På det tredje ska det ske.

Profile picture for user Lina. 2.0

Då är jag tillbaka efter en vår och sommar med mer alkohol än jag tänkt.
Är på dag 5 nu och känner att jag måste skärpa till mig. Nu är det liksom bra.
Jag kan bättre än så här

Dag 6. Sov alldeles för länge. Det har blivit sena kvällar. Men om söndagen är skapt till en vilodag, vem är jag att göra annat 😁.
Huvudvärk utan dess like idag. Vädret är nog boven. Eller det faktum att jag nyss vaknat. Nåväl, ett par treo och en kopp kaffe ska väl fixa det.

Första veckan nästan avklarad. Har lite sug idag så det känns som kvällen kan bli jobbig. Vackert väder idag. Då vill man ha.
Ska bli skönt när dagarna tickat på lite mer.

Onsdag.
9 nollor kommer det bli i alkoholkalendern.
Suget efter alkohol kommer och går. Inte alls på samma sätt som de första två tre dagarna. Lite stillsammare.
Mår bra. Sover så där men bättre för 9 dagar sedan.

Hjärnan försöker få mig att köpa med mig vin hem efter jobbet. Den säger att jag har ju inte problem, jag kan ju vara nykter emellanåt. En alkis klarar ju inte av 9 dagar.
Jag kommer inte gå in på bolaget efter jobbet.
Däremot ska jag inhandla lite onsdagsgodis. Det är jag värd 😁

Då startar dag 10.
Känns bra. Lite tungt. Hoppas klara av långhelg ledig. Inställd på det. Kommer nog bli lite kämpigt men när är livet alltid lätt då. Vill komma över min puckel som ligger på ungefär 14-15 dagar innan det vänder helt och allt blir lite lättare.
Torsdag, nu kör vi 🙏

Dag 2.
Gick inte som jag tänkte i fredags.
Jag har en vision att vara nykter och ha varit nykter ett tag till jul. Att julen i år ska få vara för barnen. Men jag faller hela tiden. Blir så trött på mig själv.
Men, jag ger inte upp iaf.
Jag klarade 11 dagar, nu ska jag klara minst 12.

Profile picture for user Kennie

Ja, kör på, du har motivation och en plan, det är bra förutsättningar. Kan skriva under på att det är väldigt skönt för självkänslan som förälder att sluta dricka. Nu har jag en helt annan ork med barnen, men kan också ge mig själv tid att vila när jag behöver det, inget dåligt samvete eller bakfylla att mörka genom att vara överenergisk...

@andesh79 tack så mycket 💕
@Kennie jag längtar tills jag är där du är och hoppas att jag en dag kommer dit. Man tappar motivation och tro på sig själv varje gång man (jag) tar fel beslut. Men en dag är jag där. Jag måste tro på det.
Tack för dina ord 🤗

Dag 3 går mot sitt slut. Imorgon kommer jag vakna nykter. Tack och lov för det då jag ska kliva upp kl 4.30.

Än så länge går det bra. Har under våren sett mitt mönster och det är att jag faller efter ungefär 2 veckor. Däremellan går det bra. Mina tankar på alkohol är inte där på samma sätt, naturligtvis finns dom men inte från tidig morgon till sen kväll, suget är överlevbart. Men sedan smäller det som till och suget blir övermäktigt. Eller ja, tankar kommer på att det här går bra. Jag är inte sjuk. Då tar jag det första glaset, ja och sen rullar det ju på tills jag dagen efter med minnesluckor svär att jag aldrig ska göra om det.

Jag behöver alltså hitta en strategi för att klara mitt krön som ligger på mellan 10-14 dagar. För jag tror att om jag kan komma över den gränsen så skulle tålamod och självförtroende få en boost. Då kan jag försöka med 10-14 dagar till osv.

Nu ska jag försöka göra tvärtom den här gången. Läser att många skriver att man ska försöka se hela filmen i huvudet. Se förloppet. Det ska jag försöka mig på. Är bara rädd att filmen förskönats när jag väl är där. Skulle behöva en nykterhetskompis kanske. Någon som påminner mig om hur filmen faktiskt slutar. Att slutet alls inte är romantik och rosa moln.
Jag vet ju egentligen att det bara är en illusion.

