Hej,
Har en liten tråd under Vara måttfull. Det funkar nog inte för mig att ”dra ner”, har jag insett. Vågar inte tänka ”aldrig mer alkohol”, men vill vara helt utan i 3 månader som start. Någon som vill följas åt?
Jag kommer skriva lite dagbok här. Min största oro är hur jag ska hantera ångest och stress. Har förstått att A skapar oro och ångest, men har inte riktigt smält det än. Svåraste tiden är 17-19. Har en känsla av att livet blir tråkigt utan A, men vet nånstans att det inte stämmer. Känner mig nervös!

Jag kommer lyssna på podcasts (finns många på engelska om man söker på ”sober”), läsa på om hur A påverkar kroppen, stretcha/träna efter middagen och unna mig en sak (nya kläder eller så) per avklarad månad. Låter lite fånigt när jag skriver det, men så tänker jag.

Om tre månader hoppas jag att jag:
- är piggare & gladare
-mindre ont i kroppen
-lugnare
- jämnare humör
-mindre svullen
- ingen panik/hemska tankar på natten

Är förväntansfull! Någon som vill testa detta med mig? Kram Mollie

@Mollie87 Gillar du att lyssna på ljudböcker? Har du hörlurar kan du lyssna på ljudböcker och poddar samtidigt som du gör annat. Jag har lärt mig oerhört mycket av olika böcker inom personlig utveckling och Annie Grace bok ”This naked mind” (Tänka klart på svenska) ändrade mitt mindset på djupet! Jag önskar verkligen den kan hjälpa dig med❤️Finns på storytel om du är någorlunda bra på engelska är den helt underbar! Rösten, sättet hon pratar🙏❤️

Kram

@Mollie87
Hej Mollie..
Jo det är svårt att byta en dålig vana mot en bra. Det var alltid mitt sätt att koppla av. Att ta en drink antingen hemma eller ute.
Är enormt svårt att komma tillbaka igen men måste det. Inte svårt under veckan men när helgen kommer är det svårt. Då kommer suget och ångesten. Måste bryta detta. Jag skall ta upp resandet igen som var en mina hobbies och att kolla mycket film också avkopplande. Denna gång ska jag inte ta hjälp av aa var inte min grej riktigt. Funkar bäst för mig att läsa o skriva på detta forum. Boken tänka klart är också bra.
Ta hand om dig bästa du
Kramar❤️❤️

Heja dig! Idag är det måndag och nystart ✨ Att resa och se film låter mycket trevligt. Tänka klart, den vill jag läsa. Hoppas att du mår bra och att du känner dig på banan @Lonely Man Kram Mollie 🌸

Ibland är man bra korkad. Har känt en sån total ångest och nästan paranoia de senaste två veckorna. Vad har jag också gjort de senaste två veckorna? Jo, testat en ny medicin som jag nu ringde läkaren och frågade om. Han sa att jag absolut INTE ska fortsätta ta den om jag får ångest av den och att jag ska trappa ner med halv dos nu bara i några dagar. Sen åker de i soptunnan (på apoteket…).

Jaha. Det var ju bra. Jag funderar på att satsa järnet på att lösa mina hälsobekymmer utan medicin (han erbjöd en annan). Träna, försöka sova mer, komma ihåg att äta (nyttigt). Jag har gått ner mycket i vikt och är helt lealös i kroppen. Har för lågt BMI. Behöver bygga upp mig själv och bli starkare på alla plan. Känner en ljusning nu. Tänk om jag mår bra igen om några dagar? Tränade i 10 min imorse ☀️☕️🌷

Kram från en förvirrad tjej 🌸

Igår var första dagen utan medicin och nu idag känner jag mig faktiskt redan bättre. Lugnare. Läskigt att jag fick ett sånt megasug under så lång tid, 2 veckor. En påminnelse om att jag verkligen måste vara uppmärksam på vad som påverkar mig. Så otroligt glad att jag slutade med dessa tabletter. Stolt att jag inte drack en droppe! Jag måste göra en kraftansträngning nu för att vara hälsosam och äta bra. Känns som om jag kommer att klara av det. Hoppas att du som läser det här har en fin dag 🌸🌸🌸Kram Mollie

@Mollie87 Så starkt av dig att klara dig! Hoppas det håller i sig och att du får må bra nu.
Träning är jättebra mot ångest och för nästan allt. Och dessutom roligt om man hittar det som passar en.
Så bra mat och bra träning låter som en toppen plan i mina öron . 🙏🏻❤️🙏🏻

Tack snälla för pepp!!! Jag är en riktig slarver, kan gå veckor utan riktig mat. Lagar såklart till man och barn, men på något vis blir det lätt att jag bara tar en macka i farten eller helt glömmer att äta. Mår så mycket bättre med mycket protein och fett, grönsaker etc etc. Precis som alla andra såklart 😄 Nu ska jag skämma bort mig själv med mat i lugn och ro. Och så lite träning på det. Hoppas att allt går bra för dig!🌸@Amanda L

@Mollie87
Hej.
Jo det går ganska bra. Känns bättre för varje dag nykter. Orkar inte trilla dit igen.
Ser fram emot min Greklandsresa om en vecka. Behöver komma bort.
Ta hand om dig❤️✌️
Kram🌹

Trött och sliten, dålig sömn. Hur dåligt skulle man må om man även druckit 2 glas vin och en drink igår? Mycket sämre. Ikväll ska jag lägga mig tidigt och hoppas att barnen sover bättre.

Funderar så mycket på allt. 2 glas vin och en drink på en fredag är kanske inte så mycket? Mitt problem/konstiga beteende är att jag drack 1 drink och ett glas vin med min man och 1 extra glas ”i hemlighet”. Alltså inte en flaska, men ändå så konstigt/dåligt att smussla. Min man skulle aldrig dricka mer än 1-2 glas om det inte är en speciell kväll, fest eller liknande. Jag drack gärna 2-4 glas en fredag.

Hur som helst, jag ska hålla mitt löfte med 6 nyktra månader.