På det tredje ska det ske.

Profile picture for user Lina. 2.0

Hemma efter jobb. Sprang förbi bolaget och skyndade till bussen för att inte stanna och gå in och handla.
Så boxen får stå kvar på hyllan där inne eller följa med nån annan hem. Hos mig får den inte plats
Känns bra att ha stängt igen det fönstret. Nu kommer jag inte kunna välja bort vila och sinnesro ikväll 🤗 det positiva med att bo en bit från bolaget och inte ha körkort. Har jag inte handlat åker jag sällan extra bara för den sakens skull. Att vara lat är inte bara negativt 😂

Dag 14
Lördag morgon och jag vaknar nykter och tillfreds. Sovit gott och känner mig hyfsat utvilad i knoppen men kroppen känns tung.

Var ner för att slänga på en kopp kaffe men kaffet var slut 😱 hur kan man glömma köpa hem kaffe?? Besvikelsen är av enormt slag. Så där så när man stannar upp så måste man skratta åt sig själv. För hur orimligt är det inte att nästan börja gråta för att kaffet är slut? Det är ju bara att gå och handla, eller ta något annat🙈 mer svårlöst är det ju inte 😂
Skakar på huvudet åt mig själv och värmer en kopp oboy. Det är ju barnsligt gott. Inget koffein men det överlever jag faktiskt. Jag gör det 😂

Profile picture for user Se klart

God morgon @lina
Jag tänker att de där små omsorgerna om dig är gram på gram som läggs i vågskålen mellan livet och mörkret- dvs vinboxar och återfall. Kontra frihet och goda relationer. Din familj visar dig i handling, fint att läsa om och din uppriktighet är så viktig här på forumet! Kram 🥰

@Se klart
Min familj är fantastisk 🥰 mina barn är det finaste jag skapat och jag har inte behandlat den relationen som jag borde alla gånger. Jag hoppas att jag kan fortsätta bättra den, bättra mig.
Ärlighet är något jag börjat vurma för senaste året. Framförallt senaste månaderna.
Utan ärlighet kommer vi ingenstans. Med det mesta om inte allt i livet.
Kram 🥰

Idag har jag gjort nåtgot jag inte gjort sedan barnen var små.
En tidig morgonpromenad, så där tidig så man är ensam på vägen. Vi har här - 2 grader och frisk klar luft. Naturen är lite frostbiten. Så vackert 😍
Det här kan bli en ny morgonrutin vid ledighet. Tänk bara vad vackert det kommer vara när snön kommer. Älskar vinter ❄
Vilken dag det här kommer bli 🙏

Dag 17
Har inget nytt att skriva om.
Tankarna kommer och går, ska jag eller ska jag inte.

Var på ett till möte igår. Har svårt att känna igen mig i deras berättelser. Visst har alkoholen styrt mitt liv då och då men jag har nog inte kommit lika långt. Och jo jag vet att det är dit jag kommer om jag inte slutar men det klickar som inte. Jag ser likheterna men olikheterna känns för stora.
Men som mamma alltid sa när jag var liten, du måste prova minst tre gånger innan du dömer ut nåt. Så det är vad jag ska göra 😁

Dag 18 började tidigt. Närmare bestämt redan kl 02.
Hade behövt stanna hemma från jobbet idag, känner mig så sliten och trött. Nästan berusad. Skönt när jag kommer på att så är inte fallet. Det är bara sömnbrist 🙄🤣

Idag är jag förberedd på att det kommer komma sug, att toleransen för motgångar kommer vara liten.
Trötthet och stress är mina absoluta största triggers. Idag blir en dag med båda.
Längtar redan till ikväll 😁

Jag trodde jag skulle bli överväldigad av sug efter alkohol idag men glatt inser jag nu att jag inte ens tänkt tanken på att dricka.
Däremot kan det ha slunkit ner en eller två bitar för många av chokladkakan men det gör ju inte så mycket 😁
LCHF (lite choklad hjälper faktiskt) är en metod som funkar bra 😂.

Nu är jag redan på väg i säng. Kan lika gärna ligga gott och sova på kvällskvisten istället för soffan. Slipper man ju vakna och kliva upp sedan. Bästa känslan.

Det har varit en bra dag. En nykter dag 🙏

Dag 21
Mår bra. Inget nämnvärt sug sista dagarna. När suget har kommit har det varit lätt att stöta bort det.

Hade planerat att göra så mycket idag men tröttheten eller latheten säger åt mig att bara ta en dag med vila och massa kaffe. Vem är jag att inte lyda? 😂 Det är skönt att lägga bort alla krav ibland.

Sovit som en kratta inatt. Det är tredje natten den här veckan som sömnen i princip uteblivit. Vaknar redan vid 1-2 och kan inte somna om. Vet inte vad det står för. Drygt är det iaf. Blir långa dagar. Hoppas det är övergående.

I övrigt mår jag rätt så gott 🤗

Profile picture for user Nubörjarlivet22

@Lina. 2.0 drygt att inte få sova.. men lyssna på kroppen å ta en lördag utan krav och mycket vila. Här öser regnet ner på den nya snön. Första lördagen för mig utan vin på ca 2 år. Känns märkligt, men klarar det! Hoppas du får en fin lördag..å bra kämpat👍

Profile picture for user Nubörjarlivet22

@Lina. 2.0 drygt att inte få sova.. men lyssna på kroppen å ta en lördag utan krav och mycket vila. Här öser regnet ner på den nya snön. Första lördagen för mig utan vin på ca 2 år. Känns märkligt, men klarar det! Hoppas du får en fin lördag..å bra kämpat👍

@Nubörjarlivet22
Ja det är tungt att inte få sova och tråkigt att vara trött på en ledig dag, men lediga dagar är också till för att vila så det är det jag ska göra idag. Sänka kraven. 😁
Grattis till första lördagen nykter och till första söndagen imorgon med att vakna nykter. Det är en fin känsla. Lite lyxig 🤗
Ha en fin lördag och gör något fint för dig själv. Kram 🤗

Profile picture for user vår2022

@Lina. 2.0 Fint att du mår bra! Det är jobbigt när man inte får sova ordentligt, för mig gick detta i perioder men det har blivit allt stabilare ju längre jag varit nykter. Men med vetskapen att man är nykter är det lättare att härda ut. Låter som en bra idé att vila, hämta nya krafter och lägga undan alla måsten. Det hinns med längre fram.