Vilken bra dag! Kortdag på jobbet sedan lunch på hotellet i stan med min syster. Hade jag varit bakis hade jag åkt hem direkt efter jobbet för att sova bort eftermiddagen. Nu får jag njuta av den istället. Det är bra att inte dricka 🌸

Profile picture for user andesh79

Tack @Lina. 2.0 det går rätt bra. Är på dag 10 nu. Jag vet inte om du läst det men jag kapitulerade ju helt för 10 dagar sedan och valde att ta hjälp med det. Det känns så himla skönt faktiskt… Men man lär nog komma dit själv för att förstå att man behöver det.

Önskar dig en fin kväll ☀️

@andesh79 jodå jag har läst din tråd. Grattis till 10 dagar och ett bra beslut.

Jag är fast besluten att jag ska klara av det. Jag är dock inte så modig att be om hjälp. Ensam är stark och hela den biten 🙄😂

Ha en fin dag ☀

Dag 5
Vi har covid på jobbet. Arbetskamraterna faller bort en efter en. Bara pang sa det.
Ikväll ska vi grilla och njuta av solen. Ladda lite energi inför ett 24 timmars pass imorgon. 7-7 kommer jag jobba. Känns rätt lugnt. Jag är van att dygna. När jag kommer hem på fredag är jag på dag 7 igen. Så imorgon finns lika lite chans som idag att dricka alkohol och på fredag kommer jag vara så trött att jag inte kommer vara sugen. Den är inte så dum den 😂

Härligt att höra @Lina. 2.0 ☀️. Jo jag känner igen det där med ”kan själv”. Bom om du klarar det 😅. För egen del har jag försökt fram och tillbaka själv i så många år. Jag klarar det inte… Vi håller kontakten här, jag tror på dig 🙏🏼☀️.

Ha en fin kväll nu ☀️

Profile picture for user Ny dag

@Lina. 2.0 Heja dig som heller inte ger upp. Har fallit oräkneliga gånger känns det som. Är på dag 1 igen med ångesten från helvetet. Jag har kommit fram till att jag aldrig kommer kunna dricka normalt, jag har utvecklat beroende och väljer vara alkoholfri på heltid. Nu kämpar vi tillsammans här! 🥰

@Ny dag att ge upp finns inte med på listan.
Jag tror någonstans att alla återfall är en sorts träning som i slutändan hjälper oss. Kanske är dom en hjälp til att slutligen kapitulera, eller bara att bli så jäkla trött på den vägen i livet. Så länge inte viljan dör med återfallen så kommer vi till slut dit vi ska.
Jag har faktiskt följt din resa de sista månaderna och känner igen mig i så mycket. Du håller på att staka ut en ny riktning i ditt liv och förändringar är inte lätta. Men du ger inte upp och det är bra.
Vi följs åt och växeldrar varandra. Stöd är nog så viktigt 🤗

@Lina. 2.0 Jag hoppas också att dessa återfall är ett led i arbetet mot nykterhet. Jag vill verkligen tro det😢… och jag försöker skriva här hur jag mår efteråt och det är en fruktansvärd ångest. Bra att växeldra varandra. Det viktigaste är ju förutom att vara nykter är att inte ge upp. 🥰

Bra där @Lina. 2.0 😎. Jo tack det går bra. Fick min första antabus idag. Så himla skönt 😅. Nu vet jag att jag inte kan lura mig själv på ett bra ta iallafall 🙏🏼.

Önskar en fin kväll ☀️

"Det är inte hur man har utan hur man tar det" en mening en av mina boenden frekvent harklar ur sig. En ganska bra inställning till mycket i livet. Ta saker med ro. "Det var ett tappert försök" är en annan floskel hen svänger sig med. Man kan tro hen är en zenmästare.
Något jag måste träna på. Att ta saker med ro. Bygga upp tålamod och distans till saker och ting. Ibland även mig själv 😳😁

10 minuter kvar på arbetspasset. Om jag ser framemot en hotellfrukost av rang? Absolut. Att sen åka hem och sova? Nä faktiskt inte. Men lär knoppa så fort jag lägger mig i sängen 😁🙏

Idag blir en fin dag.

Dag 9. Allt känns lugnt. Stabilt. Men så är det ju innan jag når 10-14 dagar som sagt.
Den här gången infaller de flesta av mina orosdagar mitt i veckan, så det känns bra.

Jag tror att mitt stora problem egentligen är att jag inte ännu tagit ett fast beslut på att sluta helt. Jag vet inte hur jag ska komma dit. Att göra slut.
Det kanske kommer med tiden.
Jag siktar nu på att försöka klara 90 dagar som sägs ska vara en bra start. Tänker att kanske beslutet inte behöver tas just här och nu men 90 dagar, det ska jag klara.

