På det tredje ska det ske.

Profile picture for user Lina. 2.0

Dag 6
Sovit så otroligt gott inatt. Hårt och länge.
Dricker dagens första kaffe innan det är dags att åka på kvällsjobb.

Vet inte om jag är lite deprimerad. Känner mig så less på allt, så trött på att ha ångest. Så trött på att känna mig som den sämsta människan på jorden.
Så trött på att svika mig själv och de runt omkring mig.
Så trött på att inte klara av att vara nykter.
Ska försöka släppa stoltheten eller vad det är som gör att jag gör det så svårt för mig själv.
Ska försöka vara mer tacksam för det jag har. Sluta ta saker för givna.
Det är tungt när man som kommit på sig själv och det inte går att gömma längre.

Dags för ärlighet. Jag är beroende av alkohol. Spelar ingen roll hur jag försöker ljuga bort. Jag är beroende.

Profile picture for user Kebne1

Jag tror att många med psykisk ohälsa dricker för mycket. Ångest och jobbiga känslor dämpas för stunden för att sedan bli värre. Du vet att det finns psykolog online typ Mindler. Kämpa på!🙏🏼❤️@Lina. 2.0

@Kebne1
Du har säkert 100 procent rätt. Alkohol har en fantastisk effekt på ångest. En kort stund. Moment 22 är nog vad många upplever med alkoholen.
Tack för tips. Ska kolla upp det 💗

Jobbkvällen har flytit på som den ska. Tycker om när det är mycket att göra och trivs som bäst med många bollar i luften. Då slipper man dessutom tänka på allt annat. Också en, för mig, bra medicin mot ångesten jag upplever just nu.
Samtidigt som det är jobbigt att ha dessa känslor är jag tacksam för dom då jag påminns om varför jag inte ska dricka.

Hem och knoppa några timmar innan nästa pass på lyckofabriken 😁

Dag 7
Sen notering men har haft en fin nykter kväll med mannen.
Ångesten och oron börjar släppa mer och mer. Skönt för så här jobbigt har det aldrig varit förr.

Dags att sova så morgon kaffet kan intas. Ikväll somnar jag nykter.

Det här med att vakna tidigare än alla andra och få en gyllene stund för sig själv 🙏
En av de bästa sakerna med att vara nykter. Vakna pigg, kaffet smakar bra och en stunds tystnad och lugn innan dagen kör igång.

Jag vaknade strax före sju, resten av hemmet kommer vakna om ca en timme. Uppskattar den här tiden så mycket att det inte går att beskriva.
Ska försöka lägga vikten på de här stunderna. Fokusera på vad nykterheten ger istället vad min hjärna tycker att den förlorar.

Har bett min man att inte ha alkohol hemma på fredagar. Fredagar är min kritiska dag om man kan uttrycka sig så. Helst skulle jag vilja att hemmet är en alkoholfri zon varje dag, och kanske behöver jag det för att säkerställa att jag inte kan agera på sug men jag måste lära mig hantera mitt beroende. Det är mitt ansvar.
Förhoppningsvis blir det lättare framöver.

Idag mår jag lite bättre psykiskt. Ångesten och skammen bleknar lite varje dag.
Har startat programmet här men även ett annat program genom en app. Det känns bra att jobba med det. Som att på något sätt mota olle i grinden lite.
Jag vill så gärna klara av detta.
Jag ska klara av detta. Är så klar med alkohol. Så jävla trött på allt den kommer med.
Bokade tid på labbet för provtagning för riddargatan 1. Ett steg närmre. Ska jag bara gå och inte fega ur också 🙄

Dags att sätta punkt för dag 8.
Det har varit en lugn och skön dag. Man hinner med att vila när man är nykter. Tänka sig 😁

Ser framemot morgondagens morgonkaffe som kommer intas under täcket till en film / serie. Bästa sättet att börja en dag på 😍

Dag 9
Sovit gott inatt igen. Vaknade tidigt och får njuta av lugnet på morgonen igen 🙏
Har inte haft något sug under helgen. Det har varit skönt. En känsla, tanke, börjar göra sig hörd. Något jag inte känt på ett tag. Jag kan klara av att sluta. Som något som känns i maggropen.

Har för första gången på ganska länge faktiskt vilat under helgen. Riktig vila. Igår låg jag i badet i nästan två timmar. Levande ljus, lugn musik och gott doftande badolja. Måste vara säkert 10 år sedan jag låg i ett bad. Det var så skönt. Så avkopplad har jag inte vetat man kan känna sig, eller helt enkelt glömt bort. Känslan finns kvar även idag. Jag måste komma ihåg att ta hand om mig själv ibland.
Jag är annars proffs på att ta hand om andra. Förutom de gånger jag super till, då tar jag inte hand om någon alls.
Annars försöker jag, jag vänder mig ut och in för att se till att alla runt om mog har det bra. Att de har det de behöver. På jobbet som undersköterska på ett äldreboende. Ett jobb jag älskar.
Hemma som mamma, sambo, ja alla roller man har i ett hem.
Jag försöker att vara alla till lags. Ibland är jag så snäll att jag blir dum. "välkommen, här är det bara att trampa på mig och mina känslor och gränser". Duktiga flickan syndromet slår högt.
Jag glömmer bort att jag är trött och faktiskt ibland är den som behöver hjälp och tas hand om. Det är då, när det står mig upp i halsen att vara så duktig, så snäll, jag tar första glaset. Det är då, istället för att vila och stå upp för mig själv jag tycker mig vara värd en öl.

Från och med nu ska jag när jag är så trött ge mig själv chansen att vila. Lära om helt enkelt. Ta ansvar för mig själv istället för att tänka - äh skitsamma.

Utan programmet här där man ska registrera risksituationer och alkoholkalendern med registrerade känslor hade det nog dröjt länge innan jag kom till insikten att jag gör livet svårare än det behöver vara.
Jag har registrerat dagar i snart en månad och inte en enda gång har jag använt känslan glad de dagar jag druckit. Det har varit känslan trött eller irriterad. Då har jag ju druckit på helt fel känsla.

Mycket raljerande nu men det är väl det en dagbok är till för.

Profile picture for user Allegra

Underbart att läsa om insikten att du behöver ta hand om dig själv också, inte enbart alla andra @Lina. 2.0 !

Har själv gått omkring och känt, att alla omkring mig är kravmaskiner och jag ska leverera och fixa och styra upp. Tills jag har förstått att det är jag själv som är dålig på att sätta gränser, inte brytt mig om min egen återhämtning, gjort mig själv till ett offer. Och i förlängningen tagit till alkohol för att bryta mig loss.