Ha en skön vilsam helg❤️

Dag 23
Suget gör sig påmint ikväll. Inte att jag är sugen just här och nu men tankar på vin till helgen hälsar på. Och det är bara måndag.
Tänker att jag får känna känslan istället för att trycka bort den. Fredagen är än så länge rätt långt borta. Tills dess har känslan, tanken, antingen passerat eller så stannar den kvar och jag får kämpa lite extra på torsdag innan hemgång.
Egentligen vet jag vad tankarna är ute efter. Jag saknar festen. Lyckoruset. Euforin. Släppa kontrollen som kväver mig på jobbet. Men jag saknar det inte mer än jag önskar lugn och ro, vila, trygghet i mig själv, stabilitet och ärlighet. Ni vet den där lite bättre människan man blir när man är nykter.
Jag gillar mitt nyktra jag.

Min man frågade om min ständiga trötthet, hur jag mår. Jag kan ärligt säga att jag mår inte så bra. Jag sover och sover och sover i perioder för att sedan ligga vaken flera nätter. Det finns ingen depression i grunden för psykiskt mår jag helt okej just så men jag tror att jag är utmattad. Så trött, nästan så det gör ont. Orken sviker. Jag blir rädd att de förändringar jag gör inte är stora nog. Jag behöver göra något mer för att inte bli sjuk.
Jag har dragit ner en hel del på jobbande. Nu jobbar jag bara min heltid och inget mer. Det är en klar förbättring men inte nog.
Med det ekonomiska läget i samhället finns få möjligheter att gå ner i procent. Med få vikarier minskar chansen för semester.
Folk vill inte jobba inom vården längre.
Men jag kan inte bara jobba, sova och äta. Men det är allt jag mäktar med just nu.
Där kommer suget på vin in. För gasen, den falska energin. Ruset.

Andra förändringar behövs. Jag får finurla på det ett tag framöver.

Profile picture for user Andrahalvlek

@Lina. 2.0 Det är ju så. Alkoholen är ett symtom, och när vi tar bort den snuttefilten kommer andra saker i dagen. Din trötthet nu är äkta trötthet, du har använt alkohol som startgas och fartdämpare.

När vi dricker skjuter våra må-bra-hormoner i höjden. Efteråt störtdyker de, då vill vi dricka igen för att må bättre. Och det tar några veckor-månader tills de hormonerna har stabiliserat sig. Tills de skjuter i höjden av andra bra saker.

Du kämpar på jättebra!

Kram 🐘

@Lina. 2.0 Grattis till dag 24!🥳. Vad bra att du gått ned till heltid. Hälsan är viktigast. Jätteviktigt att få tid till återhämtning också mellan varven. Det är också en slitig process i början av nykterheten med trötthet som kan framkalla sug. Din hjärna håller på att återhämta sig av misshandeln med alkohol. Det tar mycket på hjärnan och den blir rejält omruskad av det. Den behöver komma i balans igen, få lugn och ro i maskineriet och det tar några månader. Så tröttheten beror mycket på denna process, avgiftning och återhämtning pågår.

Du gör det så bra och du kommer att få njuta av effekterna av att vara nykter. Ha tålamod och ge dig själv och hjärnan tid, det är det som krävs för att få stabilitet och ny energi igen. Lyssna på kroppen och vila så mycket du behöver, så här i början. Viktigaste är att du inte avbryter processen med alkohol, då får du börja om igen.

Kram och ha en fin tisdag!❤️

@vår2022 vila är något jag inser att jag måste ge mig själv tillåtelse till utan att känna skuld över att jag inte gör så mycket. Men också att det får lov att vara lite tråkigt just nu. Det är tråkigt att vara utan ork och energi. Att på nåt sätt inte orka bry sig. Men det är nog övergående 😁

@Andrahalvlek med brist på tålamod önskar jag att jag var där redan 😂 men så enkelt går det nog inte 🙈

Tack för era som vanligt kloka ord och stöd. Det betyder mycket ❤️

Hej @lina
Jag läste ditt inlägg i helgen och tänkte att jag känner igen exakt allt du beskriver- tröttheten och den låååånga processen att ge sig själv tillåtelse att vila, att läka.
Nästan ingenting har varit svårare efter snart 3 nyktra år. Att jag är okej, att det är okej, att inte orka allt. Långsamt långsamt blir självbilden en annan men jag skulle säga att det kräver att man just fortsätter att vara nykter. Det är ett tillfrisknande, och det behöver få ta sin tid.
Jag hejar så på dig, massor. Kram 🥰

@Se klart
Jag tror att mycket bottnar i att ge sig själv chansen att vara sig själv i allt. Tillåta sig själv att känna, tänka och må. Precis som du säger är det inte lätt.
Att fortsätta vara nykter är min utgångspunkt och jag förstår att processen tar tid. Jag hoppas jag klarar av att ge den just det. Idag ska jag ge den det.

