@marshmallow11 Det var bra och modigt att prata med din chef. Det är oftast en lättnad när man är ärlig och inte behöver låtsas. Det som hjälp mig att hålla kursen och vara motiverad till att inte dricka är att se framåt. Att se bilder om hur jag vill att mitt liv ska se ut och vad jag vill att det ska innehålla. Bilder på hur fräscht det är att vara nykter, vakna varje morgon fräsch och dricka mitt goa kaffe. Hur skönt det är att slippa den ångesten och skammen som alkoholen medför. Att få mer energi och känna glädje. Jag har börjat träna, springa och styrka, regelbundet och det ger en sådan skön känsla i både kropp och knopp. Jag fokuserar på positiva saker och det ger positiva känslor. Tankens kraft är stor! Börjar jag tänka negativt får jag negativa känslor så då flyttar jag mitt fokus till sköna saker och min sinnesstämning förändras. Så tänk positivt och att du kommer att klara av dag 6-7, tänk på hur stolt du kommer att känna dig när du klarar av det. Tänk på hur skönt det det är att låta din hjärna får återhämta sig och komma i balans.

Det är så skönt och härligt att vara nykter, det ger lugn och ro❤️

@vår2022 Tack för dina fina peppning ❤️ Helgen har hittills gått bra. Jag har varit och tränat idag och det kändes bra. Rastlösheten gör sig påmind nu men den är klart bättre än total ångest och illamående.
Kaffet är verkligen inte dumt ☺️
Jag har en uggla i form av ett gosedjur jag köpte förra hösten när jag hade varit alkoholfri. Vet att det är lite löjligt men den påminner om nykterheten och känslorna jag hade då. Jag hoppas att du har en fin helg med mycket gott kaffe ❤️☕️

Ja nu har jag kunnat hålla båten på rätt kurs hela denna helgen!
Pratade med en person idag, inte en person som står mig nära eller vet något om min bakgrund. Han sa att han ansåg att människor som fastnar i missbruk är svaga människor. Oj vad det kokade i mig! Jag sa bara skarpt att jag tyckte det var rent skitsnack utan att säga ett ord om mitt eget liv. Antagligen har han suttit under en sten i hela sitt liv. Alkoholmissbruk finns ju i alla samhällsskikt och alla har vi olika bakgrund och erfarenheter.
Det är så skönt att komma hit och läsa och skriva nu. Det är som en gosig, mjuk och varm filt jag sveper runt mig.

Dag 7 som nykter är här ☺️ Såhär länge har jag inte varit nykter sedan allt brakade i våras. Jag har inte varit sugen någon gång på denna vecka men jag vet ju hur jäkla fort det kan tippa över! Men jag ser till att ha mycket mat hemma nu. Inte bli hungrig! Vad många gånger som jag druckit på fastande mage. Ingen middag utan vinet och ölen hägrar. Sen ligger jag och hänger över toalettstolen och kräks. Chatthistoriken vill jag inte ens tänka på! Kallsvettig på jobbet. Imorgon kommer jag iaf inte vara det ☺️ Inte för att jag sover gott alla nätter men jag är åtminstone inte bakis och skakis.

Dag 7 som nykter är här ☺️ Såhär länge har jag inte varit nykter sedan allt brakade i våras. Jag har inte varit sugen någon gång på denna vecka men jag vet ju hur jäkla fort det kan tippa över! Men jag ser till att ha mycket mat hemma nu. Inte bli hungrig! Vad många gånger som jag druckit på fastande mage. Ingen middag utan vinet och ölen hägrar. Sen ligger jag och hänger över toalettstolen och kräks. Chatthistoriken vill jag inte ens tänka på! Kallsvettig på jobbet. Imorgon kommer jag iaf inte vara det ☺️ Inte för att jag sover gott alla nätter men jag är åtminstone inte bakis och skakis.