Precis som du skriver, ”lära om” - vill jag också göra! Tack för inspiration❤️

@Allegra ja tänk att det skulle ta över 40 år innan man insåg det.
Kravmaskiner var ett otroligt bra ord på hur även jag kan ha sett andra människor. Och visst är det så som du skriver. Det är en själv som är dålig på att respektera sina egna gränser och värderingar.

Vi tränar på att lära om. Idag gör jag genom att ligga i soffan med en termos fylld med kaffe, ett bullfat och en skål chips. Allt står typ orört och jag småsover mig igenom dagen men det gör ingenting. Hellre vila än att dricka alkohol 😊
Ha en fin dag 💗

En nykter helg har passerat och jag känner mig lugn. Avslappnad. Nåt har lossnat inom mig.
Jag tränar på att känna tacksamhet för de små sakerna i vardagen. Skriver ner två saker jag är tacksam för på ett block vid sängen innan jag släcker ner för att sova. Något jag började med i torsdags och som ger tröst på något vis.

Nu har jag sällan problem med att vara nykter i två veckor men det är en annan känsla idag än tidigare. Svårt att förklara. Är fortfarande lika leds på alkohol som innan helgen. Vill jobba på förbättringar och förändring. Nästan som om jag är nyförälskad.

19 dagar var jag nykter sist. Just nu hyser jag inga tvivel på att klara det igen och mer därtill.
Ska vända mig utåt istället för inåt nästa gång jag tänker på att falla tillbaka i gammal vana. Be om hjälp i stunden. Jag har ju faktiskt en fin man som värnar om mig att vända mig till. Ska försöka lägga ner min kan-själv grej jag har för mig. Blir nåt att öva på.

Profile picture for user Allegra

Hahahaha @Lina. 2.0 , jag veeet! Köpte fantastiskt fina badhandukar för några dagar sedan och vill bara gå och duscha hela tiden för att få svepa in mig i dem✨

Dag 11
Gick förbi bolaget på lunchen idag. Kände ingen dragning in. Fortsatte gå och kände en känsla av frihet.
Brukar ta omvägar annars så jag slipper se det vinet som visas i rutan men så kan jag ju inte hålla på heller. Då ger jag min alkoholism större makt än den ska ha. Jag ska ju ta tillbaka makten.

Ytterligare en bra dag på jobbet. Hade lönesamtal och känner mig nästan stolt över mig själv 😂. Det gick över förväntan.
Tänkte fira det med att köpa hem en bukett 💐 att njuta av.

Profile picture for user vår2022

@Lina. 2.0 Minns att jag testade mig själv att gå förbi bolaget i början av min nykterhet, för att se hur jag skulle reagera. Det var lite märklig känsla inom mig när jag passerade, inget sug men mer minnen som passerade av när jag packade mitt vin eller B&B i ryggsäcken, bakis och försökte se ”normal” ut. Skammen. Den välkända skylten ovanför ingången. Lite smått ångest över hur ofta jag besökte stället och smygandet inför folk. Det var skönt att passera och tänka att, dit ska jag aldrig mer gå in. Ofta registrerade jag bolagsskylten när jag var ute och åkte med bilen på olika ställen, men idag gör jag det inte längre. Nu är det som att passera vilken slags affär som helst. Så för mig var det bra att passera bolaget och till slut blev den oviktig och som luft för mig.

Grattis över ett bra lönesamtal. Var superstolt över dig själv, det är du värd och njut av blombuketten🌺💕

@vår2022 ja minnen kom det, och då kände jag att det var skönt att jag inte "behövde" gå in där idag. En dag ska nog även jag kunna gå förbi bolaget utan att registrera att jag gör just det. Jag är en ganska manlig kvinna så en dag kanske att gå förbi bolaget blir som att gå förbi glitter, en affär jag ibland skakar huvudet åt 🙈😂😂
Tack så mycket 💕🌸

Dag 12.
Idag är jag trött, sovit så dåligt inatt. Har just gått igenom mina risksituationer och detta är en av de största. Trötthet och stress.
Tankarna på alkohol tränger sig igenom. Går ganska bra att skjuta bort dom men de är ändå enerverande. Längtar hem till min soffa, choklad och läsk. Ja till min man med.

Hoppas eftermiddagen blir bättre.

Dag 13
En natt med god sömn 🙏
Funderar på hur många nätter man valt att sova så dåligt, tanken är egentligen på hur destruktiv beroendet får en till att bli. I det mesta i livet. Att välja så fel samtidigt som det känns så rätt och bra.
Att försöka bli nykter samtidigt som hjärnan säger att det är fel, tråkigt och dumt. Tänk så goda stunder du har haft med vinet och ölen. Att hjärnan till och med duar sig självt.

Jag önskar att jag aldrig provat på alkohol för första gången. Jag var fast direkt. Det perfekta ruset som jag aldrig mer får. Jag har inte haft det på många år. Hittar det aldrig, hur många gånger jag än försöker.

Mina tankar försöker få mig att tro att jag ska dricka måttligt. Jag har försökt det och funkar inte. Jag kan inte sluta när jag börjat. Jag blir girig efter mer och slutar inte förrän allt är slut eller att jag däckar. Blir en förfärlig människa som jag inte vet vilken det är. Nån som inte är jag.
Nä, jag har börjat hata alkohol. Ändå älskar jag den. Som en älskare jag måste göra mig av med. En älskare som jag tror får fram det bästa av mig men som gör det motsatta. Som kräver för mycket, mer än jag är villig att ge. Som hela tiden tar för mycket, som jag faller platt för, som jag måste stå upp för mig själv inför. Jag är värd mer än den ger. Jag är mer än så.

Ja lite sorgsen idag. Känner känslorna på ett djupare plan. En inre konflikt jag är rädd att förlora.

Kanske har jag inte nått den där botten alla pratar om. Vändpunkten som gör det lätt. Men jag vet inte om jag vill nå den heller. Jag är inte redo att förlora mig själv så. Att förlora allt. Då får det hellre vara lite svårt, lite jobbigt.

Dålig ordning på tankarna. Jag tror det blir en jobbig dag. Men den kommer bli nykter. Det har jag säkerställt genom att ta på mig extrapass.