Tack för dina ord och din uppmuntran. Det värmer. Kram 🥰

Idag hade jag lätt kunnat köpa hem vin och öl. Har världens möjlighet till att dricka under helgen utan att någon behöver få reda på det.
Barnen ska till sin pappa, mannen ska resa bort och jag har äntligen fått ett par dagars semester så jag är ledig 3 dagar. Så en hel helg hemma själv. Ett gyllene tillfälle till att synda utan konsekvenser.

Jag gick istället och köpte nya ljus och ljuslyktor, ett hemma spa-set och en ny mysig pyjamas.
Pensionärslivet, här kommer jag 🙋😂!
Nä då, skämt åsido, en lugn helg med bara mig själv som sällskap, nykter dessutom. Ska bli en spännande upplevelse. En chans att lära känna mig själv lite mer.

Nu bor jag ju nån mil från närmsta bolag och åker ogärna in till stan i onödan så jag kan redan nu se att det blir en nykter helg. På söndag går jag in i vecka 5. På tisdag är firar jag en månad. Viljan att inte förlora det är stor. Att se de nyktra dagarna fyllas på i kalendern känns fint.

Har registrerat dagar sedan 1 augusti så 95 dagar idag. 91 av de nyktra och fina. Så mycket nykterhet har inte funnits på många år, sedan barnen var små. Även det känns fint. Har även börjat uppskatta att inte vara den som vill vara i centrum, att bara vara i ett lugnt sammanhang. Samtidigt kanske jag håller på att bli en eremit, har börjar tycka det är jobbigt med att ha folk omkring mig. Men det betyder ju inte att det alltid kommer vara så förstås. Just nu mår jag bra i det.

@Lina. 2.0 Starkt gjort av dig att inte ta möjligheten att dricka i fred💪. Mycket bättre att ta vara på möjligheten att njuta i ditt egna sällskap med lite spa och ljus i pyjamas som du ska göra. Låter skönt. Tänk att det är en månad på tisdag, det är stort! Det händer så mycket framöver i knopp och kropp. Ha, ha! Det lät så roligt när du skrev att du håller på att bli en eremit😂. Det är jag också. Förut när jag drack vara jag en rädd och skamsen eremit som ville dricka ifred, nu är jag en eremit som njuter av att vara ifred emellanåt för att hämta energi. Ingen konstlad energi via alkohol utan en energi inifrån. Så passa på att återhämta dig och fyll på energi, tids nog vill du träffa folk igen.

Ha en fin torsdagskväll!❤️

@vår2022 för första gången på mycket länge finns inte suget eller lusten till att förstöra en hel helg för några timmars flykt in i dimman. Även fast jag vet att det kan ändra sig från dag till dag så njuter jag av lättsamheten ikväll. Jag tror dessutom jag skulle bli så besviken på mig själv så att det inte är värt det.

Jag var hon som gärna ville dra igång festen, eller ja jag tyckte snarare inte att det fanns nån fest om inte jag var med 😂😂 alltså hur höga tankar kan man ha om sig själv, så desillusionerad då jag faktiskt inte ens är trevlig när jag är för överförfriskad. (och vilket jävla namn är det ens.. Överförfriskad.. Frisk är ju tvärtom) Att folk ens stått ut med mig är frågan som ska ställas. Å andra sidan så är det sant som det är sagt att kaka söker maka så 😁
Att vara eremit kanske blir mitt nya jag men det skulle inte göra så mycket. Jag har min lilla krets som betyder allt. Det är mer än nog ❤️

Ha en fin torsdagskväll du med ❤️

@Lina. 2.0 Ja, fy sjutton vad många fester man dragit igång, synts och hörts. Man trodde att man var superkul😂Sedan ångest, skuld och skam dagen efter. Till slut drog jag mig undan och festade bara med mig själv hemma, där man inte syntes för att slippa skämmas. Alkoholen kan verkligen ställa till det i hjärnan för en, så himla skönt att det är slut på denna onda cirkel i alkoholdimman. Nä, eremit är grejen, med sin innersta krets, gott nog och allt som behövs för att må bra😁❤️

Grattis Lina, jag upplever att du gör det här nyktra jobbet så grundligt och bra. Underarbetet. Sista lagret kommer du rolla på på en eftermiddag.
Jag har inte blivit en eremit men min självbild har förändrats steg för steg o h mina behov - innerst inne- styr mitt liv. Det betyder färre och finare relationer. Tillitsfulla. Allt detta händer i oss när vi får växa utan förödande tillsatser. Kram!

@Se klart tack vad glad jag blir att läsa det du skriver ❤️
När innerst inne får bestämma kan det inte bli fel tänker jag. Jag ser framemot den dag jag är 100 procentig där.
Hoppas du får en fin fredag 💗

Helgen blev inte så bra som det var tänkt. Min syster fick en stroke i fredags. Helgen har inneburit sjukhus, oro, frustration.
Hon har varit nersövd hela helgen, väcktes igår, då hon haft så ont och varit så rädd när de försökte väcka henne innan.
Helgen har varit tung. Hon är inte bara en syster, hon är också en bästa vän.
Hon lever, det betyder allt.

@Lina. 2.0 Åh! Jag känner verkligen med dig och hur tufft du har det nu❤️. All oro, rädsla, frustration och ovisshet. Men hon lever och det finns hopp. Min bror är inte bara en bror, han är också min bästa vän. Massor av kramar och styrka❤️❤️❤️. Så klart vet du att alkohol bara gör det värre, nu gäller det att vara nykter för att kunna vara ett stöd för din syster och för att du ska kunna hantera situationen mycket bättre.

Jag hoppas att det ska gå bra och att din syster tillfrisknar snart💕

@Lina. 2.0 Fy, så jobbigt. Bortom ord jobbigt. Men allt blir bara värre om du ens tänker tanken att dricka. Det löser ingenting, tvärtom. Låt dina känslor och tårar komma 🙏🏻 Nu behöver din syster din hjälp mer än någonsin.