Dag 11.
Sovit dåligt inatt vilket kommer märkas under dagen. När jag varit nykter en vecka ungefär blir jag så känslig med sömnen och sömnbehovet.
Ska jobba 13 timmar idag. Har tagit på mig extra arbete för att inte kunna sitta hemma och dricka. Längtar redan hem dock 😂 fast till sängen och inte alkohol.

Profile picture for user vår2022

@Lina. 2.0 Hej och grattis till dag 11!
Läste att du skrivit ”Jag behöver alltså hitta en strategi för att klara mitt krön som ligger på mellan 10-14 dagar. För jag tror att om jag kan komma över den gränsen så skulle tålamod och självförtroende få en boost. Då kan jag försöka med 10-14 dagar till osv. Nu ska jag försöka göra tvärtom den här gången. Läser att många skriver att man ska försöka se hela filmen i huvudet. Se förloppet. Det ska jag försöka mig på. Är bara rädd att filmen förskönats när jag väl är där. Skulle behöva en nykterhetskompis kanske. Någon som påminner mig om hur filmen faktiskt slutar. Att slutet alls inte är romantik och rosa moln”.

Nu är du ju på dag 11 och tänkte att ditt krön mellan dag 10-14 är här och påminna dig om hela filmen och hur den alltid slutar, om sug skulle uppstå. Att det slutar med minnesluckor, inte rosa moln och romantik, det blir åskmoln och en läskig thriller. Idag ska du ju jobba 13 timmar så det finns nog ingen plats för alkohol. Nu har du möjlighet att komma över krönet och få en boost i självförtroendet. Du kommer att fixa det! Tänk så himla skönt det är att vakna nykter varje morgon och att nå ditt mål på 90 dagar och en nykter jul med barnen.

Du kan och det kommer att gå bra!💪💕

Dag 12 och idag är det jobbigt. Var nära att gå in på bolaget på väg hem från jobbet. Tog några extra andetag och gick vidare. Ska bli skönt att komma hem. Ska bli skönt att lägga sig nykter.

Det kräver mycket tankeverksamhet och det i sin tur mycket energi att vara nykter. Tröttsamt och det ger en slags känsla av moment 22. För när man är trött vill man ju ha en påfyllning av energin de första glasen ger. Men det stannar ju inte vid ett eller två glas. Ikväll låter jag bli och låter kropp och knopp få vila. Idag är jag nykter 🙏

@Lina. 2.0 Bra jobbat! Har själv samma problem vid dag 14-21 då jag tagit återfall för att sedan börja om igen. Denna gång vill jag spela hela filmen som för mig slutar med flera dagars förlamande ångest och det är inte värt att ge efter för det. Själv på dag 8, nu kämpar vi väl vidare💪🥰

Dag 13
Inte samma intensiva sug idag. Skönt det.
Imorgon är det ju dag 14 och fredag. Fredagsölen kommer bytas ut till ramlösa. Skulle egentligen ha gått på festival i helgen men sålt biljetten då jag vet att jag skulle ha kört i dike om jag går. Känns lite surt men jag har gett mig den på att jag ska klara 90 dagar. Så på sätt känns det också bra att stanna hemma. Känns som ett moget beslut 😁.
Går även på semester en vecka imorgon. Den har jag planerat vara nykter på. Plocka lite bär och vara mycket i skogen. Brukar inte ha tålamod till sådant så får se hur det går 😳😂

Tack det går skapligt. Hade jag inte haft Antabus i kroppen nu hade jag nog druckit igår och idag. Känner mig rastlös på något sätt. I övrigt trött och energilös. Tre veckor på söndag. Har lärt mig på öppenvården att det krävs ett tag innan man börjar tänka klart. Längtar dit. Längtar oerhört dit ☀️🙏🏼. Utan antabusen hade jag som sagt med stor sannolikhet fallit dit. Nu går det ju inte. Tack Antabus 🙏🏼. Har ju så mycket annat jag lär knyta upp och reda ut…

Men så skönt att vakna nykter… Allt är värt allt ändå. Må gott och önskar dig en fin kväll, du är duktig 🙏🏼☀️

@andesh79 jag har haft perioder med nykterhet tidigare. De första veckorna var jag så trött att jag inte kom upp ur sängen. Gissar att kroppen kräver vila efter att blivit ansträngd med alkoholen.
Vilken bra krycka med antabus. Jag önskar att jag vågade söka hjälp själv. Eller rättare sagt hade förstånd att söka hjälp. Men jag kanske kommer dit en dag.
Ha en fin dag! Du gör ett bra jobb ☀️

Profile picture for user Andrahalvlek

@Lina. 2.0 Heja dig! I början när jag klev ur sängen satte jag fötterna i golvet och sa högt till mig själv: ”Idag ska jag vara nykter.” Varje dag i flera månader.

