@Allegra Annie Grace pratar så otroligt snabbt och lite fladdrigt hit och dit så jag har fullt sjå att hänga med. Inte så van vid att lyssna på engelska längre stunder. Hon är så ivrig och engagerad, så man blir helt smittat lycklig bara av att höra henne. Men jag föredrar böckerna 🙏🏻

Kram 🐘

Hejsan, är det någon som kan tipsa om en bra meditations-app eller liknande!?

Annie Grace säger att meditation är avgörande för att stärka psyket i kampen mot sug och återfall.

Det är dags att ta itu med det här arbetet på allvar, nu när mörker och regn drar in!

majken_r

@Allegra Inget tips utöver mindfulness-appen. Men jag sitter ofta bekvämt på en kudde eller i soffan. Tänder ett ljus och lyssnar på typ spa-musik. Blundar och bara lyssnar. Väldigt skönt och enkelt sätt att meditera och stilla livet lite. 🍂

Aha @majken_r , den ska jag kolla upp! Fint det låter att tända ett ljus och sitta och lyssna.. Är lite dålig på att ”ta hand om mig” på det sättet. Tack för inspiration✨

Tack @vår2022 , nu ska det bli ordning på torpet! Har laddat ned ovanstående appar, lyssnar på Annie Graces podd och har för mig att jag köpte The Naked Mind för några år sedan, men läste den aldrig… Ska rota efter den i alla bokhögar som tycks växa av sig själva runtomkring mig.

Tog en lång promenad i skogen förut, hösten luktar så himla gott! Och det funkar verkligen, mot oro, med en rask promenad.

Såg i en annan tråd att du firar ettårsjubileum imorgon✨✨✨ Passar på att gratulera dig här och nu ifall jag glömmer bort. Så fantastiskt inspirerande du är ❤️ @vår2022

Någon frågade mig idag hur jag mår och jag svarade sanningsenligt att jag är deprimerad. Har känt att det varit på gång ett tag. Höjt min anti-depp-dos men det tar ett tag innan det kickar in. Är lite orolig att medicinen tappat sin verkan, har stått på den i många år.

Så tacksam för att jag inte dricker, då hade jag inte orkat gå på det yoga-pass som jag bokat in imorgon✨✨✨

@Allegra Så skönt att du ändå kan se det, att du är deprimerad. Har du höjt dosen på egen hand? En läkare kan vara bra att hålla i handen, och du kanske behöver byta medicin.

Jag har tagit venlafaxin sen 2007. Slutade i nov för ett år sedan. Blev tokdeprimerad. Försökte börja igen, mådde ännu sämre. Till slut fick jag en bra läkarkontakt och fick börja med Duloxetine i juli. Bingo!

Oavsett är alkohol en jävligt dålig ingrediens i den soppan. Det skulle bara förvärra ditt mående.

Massor av styrkekramar till dig!

Kram 🐘

Har ju levt med min diagnos så länge nu att jag börjar lära mig tecknen @Andrahalvlek . Är ändå märkligt hur man vill kämpa emot, låtsas som att allt är bra…

Jag har ingen fast läkare utan brukar förnya mitt recept på vårdcentralen via 1177. Inte optimalt men jag tröttnade för längesen på att berätta min historia för en ny läkare varje gång jag behövde hjälp.

Står på Venlafaxin, precis som du gjorde. Har fasat ut den en gång under hemsk abstinens så jag drar mig för att byta preparat. Dock är väl Duloxetine en liknande medicin, så kanske skulle det funka att byta ”rakt av”!? Kontaktar vården om det inte funkar efter doshöjningen.

Är så tacksam över dessa preparat, sörjer såklart att jag måste ta tabletter för måendet men ändå - har man varit i den obeskrivliga mardröm som en depression utgör så gör man vad som helst!

Tack för pepp och så oerhört skönt att nya medicinen funkade för dig✨✨✨

@Allegra Läkaren sa till mig att Duloxetine är en ”senare generation” än Venlafaxin. Jag lyckades i våras få till en daglig dos på 37,5 mg Venlafaxin, och den tar jag fortfarande. Plus 60 mg Duloxetine. Plus 15 mg Mirzatapin på kvällen, som ska göra mig trött som bonus. Jag hade ursvåra biverkningar vid insättning av Venlafaxin, mådde sämre än sämst. Jag hade INGA biverkningar vid insättning av Duloxetine. Båda tabletterna är extra bra mot just ångest. Vänta inte för länge 🙏🏻

Kram 🐘

PS. Jag ville också bli av med medicinen, det var därför jag slutade för ett år sedan. Jag trappade ut Venlafaxin under 1,5 år. Tog sista tabletten i nov 2021. Blev sjukskriven för utmattningsdepression den 25/1 2022. Har aldrig varit så deprimerad som jag var i våras, och då har jag varit deprimerad många gånger. Nu tar jag Duloxetine och så får det vara. Jag behöver den på samma sätt som personer med diabetes behöver insulin. Jag försöker verkligen tänka så. (Venlafaxin och Mirzatapin tänker jag dock sluta ta, men läkaren vill att jag väntar tills jag är riktigt stabil.)

Tack @Andrahalvlek , ska överväga Duloxetine. Måste säga att Venlafaxin var toppen de första åren, men en ”ny generation” låter spännande😊 Har accepterat att jag är kroniskt sjuk. Glad för att det finns hjälp och lider med de som inte blir hjälpta av ssri eller snri.

Har drabbats av ett enormt begär, att röja upp och göra mig av med en massa onödig skit (sånt jag inte använder). En parallell process till upprensningen i hjärnan! Sån lyx att ha tillgång till bil och återvinningscentral ✨✨✨