@Himmelellerhelvete. Ja det känns tryggt att ha en sådan vän ☺️
Ikväll har jag hälsat på min älskade far. Han kämpar på men det gör ont i mig att se att han har smärtor. Hade jag inte bestämt mig för att kämpa mot alkoholen så hade jag suttit och druckit nu. Jag såg till att stanna tillräckligt länge hos honom för att vara trött nog att kunna lägga mig i sängen. Vi hällde ut all hans sprit. Han har aldrig varit någon stordrickare utan bara samlat genom åren. Vi hittade en flaska som mamma köpte på 80-talet 😅
Anledningen till att vi hällde ut den var för att jag inte ska ta något därifrån, vilket har hänt vid ett flertal tillfällen sedan i våras.
Det var bra terapi för mig att hälla ut flaska efter flaska. Den jäkla spriten åkte ner i avloppet. Jag vann dagens fight! Vi räknade till att det var 30 oöppnade flaskor som jag tömde ut. Pappa har samlat på det mesta.

@Himmelellerhelvete. Ja det känns tryggt att ha en sådan vän ☺️
Ikväll har jag hälsat på min älskade far. Han kämpar på men det gör ont i mig att se att han har smärtor. Hade jag inte bestämt mig för att kämpa mot alkoholen så hade jag suttit och druckit nu. Jag såg till att stanna tillräckligt länge hos honom för att vara trött nog att kunna lägga mig i sängen. Vi hällde ut all hans sprit. Han har aldrig varit någon stordrickare utan bara samlat genom åren. Vi hittade en flaska som mamma köpte på 80-talet 😅
Anledningen till att vi hällde ut den var för att jag inte ska ta något därifrån, vilket har hänt vid ett flertal tillfällen sedan i våras.
Det var bra terapi för mig att hälla ut flaska efter flaska. Den jäkla spriten åkte ner i avloppet. Jag vann dagens fight! Vi räknade till att det var 30 oöppnade flaskor som jag tömde ut. Pappa har samlat på det mesta.

@Himmellerhelvete Han har fått cancer och är 70+ så inte så gammal än. Mamma gick ju bort tidigare och var inte ens 70 så jag kände att jag tappade fotfästet. Mamma dog väldigt plötsligt, hon var inte sjuk innan. Tätt inpå dog mormor och morfar så jag kände att nu är det snart jag som är sista generationen kvar fast jag inte ens är 40.
Jo vi fick vädra ordentligt 😅
Helgen gick bra utan att dricka men kände att jag fick en social baksmälla igår. Blir väldigt trött av att umgås intensivt med andra. Känns som att jag skulle behöva gå och sova i 1 år nu men det är väl kroppen som försöker läka.
Kram till dig ❤️

@ Himmelellerhelvete det fick jag ☺️
Dag 25 nu! I onsdags kom ett rejält sug efter ett jobbigt besked. Jag stretade emot som in i h-e. Jag lyckades! Det kändes så bra efter och att jag hanterade det så mycket bättre än om jag hade druckit.
Hjälp vad livet prövar en hårt ibland 😱
Jag sitter nu ner i båten igen och försöker hålla den på rätt kurs.

@himmelellerhelvette Tack ❤️ Det håller jag verkligen med om!
Igår var jag med om ett eldprov. Har varit iväg på tjänsteresa och på rummet fanns en minibar. Fyfan vad frestande det var. Sen så tänkte jag på hur god hotellfrukosten kommer att vara om jag inte dricker. Hade lust att kasta ut minibaren genom fönstret. Jag hade inte tagit en liten flaska och njutit. Jag hade tömt kylen. Antagligen kräkts och sedan vaknat skakig med ångest om att stå ut med en jobbdag och resa hem. Jag spelade hela filmen!
Frukosten var underbar ☺️

@Mormor2023 tack 🌸 Just nu är jag så bestämd med att sluta så det är en stor push. Jag tog en dusch, drack en sur juice, fantiserade om den goda frukosten, läste här, fokuserade på hur jag skulle må dagen efter, pratade med en vän. Det hjälpte också att jag var fysiskt trött och inte bara psykiskt. Jag vill själv inte dricka. Jag gör detta i första hand för min egen skull. Jag ser mig själv som liten och att det är en person jag vill ta hand om så varför ska jag inte ta hand om mitt vuxna jag?