Kram 🐘

@Lina. 2.0 Bra jobbat! Dag 14!🥳. Nu ska du komma över krönet, efter det så kommer mer styrka till dig, hjärnan får återhämtning och kommer i balans. Påminner om att du ska komma ihåg hela filmen: Att det slutar med minnesluckor, inte rosa moln och romantik, det blir åskmoln och en läskig thriller. Du kommer att fixa det! Tänk så himla skönt det är att vakna nykter varje morgon och att nå ditt mål på 90 dagar och en nykter jul med barnen.

Du kan och det kommer att gå bra!💪💕

@vår2022 Tack för påminnelsen. Den behövde jag läsa just nu.
Ser framemot att vakna nykter och fräsch i helgen. Få ut det mesta av dagarna.

Ha en fin dag 💕

Profile picture for user Natalia

@Lina. 2.0

Bra jobbat!
Jag ligger en vecka efter dig men längtar också till att komma förbi den här första tidens abstinenssymtom och komma till att det lättar upp och kommer att känns bättre.
Att du kommer överleva dagen tvivlar jag inte på. Hur ser din plan för denna helg ut?

Kram ❤

@Natalia
Tack!
Ja jag längtar också efter det, snart är vi där.

I helgen står vila på schemat. Försöker lära mig lyssna på kroppens signaler och ge mig själv det jag behöver. Har bunkrat upp med godsaker och handlat helgens mat så jag inte behöver åka och handla något.

Försöker också lära att det inte gör något att dagarna känns lite tråkiga, att uppskatta närvaro.

Hur ser din helg ut?
Grattis till dina dagar.
Kram🍀❤️

Min helg började bra. Slutade sämre. Nu måste jag snart krypa till korset och be om hjälp.
Igår drack jag. En karatefyll med total avsaknad av stolthet och ansvar.

Nu ska jag starta programmet, och slutföra de 10 veckorna i det. Så, dag 1 igen.

Profile picture for user Kattskit

@Lina. 2.0 heja dig! Upp i sadeln igen. Varje ny insikt är ett steg framåt i nykterhetsarbetet, det är verkligen något jag tror på. Jag har själv precis påbörjat programmet och tycker att första delen var väldigt bra. Ska återkomma till det igen innan veckans slut för reflektion innan nästa uppgift börjar.

Tusenfallt lycka till, du är modig och bra, glöm inte det. Du vill skapa förändring, det är ett bra första steg.

@Kattskit tack för dina ord.
Jag håller med dig och har också en tro på att insikter man får är en stor del av processen. Grejen är väl bara att inte sluta jobba med processen. Den måste vara levande och det är jag själv som ser till att den är. Så en stunds jobb med mig själv dagligen och inte släppa taget.

All lycka tillbaka till dig! 💕🌸

Dag 3
Så skönt att vakna pigg och att kaffet smakar bra igen.
Ska dra med mig mina barn i skogen, kolla hur det ser ut i blåbärssnåren. Håller just nu på att packa ner kaffe, dricka och fikabröd.
Känns som det är alldeles för länge sedan jag gjorde nåt liknande med barnen. Fast så länge sedan är inte.

Jag har sista tiden glömt bort att ta ansvar för mig själv. Lagt fokus på att andra ska göra det åt mig.
Idag har jag avslutat en vänskap, en lång och vad jag trott varit en betydande vänskap, men där det går ut på att dricka. Gärna tävla om vem som blir mest berusad.
Det är alltid hos denna vän jag har fallit. Det är dit jag går om jag "behöver". Och vice versa.
Jag måste börja städa kring mitt eget hus annars kommer jag alltid falla på samma ställe.
Så om 10-15 dagar när jag vill falla igen kommer jag inte kunna falla där. Jag kommer inte bjuda in eller tacka ja till inbjudan.
Känns bra att äntligen ha tagit itu med en fallgrop.

