Hej,
Har en liten tråd under Vara måttfull. Det funkar nog inte för mig att ”dra ner”, har jag insett. Vågar inte tänka ”aldrig mer alkohol”, men vill vara helt utan i 3 månader som start. Någon som vill följas åt?
Jag kommer skriva lite dagbok här. Min största oro är hur jag ska hantera ångest och stress. Har förstått att A skapar oro och ångest, men har inte riktigt smält det än. Svåraste tiden är 17-19. Har en känsla av att livet blir tråkigt utan A, men vet nånstans att det inte stämmer. Känner mig nervös!

Jag kommer lyssna på podcasts (finns många på engelska om man söker på ”sober”), läsa på om hur A påverkar kroppen, stretcha/träna efter middagen och unna mig en sak (nya kläder eller så) per avklarad månad. Låter lite fånigt när jag skriver det, men så tänker jag.

Om tre månader hoppas jag att jag:
- är piggare & gladare
-mindre ont i kroppen
-lugnare
- jämnare humör
-mindre svullen
- ingen panik/hemska tankar på natten

Är förväntansfull! Någon som vill testa detta med mig? Kram Mollie

@Mollie87 Det är en skön känsla att läsa att jag inspirerar❣️
Jag är så oerhört glad över att jag tvingades in på den nyktra banan. Jag behövde den knuffen som läkaren gav mig. Om du minns sa min läkare att jag behövde vara alkoholfri i tre månader för ett blodprov. Jag mådde då helt sjukt dåligt den sista veckan jag drack innan jag gick in i min nyktra period. Jag var då helt säker på att jag skulle dricka igen, skulle bara köra de tre månader han bad mig om. Eftersom jag mådde så dåligt den sista veckan, kved av ångest, hade tappat all självkänsla och drack endast som medicin. Hade dödsångest, trodde jag hade förstört mina organ m.m. letade jag på nätet efter information om hur illa jag kunde ha skadat mig själv, där hittade jag detta forum, registrerade mig och under de tre månaderna, tack vare forumet, förstod jag att jag hade ett väldigt farligt sätt att dricka, jag förstod att jag hade blivit beroende. Jag förstod att jag hade kämpat med det och försökt ta mig ur det i flera år men jag hade tryckt bort den faktan. Jag intalade mig själv gång på gång att jag kunde vara nykter i veckodagarna och drack bara på helgerna och då är man inte beroende men så kom perioder då jag drack alla dagar i veckan titt som tätt och alla gånger jag hade hållit upp i en månad drack jag sedan ikapp för jag hade bevisat för mig själv att jag inte var beroende.

Jag var inte redo att dricka igen efter tre månader, var livrädd för hur det skulle bli så jag förlängde med tre månader till, var nyfiken på processen, det så många pratade om, allt som händer efter 6 månader. När jag hade varit nykter i 6 månader ville jag bara lära känna mig själv ännu mer. För mig har det tagit lång tid att bli frisk, jag hade mycket att läka i kroppen och hjärnan. Nu har jag varit nykter i 8,5 månader. När något känns riktigt tufft får jag en snabb känsla av att supa men den går över lika fort som den kommer. Jag jobbar med alla känslor, allt som hänt mig och har fullständig fokus framåt! Hälsan vinner tusenfalt över alkoholen.

Det är så värt att vara nykter mer än sex månader för att lära känna sig själv och få helt klara tankar om vad man hållit på med.

Kram

@Mollie87
Hej.
Jo det går rätt så bra.
Fick dock ett bakslag i slutet av förra året efter mer än 7 månaders nykterhet. Varit lite svårt att komma igen efter det. Inspirerande att läsa dina trådar.
Önskar dig all lycka✌️❤️

Vad jobbigt med bakslag! Strongt att du tig dig tillbaka igen. Hoppas att allt går bra och som du vill. Jag vet fortfarande inte riktigt vad mitt slutmål är. Känns lite dumt, alla här verkar ju må så bra utan alkohol, jag också. Vet inte varför jag tvekar. Kram till dig 💞@Lonely Man

Vad jobbigt med bakslag! Strongt att du tig dig tillbaka igen. Hoppas att allt går bra och som du vill. Jag vet fortfarande inte riktigt vad mitt slutmål är. Känns lite dumt, alla här verkar ju må så bra utan alkohol, jag också. Vet inte varför jag tvekar. Kram till dig 💞@Lonely Man

Känner mig nedstämd och tänkte skriva här för säkerhets skull. Har en del bekymmer för tillfället: hälsa, stresss och konflikter. Vill så gärna ”försvinna” dvs dricka en flaska vitt vin och röka några cigaretter. Men det ska jag inte göra.

