Hej,
Har en liten tråd under Vara måttfull. Det funkar nog inte för mig att ”dra ner”, har jag insett. Vågar inte tänka ”aldrig mer alkohol”, men vill vara helt utan i 3 månader som start. Någon som vill följas åt?
Jag kommer skriva lite dagbok här. Min största oro är hur jag ska hantera ångest och stress. Har förstått att A skapar oro och ångest, men har inte riktigt smält det än. Svåraste tiden är 17-19. Har en känsla av att livet blir tråkigt utan A, men vet nånstans att det inte stämmer. Känner mig nervös!

Jag kommer lyssna på podcasts (finns många på engelska om man söker på ”sober”), läsa på om hur A påverkar kroppen, stretcha/träna efter middagen och unna mig en sak (nya kläder eller så) per avklarad månad. Låter lite fånigt när jag skriver det, men så tänker jag.

Om tre månader hoppas jag att jag:
- är piggare & gladare
-mindre ont i kroppen
-lugnare
- jämnare humör
-mindre svullen
- ingen panik/hemska tankar på natten

Är förväntansfull! Någon som vill testa detta med mig? Kram Mollie

@Mollie87 Jag tycker du ska berätta för din man att du inte mår bra av alkohol. Be om hjälp. Och självklart kan ni dela alla fina stunder. Det viktiga kan ju inte vara om ni har olika saker i glaset?
Det finns också väldigt god alkoholfri bubbel på bolaget, det finns goda alkoholfria drinkar, alkoholfri öl. Ladda upp och njut av sommaren tillsammans med din man :).
Det viktigaste är att du kan skippa ett destruktivt beroende som oftast bara förvärras. Och som kan hota både dig och ditt förhållande. Ingen alkohol är väl värt det? Kram och lycka till!

@Mollie87 Alla förhållanden är olika, men de kan vara lika bra allihop ändå. I vissa förhållanden pratar man om vissa saker, i andra inte. En del förhållanden har delad ekonomi, andra inte.
osv

Det viktigaste är att båda parterna i förhållandet är med på vad som gäller, att rätt kemi finns där, att man helt enkelt är överens. 😀

Min fru har vid tillfällen tyckt och påpekat att hon tycker att jag dricker för mycket. Inte för att något tokigt egentligen hänt, utan för att jag helt enkelt ”försvinner bort” - inte fysiskt, men jag kan sitta där i soffan bredvid henne utan egentligen vara där. Jag har försökt justera mängden, med marginell skillnad som resultat.

Är ganska trött nu på morgonen idag, för igår kväll/natt snackade jag och min fru om det här ämnet. Jag har berättat om detta forumet, att jag är på Dag 3, och om mina alkoholfria ambitioner. Hon är jätteglad! 😁

Vi gillar båda verkligen viner, i alla kulörer, men vi dricker väldigt olika mängd. Frågade henne igår tex om hon kommer tycka att det skulle vara tråkigt om jag aldrig mer drack vin? Vinkvällar, vinresor, och liknande förlorar junlitebgrand sin charm då. Men hon ser bara positivt på mitt beslut. Hon sa att hon kommer fortsätta dricka vin, när hon träffar sina tjejkompisar och när vi är bortbjudna, men inte hemma med mig. (Antar att hon är superglad att jag då alltid kan köra hem, men det pratade vi inte om - än. 😂) Det kändes väldigt skönt att prata om detta, vi pratade länge. Hade lite dåligt samvete när klockan ringde imorse och vi var jättetrötta, men inte ett negativt pip från hennes sida. Hon sa att hon står bakom mitt beslut till 110%. Hon sa också att hon gillar mig mycket mer nykter än full! (Och jag som tycker att jag blir så trevlig efter några glas. 😁)

För mig kändes det viktigt att få med henne i loopen kring detta. Förhoppningsvis kan jag få lite pepp av henne då det går tyngre, för det vet jag att det kommer göra. Nu är allt så nytt, Dag 3…, och jag är verkligen glad över att ha hittat detta forum, men förr eller senare kommer man sitta på en bjudning någonstans och titta trånande på ett glas på andra sidan bordet där det hälls upp från en nyöppnad Rioja - och tycka riktigt j*kla synd om sig själv. Då är allt stöd man kan få till nytta.

Så gjorde jag, men som sagt alla förhållanden är olika. Det kanske inte alls passar dig/er. Oavsett vilket, så kommer du klara det här!!

Hej @Daemon

Tack för svar och roligt att ni hade ett så bra samtal. Din fru låter som ett bra stöd! Det är min man också. Alla relationer är unika, så är det! Jag älskar min man mest av allt, tillsammans med barnen såklart, han är mitt livs kärlek och en helt fantastisk person som tar hand om oss alla, löser alla problem etc etc. Vi pratar bara inte så mycket om den här typen av saker. Han visste vem jag var under mina ungdomsår och vet en hel del om mitt destruktiva liv som ung, kokain och stora mängder alkohol. Mycket plågsamt för mig att tänka på detta och hur jag exploaterade mig själv i modebranschen. Foton och filmer finns kvar för alltid, så är det. Usch, nu låter det som om jag varit typ nakenmodell, det har jag INTE, men ändå alldeles för utlämnande bilder och sammanhang. Ångrar det så mycket. .Jag är en helt annan person idag, lever för min familj och väldigt ”helylle” skulle jag säga. Förutom denna dumma vana att dricka…

Hur som helst, jag kämpar på. Den här veckan är bara jobbig. Trevlig kväll önskar jag dig.