Läste om HALT igår. Det är något jag ska arbeta efter framöver. Försöka ringa in vad det är som jag tar beslutet att dricka på och var suget kommer ifrån.

Jag har ingen psykisk ohälsa i bakgrunden. Inga trauman eller känslor jag försöker fly ifrån. Inget som är värre än för nån annan.
Jag började dricka i revolten i tidig tonår och fastnade ganska direkt. Har väl sedan dess alltid sökt det perfekta ruset. Hittat det så många gånger med.

Utöver att jag sista tiden börjat få ångest av mina val, av alkoholen, har jag sällan fått negativa konsekvenser av att dricka. Visst, jag och maken har bråkat men aldrig till den punkt att det gått överstyr. Dricker sällan när vi har barnen hemma, varannan vecka. Det är högtider som man naturligtvis ska dricka på. Och gärna alla dagar och gärna börja tidigt. Då gör ju alla det 🙄

Nu vill jag ge mig själv en chans att inte hamna på ett ställe där allt är för sent. För de konsekvenser som kan och som säkert kommer i det långa loppet, dom vill jag inte ha.

Ta inte första glaset Lina. Låt det bara va. Det är allt jag behöver göra. Att låta bli det första glaset.

Dag 4
En bra natt. Sovit gott men är trött ändå. Känns som jag skulle vilja sova hela dagen.
Är på väg ner till stadsparken för att spela minigolf och fika. Så skönt att slippa vara bakis. Mår gott av det.

Dag 8.
Har inte varit inne på ett tag. Än så länge känns det så där.
Försöker ändra mindset från att inte få dricka till att inte vilja. Det triggar att ha förbud.

Tänkte försöka ha som mål att vara nykter 90 dagar men det känns som så långt borta. Börjar med ett mål på 31. Augusti ut. Sedan september. Och så vidare. Förhoppningsvis stiger tilltron till mig själv för var dag som går att jag klarar det.

@Lina. 2.0 Tilltron stiger för varje dag. Kan tipsa om att läsa Annie Grace ”Naked mind” och Craig Beck ”Alcohol lied to me” samt Boken Skål tamejfan, dessa böcker hjälper iaf mig med att inte vilja/lättare avstå att dricka ngt alkoholhaltigt. 👍 jobbat med 8 dagar💪! ❤️

Dag 10
Idag känns det bättre. Mår till och med bra. Det är nog det som ställer till det för mig. När jag mår bra vill jag dricka.
Orolig över fredagen som snart stundar. Men den här gången ska jag klara av att vara nykter 2 helger på rad.
Ska bli så skönt att på måndag kunna säga att jag är på dag 15. Hoppas verkligen det.

Riktigt riktigt bra jobbat 🙌🏼. Jag är uppe över fyra veckor nu. Föst nu börjar man kunna tänka ”omarinerat”. Rätt skönt faktiskt 😅. Vill inte tillbaka till de där vidriga känslorna igen. USCH som min pappa hade skrikit 😂.

Må gott och ha en härlig onsdag ☀️

Bra jobbat @Lina. 2.0 🤩. Fem veckor här idag. Och detta tack vare antabus, annars hade det inte gått. Men nu tycker jag man börjar kunna tänka klart i alla fall och börja planera för framtiden.

Kram 🤗

@andesh79 Stort grattis till 5 veckor 👋🙌.
Även fast jag bara firar två veckor kan jag tycka att även jag tänker klarare. Livet har lite mer färg än tidigare.

Ha en fortsatt trevlig kväll 🌃

Profile picture for user Andrahalvlek

@Lina. 2.0 Grattis till 15 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Dagen har bara börjat, men visst klarar du av att vara nykter idag - och många fler dagar! Det blir enklare för varje nykter dag man har i ryggen.

Kram 🐘

Dag 19
Helt plötsligt går det jättelätt att vara nykter. Jag tänker inte på alkohol, har inget nämnvärt sug. Är det för att det vackra vädret dragit sig tillbaka och vikit undan för regn och blåst månntro. Hur som helst så tänker jag njuta av dessa dagar då det är enkelt och vaa tacksam för tillvaron 🙏

@Lina. 2.0 Grattis till dag 19!🥳 hur bra som helst ju! Skönt också att det känns lätt för dig. Det går ju lättare och lättare ju längre man är nykter. Man vänjer sig liksom vid att inte dricka och att kunna njuta av att vakna pigg och nykter varje morgon. Hjärnan återhämtar sig allt mer och skapar balans i systemet.