Kram 🐘

Hej @andesh79!
Det går bra för mig. Håller mig på banan men orkar inte skriva så mycket just nu. Vi har haft det lite tungt i familjen men det börjar rätta till sig och går åt rätt håll.

Hur går det för dig? 🤗

Profile picture for user marshmallow11

Hej! Ville titta in och se hur du har det 🌸 Vi började ju den senaste ronden ungefär samtidigt. Livet har då verkligen en tendens att skaka om en ganska ofta. Vad fint att du har en sådan fin relation med din syster ❤️
Önskar dig en lugn kväll!

Profile picture for user andesh79

@Lina. 2.0, tack för svar. Skönt att höra att du är på banan. Jo tack, här är det bra. Så skönt att vara nykter, varje dag 🙏🏼. Må gott och en önskan om att allt går tillbaka till det ”normala” för dig.

Andra advent och jag sitter i soffan och myser under filten och tittar på film. Min syster har fått komma hem äntligen och hennes tillfrisknande går som förväntat. Skönt att kunna slappna av lite där ❤️

För första gången på 5 år har jag i år firat både 1a och 2a advent nykter. Det känns bra. Min förhoppning om en vit jul för barnen känns inte längre långt bort. Det känns faktiskt som jag kommer fixa det. Vilken lycka 🤗

Mitt i allt kaos som varit sista tiden har jag och min man bestämt att gå skilda vägar. Nu ska vi lösa det praktiska, vem ska bo vart, vem tar vad och allt det där. Men det kommer bli efter jul. Vi är eniga om att ge dom en fin jul först.

Hoppas ni har en fin andra advent där ute 🙏

@Lina. 2.0 Oj, att separera är inte plättlätt. Mycket praktiskt, mycket känslor. Men skönt ändå att ni är överens och drar åt samma håll - ger alla en lugn jul först. Skönt också att din syster mår lite bättre ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek nej det är sant att det inte är lätt men ibland är den svåra vägen den rätta. Vem vet vad som kommer ur detta, det kanske blir hur bra som helst. Försöker intala mig det.

Tack och kram tillbaka 🤗❤️

@Lina. 2.0 Vad fint att din syster mår bättre och att du firat både 1:a och 2:advent som nykter sedan 5 år🌟. Skönt att ni är överens om att skiljas och tänker på barnen. Det är bäst för alla parter att gå skilda vägar om det inte riktigt funkar bra i förhållandet. Det ger förutsättningar för alla att må bättre. Jag är skild och omgift och mitt liv blev mycket bättre. Det samt att jag lever nyktert har berett min väg framåt mot ett ännu bättre liv.

Ha en fin andra advent och kram❤️

Har landat i en just nu bra fin nykter tillvaro. Tänk om det kändes så här bra hela tiden. Då skulle det vara hur enkelt som helst.
Dokumenterar dagen så jag kan påminna mig om att fina stunder kommer de med. De gör att jag orkar med. De gör det värt det.

Profile picture for user Sisyfos

Det gäller verkligen att vårda de där stunderna av lycka över att man inte dricker. Du har nu upplevt flera jobbiga situationer utan att dricka. Skönt att din syster mår bättre också. Jag har tagit mig igenom de allra svåraste situationerna i mitt liv nykter. Jag hade inte velat byta ut det. Tror på nåt sätt att den där närvaron är nödvändig för att tänka klart och vara med. Att man behöver uppleva de där känslorna nykter hur jobbiga de än är. Men tror också att server extra viktigt att ta hand om sig själv. Alkoholen ger vila, paus etc men man tar det ändå och nyktra pauser är det bästa man kan ge sig själv. Det borde inte finnas nån brådska med er separation, så ta det lugnt. Ni hinner. Vårda er själva. Och det är klart att du har en vit jul. Det finns ingen anledning att dricka bort den.

@Sisyfos jag tror du har så rätt i allt du säger. Närvaron i nykterheten gör att det blir lättare att hantera livets små och stora kriser.
Nej vi har ingen brådska. Vi vet ju att den är där så nu kan vi på ett annat sätt slappna av i situationen.
Tack för dina kloka tankar och ord ❤️

De sista dagarna har känslorna kring alkohol varit i konflikt med varandra. Ena stunden tänker jag att jag inte vill sluta helt, får panik av tanken, planerar att när jag är ensam kan jag dricka. Nästa stund ser jag mig själv nykter och pigg och glad. Detta gör mig orolig över framtiden. Hur i allsin dagar ska jag klara detta? Jag får ingen hjälp av hc, beroendecentrum har inga lediga tider.

Jag förstår nånstans att det har med mitt övriga känsloliv att göra. Jag vet inte hur Ska jag orka hantera alla känslor bara. En ångest känsla som äter upp mig inifrån.

Ska tappa upp ett bad och se om det hjälper för stunden. Äta. Känna känslorna. Acceptera att jag just nu inte mår bra.
Skönt att sätta ord på kaoset inombords.

Profile picture for user Himmelellerhelvette

@Lina. 2.0 Så jobbigt för dig. Kan du inte få någon ångestdämpande medicin som kan hjälpa när ångesten blir för svår. För mig hjälper atarax, den är inte svår att få utskriven eftersom den inte är beroendeframkallande.

Sedan är det det vanliga, promenader och andra fysiska aktiviteter men det vet jag att man inte ofta orkar om man mår för dåligt.

Lägga sig och sova en stund funkar väldigt bra för mig. Lättare att tänka klart när man inte är för trött.

Lyssna på en ljudbok, jag började lyssna om på ”skål ta mig fan” idag.

Alkoholen tar dig längre bort från dit du vill, ge inte efter.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette jag tror det är min alkoholdjälvul som försöker locka mig in i dimman. Han går dock bet, dricka på känslor håller jag mig undan nu för tiden.

