@Himmelellerhelvette Ett sätt är att bara låta det vara. Registrera tankarna och sedan låta dem passera. Att jaha, nu är de tankarna här, låt vara då och fokusera inte på dem. Lägg dem åt sidan och ta upp dem när det känns moget. Ångesttoppar kommer, men de går också. Kanske meditera eller avslappningsövningar. Kram❤️

Jag är en person som hjälper andra med sina problem i vardagslivet och genom att göra det behöver jag inte reda ut mina egna, samtidigt som jag har en vilja av att aldrig tynga ner någon med mina problem, aldrig bli känslomässig så jag tappar kontrollen. Jag kan prata i ämnet om det jag tycker är tufft men inte gå djupt på det och gråta ut det utan lägger spärrar på mig, automatiskt, det är inget jag planerar, spärrarna finns där, som att det är fult att gråta eller att jag inte vill att någon ska se mig svag? Jag har på något sätt lärt mig prata om det jobbiga utan att känna det. Som att jag pratar om någon annan när det är mig själv jag pratar om. Jag kan prata om något som hänt mig som barn som är fruktansvärt som om jag vågade ha med mig känslorna när jag pratade om det hade gråtit, riktigt fulgråtit men jag tar aldrig med mig känslorna in i det jag pratar om, ifall känslorna gör sig påminda trycker jag undan dom.

Varför vill jag alltid visa mig stark? När jag inte känner mig stark undviker jag människor tills jag funnit min styrka igen. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att ringa någon när jag är utom mig av sorg, när jag ser på tv att människor har sånna samtal önskar jag att jag hade kunnat släppa den spärren och visa mig svag och be om hjälp genom att någon lyssnar på mig.

Det är vad som rör sig i huvudet på mig denna lördagsmorgon

@Himmelellerhelvete ingen fara ❤️😄 Du har ju peppat mig så mycket ❤️ Det är inte lätt att hålla koll på trådar hit och dit!
Jag känner igen mig så mycket i det där att undvika folk. Ibland vill jag gömma mig under sängen! Ibland behöver man ju låta känslorna forsa fram! Har du personer i din närhet som du litar på? ❤️
Jag satt och grät tyst på bussen idag. Jag kände mig lite sorgsen men jag gillar ändå att sitta på bussen och tänka.
Ja man är ju så duktig på att peppa andra och ge råd. Man är ju den största kritikern när det gäller en själv. Jag tänker ofta på mig själv som 5 år. Hur hade jag velat behandla den lilla tjejen? Med värme och omtanke. Krama om henne och vagga henne i min famn ❤️

Tack @marshmallow11❤️ Jag har några få jag egentligen kan lita på, jag behöver bara lära mig att våga visa mig sårbar. Jag lärde mig tidigt att stänga av känslorna när det blev jobbigt och ha en stenhård yta utåt där ingen fick ta sig igenom. Jag träffade dessutom en man som tyckte känslor var för mesar, att man biter ihop och går vidare, man lipar inte.
Jag har blivit sårat så djupt i själen av mina absolut närmaste många gånger i livet, aldrig bearbetat utan bara grävt ner och gjort mitt skal hårdare. När jag nu försöker skala av ett lager i taget blir jag väldigt sårbar och det är svårt att hantera. Jag kan ju bara tekniken med att stänga av men jag vill inte göra det mer.

Hur går det för dig nu? Varför grät du på bussen? Du måste vara på runt dag 45 nu? Där brukar det vara vanligt att man får en liten kris i nykterheten. Jag undrade om det inte skulle bli mer än såhär då, var detta allt? Men det var bara första tiden av eufori som hade lagt sig och jag började stabilisera mig. Hur är det för dig? Kram❤️

@Himmelellerhelvette Oj,läste precis ditt senaste inlägg och det kändes som att jag hade skrivit det själv. Varför gör man så, stänger in,locket på, tuff yta så går vi vidare. Det gör fruktansvärt ont att bli sviken av den man litar på. Döva, trycka ner, söva.

@Himmelellerhelvete Jag hoppas att du finner mig att visa dig sårbar ❤️ Att visa känslor är modigt och inte mesigt ❤️
Åh jag är på dag 45! Vilken koll du har! Du sätter orden i min mun. Precis så känns det! Min längtan efter mamma som gick bort var extra stark igår och sedan oron för pappas sjukdom. Så ska man brottas med sitt eget på det. Men jag håller i. Det är tufft men så värt det! Jag tog en lunchpromenad och snön piskade i ansiktet men jag kände mig så levande! Kram till dig ❤️

@ISE Du är inget hopplöst fall! Kan jag så kan också du. Jag har kämpat och kört i diket gång på gång men ger aldrig upp och det gör uppenbarligen inte du heller. Fortsätt skriv så hjälps vi åt. Kram

@ISE Jag tror man lär sig det som överlevnadsstrategi, i alla fall var det så för mig och sedan har jag fortsatt använda den strategin men nu vill jag ändra på det. Jag vill ta in mina känslor och lära mig att alla känslor är okej, acceptera de dagar som är svåra och njuta desto mer av de bra dagarna.
Du är inget hopplöst fall, då hade du inte stannat på forumet tror jag, ibland tar det tid innan polletten fallit ända ner. Jag lurade mig själv i över tio år innan min pollet föll hela vägen, ge inte upp❤️

@marshmallow11 Vissa dagar är väldigt mycket svårare än andra men va fint du löste det med promenad.