Njut av en nykter helg med härliga nyktra mornar och gott kaffe!❤️

Idag skulle ha varit dag 21 men fredagen slutade med alkohol iaf. Jag föll för grupptryck och drog en karatefylla. Har haft sån ångest hela helgen. Usch och fy. Har knappt vågat gå in här och skriva ner dessa rader.
Så här vill jag aldrig må igen.
Men jag vet nu att jag kan klara 19 dagar. Då kan jag göra det igen.

När man kapitulerar, vad innebär det? Måste en vända sig till AA då eller kan man kapitulera på eget håll? Jag orkar nämligen inte med den här fajten längre. Jag orkar inte stå och veva med armarna i min Ringhörna tills jag blir så trött att jag lägger mig platt i fajten och låter alkoholen vinna längre. Jag vill inte vara delaktig i matchen längre. Men, jag törs heller inte söka hjälp. Jag är rädd för att bli igenkänd och utskämd. Kan vanliga hälsocentralen hjälpa till eller måste man gå till den utpekade beroendeenheten? Med skylt och vägvisare i det enda sjukhus på en radie av 20 mil.
Jag är trött nu men vill inte visa mitt beroende för hela stan.

Profile picture for user Se klart

Åh, fanken vilken jobbig dag. Återfall går över när man slutar ta dem.
Jag har själv aldrig varit på AA-möte eller sökt hjälp inom vården men många har- och allt jag hör är att det är positivt och bemötandet fint. Du får säkert fler svar ang det.
Men detta med kapitulationen har jag tänkt mycket på- och för mig blev det helt klart så att jag vek ner mig TOTALT för alkoholens kraft. Fanns inget sätt att överlista den, än att stänga alla dörrar, spika igen alla fönster. Och sen börja leva.
Det är inte farligt att känna sig överlistad av detta beroende, men det kan vara farligt och onödigt långdraget att kämpa och kämpa. När man ger upp den kampen kan livet börja om. Jag hejar på dig!

@Lina. 2.0 Bra att du vågade gå in och skriva här igen👍! Det är precis det du ska göra efter ett återfall, skriva av dig och få ner alla tankar som snurrar runt. Men det är så jäkla jobbigt och kan trösta dig med att du inte är ensam. Jag har försökt sedan februari och haft några återfall längs vägen. Idag började jag min andra månad nykter och vad som än händer kommer jag inte ge upp. Vet inte om jag kapitulerat eller inte men jag har förlikat mig med tanken att jag druckit mig till ett beroende och vill därför vara hon som inte dricker. Jag kan inte bara dricka 2 glas, jag vill ju ha hela flaskan. Det är inte värt att prova dricka ett glas och jag har insett att det lättaste för mig kommer att vara total avhållsamhet. Och kanske har jag kapitulerat för jag sörjer inte att jag inte kan dricka. Och jag har lika roligt på middagar utan alkohol även om alla andra dricker. Alkoholen kostar mig numera för mycket, jag klarar ju inte av att hantera den och därför avstår jag. Hade jag inte tålt att äta ägg hade jag ju gjort likadant där. Har i flera år vetat att jag har problem med A men det är först nu som jag helt och fullt har förlikat mig med insikten och det kanske är detta som är att kapitulera. Jag kan rekommendera att lösa Annie Grace böcker och boken Skål tamejfan. Kolla också på Youtube där Snnie också finns. Craig Beck är en annan författare som jag också kan rekommendera. Dessa böcker/Youtube har iaf hjälpt mig mycket. Kram 🥰 Imorgon är ny dag = nya tag❣️

Profile picture for user Kebne1

Kämpa på kära du! Ett återfall är tufft och jobbigt att göra. Men försök vända din känsla av misslyckande till att du är en erfarenhet rikare. Det var ingen bra idé att dricka igen. Det vet du! Bär den känslan nära dig hela tiden. Jag funderar på om du kan ta hjälp av alkohol och beroendekliniken på annan ort. Jag har videosamtal med min läkare och kurator på en sån klinik. Jag tror inte du behöver remiss. Kolla t ex "Riddargatan1". De har hjälpt mig mer än ord finns att förklara! Kämpa på kära du och klappa på dig själv, inte klanka ner dig❤️🙏🏼

@Kebne1 tack för det rådet. Hade verkligen inte tänkt så långt som att söka hjälp på annan ort.
Ja varje återfall är jobbigt. Men de har aldrig känts så här jobbiga. Ångest fortfarande.
Jag ska kolla upp hur det ser ut på andra orter. Tack för dina ord ❤️

@Ny dag tack för tips och råd och allra mest dina ord ❤️
Jag måste erkänna för mig själv att mina problem är större än jag låtsas om och att jag helt enkelt inte klarar av alkohol. Ska stänga dörrar och spika igen fönster precis som
@Se klart säger.