Vill skriva av mig. Spolar fram bandet, som någon tipsar om. Imorgon har jag en fullspäckad dag: möten, barnen är med hela dagen som alltid, stora grejer att fixa på gården (stora maskiner så måste vara alert). Behöver vara på topp, det är man inte om man är bakis. Jag ska lägga mig tidigt och njuta av mitt morgonkaffe. Jag har så mycket att vara tacksam för. Jag vill leva i nuet och för framtiden. Jag skapar mitt eget liv och egen lycka. Jag behöver inte älta saker som har hänt för länge sedan. Jag har alla möjligheter i världen att vara lycklig och fri. Jag har världens finaste familj som jag är så lycklig för. Mina barn förtjänar en mamma som är 100 % närvarande. Imorn ska jag träna, om så bara i 10 min! Längtar till imorn när jag skriver att jag har tränat och dricker kaffe ✨

Jag kommer att göra allt för att vända denna dåliga känsla/sug som har kommit över mig. Har precis tränat (i 5 min 😅) och känner mig glad. Igår kväll var jag såååå sugen på vin, men nu känner jag bara fy vad äckligt. Jag har för mycket stress just nu.

😑Min stresslista😑
• Vårt företag går ej med vinst, måste avvecklas. Vet ännu ej vad vi ska göra framöver. Vet inte hur vårt liv ser ut om 3 mån etc.
•Väldigt nära familjemedlem lider av psykisk ohälsa. Mycket krävande. Oroar mig för hemska saker.
•Jag har ett hälsobekymmer som jag försöker hitta en lösning till.
•Ekonomi (som för de flesta)
•Sjuka och åldrande föräldrar. Hjälper till så mycket jag kan.
•Extremt mycket ångest för hur jag levde som ung. Måste släppa det på något vis. Tittar på barnen och tänker, stackars er som har en mamma som betedde sig så. Detta gynnar ingen. Kan inte ändra mitt förflutna. Det var var långt långt innan barnen fanns. Men jag kan vara den bästa mamman jag kan nu.

🌸Min positiva lista🌸
•Min man är fantastisk. Han kompletterar mig på alla vis och är min stora kärlek
•Våra underbara barn❤️
•Att jag fortfarande får rå om barnen, att det funkar med arbetet jag utför på gården
•Det är vår, inte höst
•Jag tränade i 5 min ;)

Tack för att jag får vara del av detta forum! Det hjälper mycket! Kram till dig som läser 🌸🌸🌸

@Mollie87 Det är mycket som tar din energi just nu. Har du provat guidade meditationer, finns på youtube och podd. Det är lätt att tankarna bara virvlar runt och skapar jobbiga känslor. Att få stanna upp med hjälp av meditation har verkligen varit till stor hjälp för mig, vad tror du om det?

Kram ❤️

Känner mig så nedstämd. Känns som om suget alltid kommer att finnas, att jag alltid kommer gå och känna att något saknas. De första tre månaderna var lätta (minus första 2 veckorna). Nu känns det mycket kämpigare. Samtidigt så glad att jag inte drack igår. Sovit uruselt i en vecka och inatt var det katastrof. Så trött och uppgiven. Måste göra upp en plan för att hantera denna stress. Fy, vill bara tagga till, men känns omöjligt. Vet inte om jag blir nedstämd och stressad av en medicin jag tar för tillfället. Det är väl iofs inte omöjligt. Hur som helst, jag har inte druckit. Kram från Mollie

Hej.
Suget kommer alltid att finnas men tomhetskänslan minskar med tiden.
Fortsätt att kämpa..
Själv har jag haft det svårt att komma tillbaka efter mitt bakslag i slutet av förra året.
Trillade dit igen förra helgen ..men nu är det nog. satsar på en lång nykterhet nu.. Bättre utan A.
Heja oss
kram

Tack ❤️❤️❤️@Lonely Man Jättestrongt av dig att du är på banan igen. Verkligen. Hejar på oss.

Jag tror på det här att byta ut en dålig vana mot en bra, men svårt att hinna med. Det är det jag gillade med vin, att jag kunde ”koppla av” samtidigt som jag diskade/lagade mat etc etc. Eller ännu bättre, efteråt när allt var klart. Men det handlar väl om lathet också. Jag vill ha snabb avkoppling. Det går ju att stretcha och göra meditation också, men det kräver större ansträngning. Tror att jag känner mig ensam också. Har haft så mycket att stå i, min man jobbar borta mycket. Ska försöka bli mer social igen och försöka röra på mig mer så fort jag får klartecken från doktorn.

Har du någon plan för att klara att köra nyktert? Hobby eller något speciellt?
Stor kram till dig 🌸Mollie

@Mollie87 Jag är bara på dag 50 och just nu känns det lätt för mig, men jag tänker att det är sjukdomen/beroendet/👿-djävulen som försöker bryta ner dig. Lyssna på Anni Grace bok, läs om hjärnan. Jag har tidigare varit där du är, givit efter och tagit återfall 🙈! Önskar jag kunde vidarebefordra hur jag mådde efteråt… fast det önskar jag egentligen knappt en fiende om du förstår hur jag menar. Kanske är det nu när man mår och tänker som du gör nu som en dag i taget verkligen ska appliceras. Läs sinnesrobönen högt framför spegeln varje morgon, avsluta med att att idag är jag nykter. Man ångrar aldrig en nykter dag. Jag är lat och försöker lära mig detta, få in denna rutin ung. Som att borsta tänderna (och just efter att jag borstat tänderna🤣). Idag är vi nyktra❤️❤️❤️❤️