn och en fin dag!

@Inombords Ja, fick en god natts sömn. Blev lite sent i sängs igår, brukar försöka lägga mig vid 22 men sov lite längre istället. Jag gillar att vakna tidigt vid senast 7 på helgen så jag kan dra mig i sängen, mysa med hunden, dricka kaffe och läsa nyheter, skriva här och planera min dag. Intressant med att hitta verktyg för att varva ned och inte få ångest. Går du hos psykolog för att få hjälp med verktyg? Blev alkohol ett sätt att varva ned?

@Inombords jag hade också mycket mardrömmar eller konstiga drömmar ett bra tag när jag slutade dricka. Det tog sin tid med att få en bättre sömn, inte massa uppvak. Hjärnan återhämtar sig efter allt drickande och söker balans, det kan ta 3-6 månader. Men jag stressade inte upp mig för jag visste att jag kommer att sova bättre när balansen infinner sig, och det har den gjort😁

@vår2022, God nykter morgon!
Jag har gått hos flera stycken och KBT har hjälp men får ångest när jag är stressad. Och rastlös.
Jag ser fram emot och se om det lugnar ned sig om ett halvår om jag lyckas vara nykter (ja det ska jag lyckas med!). Nej jag har mest använt ångestdämpande för det, funkar bättre än A. Jag tror jag tagit till A mer för att få döva snurret i huvudet och få släppa lite på kraven. Men jag har nog druckit mycket på känslor också. Ska funder mer på det så jag kan identifiera mina triggers. Tack! Mysig morgon du har😊.

@Inombords Ja, det måste vara intressant att se hur du mår psykiskt när du inte dricker alkohol. Att dricka för att döva och släppa på kraven och känslor är ju självbedrägeri, så du kommer säkert att märka stor skillnad. Och att hitta verktyg för att minska stress utan alkohol. Ja, det är klart att du ska lyckas med att vara utan A😁💪💕

Tack!! Snart är första helgen över i alla fall. Stressad över min dead-line och har överkonsumerat sockerfria energidrycker idag (får nog tag tag i det koffeinberoendet senare)… Men nykter är jag. Och det är viktigast. Hinner inte du fundera nu, måste jobba men stolt som en tupp är jag i alla fall. 😊. Tack för att du stöttar, det känns så fint inombords!

Tack så mycket! Jag ska sova nu, tog en promenad för att lugna nerverna. Druckit ett kvällste med valeriana och pepparmynta (mitt tedrickande som faktiskt varit en mysig vana i mitt liv försvann liksom under A-drickandet) skönt att ta upp det igen. Somnar nykter idag, tacksam för det! Sov gott Vår2022 😊

Jag är bisarrt trött fortfarande. Min kropp kanske har fattat att det blev nyktert i helgen och att den reparerar sig. Hoppas det. Hjärnan först tack, jag behöver den. Imorgon har min första vecka gått det känns magiskt! Som att jag när på en fin liten hemlighet jag är stolt över. Jag skulle vilja ropa ut min lycka på balkongen men vem skulle förstå? Ja ni då förstås!💕 Så tur att jag har er! Nu blir det huvudvärkstabletter och mer jobb. Ska fira slutet på dagen med att köpa mer Ramlösa och stoppa i mina fina figurformade isbitar från Doctor Who. Underbar serie! Lycka till med dagen alla ni som kämpar! Jag håller på och läsa era resor men vill inte kommentera förrän jag har lite koll. Ni inspirerar! 🌸

@Inombords En vecka är en bragd🥳. Det är den värsta tiden och man har klarat av sin första helg. Tröttheten och hjärnan kommer att bli bättre med tiden. Hade ont i huvudet till och från första tiden och trött, men då jag visste att jag i alla fall inte var bakis, kändes det lättare att stå ut. Åt vitamin B1 och B12 (lätt att få brist på vid alkoholintag) magnesium, kalcium och D-vitaminer för att fylla på till tillskott. Nu mest multivitamin och D under den mörka årstiden. Ja, visst vill man skrika ut ”jag har inte druckit på en vecka!”😂. Vi får göra det här istället.