@marshmallow11 Heja dig💪🏻. Jättebra jobbat! Ja, det där att ha mat tillgänglig är superviktigt. Många gånger jag druckit för att det varit enklare och snabbare att stilla hungern än att äta. Som sagt, grymt jobbat med 7 dagar!😊

@marshmallow11 Heja dig! Så skönt att du och vi slipper vara bakis och skakis. Mindes just allt möjligt elände när jag läste din text😱. Så mkt bättre att vara nykter! ❤️❤️❤️🥳🥳🥳

@Amanda L Jag jag som har flera fyllor färskt i minnet rekommenderar det inte 😱 Det blir inte ett glas i solen, det blir 2 flaskor i soffan med illamående, huvudvärk och ångest. Tack för dina fina ord ❤️
@Vinägermamman tack för din fina pepp ❤️ Ja nu är det dag 9 och har rensat kalendern på alla möjliga träffar där det kan bli alkohol inblandat. Iofs är ju soffan vanligaste stället men nu stretar jag emot för allt vad tygen håller!

@ Amanda L ingen dum idé 🤣
Min plan är att inte hamna i soffan för tidigt. Träna, ta promenader, lägga pussel, sitta i min kompis soffa (har en som inte dricker något alls), sitta i pappas soffa, sitta i min brors soffa osv. Cafébesök ska jag göra istället för restaurangbesök. Har ett trevligt café i närheten med härlig utsikt som inte har alkoholservering ☺️

@ Amanda L precis så ☺️ Jag har nyligen kommit hem efter ett trevligt besök hos en fin vän. Nu ska jag faktiskt lägga mig i sängen och lyssna på en pod så det blev inte mycket till soffhäng här hemma för min del 😄 Jag känner hur underbart det är att jag har energin till att träffa vänner och inte känna sig som en urvriden disktrasa. I förrgår försvann min konstanta nästäppa. Då blev jag av med det beroendet på köpet 🤪

@ Amanda L precis så ☺️ Jag har nyligen kommit hem efter ett trevligt besök hos en fin vän. Nu ska jag faktiskt lägga mig i sängen och lyssna på en pod så det blev inte mycket till soffhäng här hemma för min del 😄 Jag känner hur underbart det är att jag har energin till att träffa vänner och inte känna sig som en urvriden disktrasa. I förrgår försvann min konstanta nästäppa. Då blev jag av med det beroendet på köpet 🤪

@ Himmelellerhelvete tack ❤️ Hoppas du haft detsamma!
Den här helgen har gått bra. Igår vaknade jag på ett oförskämt gott humör. Det var länge sedan det hände nu. Har inte behövt äta Novalucol och Ipren. Jag sparar ju in pengar på annat än bara alkoholen inser jag. Jag måste ju dock vara extremt vaksam, vad är det som gör att jag vill dricka nu när jag vaknat på sådant jäkla bra humör! Jag har skrivit ner en massa bra citat från er här och så fort suget kommer så läser jag. Läser hur dagen efter min sista fylla var. Hjärtklappning och ångesten från helvetet. Kaskadkräktes på toaletten och fick torka bort spyor medan illamåendet fortfarande var påtagligt. Allt detta för att minska bruset i typ 15 minuter.

@marshmallow11 Att vakna och må riktigt bra är också en känsla att dricka på. Jag drack på alla mina känslor: När jag var glad, när jag gjort något jag var nöjd över, när jag var rastlös, när jag var nervös, ångest, oro, ledsen. Fanns ingen känsla jag inte ville dricka på.

När jag var glad och allt kändes bra ville jag förhöja den känslan, göra det ännu bättre, med alkohol. Det är så konstigt hur beroendedelen av oss agerar men den delen kan vi svälta ut så håll kursen så ger det sig. Kram

@Himmelellerhelvete Absolut varje känsla är en anledning att dricka 😱
Tack för att du skriver ❤️
Nu är det precis 2 veckor sedan min brakfylla. I helgen kommer en kompis på besök fredag till söndag. Hon dricker inte alkohol. Annars hade jag inte känt att jag kunnat ha besök. Hon vet om att jag nu kämpar på och det känns skönt.