Jag är ändå tacksam för att jag somnade nykter igår och vaknade på samma sätt idag. Kaffet smakar så gott, huvudet är klart trots att tankeverksamheten är snurrig, den är inte luddig iaf. Tacksam för att få vakna i en varm säng med ljudet av min familj som går till skola och jobb, för katten som står och skriker efter mat, för en ny dag. För en ny chans att vara bättre.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Lina. 2.0 Vet du, man behöver inte nå någon ”botten”. Jag gjorde det inte, och jag har varit nykter i 2,5 år nu. För varje nykter månad blir jag bara mer och mer anti alkohol. För varje nykter månad blir jag mer och mer förbannad över hur många år alkoholen har stulit ifrån mig 🤬

Men i början är det en sorg. Det är som en olycklig förälskelse som man måste bryta för att mannen i fråga är dryg, egocentrisk, våldsam och gör så att jag känner mig som en liten lort. En sådan relation kan man inte leva vidare i, men man får förstås sörja att det inte blev som man hade hoppats.

Kram 🐘

Dag 14
Suttit och lyssnat på alkispodden. Igenkänning i så mycket av det dom säger.
Har börjat googla allt som har med alkoholism att göra. Tänker att kunskapen som finns är värd att läsa.

Var och lämnade prover på morgonen. Får se nästa vecka vad det blir av det. Men nu är det gjort.

De senaste dagarna har varit lite tunga. En del sug som kommer, som alltid när det kommer, när det är dags att lämna jobbet på eftermiddagarna. Skulle så lätt kunna gå in på bolaget och köpa med en flaska vin. Igårkväll missade jag bussen hem och fick vänta lite över en timme på nästa. Fick för mig att gå in på ett hotell och sätta mig i baren medan jag väntade. Skakade på huvudet till den tanken, gick tillbaka till jobbet och städade personalrummet istället 😂 när jag väl kom hem hade mannen tänt ljus, gjort iordning kvällsfika och mötte upp mig vid dörren för en kram. Alltså jag älskar min man. Utöver barnen är han det finaste jag har.

Snart dags att påbörja jobbhelg. Har tagit på mig att jobba extra hela helgen. Ångrar mig lite nu 😂 nåväl, det blir ett välkommet tillskott i kassan.

Dag 15
Så trött 😴 vet inte hur jag ska klara av att jobba i 14 timmar nu men det är för sent att ångra sig. Notering till mig, byt inte ut alkohol mot jobb. Jag orkar inte jobba så här längre.

Hade ställt timer på kaffebryggaren så jag skulle ha nybryggt kaffe när jag vaknade men sov över det. En känsla av besvikelse sprider sig. Orimligt besviken. Känner känslorna så mycket djupare och mer nu för tiden.
Måste ha en sorts distans mot känslorna men vet inte hur. Blir lite trött av alla känslor som känns så mycket. Men glad att jag känner dom istället för att tysta dom.

Längtar till ledig dag på tisdag.
Idag är jag vara nykter 🙏

@Lina. 2.0 Ja, byt inte ut alkoholen mot arbete är bra att komma ihåg. Jag förstår besvikelsen med kaffet, jag skulle känt likadant. Det är en slags mysstund och kicka igång dagen med kaffe. Jag upplevde också att känslorna blev djupare och starkare i början av nykterheten. Jag överväldigades men lät bara allt komma. Kunde falla ned i gråt och bara gråta ut och även bli jättearg. Det var mycket jag hade motat bort med alkohol som nu poppade upp när de inte bedövades mer. Att försöka att ”inte tänka” på det blir ansträngande och det går heller inte att inte tänka på dem. Bättre att bara acceptera dem och låta dem vara. De behöver få komma ut och mattas av. Ett sätt är att sätta ord på sina känslor och försöka beskriva dem så utförligt som möjligt. Det påverkar hjärnan och skapar mindre stress och lugn. Lite som att ”kännas vid” sina känslor, inte ignorera dem som man gjorde med alkohol. De blir mindre farliga när man låter dem komma och tar emot dem, för det är sig själv man möter.

Hoppas arbetsdagen går bra och du har din lediga tisdag att se fram emot. Då kan du dricka ditt nybryggda kaffe😁. Du jobbar på så bra! Kram❤️

Profile picture for user majken_r

@Lina. 2.0 vilka fina reflektioner du gör, kloka. Hoppas dagen blir bra och att du får chans till lite vila. Kram🍀

Profile picture for user less12

@Lina. 2.0 håller med dig om alkispodden! Lyssnar också väldigt mycket på den, är så himla mycket man känner igen sig i, tycker jag får en ökad sjukdomsförståelse och med den så släpper en del skuld och skam jag bär på. Också himla roligt ibland, vissa av gästerna får mig verkligen att garva när jag ser tillbaka hur man suttit på middagar och blivit frustrerad över hur långsamt alla dricker, alla gånger jag halsar ur glaset och fyller på nytt när sällskapet lämnade rummet. Otrolig igenkänning, den podden hjälper mycket tycker jag.

@less12 kan hitta mig själv sitta och tokskratta på bussen 😂 folk må tro man är knäpp men det bjuder jag på 😁
Jag har om jag ska vara ärlig också hållt på så. Tycker att alla dricker så jävla sakta. Inte jag som dricker fort inte 🙈😂

Ha en fin dag 🤗

@vår2022 det är nog det där med att lära mig att acceptera som och låta dom vara där som är så svårt. Mycket skam gentemot mina barn som inte fått haft en nykter mamma alla gånger och en mamma som blir rent av elak vid berusning. Inte mot dom men dom får ju höra skiten. Försöker använda skammen som bränsle till nykterhet istället för undanflykt att gömma mig. Man lär väl med tiden.
Arbetsdagen går bra. Det är ju aldrig lika jobbigt när man väl är här.
Ha en fin dag. Kram ❤️

Profile picture for user Se klart

Hej @lina, skam är mycket olågsam- ibland har den en god funktion- hjälper till att hålla människor inom våra gemensamma ramar för vad som är anständigt.
Ibland sipprar den ut och förpestar livet- en sorts fantom-skam, som inte säkert hänger ihop med sanningen.
Tänker att du just NU inte har något att skämma för- tvärtom ska du vara superstolt. Skammen får ligga och gnaga i ett hörn men skälen till den- är faktiskt överspelade. Från nu blir det bättre och livet blir rakryggat. Du kämpar på så bra, jag hejar på dig! 😻

@Se klart tack det ska jag ta med mig. Skälen är överspelade. Det var så det var, inte framtiden.
Dina ord värmer och det känns bra att vara hejjad på. Ha en fin kväll 🌟😍

Dag 17
Var jag trött igår är det inget jämfört med idag 🤣 men jag vet att efter en kopp kaffe och lite snack med arbetskamrater så är man igång igen. Jag jobbar ju som undersköterska på ett äldreboende. Jag älskar det jobbet. Att få känna att jag gör något för någon annan, en skillnad i deras vardag, kan locka till skratt och vara en axel att luta sig mot som vi alla någon gång behöver. Man får som en familj på köpet.
Kom just på att i september firar jag 24 år i yrket. Sedan blir det nog 24 år till innan pension 😂 om ett par veckor firar jag ett år i att inte komma bakis på jobbet.
Lite off topic men men.