Det är jobbigt med ångesten. Har försökt få tag på min hälsocentral angående ångestdämpande men kommer inte fram. Telefonköerna är för långa. Men ska fortsätta ringa då jag gissar mig till ångesten kommer stanna kvar ett tag.

Ett bad med ett glas kallt alkoholfritt vin gjorde susen. Även hamburgaren jag åt efteråt.

Var får man tag på den boken?

Känslorna kommer gå upp och ner ett tag framöver och det är okej. Det är okej att inte må 100 procent bra hela tiden. Det kommer bättre dagar framöver. Skönt att kunna skriva ner känslorna, det hjälper i bearbetningen.

Tack för dina tips och ord. Kram ❤️

@Lina. 2.0 Det har varit/är mycket påfrestningar för dig nu, leva nyktert, din systers sjukdom och skilsmässa. Det kostar på och ger obehag med ångest och oro. Det absolut bästa ångestdämpande är att vara nykter. Förstår att Alkoholdjävulen försöker få luft och rus när det är som sårbarast läge. Bra att du ser det tydligt och inte sväljer betet. Bad och att ta hand om och trösta sig själv mildrar ångesten. Tänker också att det är okej att känslorna går upp och ned och framförallt nu med allt omkring dig. Ångesten är en signal på att det inte riktigt står rätt till och det är ju mycket på gång nu, men det blir bättre dagar som du säger.

Ju längre du är nykter kommer också att göra dig stabilare. Jag tror inte man ska göra allt för att mota bort ångest, utan försöka bara låta det vara och inte fästa för mycket uppmärksamhet på det, för det går över. Upp i en topp, sedan dalar det alltid. Det är en känsla som många andra känslor, så klart obehagligare men inte farlig. Typ bli vän med ångesten och säga ”jaha, är du här och hälsar på för att något inte står rätt till. Ska vi undersöka vad som står på tok tillsammans?”😁. Det är bra att du skriver ned dina känslor och sätter ord på det, helst så utförligt som möjligt. Det påverkar hjärnan och lättar upp, hjälper dig i bearbetningen som du säger.

Sitt lugnt ned och fäst inte för mycket uppmärksamhet på ångesten. Registrera att den är där, undersök hur den känns, var i kroppen, ta några djupa andetag med lång inandning och lång utandning och låt den passera. Sköt om dig❤️

Kloka @vår2022 tack för fina ord och uppmuntrande. Dagen blev bra och avslutades med en magisk kväll med barnen runt en brasa, nysnö, glögg och pepparkakor 😁
Tack så mycket och ta hand om dig du med

Jag tror att det är det där vi drabbas av ibland, tankar och känslor som anfaller och som vi vill stänga av. Sen skriver du om stunden med barnen, det är så du lever och njuter. De där stunderna med fullt fokus här och nu. Det är de jag har svårt med när jag blir stressad och får ångest.
Det bästa är ju att ta tillbaka alla tankar till här och nu. Här och nu behöver du inte dricka. Som Vår2022 skriver fokusera på andning och kropp. Lyssna på Närvaropodden. Där finns fantastiska tips. Läs eller titta på Echardt Tolle. Finns klipp på youtube. Han ger konkreta tips på hur man hanskas med ångesten och tankarna.
Du har haft en jättejobbig tid. Det är inte konstigt att du mår dåligt. Det finns naturliga sätt att höja nivåerna av dopamin och serotonin och du jobbar ju på med dem. Alkohol är världens sämsta Quick Fix på det området tror jag, så det är fantastiskt bra att du låter bli. Fortsätt så!
Det är verkligen inte läge att dricka när man mår som du gör.

@Sisyfos tack för tips, ska kolla upp närvaropodden.
Det är svårt att stanna här och nu hela tiden, hjärnan fladdrar ofta iväg. Här och nu behöver jag inte dricka, det ska jag ta med mig.

Alkohol som quick fix är nog aldrig den optimala lösning vår hjärna kan få oss att tro många gånger. Ibland kan jag bli så arg över att jag programmerat mig själv att tro det. Att jag med vetskap om beroende och hur man får det utsatt mig själv för risken och därmed fallit för det. Men det hjälper ingen att klandra sig själv för det.

Ni är fantastiska människor ni som är här. Utan ert stöd hade jag nog fallit flera gånger sista dagarna. Tack så otroligt mycket ❤️

Ikväll ligger suget och tankarna på alkohol i bakgrunden. Tankarna om hur synd det är om mig som inte dricker. Som kanske aldrig mer kommer dricka.
Samtidigt har jag egentligen inget sug. Ingen lust att få konsekvenserna, inget sug att förstöra min lediga kväll och min sovmorgon imorgon. Jag längtar kaffet på säng, vila och ro.

Gissar mig till att det är en sorg som ligger där under. Nåt behov som inte är tillgodosett. Trötthet gör att jag inte orkar lista ut vilket. Kanske är det sömn som är behovet rent av.
Lätt apatisk sitter jag och får inget gjort. Jag hatar att få absolut inget gjort, särskilt nu före jul när så mycket ska göras.
Helst skulle jag vilja ta ledigt en vecka eller så för att reda ut känslor, tankar och funderingar. Komma ikapp i mig själv. Funderade på att sjukanmäla mig men är för lojal till jobbet.
En positiv sak som kommit med nykterheten, jag vill inte vara den som ställer till det för mina arbetskamrater. Nu stannade jag sällan hemma innan med men inte var man någon att lita på inte.