@Himmelellerhelvette frukosten var underbar ❤️
Var på middag (nykter) i veckan med ett gäng grabbar jag ibland hänger med. Hade så jäkla roligt och tårarna sprutade av glädje. Den som står mig närmast av dem bor just nu utomlands så därför ses vi inte lika ofta som förr. Igår kändes allting lite meningslöst. Ingen alkohol och har lagt om kosten. Men kroppen mår så jäkla mycket bättre och jag vet att det även kommer att påverka mitt psyke till det bättre. När alla känner sig hängiga och trötta i vädret och mörket känner jag mig fräschare än någonsin!

@Himmelellerhelvete tack för dina fina ord ❤️
Jag känner mig just nu som en asket. Kämpande med nykterheten och en nyttigare kost 😅 Dagdrömmer om lakritsnappar som är en favorit!
Jag berättade för en av mina närmaste vänner att jag nu satsar på ett helt alkoholfritt liv. Det var ingen pepp alls från hennes sida tyvärr, hon tyckte mest ett det lät riktigt trist. Men det viktigaste är ju i slutändan vad jag tycker är viktigast. Mitt liv är mycket roligare utan alkohol även om vissa dagar känns blä. Men med alkohol så känns ju varje dagen efter blä.
Jag hade iaf ett långt samtal med min bror om min beroendeproblematik. Han var mycket stöttande och absolut inte dömande. Det var ett mycket värdefullt samtal 🌸

Hej,
Tråkigt med utebliven pepp. Min erfarenhet är att de personer som tycker nykterhet låter trist själva har ett probmedrickande. Jag tänkte själv så innan jag slutade, att guldkanten skulle försvinna. Men när beroendet väl försvinner upptäcker man nya guldkanter!

@Flarran tack så mycket ☺️🌸 Jo idag blev det en god middag på stan och köpte hem godis. Tog en långpromenad tillsammans med en vän efter middagen. Det såg så gott ut när de andra gästerna drack öl. Men som sagt det blir aldrig 1 öl. Skönt att klara av en middag på stan utan att dricka!
@Kennie Tack för dina ord 🌸 Jo min vän har problem med alkoholen och det har hon sagt själv. Men självklart är det hennes beslut att fortsätta dricka och det lägger jag mig inte i men hade önskat att hon stöttade mig i mitt beslut.
Jag gör ju dock det här för min egen skull och det är ju det viktigaste av allt ☺️

@marshmallow11 Jag förstår verkligen att du blev lite ledsen när din vän inte stöttade, jag skulle tro att hon blev lite ledsen för att hon förlorade en att kunna dricka ihop med, gissningsvis blev ni lite ledsna båda två fast på helt olika sätt. Om hon också väljer att sluta dricka är hon säkert väldigt glad att hon har dig som är en helnykter kompis att sällskapa med ❤️
Jag har en vän som inte slutat dricka, det jag insett med tiden är att det enda hon ville med mig var att dricka och att hon inte kan umgås med mig när jag inte dricker för att hon vet att hon borde sluta och hon vet att jag ser igenom henne. Men sålänge hon inte klarar av att sluta väntar jag, inser hon en dag och tar tag i sitt drickande så står jag där med öppna armar❤️

@Himmelellerhelvete du har så kloka åsikter ❤️ Jag kommer absolut också stå med öppna armar. Hon har varit ett mycket bra stöd i mina sorger. Jag har föreslagit att vi kan göra andra aktiviteter men det har hon inte nappat på. Jag är absolut inte redo att gå ut på en för andra blöt utekväll. Jag är absolut inte redo och litar inte på mig själv än. Dessutom har jag inget behov av det. Hon frågade återigen om jag ska med ut i helgen. Jag sa att det blir inga sådana utekvällar för mig men att hon gärna kan få följa med mig på julmarknad dit jag tar bilen. Det ville hon inte och jag vill inte ut på puben. Ja min nykterhet är så pass viktig. Den räddar livet på oss ❤️

Tack @marshmallow11 ❤️ Nykterheten måste alltid få vara prio ett! En blöt utekväll tror jag nog aldrig jag kommer kunna lära mig tycka om som nykter och jag ser inte varför jag skulle behöva lära mig det. Det finns så mycket annat kul man kan göra men så som jag tänkte innan jag slutade dricka var att jag ville ha alkohol till allt när det var helg. Jag ville inte slösa tid på julmarknad en eftermiddag, då ville jag göra något jag kunde dricka alkohol till. Är din vän kvar där så är det väldigt svårt att få henne på andra tankar. Men fortsätt erbjuda mysiga aktiviteter, ibland kanske hon nappar och någon gång kanske hon ser på dig hur bra du mår utan alkohol och själv vill ta ett beslut att sluta. Kram❤️