Sov gott inatt. Inte vaknat en ändå gång. Somnade så fort jag la huvudet på kudden.

Det här är tredje gången jag kommit över min puckel på 10-14 dagar. En liten vinst för mig även om det låter futtigt. Kanske har lite träning gett resultat. Tänk då vilket resultat mycket träning gör.

Morgonordbajseri. Det är som inte så tyst i huvudet längre.
Då säger jag välkommen sköna söndag,som börjar med 2 minusgrader och klarblå himmel. Den fantastiska hösten är här ❤️

Profile picture for user majken_r

@Lina. 2.0 Vilket skönt inlägg, och lite fusk😅 Inte det minsta futtigt att du tagit dig över puckeln, vinst är ordet! Blir glad att läsa att du tycker om ditt viktiga jobb🙏🏼 Vi är inte på samma plats i landet utifrån temperaturen, men glädjen att inte vara bakis delar vi!! Heja dig och ha en skön dag!!🥰

@Lina. 2.0 Håller med, inte det minsta futtigt att du kommit över din puckel på 10-14 dagar, det är stort och strongt! Härligt att höra hur du trivs och älskar ditt viktiga arbetet och lyckos dem som har dig. Träning ger verkligen resultat, det har blivit så viktigt i mitt nyktra liv och det får mig att må så bra. Det är min nya kick istället för alkohol och effekterna är 100 gånger bättre!😁.

Ha en riktigt fin söndag, snart tisdag och välförtjänt ledighet❤️

Men vilken skön eftermiddag det blev. Solen värmer gott mot den svala luften, höstluften som är frisk och skön. Jag älskar verkligen hösten men det svala, friska och alla vackra färger.
I år blir det den första hösten jag inte helt och hållet kommer supa bort. Ser framemot mörka kvällar, tända ljus och en varm kopp te. Riktigt ser hur jag ligger under filten och myser 😂 återstår att se om verkligheten återspeglar drömmen. Jag dricker sällan te och särskilt romantisk är jag inte heller så levande ljus sker inte så ofta. Oftast om mannen får feeling 😁😂
Men 2022 är ett nytt år, en ny höst.

Arbetspasset är över för idag. Nu hem och fira en kvälls ledighet 😍

Men idag är det dag 17 🤣
Min första tanke när jag slutade jobbet var att fira in min lediga dag imorgon med en flaska vin. Jag har ju sovmorgon imorgon.
För inte så länge sedan var det mitt sätt att njuta av att gått av en jobbhelg. Vanan är stor.
Idag sitter jag med en stor iskaffe istället. Vet inte vad jag ska byta ut vinet mot. Eller ja jo, vila och återhämtning, men känslan av vinet.

Jag har börjat, återigen, att tänka att till helgen kan jag ju dricka. Barnledig och allt. Och det är bara måndag.. Det svänger så fort i tankarna så jag blir matt och jag har inte hittat en strategi som funkar till 100 procent när dessa tankar kommer. Jag vet vad som är det bästa för mig men jag vill tvärtom, måste försöka bryta tankegången.
Men kanske har jag idag iaf överlevt det största suget hittills och det gick bra. Alltid nåt 😁.

@Lina. 2.0 diskuterade lite kring det där för oss med skiftarbete, som alkis är det ju en lyx att kunna supa på en måndag när alla är lediga, vi har ju kanske inte samma rutiner som andra med fre-sön. Vi kan ju ha fredag vilken dag som helst i veckan, har haft lite svårt att få till någon vettig rutin för det där, hur jag ska tackla när suget kommer mitt i veckan, alla är på jobbet, ingen är hemma. Vet inte riktigt vart jag ville komma med detta, hur känner du kring skiftarbetet, rutiner och alkoholen?

@less12 precis som du säger så kan det vara fredag när som helst under veckan. Jag har svårt för att skapa nya rutiner inför ledighet. Försöker få till en kvällsrutin, så den funkar lika bra på en måndag som en lördag även fast det blir lite tråkigt, blir ju ingen skillnad som det är när man liksom markerar ledighet med alkohol. Just det där att hitta ett bra substitut till vinet. Dagar då man har sovmorgon efteråt, samma sak, för oj vad jag kunde mysa med vetskapen att jag kan dricka vin och sova ut innan jobb.

Ja.. Jag har inte kommit så långt i det arbetet eftersom jag heller inte har några bra strategier för att tackla suget. Ingen mer än känslan av att ha fått nog trots att den bleknar emellanåt.

Skiftarbete förstör rutiner lite och gör det enklare att dricka med "gott samvete" på vardagar. Det är ju då man har helg varannan vecka eller sovmorgon dagen efter.
Samtidigt kan jag inte tänka mig jobba rak vecka då jag uppskattar den lediga dagen mitt i veckan allt för mycket. Jag vill bara inte vara bakis på den längre. Samma de lediga helgerna, de är mer värd på något sätt då de bara kommer varannan vecka, jag vill inte spendera den till fylla och baksmälla längre.
Typ så 😂😂

@Lina. 2.0 Grattis till dag 17 och till att du överlevt det största suget hittills!🥳💪. Bra jobbat! Skulle det hjälpa om du fokuserar tankarna på hur skönt det är att vara nykter, tankar på vad du kan göra i framtiden som nykter, hur duktig och stark du är som är nykter? Om man har tankar på att man inte får dricka, kan tankarna på att man inte får det bli starkare. Så det jag menar är att byta perspektiv, tankar på hur positivt det är att vara nykter. Detta tankeperspektiv har hjälp mig mycket till att inte längre ha tankar på att inte få dricka. De positiva tankarna kör liksom över de negativa.

Ha det så gott!❤️

@Lina. 2.0 tack för att bra svar på en lite oklar fråga. Instämmer i det du skriver, har också svårt för det där med rutinerna ännu. Är likadan, skulle aldrig kunna ha ett 9-5 jobb, iallafall inte nu.

Dag 18
Jag somnade redan före 21 igår. Sov till 8 imorse, klev upp och drack kaffe, somnade sedan om igen till 12.
Känt mig nästan bakis hela dagen trots att jag inte druckit en droppe. Ingen rolig känsla.