Men här och nu, tillbaka till det, jag har svårt att sätta fingret på vad jag behöver, vad jag vill. Hur jag vill leva resten av mitt liv. Såna här tankar kan göra mig absolut galen. Jag skulle nog behöva krossa lite porslin, så där som dom gör i filmer 😂 det kanske är mitt behov just nu 😁

@Lina. 2.0 Det är svårt att ibland nå det som skaver, det är så många tankar igång samtidigt. Att sätta ord på sina känslor är väldigt bra och även att göra det tillsammans med någon kan göra att man kan se det i ett annat perspektiv, utifrån. Jag bollar mycket tankar, känslor och funderingar med en god vän eller med min man. Ofta kan jag känna när det träffar något inom mig, något jag inte skulle kommit på själv. Sedan har jag också gått och ventilerat med en psykolog ett bra tag för att komma åt mig själv, mitt innersta. Jag tycker att det känns som en lyx att få prata bara om mig själv med denne😁.

Jag hade turen, på sitt sätt, att jag var arbetssökande under en period när jag blev nykter. Det gav mig tid att fundera på/om mig själv en hel del. Du har ju också mycket nu med skilsmässan och allt, så att vara sjukskriven en vecka kan ju verkligen behövas för att du ska kunna återhämta dig och komma på kurs. Den återhämtningen kan ju ge mer i längden för dig. Att arbeta om man trivs och inte är för pressad kan ju också medföra att man kan få tankarna på annat ett tag. Det viktigaste är att du gör det du behöver för att få balans❤️

@Lina. 2.0 Tänk inte så långt fram är mitt råd. Att tänka ”jag får aldrig mer dricka” är svårt.
Jag tänker att jag får dricka om jag vill men jag vill inte dricka för då måste jag ta konsekvenserna för det.
Sedan gör jag korta mål som jag sedan kan förlänga allteftersom men det är för att jag gillar mål och att utvärdera tiden mellan dom.

Just nu jobbar jag mycket med att lära känna mig själv. Lyssna på min kropp. Det jobbet skulle jag inte kunna göra om jag drack för drickat förvirrar och jobbet blir ogjort.

Att sjukskriva sig en vecka för att få tid att läka är ett bra alternativ, jag vågade inte det under mina tre första månader eftersom att vara hemma var förknippat med att dricka men vi är alla olika, gör det som känns rätt.

Kram❤️

Profile picture for user andesh79

@Lina. 2.0 Känner så väl igen mig i dina tankar och i läget jag är i nu. Jag har varit nykter nu i fem månader och dragit på mig en djup depression. Ibland tänker man, varför ska inte jag dricka för. Som är så gott och härligt, avslappnande och roligt. När man tänker vidare lite inser man att man inte vill tillbaka till det extremt ångestfyllda skitliv man haft i armkrok med alkoholen. Men tankarna kommer ändå och går. Varje dag.

Jag är så oerhört tacksam att jag nu klarat över fem månader. Men jag kan inte fylla ut tomrummet med något. Folk säger att det blir bättre. Men har svårt att tänka mig det just nu.

@andesh79
Ja hur länge ska tankarna snurra vid alkohol egentligen? Och nej, den ångesten och oron är verkligen inget att trängta. Tänk att hjärnan försöker lura en till att tro att det är något bra 🙄.
Tråkigt att läsa att du blivit deprimerad, har du nån hjälp för det?
Har fått för mig att det är vanligt att bli deppig ett tag, tycker jag läst det ofta här inne.
Vad skulle du vilja fylla tomrummet med?
Grattis till över 5 månader, det är fint jobbat av dig 🥰 hoppas du kan känna stolthet lver det du bygger upp 💗

En bättre kväll ikväll. Efter en tung dag på jobbet, det känns så motigt att gå på jobbet nu för tiden, har jag och mina ungdomar tittat på en gammal klassiker och ätit lördagsmys 😁

Det är så härligt när dom vill komma ut till soffan och umgås.det ville dom så klart inte när jag satt med vinet i en hand. Eller bakis efter gårdagens fest.

En insikt jag fått de senaste dagarna är att jag fyllt livet med männskor där jag inte behöver skapa någon djupare kontakt. Jag tror jag gjort så hela livet. Kanske är det en dålig självkänsla och social inkompetents som gjort detta.
Men ytliga vänskaper där allt gått ut på en sak, fylla, och med folk som jag tror (och haft rätt) står ut med mitt beteende berusad. Aldrig något djupare.

Skulle vara skoj med en kaffe kompis, nån att gå på loppis med etc. Tänk att träffa en vän man klaffar med och kan sitta i timmar och dricka kaffe och bara surra. Jag måste träna upp min sociala förmåga. Börja bjuda på mig själv och släppa folk inpå livet. Jag vill inte sluta helt ensam. Jag vill inte gå tillbaka till kontakter där alkohol är kittet. Jag vill inte använda alkohol som sällskap ensamma kvällar. Jag är nog lite rädd för ensamhet.

Profile picture for user Kebne1

Jag känner igen mig. Jag har lite svårt att släppa in nya i mitt liv. Jag har en gammal kärntrupp av vänner men vi är spridda för vinden o har bara digital kontakt förutom årlig träff. Jag håller också på att träna upp mina sociala skills utan "alkohol-inblandning"... den är ju oftast där överallt...Kämpa på🌟🙏🏼@Lina. 2.0

@Lina. 2.0 🙋‍♀️Här har vi en till som haft en mur mellan mig och alla. Tror att eftersom alkoholen var så skamlig skapade jag distans för jag ville inte ha någon in på livet som kunde genomskåda mig.

Nu får vi jobba på sociala kontakter, det kommer ta tid men så är det ju med allt man jobbar med/lär sig men nu tycker jag det är lite kul att ha en massa saker att jobba med. Vad skulle jag annars fördriva tiden med😁

Jobbet med att lära känna sig själv är ju riktigt intressant, just nu jobbar mitt undermedvetna med något i formen av mardrömmar. Det har jag sluppit några månader men jag ser det som att allt i mig jobbar för fullt.