Du jobbar på så bra💪💕. Dags att knyta sig.

@vår2022. Ja jag är så glad! Imorgon är det dags för nästa avsnitt av programmet här på sidan. Jag ville helst läsa igenom allt på samma dag (allt-eller inget-personligheten igen) men tror det är meningen att man ska hinna reflektera också så jag får gott vänta. Tack för pepp!💕
@Varafrisk. Tack för dina fina ord. Jag måste dock säga att jag tror jag har det mycket mycket lättare att sluta eftersom mitt problem alltid varit helgerna och det är först nu på slutet jag drack flera gånger i veckan. Så det svåra för mig kommer vara att klara helgerna. Men jag har en diger lista av skador och pinsamheter bakom mig. Nu senast fick min sambo hämta mig dräggfull utanför Ica där jag satt på en sten. Hade druckit tre glas vin för att dämpa ångest och det funkade inte så bra. Skämdes för att vara full när han kom hem så jag gick ut. Till Ica tydligen. Inte kul. För nån av oss. Eller för personalen på Ica. Jag har under åren bl.a. brutit tre revben under en hemmafylla (jag och två flaskor vin) och ramlat i en trappa så att jag skurit upp benet och vaknat i en blodpöl. Jag har mycket tokigt på min svarta lista. Jag tror det är därför det känns som ett måste att lägga av. Jag misstänker att det kan vara svårare om man har andra dryckesmönster som kanske inte märks på samma sätt. Jag är såklart duktig som klarat en vecka, men jag är ödmjuk inför att det måste vara svårare att bryta ett dagligt drickande där man kanske fått fysiskt/kemiskt beroende. Det hade inte jag. Än. Mycket svammel. Tack för ditt pepp! Du vet att jag håller på dig!💕

Nu har jag blivit beroende av Ramlösa också! Tänker att det är ett bättre beroende att ha. Dricker bisarra mängder varje dag. Måste hitta flaskan till sodastreamern så jag inte behöver köpa hela tiden. Personalen på Ica (som borde känna igen mig som folkölstjejen vid det här laget) lär ju undra vad som hänt. Johorå nu är jag Ramlösatjejen istället! Ska åka in till jobbet imorgon och träffa lite kollegor. Min deadline blev flyttat lite så ikväll kan jag andas ut. Igårkväll spydde jag nästan av stress. Jag hoppas nykterheten kan ge mig lite inre lugn. Skulle behöva det. Jag är så tacksam för det här forumet! Ni är så fina! Nykter godnattkram och sov gott alla kämpar! 🌸

Idag blev jag sugen när vi gick på restaurang. Sambon beställde en starköl och jag en alkoholfri. På vägen tid var jag sugen på en öl jag med och fick en tanke att vad tråkigt att inte få. Vad det sug kanske? Jag intalade mig att jag slipper faktiskt dricka men jag var nog lite avundsjuk. Huvudsaken är att jag gör rätt-alltså inte dricker-så får väl tankarna och mognaden följa efter. Ligger i sängen nu och kan logga en nolla. Stolt över det!

Hej dagboken. Fortfarande trött, tar det aldrig slut? Men ögonvitorna är klarare än på länge och jag är stolt att jag inte föll för suget igår kväll. Men det skrämmer mig att jag redan får sådana tankar, jag har ju än så länge bara klarat en vecka. Får tänka ut bra strategier helt enkelt. Kämpa på alla fina.