En kompis frågade om jag vill bli med på fotboll i helgen. Lät ju kul så jag tackade ja. Sen kom det meddelande på meddelande om hur vi ska dricka öl i tältet, planering om att handla så vi kan fortsätta.
Svarade att - du får gärna dricka öl men jag ska vara nykter. Kommer inte behöva planera inköp för egen del.
Efterfesten blåstes av och jag kände mig skyldig. Som en tråkmåns utan dess like. Samtidigt känns det skönt att inte planera inköp och när vi ska sitta i nåt öltält.
Jag orkar inte med nåt mer av det livet. Jag vill ha lugn och ro. Jag vill ha stabilitet och trygghet. Alkohol ger inget av det ovannämnda.

Nä, nu ska jag gå ut och gräva upp några dahliaknölar i kvällssolen.

Dag 19
En dag med en hel del tankar på alkohol. Inte att jag vill ha den utan snarare tankar på dess existens. Svårt att förklara. På nåt sätt som påtvingade tankar. Som att jag måste tänka på den.

Det har varit en bra dag. Fått mycket gjort både på jobbet och hemma.
Hann dessutom se filmen om Elvis på HBO. Vet inte om den var bra eller dålig men en mysig stund med mina barn. En hel del godis också. Men är det lill-lördag så är det 😂

Tröttheten finns kvar. Jag sover så gott på nätterna och längtar redan från eftermiddagen på att få gå och sova. Njuter när klockan ringer på morgonen och jag inte är halvdöd och har en hel öken i munnen. Jag är ingen morgonmänniska egentligen så det säger rätt mycket om hur skönt det är att inte vakna bakis 🤗

@Lina. 2.0 Grattis till dag 19!🥳. Kan det vara så att du tänker att du inte får tänka på alkohol? Då brukar det bli så att man inte kan göra något annat än tänka på det. Som tex tänk på vilken färg som helst på en elefant, men inte en rosa. Det enda man tänker på då är en rosa elefant. Kanske mer registrera att, ja nu kom en tanke på alkohol, och sedan låta det passera förbi.

Låter som en mysig stund med kidsen😁. Ha det gott!❤️

@vår2022 Du har säkert rätt. Idag har varit en dag till med många tankar och starkt sug. Funderade till och med på att smita från jobbet för att gå och köpa en flaska vin då jag är ledig imorgon. En gammal vana. Tänkte för mig själv precis som du skriver, jaha nu är den tanken här och försökte få den att passera. Vilket den inte gjorde 😂. Hur som helst smet jag inte på bolaget utan tog mig en chokladbit och en kopp kaffe istället. Sen hade det hunnit stänga.
Får nog träna på att låta det passera.

Dag 20.
Har nog aldrig haft 20 sammanlagda alkoholfria dagar nånsin sen jag började dricka alkohol. Så på 26 år då.

Lyssnar mycket på alkispodden just nu. Det hjälper. Så mycket som träffar mitt på, igenkänningen är hög. Dom nämner ibland det här med att vara nykter på vita knogar. Jag har aldrig riktigt förstått det uttrycket. Men nu fattar jag ju att det är det jag varit i mina försök att bli nykter. Kanske fortfarande också. Jag är kanske inte helt alkoholfri i sinnet då jag fortfarande tänker att om jag är nykter si och så länge så kan jag dricka osv. Jag har också sista dagarna försökt hitta situationer där jag kan dricka utan att någon någon märker det. Så jävla dumt. Nu har jag nog med självbevarelsedrift att jag inte skulle göra det, det där med att dricka ensam är inget för mig, men att de tankarna kommer är skrämmande. Det får mig att fatta hur starkt det här beroendet är och vad det gör med hjärnan.

Dom pratar också om att man, när man är beroende inte har något annat val än att dricka. Eller känslan av att inte ha något val. Och lite så känner jag ju. Och så blir jag arg på mig själv. Jag har ju valmöjligheter att vara nykter. Jag har val att göra. Jag vill ju egentligen inte dricka så jag kan ju välja att skippa det. Jag behöver inte ge beroendet chansen att välja. Och ändå gör jag det ibland. Återigen, så dumt. Men min startsträcka till att bli nykter och inte bara alkoholfri är kanske så pass lång.
Eh, jag blir inte ett dugg klokare av det här. Det snurrar en del i tankarna.
Jag är nykter idag i alla fall 🙏

Profile picture for user Ny dag

@Lina. 2.0 Fortsätt kämpa, och grattis till 20 dagar och att avståndet i dagar ökar… Beroendet är precis som du skriver, och jag vill precis som du bli nykter och inte bara alkoholfri. 🥰

@Lina. 2.0 Ja, tanken passerar inte alltid som man vill, men du kan prova att be den (tanken eller alkoholdjävulen) att dra åt helvetet, det brukar funkar😂. Du funderar mycket och det är bra, det är en process att sluta dricka. Det är så bra när man börjar få dessa insikter du fått om hur alkoholen påverkar hjärnan och hur beroendet fungerar. Det är där det börjar, när man kan ta till sig och förstå att man är beroende och att det är en sådan stark kraft som måste bekämpas med alla medel. Det kommer att lätta upp med kämpandet, ju längre tid du är nykter och ju mer du kan reflektera och resonera med dig själv om hur du vill ha ditt liv och hur alkohol påverkar dig. Din hjärna behöver tid att återhämta sig från drickandet som påverkar alla signalsubstanser och komma i balans igen. Man skulle kunna säga att rena hjärnan och återfå sunda tankar. Man säger att det tar mellan 3-6 månader, så ge dig denna chans och möjlighet till rening. Det är en spännande resa och en häftig känsla när hjärnan återhämta sig och balanseras. Det påverkar hela dig.

Grattis till 3 veckor nykter!💪🥳. Du gör det så himla bra!❤️

Profile picture for user Andrahalvlek

@Lina. 2.0 Skillnaden den här gången är nog att du är öppen för förändring. Du siktar inte bara på x antal dagar då du gör uppehåll i drickandet. Du är mer öppen för en nykter livsstil. Det bästa du kan göra är att fortsätta läsa på och låta dig inspireras av nyktra förebilder.

Sakta men säkert växlar ditt mindset från ”får inte dricka” till ”vill inte dricka” och ”slipper dricka”. Då har du uppnått frihet på riktigt. Alkoholen är en slavdrivare som får oss att göra saker som vi egentligen inte vill göra. Alkoholen begränsar våra liv. Utan alkohol i våra liv finns en helt annan frihet att bara leva. På riktigt. Leva och njuta av livet, av alla små och stora saker som livet ger oss.

Fortsätt fokusera på fördelarna med nykterheten, och jobba stenhårt på att identifiera dig som en person som inte dricker alkohol. Då blir du nykter på riktigt, och inte på ”vita knogar”. De stackarna tvingar sig själva att vara nyktra, och det håller aldrig i längden.