Jag måste nog hänga här inne lite mer framöver och läsa, ta del av och dela själv. Som ett skriftligt AA kanske 😁

@Lina. 2.0 ❤️ Vi får stötta varandra här på forumet, växeldra och peppa. Att skriva ned alla tankar och pinsamheter etc hiälper - både en själv och kanske också andra. Jag är ingen bra skribent och avskyr egentligen sociala media men gett mig f-n på att ändå skriva, mest för att jag själv ska kunna gå tillbaka och läsa. Ja, du har rätt ett anonymt skriftligt 24/timmars AA. Kram

Dag 4
Jag vill så säkert kunna säga att nu faller jag aldrig igen men jag har redan börjat bagatalliserat fredagen. När ångest försvinner försvinner ju så klart de negativa tankar och känslor kring alkohol. Så fucked up på riktigt.
Verkar falla djupare ner efter varje gång också. En del av viljan att vara nykter försvinner. Eller kan det vara så att ångesten alls inte lagt sig och att jag vill dricka bort känslan? Tills jag slutat känna skam för den här gången.. Jag vet inte. Det känns logiskt.
Känner mig som en betraktare av mitt eget liv.
Nej, ångesten finns nog där ändå. I allra högsta grad.

Skickade in en förfrågan till riddargatan idag. Kommer behöva ta prover. På labbet, på det enda sjukhus inom 20 mils radie ändå. Visst, det blir bara de som hanterar mitt provrör och min remiss som kommer se mitt namn. Men jag funderar på att skita i det ändå.
Om det nu är jag som funderar på det och inte mitt beroende. Ännu en sak jag inte vet säkert.

Nåväl. Jag ska vara nykter idag. Hålla mig från The pit. Ingen djupdykning. Nykter.

@Lina. 2.0 Det är lätt att det blir snurrigt och förvirrat i huvudet med alla tankar så man varken vet ut eller in. Precis som du säger om det är du eller ditt beroende som talar/tänker åt dig. För mig som läser ”utifrån” är det tydligt att det är beroendet som talar. Tex att du funderar på att skita i att skicka prover till Riddargatan. Att du börjar bagatellisera fredagen. Beroendet vill ju få kickar, få alkohol och det är en stark kraft den har. Du berättar också att du verkar falla djupare för varje gång du tar ett återfall, att viljan att vara nykter försvinner. Det är beroendet som talar till dig. Det blir tuffare för var gång man återfaller, så det gäller att snabbt ta sig ur det och inte dricka på. Det påverkar viljan och självförtroendet när man återfaller flera gånger, man tror att man inte kan klara av det. Men det är beroendet som talar.

Tror också att du skulle behöva stöd från Riddargatan, det är många som fått bra hjälp via dem och kanske läkemedel mot suget, så att du kan stå emot grupptrycket. Du skriver att du aldrig vill må så igen som du gör efter en karatefylla, det är så lätt att glömma bort efter några dagars nykterhet när beroendet börjar tala igen, med kraftig, dominant och övertygande röst. Äh! Lite kan du väl dricka, du klarar det! Var som alla andra, spänn av! Det är ju fredag!

Kanske ska du tänka att allt som är för att dricka och mot hjälp och att avstå alkohol, så är det beroendet som talar. Kämpa på nu! Du har klarat 19 dagar!💪. Det är skitbra och du kan göra det eller t.o.m. slå det, igen. ❤️

Dag 5
Trött och huvudvärk idag. Kändes som en lång dag på jobbet. Stora utmaningar på den fronten under hösten.

Idag mår jag lite bättre annars än igår. Ångesten har släppt lite men någonting gnager inom mig. Jag vet ju att jag betedde mig som en elak Människa i fredags och kan inte riktigt skaka av mig känslan av olust sedan dess.

Positivt Idag- inget större sug och inte så många tankar på alkohol.
Det är skönt iaf.
Mer positivt är att jag är nykter.