Idag innan lunch fick jag ett fruktansvärt sug som jag inte haft på länge och var beredd på att gå och köpa ett sexpack folköl. Kände sorg och ångest. Men sen kom delar av familjen förbi bland annat mina syskonbarn. Suget försvann och jag är så glad att jag valde bort alkoholen.
Käner sorg över att jag inte har några egna barn. Det är ju också en trigger för att dricka. Jag har ju inga barn att ta ansvar för. Men jag har ett ansvar för att ge mig själv det bästa livet jag kan utan alkohol.
Jag har iaf en viss ro i kroppen nu.
Önskar att ni som läser detta också haft det lite rofyllt.

@Flarran jag önskar dig detsamma 🌸 Skönt att vakna upp nykter idag! Dock har jag varit krasslig så kvällen igår tillbringade jag framför Monty Python i soffan ☺️
Tog en ordentlig titt på mig själv i spegeln igår och såg hur mycket klarare min blick är och att jag faktiskt såg fräsch ut! Inga svullna ögonlock eller rödsprängda ögon. Vad jag har donat med att försöka dölja det. Clear eyes och kyla ögonlocken. Det är skönt att slippa ☺️

Den 10 oktober 2023 så drack jag min sista vinbox. Det är alltså snart 3 månader sedan. Jag har bestämt mig för att vara nykter 3 månader till. Behöver ta det i etapper. Motivationen svajar rejält nu vissa dagar. Senast idag åkte jag förbi systemet och var sugen på att gå in. Men jag stoppade mig! Det skulle ju bli att jag häller i mig allt och sitter sedan och deppar själv i soffan, på en tisdag. Hälsan är så mycket bättre nu så blir så trött på att hjärnan tycker om så bara för en stund att det vore en god idé att dricka.
Det är väl det där ständiga bruset i huvudet som jag vill ha tyst på en stund men dagen efter en fylla så har bruset ökat 100 gånger. Har jag en dålig dag nu så kan jag iaf träna eller ta en promenad. Det händer ju inte om jag är bakis. Jag har snart 3 månader i ryggen, det ska gå mer 3 till!

@marshmallow11 Att ta beslut tre månader till kan stilla suget. Omedvetet har alkoholdjävulen nog siktat in sig på just tre månader. Efter ett tag bestämde jag månad för månad att köra på ”inom överskådlig framtid.” Jag har hört om folk som satt en tydlig gräns och sen har de nästan supit ikapp första kvällen, med katastrof som följd.

Kram 🐘

@marshmallow11 Jättebra delmål! Jag körde också tre månaders etapper! Ända till ett år, efter det kör jag på tillsvidare och hoppas att jag aldrig lyckas lura mig själv till att tro att jag kan dricka igen! Det hjälpte mig mycket att tänka så som du tänker. Att om jag dricker så sveper jag, det är inte suget på att smutta på ett glas vin. Det var längesedan jag kunde det om jag någonsin kunnat det. Har nog alltid varit ute efter berusningen mer än smaken. Innan jag viste att jag aldrig mer ville dricka, alltså under mina första 9 nyktra månader använde jag strategin att jag kan dricka igen om jag kommer på att jag är sugen bara på ett glas vin, jag var ärlig mot mig själv varje gång. Jag var aldrig sugen på ett glas, jag ville bli berusad. Om det var ett glas skulle jag svepa det för att få berusning inte smutta. Kram❤️

@Smillans tack ❤️ Javisst blir man imponerad av sin egen envishet!
@Andrahalvek Ja det är på skakiga ben jag tar ett nytt beslut nu. Nu nöter jag nyktra fakta igen och tittar på dokumentärer med personer som är djupt nere i ett aktivt missbruk. Där jag lätt skulle kunna hamna själv om jag inte är vaksam. Varje morgon påminner jag mig själv om att det är så skönt att vakna nykter. Det är då jag är som allra mest tacksam över att jag har bestämt mig för att inte dricka.
@Himmelellerhelvette Ja något smuttade skulle det ju inte bli 😅 Inte heller jag är sugen på ett glas, enbart berusning! Sist jag började dricka igen när pappa blev sjuk så svepte jag en kvarting starksprit. Det är antagligen det som skulle ske igen. Allt eller inget! Stor kram ❤️

Snart är klockan midnatt och då tar jag klivet över 3 månader! Hade en långt och mycket välbehövligt samtal igår med den kompis som hejar allra mest på mitt nyktra liv. Jag blir rörd när någon bryr sig så jäkla mycket om hur man mår. Hon är 10 år yngre än vad jag är men klok som en bok.
Jag har knappt viljat se mig själv i spegel under mina suparperioder men idag när jag såg mig i spegeln så möttes jag av ett vackert ansikte. De tunga påsarna är borta!