Hej @Inombords! Det tar sin tid att komma ur gamla tankar och vanor, så det är inte konstigt att du tänker så. Det viktigaste är att hålla ut och ge detta tid. En förändring tar tid att genomföra, men vi är så vana vid att allt ska gå så fort och helst ska det vara en quick fix. Tänker att det tar tid att få ett beroende eller att bränna ut sig, flera år, och det tar tid att återhämta sig. Hjärnan behöver tid, man pratar om att det tar 3-6 månader för hjärnan att återhämta sig och komma i balans efter stor konsumtion av alkohol. Det tog tid för mig innan hjärnan var i balans, började känna skillnad mellan 3-6 månader. Har uppfattat att du inte druckit varje dag så du kanske kommer att känna en förändring snabbare. Men att ändra vanor tar också tid, helgvanorna. Man pratar väl om att det tar 2-3 månader innan en ny vana sitter. Så tycker jag att det varit för mig, både med fysisk aktivitet och att jag inte längre automatiskt ska ta ett glas vid alla möjliga tillfällen. Något annat som hjälpt mig är att ha positiva tankar om nykterheten, som dominerar de negativa tankarna, som att hur skönt det är att vakna nykter, skönt att slippa dricka, veta vad man säger och gör, klarare ögon och fräschare hy. Positiva tankar påverkar hjärnan mer än man tror och därmed också sug eller tankar på alkohol.

Ha det gott!🌼💕

Ännu en nykter dag! Jag lyckas inte riktigt med det jag vill göra på jobbet just nu men så tänker jag att jag också påbörjat ett nykterhetsarbete och det är inte konstigt att jag är trött och disträ. Hoppas vara piggare imorgon. Tack vår2022 jag ser framemot att det lättar om några månader. Hoppas du haft det bra idag!
Godnatt 😴

Äsch idag var det svårt! Slutade tidigare och det är underbart väder. Hamnade i en stressig situation och spärrade mitt bankkort (kanske bra. Kanske onödigt) såg några skumma uttag från utlandet. Åkte till affären och köpte åtta alkoholfria öl som jag nu häller i mig i riktig alkishastighet. Försöker känna att jag var ganska duktig ändå som inte köpte folköl men vet att jag dricker pga av stress och det känns som att jag misslyckats. Har ni nåt bra tips som gör att jag klara kvällen utan att gå på ”midsommarfirande” med A? Tungt nu.

Profile picture for user Smörblomma

@Inombords. Själv tänkte jag börja se en serie på SVT som man tipsade om på TV i morse, Dödligt kapitel. Jag har klarat middagen utan alkohol och då är en seger vunnen. Du valde alkoholfri öl, det är en seger tänker jag. Försök få ner stressnivån på något sätt så du inte går i fällan.

@Smörblomma tack för tipset! Jag lugnat ned mig nu genom att scrolla Hemnet. Kanske ett flyktbeteende.

Nu är jag orolig inför midsommar. Det kommer vara fest och firande hela dagen och grillning mm. Inte hos mig utan hos vänner men ändå. Jag känner mig lite tudelad som om jag bäddar för ett återfall. Tankarna maler om att jag kan väl dricka några glas, det är ju ändå midsommar… du behöver ju inte dricka efter det… jag känner igen detta från förra gången. Då hade jag hållit upp i tre månader och sen bäddade jag och tog ett återfall under julen. Sen var jag tillbaka i en långsamt sluttande spiral. Då vågade jag inte skriva här så nu tänker jag i alla fall inte försvinna även om jag inte lyckas i helgen. Vet att jag måste vara bestämd och hålla ut men en liten del av mig vill dricka imorgon. Svårt.

Hej,
Jättebra att du köpte alkoholfritt, och skönt att det känns lugnare nu. Min erfarenhet är att det är viktigt att se till att äta gott och vara mätt, lättare att avstå alkohol då. Så ta en stödmacka kort innan firandet så du inte är hungrig när det börjar, och ha alkoholfritt alternativ till hands. Just midsommar finns så mycket annat att njuta av: maten, ljuset, naturen.. Vi behöver inte alkoholen. Och du tänker väldigt klokt kring att det sällan är bara ett par glas en enda kväll, det är början på den där spiralen du inte vill in i... Lyssna på ditt förnuft och säg nej till beroenderösten.