Kram 🐘

@vår2022 @Andrahalvlek
Tack så mycket för era ord.

Det stämmer nog att jag är öppen för förändring. Har bara inte bestämt hur den ser ut på slutet. Men 90 dagar är en fin början på min förändring. Så kan jag ta ett nytt beslut då.
Första dagen på vecka 4 och det känns så bra att ha kommit hit.

Idag blir det fotboll. Vackert väder ute. Jag har avbokat fotbollen med min vän och går med min man istället. Då är drt inga planer på hur och när vi ska dricka. Så som jag vill ha det.

Eller vad dillar jag i... Jag har visst bestämt mig. Jag ska vara nykter men det känns så slutgiltigt att säga det. Jag tar helt enkelt och formulerar det nya målet när jag nått 90 dagar. Nu siktar jag först och främst på 90 dagar.

Dag 24
Det var trevligt att gå på fotbollen i lördags. Mannen drack en aning för mycket men det gör inget. Han gör det så sällan. Själv lärde jag mig att det funkar att gå på fotboll och vara nykter.

Fått mina provsvar äntligen. Min kropp mår bra. Bättre än väntat. Dom ringde från riddargatan och en plan kommer läggas upp. Jag har valt att inte ta några mediciner än. Däremot kommer vi ha videomöten för att stämma av hur det går.
Om jag skulle sjabbla till det alldeles, läs dricka varje dag eller så, kommer jag be om medicinsk hjälp men det känns som att jag borde fixa vara nykter då jag faktiskt inte dricker mer än en gång varannan vecka i vanliga fall.
Jag kanske fortsätter lura mig själv men då får jag lära mig av det men jag tänker att vanan inte bryts av en tablett utan av att ändra vanan. Jag är också väldigt skeptisk mot tabletter, äter knappt en alvedon i vanliga fall.
Men jag är inte dummare än att kunna ändra mig om så behövs 😁

Dag 25 och jag mår bra. Känner mig mer trygg och säker i mig själv. Bara 3 dagar kvar till att ha klarat 4 veckor nykter 🙏 det känns ju galet att det går så pass lätt ändå när det för fyra veckor sedan var så svårt. Snart fyra veckor ifrån alkoholen. Nu har absolut vissa dagar varit jobbiga men överlag har jag ju överlevt. Och det bra.
Idag är jag fortsatt nykter 🙏

@Lina. 2.0 Så himla bra gjort! Det är fantastiskt vilka effekter man får av att vara nykter, mer trygg och självsäker. Och det blir bara bättre och bättre ju längre tid man är nykter. Grattis!🥳💕

Onsdag och ledig kväll samt sovmorgon imorgon. Har funderat ett tag på att gå och lägga mig så det blir morgon och jag får njuta av morgonkaffe på säng nån gång 😂. Tror att vanan att dricka vin vid ledighet sakta börjar bytas ut.
Är ledig på fredag och har redan börjat se framemot att få stiga upp tidigt och få ut så mycket som möjligt av en ledig dag.
Nytt mindset på gång månntro?

Jag mår fortsatt bra. Njuter av mina lugna kvällar mer än jag saknar alkohol 98 procent av tiden. För jag ska inte ljuga och säga att jag inte saknar, sörjer alkoholen. Berusningen. För om den inte gav nåt positivt någon gång skulle jag ju inte ha problem idag.
Tror det blir lätt att glömma att det är en sorg och en sorg har många delprocesser innan man kommit igenom den.

Dag 26, snart startar dag 27. Och ja, jag tänker slå mig själv på bröstet för det är för mig är det en big deal. 5 dagar från en månad. Jag skiter i jantelagen och slår ett slag på cymbalen innan jag slår på den stora trumman om 5 dagar 🥁

Ja du har himla rätt i att det är en sorg- dels att säga adjöss till ruset. Och så en sorg över att ”just jag” blev en sån som inte kunde dricka lagom.
Eller- så minns jag att det kändes.
Jag vet inte om du tror mig men idag det jag det som en fördel, något extra bra med just mitt liv. Jag är en sån som fick chansen att upptäcka livet på nytt. Jag hade turen att få bli nykter- alltså leva nykter. Det hade jag ju aldrig upplevt om jag varit en lagom-drickare… kanske makes no sense just nu, men så småningom.
Och du- jag kan ännu längta efter att få gå och sova- för att det är så himla härligt att vakna! Kram och heja dig 💞

@Se klart precis så, varför blev jag en sån som inte kan dricka lagom. Det är en sorg och saknaden kanske alltid kommer finnas i en liten del av mig men där får jag träna på acceptans.
Jag tänker också lite så, om jag aldrig haft problem hade jag heller inte fått upptäcka känslor, tankar och händelser som jag nu upptäcker. Kanske aldrig nånsin hade jag varit så tacksam att vakna nykter och upplevt en sån trötthet på kampen. Kampen tänker jag består i att dölja, planera, ljuga och manipulera. Den kampen slipper jag just nu. Den har jag gett upp. Förhoppningsvis för evigt men iaf för idag. Och för idag är det bästa jag kan ge.

Tack för dina ord. Kram 💗

@Lina. 2.0 Det bästa som finns är morgonkaffe i sängen. Brukar gå upp tidigare ibland när jag ska till jobbet, bara för att få dricka kaffet i sängen😁. Jag kunde också känna sorg över att behöva försaka att dricka och inte få känna rus eller sippa vin i olika sammanhang som vid matlagning eller efter en dag på jobbet. Att jag inte kunde dricka som andra. Denna gång när jag bestämt mig på riktigt att verkligen sluta dricka, har jag inte känt speciellt mycket sorg. Det skymtade förbi någon gång i början. Det är så otroligt skönt att vara nykter och slippa ångesten och skammen, att på riktigt vara och känna mig nykter en längre tid. Och slippa kampen som du säger med att dölja, planera, ljuga och manipulera. Puh! Vilken lättnad! Och det blir bara lättare och bättre ju längre tid man är nykter. Idag finns noll sorg och det är så skönt att hellre välja nykterheten tusen gånger om än att sippa vin i tid och otid.