@Andrahalvlek, @vår2022, @Himmlellerhelvette tack helt underbara ni ❤️ Ni har en sådan stor del i min process! Det är helt otroligt hur anonyma personer på ett forum kan ha en sådan positiv effekt på mitt liv. Blir rörd igen! Just rörd har jag blivit mycket den senaste tiden. Det kanske är ett steg att komma mina känslor närmare. Jag tycker inte världen är elak varje dag. Jag vill inte sitta ifred med mina flaskor. Visst så trivs jag ibland gott i mitt eget sällskap men ändå.
@Denlillamänniskan tack för dina fina ord ❤️. Sedär nu blev jag sådär rörd igen ☺️
Var ute på middag igår med några vänner och hade väl en liten oro kring det eftersom det nu gått drygt 3 månader att jag skulle vara så duktig och redan skött mig! Jag var ödmjuk inför mina känslor men när vi var på restaurangen kände jag åh vad skönt att slippa dricka!

@marshmallow11 jag brukar ofta tänka på alla här inne. Främlingar för varandra tar sig tid att peppa varandra känns ovärderligt. Önskar så att det var lika i verkliga livet.
Grattis till tre månader! Magi händer🌷

Grattis till 3 månader, heja dig! Jag har haft otroligt stöd av forumet (eller snarare människorna här då 😢) och för det är jag tacksam och lite rörd varje dag! Sen tänker man- pay it forward. Det blir en god rörelse som också är verkligheten, i denna vad som kan tyckas vara en rätt ond värld.
Det är inte bara så. Det goda finns, det snälla styr (också) omtanke och att vilja väl är beståndsdelar i våra liv.
Också något att glädjas över! Känn dig riktigt stolt nu, 3 månader är stort och fint 😍

@marshmallow11 Det är verkligen helt fantastiskt att vi kan få en sån enorm hjälp av anonyma människor på ett forum. Jag vet med all säkerhet att jag inte hade klarat mig utan det. Det är dessa människor som givit mig insikter om mig själv som jag inte viste om och som visat mig vägen framåt❤️

@Smillans, magi händer - det var vackert sagt 🌸 @Se klart @ Himmelellerhelvette jo här finns verkligen ett tryggt rum som jag även tar med mig ute i den stora vida världen ☺️ Jag har börjat med lite lätt yoga och meditation som har låst upp många olika känslor. Ibland känns det befriande men inte alltid. Vissa känslor önskar man gömma längst in i källaren i mörkret. Känns så stereotypiskt att börja med det när man försöker bli nykter men jag förstår verkligen varför. Vissa känslor känner jag att jag få ha. Jag kan inte förlåta allt eller be om ursäkt för allt. Det får jag försöka acceptera. Mycket handlar om relation jag har/har haft till mina föräldrar. Vilket ju såklart är så otroligt vanligt. Den största känslan till dem är ändå kärlek.
Ibland blir jag så arg för att mamma lämnade mig. Självklart kunde hon inte styra över det och då skäms jag över mina känslor. När jon låg på IVA så sa hon vid några tillfällen att hon ville ta livet av sig. Jag förstår det men det gjorde ont. Det värsta som hon dock sa vid ett tillfälle var att hon ville att jag skulle stanna och sova över. Då förstod jag att hon var ensam och rädd. Det var ingen vanlig känsla hos mamma så det var det som gjorde mest ont. Jag blir rädd att en så frisk människa som hon var blev så fruktansvärt dålig så fort.
Något som ger mig en viss ro i kroppen är att vi verkligen hade pratat om hur mycket vi älskade varandra och vi hade erkänt många fel vi gjort. Det fanns inte en massa otalt. Jag vände ut och in på mig själv under tiden mamma var sjuk. Jag kunde inte ha gjort mer än vad jag gjorde och det har jag också ro i. Oj nu blev det många djupa tankar. Jag står dock just nu stabilt. Jag vill fortfarande vara nykter och jag är så tacksam för att jag känner så ❤️

@marshmallow11 Du skrev i en annan tråd att ditt känsloliv blivit mer JoJo- artat efter att du blivit nykter. Det känner jag också. Det förvånar mig lite, men när jag känner mig stark och glad så känns det så bubblande skönt. En stor fördel med att vara nykter tycker jag.
Det låter fint att du och din mamma fick ett fint avslut och jag förstår att du tycker det känns tufft ändå att hon inte finns mer.
Yoga och meditation är bra för att stärka sitt inre, men som du säger; det är inte alltid så behagligt att närma sig det inre. Jag vet det, då jag också mediterar. Ibland är det som att det kryper i kroppen efter en stund. Då brukar det vara bättre att ägna sig åt gående meditation i naturen. Det går lika bra det med!

Önskar dig en fin kväll

@Denlillamänniskan Ja det är otroligt vad fort det kan svänga! Mycket bra idé att vistas i naturen ❤️ Jag har fortsatt med yogan men det blev för mycket med mediatonen.
Hade ett ruskigt sug i lördags. Inte haft det på så länge nu. Jag tror att det beror på att jag var så otroligt rastlös. Var på gymmet på morgonen men sen ville jag inte gå ut mer då det var så kallt. Igår var jag dock ute nästan hela dagen och hade inte alls något sug. Hjärnan är bra märklig ibland.