Profile picture for user Sländan

@Inombords De är alkoholdjävulen som jag kallar de, som ska försöka lura dig att ”bara ta ett glas, de klarar du”
Men du vet sanningen, läs ditt första inlägg.
Försök att stoppa tanken på alkohol direkt när den kommer. De finns inget att fundera över, Ta aldrig första glaset för det blir inte ett eller två glas.
Försök tänka positivt, jag kommer klara de här så bra 💪🏼😀 Äta gott, dricka fräscha alkoholfria drinkar eller alkoholfri öl.
Visa de andra att du klarar av de här så bra och ha roligt utan alkohol.
Den bästa belöningen efter en nykter storhelg är den positiva självkänslan som går upp på topp 🤗
Man känner sig så jäkla bra, så man kan gå i bitar 💪🏼

De bästa med de är att man får en sådan skjuts i styrkan, att fortsätta sin nyktra resa.
Jag var så lycklig över att klara av att vara nykter förra midsommar, och inte tråkigt hade jag heller.
Nu blir de min andra nyktra midsommar, och de känns så fantastiskt bra.
Ge dig själv den här chansen nu, att bryta med alkohol en gång för alla.
Kram 💕 sländan

@Kennie @Sländan! Tack så mycket för stödet! Jag tänker lyssna på det där tipset om att småäta. Har vräkt i mig smågodis (som inte ens var gott?) men allt är bättre än alkohol tänker jag. Nykter idag! Och ska vara hela helgen! Yes jag ska klara det! Sen ska jag skriva till er och vara oerhört stolt! Tack!🌸

Profile picture for user Onkel F

@Inombords skrev:" en liten del av mig vill dricka imorgon" Jag är bara alltför välbekant med den känslan! Kan det vara till någon hjälp om du faktiskt tänker igenom vad du förväntar dig att få ut av att dricka och ställer det emot de konsekvenser drickandet får för dig? Väga för- och nackdelar mot varandra? Det är jävligt svårt för logiken att vinna, men gör ett försök. Det värsta som kan hända är att du sitter nykter och tittar på alla fyllskallar som gör bort sig😂

Ha en bra midsommar!

Jag funderar på vilka som är mina triggers. HALT tror jag stämmer. Men också fint väder (balkong-dricka-väder). Därför är nog sommaren svår. Och andra sidan dricker jag ju på den mörka årshalvan också (för det är ju så mörkt och kallt…). Som för många här tror jag jag har en kritisk tid efter jobbet och fram tills typ 20. Måste hitta andra saker att göra då. Uteserveringar känns jobbigt tills jag lyckats säga dom magiska orden (jag tar alkoholfritt…) till serveringspersonalen sen känns det lugnt. Fast jag är nog A-fixerad för jag noterar hur många hur mycket och vem som dricker. Och hur snabbt. Ofta imponerande långsamt tycker jag. Fast så är dom inte beroende kanske.

Andra triggers… alla pratar om alkohol hela tiden. Jag var nykter på ett jobbevent förra månaden och blev ifrågasatt först för att jag inte drack vin till maten, sen att jag inte stannade på minglet, eller hotellbaren. Gick och la mig nykter Kl 10. Hade ställt undan vinet på skrivbordet in i minibaren för att inte bli frestad men drack upp mineralvattnet. På morgonen sa jag att jag behövde checka ut via disken istället för via mobilen och då fick jag kommentaren ”det behövs inte om du inte druckit ur hela minibaren höööhö). Detta var ingen som kände mig så jag tror inte det låg nånting i det, men jäklar vad trist det är med alla dessa A-skämt. Tänk om han hade vetat att jag lätt skulle kunna gjort det en dålig dag..
nu kom jag av mig igen. Men kanske att sura elaka människor som säger tanklösa saker är en trigger.
Ska fundera vidare.
🌸

Tack @Onkel F! Jag ska göra en lista. Vet ju redan nu att nackdelarna är långt många fler men det är som om nånting annat bor bredvid förnuftet i min hjärna. Nån envis beroenderöst eller så. Den ska jag träna bort. Jag vill bestämma över hela mig!