Kram❤️

Idag har sinnet känts lite lättare. Så skönt. Och nu är det bara en arbetsdag kvar till helg. Ännu skönare 🥰

I helgen tänkte jag försöka mig på att grunda en ny vana. Nämligen att inte ligga i sängen till kl 13 eller 14 🙈
Nä det blir morgonkaffe i sängen och sedan upp. Få något gjort.
Det ska bli skönt att komma igång. I tanken iaf 😂😁
Nej jag måste starta motorn, växla upp. Fånga dammråttorna innan dom tar mig. Dom börjar blir läskigt stora 😳😅.

Men först nu, ostbågar och läsk innan sängen. Unnar mig alldeles för mycket godsaker men så får det vara just nu.

Imorgon firar jag förresten 70 dagar nykter 🙏 hade helt tappat räkningen men var in i kalendern och räknade de dagar jag fått ihop.
69 dagar ifrån alkoholen. Det känns rätt okej. Mer än okej 🤗

Riktigt bra jobbat! Starkt.
Jag har blivit riktigt social med alla möjliga sedan jag slutade dricka. Babblar med busschauffören, folk i hissen.
Vet inte om jag fått nya vänner, men knutit vissa närmre- och släppt andra. Utan några hårda känslor.
Klart det finns massor av trevliga som vill fika och gå på loppis med dig! Kram.

@Lina. 2.0 Grattis till 70 dagar!🥳. Det är riktigt stort! Skönt att det känts lite lättare i sinnet. Ibland måste man tvinga sig lite till att göra saker, nya vanor. Minns att jag för många år sedan när jag var i en låg fas, tvingade mig att gå en promenad varje dag, fast jag varken hade ork eller lust. Det kändes skönt varje gång när jag kom ut, men det tog också emot varje dag innan jag skulle gå ut. Ett dividerande i hjärnan om jag verkligen skulle orka och ville. Till slut blev det mindre snack i huvudet och det blev en vana att gå ut varje dag och jag började må allt bättre. Så det låter som en bra idé att komma upp lite tidigare och göra något aktivt.

Äntligen fredag och snart helg❤️

@Himmelellerhelvette @Se klart @vår2022 tack så mycket ❤️

Att ändra vanor är ju lite jobbigt, men nu är det dagen med stort d. Idag är dagen jag ska komma upp ur sängen innan hela dagen gått. Kaffet är druckit redan och jag känner ingen lust att lämna värmen. Men klockan är bara 8. Behöver ju inte gå till överdrift 😂.

Vinflasharna kom tätt hagla de igår. Men de har ändrat karaktär sista veckan. För lika mycket som saknad av vinet så känner jag en olust inför alkohol. Så svårt att förklara. Det är som vi är två personer i samma huvud. Har inte haft riktigt den känslan förr. Hoppas att det är en positiv grej så jag inte gått och blivit schizofren på riktigt.

Sömnen denna vecka har varit så där. Inte förrän inatt har jag sovit gott och känner mig hyfsad utvilad. Så här vill jag ju känna varje morgon. Att orka med livet.

Var på jullunch med mina kollegor igår. De drack vin och jag drack must. Trevlig stund och jag insåg att det inte är så farligt att inte ha nåt alkoholhaltig i glaset även fast man är på fin restaurang.
De kunde ju dessutom ställa undan glaset utan att be om påfyllning. Det kan ju inte jag. Med musten behövde jag inte det heller 😅

@Lina. 2.0 Nä, överdrift är overkill😂 lagom är alltid bäst! Tror jag förstår din känsla av både avsaknad och olust av vinet. Numer när jag tänker på vin, kommer olustkänslor och jag kan känna både den syrliga lukten och känna fyllan som kommer av den. Ser mig utifrån hur jag förvandlas och blir lite vinglig i balansen, skrattar överdrivet och har noll koll på omgivningen, eller att jag ligger i soffan tyst med mörka tankar och fyller på nästa glas, usch! Så det är bra att det inte bara finns en känsla av avsaknad utan också en känsla av olust. Du är inte schizofren, du är i en nykterhetsprocess där hjärnan med sunda tankar börjar få allt mer luft och att säga till om.

Ha en fin lördag och ta allt lagom❤️

@vår2022 ja precis så! För dy sjutton vad jag kommit på mig själv och hur jag betett mig som berusad. Och sedan tankarna på hur skönt det är att vara berusad. Till en viss punkt. Och det är väl den tiden innan den punkten som lockar och tiden efter som ger avsmak.
Här börjar ju diskussionen i huvudet. Ta en, ta ingen etc. Man vill bara skrika 😅

Ha en fin lördag du med. Här blir det ingen promenad då tempen ute ligger på minus 22 😱. Men städat kommer drt bli iaf.
Kram ❤️

Minus 21 grader, stjärnklart och snön som knastrar så högt under skorna att det nästan är öronbedövande. Jag kom mig till slut ut på en promenad. Inte lång men ack så skön! Det är så vackert ute så man blir salig 🥰
Avslutar en faktiskt produktiv ledig dag med en film och värmande och god hjortronglögg. Har ni inte smakat den så gör det. Så god 😍

@Lina. 2.0 Vad skönt med en produktiv dag och gott avslut med hjortronglögg. Den ska jag prova. Det är ändå skönt att komma ut fast det är så kallt. Jag har ju hund så jag går ut i alla väder och det tackar jag för. Med rätt kläder så är det inga problem och varm blir man av att röra på sig😁. Igår var här också riktigt kallt men idag plusgrader…hellre minus så att snön håller sig kvar. Blir en löptur med hunden idag och sedan julfix.