Jobbigt läge... Det mesta löser sig med tiden, så brukar det vara. Var snäll mot dig själv, och fundera på vad du kan påverka. Kan du göra något åt stressen? Avsäga dig någonting för att få lite andrum?

Tack snälla du för svar. Jag är så böjd att jag inte drack. Var egentligen inte ens ett alternativ eftersom vi inte har vin hemma och sprit lockade mig inte. Hade känt mig 1000 gr värre om jag var bakis idag. Kommer man alltid känna såhär? Att något fattas i stressiga perioder? Hoppas att du får en fin lördag! @Kennie

Tack snälla du för svar. Jag är så böjd att jag inte drack. Var egentligen inte ens ett alternativ eftersom vi inte har vin hemma och sprit lockade mig inte. Hade känt mig 1000 gr värre om jag var bakis idag. Kommer man alltid känna såhär? Att något fattas i stressiga perioder? Hoppas att du får en fin lördag! @Kennie

Vill skriva av mig: Varför vill jag rymma/försvinna? När jag blir pressad/känner mig ”overwhelmed” så kommer ett sånt sug. Det som är bra/en skillnad mot för ett år sen är att jag nu dels inte dricker men också känner att det är fejk, att det bara är ett falskt löfte om avkoppling. Alla problem finns kvar nästa dag, om något är de värre. Ni som inte druckit på många år måste skratta åt dessa ”insikter”, så uppenbart säkert. Men känns bra att skriva ner. Andra tankar jag har: min man dricker sällan och är verkligen personen som avstår om det inte är något han är sugen på, ex om det finns rött hemma, men han är sugen på vitt, då avstår han hellre. Detta har jag aldrig någonsin gjort. Fanns ej bubbel? Ok då tar jag starköl. Är whiskyn slut? Tar en shot av brännvinet från midsommar. Fy, skäms när jag skriver detta. Hur som helst, min man dricker ”normalt”/kontrollerat, men älskar rätt dryck till rätt mat, en margarita som fördrink till mexikansk middag, snaps till våra svenska högtider, vitt vin till räkor etc etc. Känns så tråkigt och tomt att ev inte kunna dela detta med honom. Jag har inte delat mina tankar om att jag dricker för mycket med honom, bara sagt att jag inte vill dricka på ett tag. Han dricker så sällan så det märks knappt här hemma. Men i sommar kommer det att bli mer uppenbart. Kanske konstigt att jag inte pratar ärligare med honom men så ser vår relation ut.

Skönt att skriva av sig. Kram till er därute och trevlig lördag💞

@Mollie87 Känslan att ”något saknas” kommer få mindre och mindre kraft. När jag känner att något saknas nu så går jag igenom mitt sugregister, mat, godis, choklad m.m. Tills jag kommer på det som saknas. När jag saknar den romantiserade bilden av ett glas A tar jag mig något A-fritt alternativ upphällt i ett champagneglas eller en A-fri öl, då infinner sig känslan av lyx och må-bra känslan höjs.

Kanske kan du säga till din man att du mår så mycket bättre utan A att du vill testa en hel sommar utan? Säg till honom redan nu i förväg, då hinner han processa det och så slipper du få frågan om ifall ni ska tex. dela en flaska till räkorna en sommarkväll.

Känslan att rymma/försvinna kan jag fortfarande få, det har jag gjort med hjälp av A så många gånger att min hjärna är van vid att få till det på det viset. Känslan går över efter ett tag, lite som med ångest, den kommer men går över. Oftast kommer jag fram till att jag är trött när jag får den känslan, det har hänt mycket eller jag har haft för mycket tankar som gjort det jobbigt.

Kram

Vad otroligt bra jobb du gör med dej själv. Är avis för att du har månader av frihet bakom dej och jag dagar. Men jag nyper tag nu. Ska bli kvitt demonen en gång för alla. Nu kör vi sommaren. Spiken i kistan. Sen är du genom ett helt år! Första året fri.

Jag lyssnar ofta på ”en beroendepodd” för som pratar så bra kring beroendet. Enkelt. Det har hjälpt mej fatta att jag måste lägga ner helt, inte låtsas att jag kan dricka lite. Romantisera. Kanske kan peppa dej med i för sommaren. Jag lyssnade igår på ett avsnitt som handlade just om ”första sommaren”.

Heja oss!

Hej @mollie
Kikar in och hejar på dig! Och vet du, även om man som jag är inne på det fjärde nyktra året- så är insikterna desamma och fortsätter att vara viktiga! Inga insikter kring nykterheten är självklara utan man behöver nöta dem om och om igen. En dag o taget! Kram 🤗