@Inombords Du har fått många bra tips och kloka ord. Tänkte på triggers och pratet om alkohol. Jag brukar tänka, fy fan vad skönt att jag inte dricker och slipper bli bakfull som dem. Mitt kaffe kommer att smaka så gott när jag vaknar fräsch och nykter. De kommer att ha ångest och ont i huvudet😂. Jag kommer dessutom att lägga mig i tid så jag ska orka med nästa dag. Valet blir då lätt, att dricka eller att vara nykter.

Ha en fin nykter midsommar, du kommer inte att ångra dig och du kommer att vara mallig som en tupp!🌸🇸🇪🌞

@Inombords kom på ett tips till gällande uteservering och när du noterar drickandet. Fantisera och tänk att du ser Alkoholdjävulen 😈 som badar på rygg i glaset med alkohol. Han smider sina djävulska planer, gnider sina händer med en ångestfylld blick. Han väntar på att glaset snart är slut och så att han kan hoppa in i nästa glas. Han vet att effekten som han vill att personen ska få snart kommer att komma, berusningen! Det kommer att bli fler glas, hurra! Då mår han gott, han har lyckats fånga in en till i alkoholdimman med efterföljande hemska bakfylla, ågren, ångest och oro.

Prova, det kan vara svårt att hålla sig för skratt och de övriga fattar ingenting😂

@vår2022 tack! Jag tror jag läst i @Se Klarts tråd ett tips om att göra morgonen efter till höjdpunkten på helgen. Jag kanske ska köpa lite lyxfrukost och nåt gott te (kanske en ny fin tekopp som jag kan köpa som kan få bli nån slags symbol, ska se om jag hittar nån fin). Låter ju mysigt att krypa upp i kökshörnet medan sambon snarkar. Ta ut hunden innan alla andra vaknar i kvarteret, älskar att inte vara bakfull när jag vet att andra är det (ja jag vet hemskt elakt, men jag griper efter allt som kan hjälpa mig, som inte skadar någon annan..). Problemet nu är ju att jag sover till 11 så det blir inte så mycket morgon öht. Behöver nog läkesömn. Nu blir det kvällste och kopp-shopping. 🌸

Profile picture for user Se klart

Godmorgon!
Här njuts kaffe innan husets duracellkaniner (barnbarn) uppstår ur täckhögarna.
Frukost är det nya aw för nyktra klubben. Tänk att du kan unna dig allt du är sugen på- slår aldrig priset av drinkar på stan eller surt vin i låda.
Så, låt morgonen vara superlyxen i livet- för mig är det 8 dagar av 10- kaffe! Ibland eb croissant, ibland en hel tärnad mango, rysk yoghurt och valnötter.
Ha en fin midsommarmorgon!

@Se klart vad kul att du tittar in! Har följt dig och brukar läsa dina fina inlägg om nyktra dagar, det är inspirerande om något. 🌸. Nu blir det lyxfrukost! Känner mig lugn inför dagen, jag ska klara den här helgen med. Precis som jag gjorde med förra. 🌸

Jag funderar på vad som kan ha lett mig in i denna alkoholfixering och beroende. Jag hade ju en sån där wow-upplevelse första gången när jag var ung och det kanske kan spela in. Sen har jag ju levt ett väldigt studentikost liv med mycket fester så det var ju en tidsfråga. Alkohol är ju beroendeframkallande. Vin ute, vin hemma sen vin i garderoben och i tvättkorgen. Bisarra mängder folköl. Jag har beroendegener på båda sidor i släkten. Pappa höll sig på rätt kant av A med hjälp av mamma (som haft en alkoholist till mor) och drack mest öl på helgerna. Fast han längtade alltid. Var alltid kung i baren på fester och hade lika dåligt ölsinne som jag. Mamma dricker knappt alls (lite vin ibland) och min syster och hennes man dricker normalt. Några av mina vänner dricker som jag men de flesta verkar ha en stoppmekanism. Min sambo kan säga saker som ”nej tack jag är nöjd” under en fredagskväll när jag håller i nästa flaska och tycker vi ska öppna. Vadå nöjd? Jag är aldrig nöjd.