Klart du ska slå på trumman! Om fem dagar har du varit nykter en månad! Grattis!🤩. Så bra gjort!💪❤️

@Lina. 2.0 Jag förstår precis hur du tänker/känner för jag kan nog känna samma saknad. Att jag blev en sån som inte klarade av att hantera alkoholen. Sorgligt men sant, men vi har iallafall hittat hit och tagit reda på olika verktyg för kunna starta ett nyktert liv, vi har fått en andra chans. Och genom detta forum har jag även förstått på riktigt att det går att leva ett nyktert liv utan avsaknad av giftet, ett liv som kanske rent av är bättre än om jag vore en måttlighetsdrickare. 🥰

Profile picture for user Himmelellerhelvette

Klart du ska slå på trumman @Lina. 2.0, hur mycket och hur ofta du vill, för att vara stolt över sig själv när man klarar att hålla sig från alkohol trots att man har ett stort problem med den är något att klappa sig på axeln för, något som ingen någonsin kan ta ifrån en❤️

Njutningen av att vakna när man är ledig utan att man druckit dagen innan är fantastiskt! Man får inte glömma hur bra den känslan är. Jag har nu vaknat 39gånger utan att ha druckit dagen innan och har redan kommit på mig själv med att glömma hur tacksam jag är över det. Det känns läskigt men kanske är det bra, börjar jag bli omprogrammerad?

@Himmelellerhelvette
Det kanske håller på att bli det nya normala för dig, att vakna nykter.
Det är verkligen en så fin känsla att vakna upp och känna sig klar i huvudet och faktiskt lite fräsch.
Grattis till att ha vaknat 39 gånger på det bästa sättet och tack för pepp. ❤️

@Ny dag Ja det är en saknad men som förhoppningsvis kommer blekna med tiden.
När fokus ändras från att inte få dricka till att känna att man fått en andra chans, då har man kommit långt. Fy sjutton vad bra jobbat av dig 😍. Kram 💗

@lina att träna på acceptans är väl säkert bra i många lägen- att acceptera att vara en sån som inte klarar lagom-drickandet, det tynar bort och kräver inget extra av ens hjärna, så småningom.
Men allt tar tid. Det är en livsstilsförändring att sluta dricka och påverkar många delar i livet. Jag skulle säga att det tog ett år att landa ordentligt. Men självklart var det mycket som var positivt under första året.
Tålamod är inte en egenskap som forumets medlemmar brukar stoltsera med, så det kräver också lite träning. Ofta har vi haft bråttom att ”lösa” och stilla en massa känslor. Nu ska de stillas på andra sätt och i sin egen takt.
Jag skriver inte detta för att vara nedslående utan tvärtom för att du ska ge sig själv tid. Det kommer att bli bra! Kram 🥰

@Se klart Ibland önskar jag att jag var där redan - så småningom. Har ofta bråttom med det mesta i livet och tålamod var inget jag hade mycket av innan heller 😂
Jag känner mig alls inte nedslagen av din text utan känner snarare hopp om att det faktiskt kommer bli bra. Det känns att höra att surret i huvudet, tankarna och sorgen faktiskt kommer att lägga sig. För är det något jag är rädd för är det att jag alltid kommer sörja och att tankeverksamheten alltid kommer gå åt till att vara nykter. Att alkohol aldrig blir en icke fråga. Att det aldrig blir tyst.
Så ett stort tack och kram tillbaka 🤗😍

@Lina. 2.0 Precis som du skriver samma rädsla har jag. @Se klart Tack för du hjälper oss att hålla i och hålla ut och att tankarna på alkohol så småningom kommer stillas bara vi också gör vår livsstilsförändring vilket tar tid. 🙏❤️

@lina och @nydag 😍
Med risk för flum, men jag tror verkligen att nykterheten belönar den som vågar. Att ta ett så stort språng ut i det okända, det gör att man för en kort kort stund befinner sig liksom i luften- innan fötterna tar mark. A leap of faith sjunger Springsteen.
Jag tänker att det handlar mycket om tillit. Att våga lita på, tro på att det blir bra, att livet rätar ut sig som en girlang ur allt det trassliga. Jag vet inte om ni kommer att upptäcka att när man vågar släppa tag om rastlöshet och ”när händer det”, så händer det.
Att vara nykter är en del av den jag är- men aldrig någonsin tampas jag med tankar kring att dricka. Det kapitlet ligger bakom
mig. Kommer aldrig ikapp i medvetandet, upplevs aldrig som stress eller brist.
Men återigen- tålamodet ÄR svårt. Jag har sett, och ser det fortfarande som en chans att få fortsätta utvecklas genom livet.
Alkoholen marinerar och konserverar. Vi stannar i växten, väntar och väntar på roligheterna eller avkopplingen som ska komma- och som dels inte kommer- och som har ett väldigt högt pris.
Önskar er båda en fin helg, kram 🥰

Profile picture for user Kebne1

Slå på trumman och klappa dig själv på axeln! Stark igenkänning på saknaden. För mig var det som att jag sörjde en gammal vän. Men härda ut, sakta vänjer man sig vid det med och de äkta känslorna kommer då man gläds åt det lilla, på riktigt! Kämpa på!@Lina. 2.0

Tack alla för era ord. De värmer extra ikväll 🤗

Ikväll är det lite tungt. Från en känsla av att vara high on life till platt fall och att vara ledsen, nästan förtvivlad, arg och ja nästan alla mörka känslor på en gång. Ingen strategi fungerar så bra alls. Ikväll får jag ha en järnvilja för dricka det ska jag inte göra.
Ska koka en kopp te och sedan gå och lägga mig istället. Hoppas på en bättre dag imorgon.

@Lina. 2.0 Det är tungt emellanåt och med massor av känslor från alla håll som väller. Ett sätt är att försöka observera hur det känns inombords. Tex att man är ledsen, arg och konstatera att man är ledsen. Kanske får man fatt på det som gör att man är ledsen eller arg. När jag får fatt på det brukar det lätta för mig och då försöker jag sätt ord på det. Det brukar leda mig framåt. Tidigare släckte jag processen med vin och kom aldrig framåt, stod bara och stampade på samma ställe och bedövade med vin varje gång. Så att nyfiket utforska var känslorna kommer ifrån och vad som orsakar dem, leder framåt och ger möjligheter till lösningar. Att ta emot dem och bena upp i dem.

Hoppas du får en lättare dag imorgon. Kram❤️

@vår2022 tack. Idag känns det lite bättre. Jag vet vad som skaver egentligen men vill inte lyfta riktigt på den stenen. Jag vill vara mer trygg i mig och min nykterhet innan jag rotar där. Annars är risken att jag inte orkar stå emot. Ska nog ta upp det med min kontakt till veckan.
Ha en fin dag ❤️

Lördagskväll och jag ligger i soffan och myser med en kopp te, ett par mazariner och ishockey. En lördagkväll och jag får vara nykter. Jag får vakna nykter imorgon. Det känns helt okej 🤗

1 månad 🙌
Känner mig lite stolt men, och det är ett stort men, tankar på om huruvida det är värt det har börjat dyka upp. Jag vet inte varför.
Min första tanke imorse var: åh, en månad idag. Det ska jag fira med...
Min andra tanke var är du helt jävla dum i huvudet eller?
En månad utan alkohol har jag inte haft sedan.. Jag vet inte riktigt. Det är länge sedan iaf.