Ha en fin fjärde advent🌟🌟🌟🌟

21 december och jag inser att jag kommer ha varit nykter hela december! Alltså fatta. Det har ju inte hänt sedan tidiga tonår.
Jag vågar säga redan nu att december blir en nykter månad. Har även säkerställt det med att jobba tidiga morgnar under helgerna. Kort pass hela jul och nyår, 8-12, även fast jag skulle ha varit ledig i år.
Tidigare år när jag jobbat dessa helger har jag valt att jobba kväll. Dels är det ingen som vill ha kvällarna och sedan så kunde jag ju sova det värsta ruset av mig innan arbete.
Total tvärtom strategi i år.
Känner mig osvenskt stolt över mig själv 😂

Bra jobbat Lina! Har läst lite sporadiskt på sista tiden och det är alltid så kul att se dem som går framåt. Nu har du samlat många nyktra dagar på rad och har en plan för julen. Håll ut! Det finns inget som blir bättre av att dricka. Och du har all rätt att känna dig jättestolt! Minns när jag slutade att det är lite snöpligt att inte kunna tala om hur jäkla duktig man är, eftersom ingen visste hur problemet sett ut.
Måste kolla efter hjortronglögg. Det låter inte så sött och sliskig. Har lite svårt för sött.
Tänker på det där du skrev om ytliga kontakter. Alkoholen bidrar ju verkligen till just det. Går man ut och dricker och det blir mycket så är man inte längre med. Tror du kommer att märka att det blir lättare att fördjupa vänskaper. Och för mig så blev mitt liv mer energifyllt utan alkohol. Lättare att komma iväg, lättare att göra något kul. Bara fördelar alltså, du hör ju.
Lycka till nu!

@Sisyfos Snöpligt är faktiskt det rätta ordet och känslan. Kan ju liksom inte gå och orera utåt hur duktig jag är som inte dricker då ingen vet förutom den absolut närmsta kretsen. Egentligen vill jag säga och visa hur duktig jag är. Kanske ytterligare en karaktärsbrist, "se på mig" 😂
Glöggen är lite söt men god smak på den 😊
Ja mer energifylld känner jag mig ibland. Inte lika villig att stänga in mig längre. Det finns nog hopp för mig med 😁
Tack för lyckönskningar 🥰
Önskar dig en fin jul 🤶

Dan före dopparedan och aldrig nånsin har jag haft ett så stressfritt julstök. Kan bero på att jag inte hållt på med en massa julstök men ändå 😂. Skönt att ha dragit ner på alla krav som julen ofta innebär. Vi har pyntat det viktigaste , halverat julbordet och satt ett maxtak på julklappar. Bara vi i hemmet hemma under julen. Ingen övrig familj, inga grannar, vänner eller liknande.
Det känns fortfarande bra att vara nykter under jul och nyår. Det känns bättre för varje dag faktiskt.

Jag tror det är så här jag vill Leva mitt liv. Lugnt, stilla och fint. Kanske lite tråkigt ibland men med val jag kan stå för. Jag hoppas jag står lika stadigt framöver. Förhoppningsvis börjar jag ta för mig mer av livet med.

Önskar alla en fin jul 🤶

Så härligt @Lina. 2.0❣️ Visst är det helt underbart att vara nykter! Första uppesittarkvällen på över 10år som jag inte dricker så imorgon slipper vi vara dåsiga i huvudet och längta efter första alkoholhaltiga drycken!

God vit jul❤️

Ajaj vilket sug jag vaknar med idag. Tur att bolaget är stängt annars hade ett återfall stått vid dörren. Sjukt vad det svänger. Jag hoppas detta sig lägger sig under dagen och har försvunnit till på tisdag. Att tankarna skingras. Var kom detta ifrån. När jag kommer hem från jobbet Ska jag analysera och se vad som saknas.

Gårdagen var lugn och fin. Ingen alkohol alls i hemmet. Inte ens mannen tog en snaps till sillen. Gick och lade mig tidigt då jag skulle upp kl 5 idag.

Hoppas ni haft en fin julafton 🤶

@Lina. 2.0 Kanske kommer det för att du på något sätt tagit krafter för att ha en vit jul och fokuserat på detta. Du kanske slappnade av, julaftonen var vit, alkoholdjävulen vaknade också tidigt och tyckte att nu kan du ju få ”unna” dig lite då du varit så duktig. Lägg inte så mycket tankar på det, alkoholdjävulen försöker få luft då och då. Fokusera på hur skönt det är att vara nykter och vakna obakis. På hur skönt det är att vara klar i huvudet på jobbet och nykter. På hur skönt det är att vara fortsatt nykter under julhelgerna och att din hjärna får återhämtning. Det kommer att ge dig krafter och styrka i dina utmaningar i livet❤️.

Ha en fin juldag på jobbet🎅🎄💕

@Lina. 2.0 Den typen av sug kan flyga över en då och då. För min del handlar det oftast om att själva situationen är starkt förknippad med alkohol, eller så är jag mentalt trött efter anspänning. Då kommer suget. Men jag konstaterar det mest, flinar åt alkoholdjävulens försök, och försöker hitta andra sätt att få vila eller egentid.

Den typen av sug, som jag kallar vin-flashar, känns helt ofarliga för mig. De är mest en påminnelse om hur det har varit. Jag är stabil i min nykterhet och inget skulle få mig att medvetet vika av från den nyktra resvägen.

Alla ni som jobbar inom vården är verkligen hjältar i min bok ❤️

Kram 🐘

Tack @vår2022 du har säkert rätt. Jag ska försöka lägga tankarna på hur mycket jag vinner på nykterheten. Du är så klok 🦉
Hoppas du hade en fantastisk julafton.
Ha en fin dag du med ❤️