Det inlägget egentligen skulle handla om var varför jag vänt mig till alkoholen på det sätt jag gjort. Jag har alltid varit en duktig flicka (pådriven av mig själv) och ibland blir det för mycket. Jag vill bara släppa loss, slappna av och få vara lite dålig ibland. Mycket har jag nog druckit för att varva ned, lindra ångest och stress (haha som om det fungerar…). Jag kan känna som @Vinäger en gång skrev att varför i helskotta gör jag så här, som har ett så bra liv? underbar sambo, fint men litet boende, en fantastisk hund. Ett bra men slitigt jobb. Ordentlig utbildning och helt ok ekonomi. Var kommer min ångest ifrån och hur ska jag arbeta med mig själv för att komma vidare. Först vara nykter såklart. Men sen?
Jag funderar vidare.

Ja, den där oron.. Jag har den alltid i mig. Men den blir för mig hanterbar när jag tar hand om kroppen- äter, sover, rör på mig. Och inte dricker. Sen kan den oroliga energin ibland omvandlas till en superkraft, när jag får ägna mig åt musik som är min passion. Jag ser det som att jag är en jedi under upplärning, jag måste lära mig bemästra kraften.. May the force be with us idag... Påskmust och ängsblommmor står på min dagordning. Önskar dig en fin midsommar!

Ja May the force be with you Kennie! Musik är ju det bästa som finns! Har sjungit i kör och spelat mycket piano. Kanske ska ta upp pianospelandet igen. Risken är att jag går all in och glömmer bort jobbet om jag börjar. Blir lätt manisk med det jag gillar. Ha en underbar midsommar nu! Snart blir det långpromenad med vovven!💕

Hur går det @Varafrisk? Vi har kommit hem från långpromenaden nu, var tvungen att hälla vatten på hunden och hon blev lite grinig men hellre det än att hon får värmeslag. Jag är också lite grinig för i mitt gamla liv hade jag öppnat en flaska och firat vid det här laget men nu är det slut med det. Jag tänker vara nykter idag och inga trista tankar ska förstöra det. Ramlösa here we go! Jag håller dig i handen hela dagen och kvällen!🌸

Profile picture for user Varafrisk

@Inombords Faktiskt så går det jättebra! De två senaste midsomrarna har varit nyktra för mig fast då var det nog jobbigare. Det har alltid funnits alkohol på Midsommar men inte i överflöd.
Har ju varit på systemet i veckan och det är verkligen sanslöst vad det har handlats bubbel, öl, rosé, sprit. Jag tänker på alla barn.

Jag har köpt jordgubbar. Plockat blommor. Ätit lunch. Ligger i trädgården och solar. Känns som en förkylning är på gång…igen! Snart blir det lunch och så åker vi nog iväg och tittar på Midsommardans.

Har du alkohol hemma?

@Varafrisk det låter ju jättebra! Jordgubbar blommor och sol! Kan det bli bättre? Vi är inomhus en stund nu så vovven får sova, hon blev lite matt av värmen. Ja vi har några folköl men dom är till sambon. Jag dricker alkoholfria och det känns helt ok. Fick tips av Vår2022 att föreställa mig en a-djävul när jag tittar på hans glas men jag har just läst om sniglar i @Se Klarts tråd så jag föreställer mig en massa sniglar där. Funkar bra. Mysigt med midsommardans! 🌸

@Inombords Vi har också några folköl vilka är t min man och jag är inte alls sugen på dem. Dricker nog en alkoholfri öl t sillen men annars ska jag sikta in mig på vatten m smak, lemonad och must.

Ja sniglar är ju inte heller ngn höjdare🙈

☀️☀️

@Inombords Vi har också några folköl vilka är t min man och jag är inte alls sugen på dem. Dricker nog en alkoholfri öl t sillen men annars ska jag sikta in mig på vatten m smak, lemonad och must.

