Hej,
Har en liten tråd under Vara måttfull. Det funkar nog inte för mig att ”dra ner”, har jag insett. Vågar inte tänka ”aldrig mer alkohol”, men vill vara helt utan i 3 månader som start. Någon som vill följas åt?
Jag kommer skriva lite dagbok här. Min största oro är hur jag ska hantera ångest och stress. Har förstått att A skapar oro och ångest, men har inte riktigt smält det än. Svåraste tiden är 17-19. Har en känsla av att livet blir tråkigt utan A, men vet nånstans att det inte stämmer. Känner mig nervös!

Jag kommer lyssna på podcasts (finns många på engelska om man söker på ”sober”), läsa på om hur A påverkar kroppen, stretcha/träna efter middagen och unna mig en sak (nya kläder eller så) per avklarad månad. Låter lite fånigt när jag skriver det, men så tänker jag.

Om tre månader hoppas jag att jag:
- är piggare & gladare
-mindre ont i kroppen
-lugnare
- jämnare humör
-mindre svullen
- ingen panik/hemska tankar på natten

Är förväntansfull! Någon som vill testa detta med mig? Kram Mollie

Känner mig stark och glad, målmedveten! Vad är mitt mål? Vara så frisk och glad jag kan vara. Njuta av livet. Härliga saker man kan göra, det tänker jag på. Vill bort från känslan att alkohol behövs, att den hjälper mig att stressa ner eller får mig att njuta mer av något som firas. Härliga saker att göra:
•Bada
•Gosa med familjen
•Laga mat i lugn och ro. Det händer sällan ;)
•Träna
•Gå promenad
•Shoppa
•Gå till frisören/på massage/ansiktsbehandling
•Hemma-SPA
•Planera roliga projekt
•Kolla på film
•Tjejlunch (klarar mig faktiskt bra utan alkohol på luncher. Haha, det låter så självklart, men jag menar när alla andra dricker 2-3 glas vin)
•Pyssla med min hobby, att utveckla den
•Baka med barnen
•Läsa

Så mycket roligt att göra. Det enda jag känner lite oro för är middagar hemma hos vänner (eller oss) samt resor. Har inte blivit mycket av något av detta de senaste åren, men det kommer. Jag har alltid varit den spralliga, glada, en av dem som driver upp tempot (på gott och ont)… Har iofs inga problem med att mingla nykter, men visst kommer man tröttna snabbt? Om en middag börjar kl 19 har jag svårt att se att jag skulle vilja stanna längre än till kl 22 om jag var nykter. Innan barnen pågick middagarna till ”last man standing”… Iofs inte konstigt att man inte vill hålla igång halva natten när man har barn. Tänker iaf en del på allt detta. Inget jättehinder eller problem, men kommer helt klart kännas lite speciellt.

Skönt att skriva av sig. Kram Mollie

@Mollie87 Sant. Man orkar inte lika länge. Om middagen börjar kl 19 känns det lagom att gå hem kl 22-23. Det känns helt lagom. Fördelen är att man vaknar pigg och rask nästa morgon.

Kram 🐘

@Mollie87 Vilken härlig lista! Så gör jag också, har bilder av hur jag vill att mitt liv ska se ut, vad det ska innehålla, hur jag vill må och ta ut en riktning mot det. Då blir fokus på positiva saker och det ger energi. Jag tänker att det är en livsstil jag vill ha och som jag strävar efter och uppfyller, en livsriktning. För att kunna uppnå det och går vidare i det så är det första viktigaste att ta bort alkohol ur sitt liv. Och det häftigaste är att jag kunnat uppfylla dessa önskningar samt att jag fyller på andra saker allteftersom som nykter. Det är frihet och livsglädje❤️

@Mollie87 Så härlig lista! Det där med att det känns konstigt att du inte dricker i sammanhangen kommer gå över. Jag kände att dom vi brukar äta middagar med tyckte det var konstigt i början men nu är alla så vana vid att jag inte dricker så det är ingen som ifrågasätter eller bryr sig❤️

Kram

Du kan väl H A L T- knepet?
Hungrig, arg, låg, trött.
Fyra grejer man ska åtgärda- som en första hjälpen- innan man funderar på att ta ett glas.
Du har redan fått många kloka råd kring dina funderingar. Jag instämmer särskilt i det som @kennie skriver- kring att drickandet ökar ju större barnen blir.
Vill också inskärpa (hemskt ord!) men påminna då, om att alkoholberoende och missbruk är progressiva beteenden. Det BLIR värre i de allra flesta fall. Dessutom GÅR det, så som både jag och flera med mig beskriver- att backa från ett stup. Du måste inte köra hela vägen ner. Det räcker bra att dingla med framhjulen över kanten.
Massa styrka till dig, kram!

3 månader utan alkohol nu! Körde 3 mån i höstas, men den här gången känns det enklare och jag kör på i 3 mån till. Kanske mer..? Känner mig lycklig! Stor kram och lycka till till alla som kämpar.

Resultat efter 3 mån om det kan inspirera någon:
• livet känns lättare. Även om man är sjuk/trött/stressad/sovit dåligt så vet man iaf att man inte är bakis
•ingen stress att planera drickande
•inget dåligt samvete mot barnen. Närvarande.
•färre bråk/tjafs med man
•slippa hemska smusslandet. Det är det bästa nästan.
•en bra grund för att ta tag i hälsan.

Våga testa om ni inte har gjort det. Jag tror att 6 mån är bra. Det är det jag vill testa nu. Kanske längre, men vill inte lova mer, då slår jag bara bakut. Nu är våren snart här och jag ska njuta och göra mitt bästa för att ta för mig av livet. Kram💫

@Mollie87 Jag hänger på! Och din lista är härlig läsning! Och det behöver inte vara kämpigt att avstå från A hela tiden men att ge efter för suget innebär för mig mera kämpande och mera ångest än att avstå vilket jag hela tiden måste ta i beaktande samt inpränta (återfallsprevention)så att jag verkligen kan stå emot när 👿👿👿 försöker övermanna mig.🥰🥰🥰

@Mollie87 Jag har bara kört utan i en månad, så ligger efter. men kan hänga (efter) dig.
Listor med roliga saker är jag bra på. :)
Fast listan jag redan fått är också bra.

Mindre oro för sjukdom, stroke etc
Ingen fylleångest (har inget bättre ord).
Inga minnesluckor.
Sover mycket bättre.
Piggare överlag.
Lugnare.
Positivare.
Härliga morgnar – jämt
Mer pengar.
Mer tid för annat! (Det är nog det bästa, så många dagar jag kastat bort på att bara vara trött/dålig/eländig...)

@Mollie87 Så roligt att läsa❣️Blir så glad för din skull❤️6 månader är verkligen att rekommendera! Jag är snart på 8 månader och mår helt fantastiskt bra! Saknar inte alkohol någonting alls! Vet inte när jag kom till insikten att jag aldrig mer vill dricka men det var nog någon gång runt 6 månader🥰
Stor kram