Det är värt det tusen gånger om, att vara nykter, jag har snart 16månader och jag är oerhört glad att jag jobbat mig igenom allt tänkande på att jag missar något eller saknar något. När jag väl kom till insikt med att jag aldrig mer kommer tycka att det är värt att dricka, att jag verkligen aldrig mer vill dricka så var det en sån oerhörd lättnad. Kram❤️

@Himmelellerhelvete 16 månader är så otroligt bra jobbat ❤️ Även om det varje dag kanske inte är en kamp längre så tar man ju ändå ett nytt val varje dag att inte dricka.
Pappa fick mycket positiva besked i veckan om sin sjukdom. Vi satt och väntade på ett domedagsbesked så det kändes nästan som att det inte var sant. Jag blev så glad att jag stortjöt. Det finns aldrig några garantier men det väcktes hopp om livet ❤️
Tror på fasen tankarna kom då att fira med ”lite” vin. Det blev dock inget vin utan det var bara jag, livet och glädjen som firade ☺️

@marshmallow11 Underbart att det blev positivt besked🙏

De där automatiska tankarna på att fira med alkohol och annat som per automatik är alkoholtänk blir det färre och färre av med tiden. Men ibland får jag fortfarande sådana automatiska tankar men då stannar jag upp och tänker på vad det var som skapade den tanken och sedan släpper jag det. Vinsterna i att inte dricka är så stora. Ibland kan jag tänka att det skulle vara skönt att bara få ändra sinnesstämning med en så enkel grej som att tillföra alkohol men jag kan inte det längre för om jag gör det kommer jag falla igen. Jag kommer börja göra det varje helg och oftare och det kommer snabbt övergå till den mentala besattheten som man pratar om i tolvstegssammanhang. Jag lever i tillfrisknande, det är så jag ser det. Jag kommer aldrig bli frisk från mitt beroende men jag slipper bli sjuk om jag låter bli att dricka. Beroendesjukdomen är kronisk och jag kommer alltid behöva vara på min vakt om hur mina tankar går och lyssna inåt. Men med fysisk träning några gånger i veckan och näringsrik mat kommer jag långt. Jag mediterar också dagligen, det innebär inte att jag sitter i lotusställning och låter AUM, utan jag ligger ner och känner in hur jag mår, gärna med en guidad meditation i hörlurarna och tillåter mig somna om jag behöver det. Kram❤️

@Himmelellerhelvette du beskriver det så bra ❤️ Vad fint det låter att du får lite ro att meditera ❤️ Även om du inte aumar 😄
Ja jag har accepterat att jag aldrig kommer att kunna ha ett ”sunt” förhållande till alkohol. Jag tycker inte heller det är gott så saknar inte smaken. Saknar den där kvarten av lugn så som sedan övergår i okontrollerat supande och ångest. Jag vill verkligen inte att det ska vara mitt alkoholdrickande som tar livet av mig en vacker dag. Man vet aldrig vad som händer i framtiden men livet är så mycket mer värdefullt utan skiten.
Det jag ändå är tacksam för nu är att jag inför jul och nyår inte känner någon press gällande alkohol. I min familj/släkt har vi alltid haft en nykter julafton, det har bara blivit så. Nyårsafton har jag inget behov av någon fest.
Hur har dina känslor varit in för dessa högtider?
Kram ❤️

@marshmallow11 Saknaden av den där kvarten kan jag få fortfarande men då endast när jag mår dåligt, när jag vill kunna fly in i ett bättre mående eller när jag är trött och vill bli piggare. Men det är aldrig någonsin värt det. Skulle jag unna mig den så vet jag inte om jag någonsin kommer känna ett fönster öppna sig för mig igen, jag betraktar det som livsfarligt.

Förra året kände jag lite oro kring att jag inte drack runt jul men jag hade varit nykter 4,5 månader då så jag var rätt stabil ändå i att inte falla dit trots att alla drack. Detta året känner jag inget alls, alla är så vana nu att jag inte dricker så det skulle snarare bli en himla massa frågor om jag valde att dricka. Kram❤️

@Himmelellerhelvette Vad skönt att höra att det känns bättre inför denna julen ❤️
Precis det där fönstret är jag väldigt ödmjuk inför att det öppnade sig igen!
Den här jobbveckan har gått i 180 men det var ganska roligt! Det hade jag verkligen inte känt om jag druckit. Hade bara längtat till helgen för att sova bort den. Det blir säkert en tupplur på soffan men inte hela dagen 😄
Kram ❤️

@marshmallow11 Man får tid att uppskatta så mycket mer i livet när man inte längtar efter helgerna. Jag har tänkt en del på hur konstigt det var att jag levde för helgerna bara för att få dricka. På fredagen var det så härligt medan lördagen behövdes börja rätt tidigt för att bota ångesten och söndagen bota ångesten för att orka med dagen! Hela helgen gick åt till att planera och reglera måendet med alkohol. Så galet och så ofta det rann över på veckodagarna!

Så skönt att ditt fönster öppnade sig igen🙏

Tacksamheten över nykterheten försöker jag komma ihåg att känna dagligen, aldrig glömma, aldrig ta första glaset. Kram

@Himmelellerhelvette Ja jag kan uppskatta vardagarna så mycket mer nu! Var på julfest med jobbet i veckan. Bävade lite inför den men jag är fortfarande så bestämt så det gick bra! Gick hem tidigare än de flesta och jag såg hur bakis vissa var dagen efter. Så underbart att slippa det!
Nu har det varit många social aktiviteter den senaste tiden men känner mig just nu dränerad på energi! Söndagen ska jag iaf nu tillbringa hemma. Har tänkt göra köttbullar men kanske somnar jag på soffan istället ☺️ Saknaden efter mamma har varit mycket närvarande den senaste tiden men det kanske är för att mina tankar är klarare?!
Kram