Ja sniglar är ju inte heller ngn höjdare🙈

☀️☀️

@Varafrisk ja vatten är faktiskt underskattat! Tror jag ofta druckit för lite (även nyktra dagar) så nu är min kropp förvirrad men glad! Jag tror min lever dansar midsommardans! Jag blir ju tvåbent i morgon tror jag om jag räknat rätt. Det ska firas i vatten med is!

Lyxfrukost på balkongen med sambo och tiggande vovve. Brämhults lemonad blev det också. Försöker unna mig nya drycker nu så jag får ett bredd utbud att välja på när det blir sugit. Det är ju lite det jag hoppas det nyktra livet ska bli, en ögonöppnare för sånt jag valt bort och för allt som finns att upptäcka! Livet här kommer jag! Tvåbent och allt, dag 11 idag!

Nu är det så fint väder så jag blir stressad av att vara inomhus. Har varit ute större delen av dagen men nu kan jag inte riktigt slappna av. Är det typiskt svenskt kanske att få dåligt samvete när solen syns och man ändå är inomhus? Man har ju längtar så länge på just det här. Andra nyktra helgen rullar på, sambon dricker folköl (tror han fått i sig tre på hela dagen, den sopan). Jag dricker alkoholfritt men tuggar i mig så mycket godis så jag mår illa. Allt eller inget. Önskar jag vore lite mittemellan men jag får försöka se det positivt. Hur går det för er alla som kämpar därute i sommarvärmen? 🌸

Tacksam för att jag somnar nykter. För att jag kommer vakna nykter. För att kroppen får vila från den misshandel jag utsatt den för. För att mitt psyke får en chans att stabilisera sig och att signalsubstansernas obalans kommer räta ut sig. Godnatt!🌸

Profile picture for user Adde

"Per aspera ad astra" Tack för den :) Jag hade också det som valspråk ett tag och jag återvänder nog till det ibland. Den numera nerlagda flottiljen F1 hade även de samma valspråk.

Numera är det mest ljus i mitt liv men absolut kommer det stora svarta skuggor som nu när min dotter återvänder till en figur som har våldstendenser men har en suverän manipulationsförmåga. Jag har väl en bättre försvarsmur än mitt X som går all-in i sin smärta över utvecklingen. Jag är ju "uppfostrad" i AA och har deras steg och deviser som ett oerhört starkt stöd i mitt liv.

Som motvikt till det svåra fick jag igår erbjudande om billigt boende under min resa i vinter och det lyfter hela livet ! Kanske inte det ideala stället att bo på men så bra pris så jag måste göra ett seriöst övervägande. Jag är så glad över att jag inte dricker så jag kan göra såna här triviala funderingar då jag inte behöver kolla var närmsta bar eller affär med alkohol finns.
Idag är min viktigaste fundering : Finns det kaffebryggare på rummet ?? Eller iaf en vattenkokare ?? En gigantisk skillnad mot min aktiva tid !

Ta hand om dig och tänk på att solen/ljuset alltid finns där ovan molnen !

@Adde hej vad kul att få besök av en veteran! Jag är ju lite svag för latin (har väl ett tiotal böcker om det språket hemma, men har ju druckit i soffan istället för att läsa så… ska göra det idag. Tack för att du förgyller min dag! Underbart med resa och ännu mer underbart att inte styras av minibarer och systembolag! Snart är jag där, är på blygsamma dag 12 men man måste börja någonstans och även en resa på tusen steg.. ja du vet. Har insett att att sluta dricka är bara första steget i arbetet så detta kommer ta sin tid. Hoppas jag om några år som nykter också kommer fokusera på kaffekokare och vattenkokare! Ha en toppendag Adde! 🌸

@Inombords vad otäckt med din dotter. Svårt att hantera kan jag tänka mig med fria viljan osv. Bra att du är nykter så du kan klara det bättre. Jag hoppas det ordnar sig, skickar lite styrka!