Konflikten i huvudet har blivit mer påtaglig. Det kanske är detta som verkligen ska kallas sug. Inte det lilla molandet och småtankar, det är ingenting jämfört med detta jag upplever nu. Dom går att knuffa bort. Det är kanske nu den riktiga kampen börjar. Att hålla i och hålla ut.

Jag ska vara nykter idag. Jag har klarat det i 31 dagar, jag klarar det i en dag till 🙏

@Andrahalvlek tack så mycket 🤗
Min plan är tre månader innan jag tar nästa beslut med varje vecka som delmål. Ibland varje dag eller varje timme.
Det enda jag vet 100 procent säkert i dagsläget är att jag inte ska dricka bort tid med barnen, förstöra flera högtider med alkohol och satsa på välbefinnande.
Tänker oftast inte att jag inte får dricka, då skulle jag falla direkt utan jag vilar mig just nu i att jag i grunden inte vill dricka. Och än så länge slår det högre än suget. Även idag när tankarna gick till att "fira" denna milstolpe med alkohol. Istället firar jag den med te, choklad och levande ljus och en förnöjdsamhet i att jag är just nykter ❤️

@Lina. 2.0 Grattis till en månad!🥳. Så himla bra! Det kan vara förlängd abstinens. Det är vanligt att känna av detta vid avvänjning av alkohol. Kroppen och sinnet behöver tid att vänja sig vid den nya balansen i kroppen, och detta leder ofta till mer eller mindre allvarliga besvär. Att så totalt omvandla kroppens kemiska balans kan vara mycket jobbigt, men avvänjningen leder i slutändan till ett gladare, friskare och lyckligare liv. Det kan ta 3-6 månader innan hjärnan fått bra balans igen.

Kämpa på nu, det är så värt det!💪❤️

@vår2022
Ska googla förlängd abstinens. Ibland känns det som hjärnan går bananas, känslor och tankar åt alla håll och gärna samtidigt också. Vet inte hur många gånger under en dag känslorna och tankarna tar olika turer. "jag mår bra, jag är lycklig, vilket mörker, jag kommer inte klara det" etc.
Men det är inte så konstigt kanske. Och förhoppningsvis är jag ju nu en månad närmre normalitet eller vad jag ska säga.

Tack så mycket ❤️

@Lina. 2.0 Det kallas även postakut abstinens. Jag har tittat mycket på denna film av Peter Wirbing, alkoholforskare. Han berättar om hjärnans påverkan av alkohol och också om postakut abstinens prevention. Den har gett mig mycket kunskap och bättre förståelse för när det gått upp och ned.

https://www.youtube.com/watch?v=OqUg9ehXiYw

Det blir bättre ju längre tid man är nykter. Man måste ge hjärnan tid att få återhämta sig. Innan den är balanserad kan det vara lite guppigt. Hoppas du mått bättre idag❤️

@vår2022 kollade på den filmen igår. Bra film som förklarar en del.
Att ge tid, tålamod, är inte min starka sida och det är verkligen något jag måste jobba på 😁
Min dag var lite bättre igår och idag. Tack ❤️

Inte så mycket nytt att säga. Det går upp och ner i känslolivet. Inser att jag måste hitta något som fyller ut tiden nu och något som ger en känsla av mening. Gör allt lite roligare. Detta är lite svårt då det roliga senaste åren varit alkohol, jag har glömt bort vad jag gillar. Sedan är jag även rätt lat av naturen 🙄 så det blir lätt soffan och tankarna som maler. Något större umgänge med andra känns också jobbigt, har nog använt alkohol till att vilja och orka vara social. Nu vet jag inte vem jag är.
Livet nu består av att åka till och från jobbet, ledig tid spenderas i sängen och soffan. Ett recept för återfall känns det som.

Profile picture for user Himmelellerhelvette

Kämpa på @Lina. 2.0. Förstår vad du menar, kände också så ett tag, vem är jag, vad har jag för intressen men det kommer, lite i taget har det kommit för mig, känner mig sällan rastlös längre, har fått så mycket energi men det tog nog 4-5 veckor av alkoholfritt liv för mig innan det började ploppa upp sånt jag tycker är kul.
Jag har, gjort lite höstplantering, jag har börjat organisera i skåp, lådor, förråd, på ticktok (som jag trodde bara var för ungdomar) har jag hittat massa olika städ och organiseringstips. Tränar, yogar, lyssnar på ljudbok, tänder ljus. Hoppas du fick något tips och att du håller i din nykterhet, det är så värt det när man kommit över tröskeln (eller berget) ❤️

@Himmelellerhelvette tack för stöd och tips. Förhoppningsvis börjar livet kännas lite roligare snart.
Rastlös känner jag mig sällan utan det är mer det där med identitet, vem är jag utan alkohol. Var in och läste din tråd. Vad bra du jobbar 👌❤️

@Lina. 2.0 jag tror att det är en bra process att fundera på sin identitet om vem man är utan alkohol. Jag försöker att undersöka denna process med nyfikenhet, på vem jag är, hur jag tänker och känner. Det gör det lite roligare på något sätt att möta sig själv, även om vissa saker känns lite jobbiga. Man lär känna sig själv på nytt.

Ha en fin dag❤️

Inatt drömde jag att min chef gjort om vårat kontor/ personalrum till bordell. Hon var så lycklig över sin prestation när hon kom ut genom de röda sammetsgarderna iklädd något som påminde om en porrig hund.
Jag vaknade svettig och med ett enormt sug att ta en stänkare. Jag var så upprörd.
Om natten är hjärnans tid att bearbeta upplevelser funderar jag på vad jag egentligen besitter för trauman 🥺😂
Jag har sista tiden haft så skumma drömmar. Huvudlösa bilister, bäbisar i Ica-påsar, min egen mor som tänker skjuta mig och min chef som bordellmamma.
När jag drack som mest, för ett år sedan, då drack jag ungefär 4-5 ggr i veckan, så hade jag inga drömmar. Nätterna, sömnen var svart. Kort och mörk.
Idag är vissa nätter så full av liv, drömmar som väcker mig, vissa morgnar kan jag vara så slut när det är dags att kliva upp.
Tack och lov sover jag gott den större delen av tiden.
Men dessa drömmar alltså 🙈