@Torparn_76 Tack själv! Jag har varit inne och läst din tråd. Du är ju urstark och din resa är verkligen inspirerande att följa. Ömsöm mörker och ömsom ljus, men det verkar som ljuset fått överhanden på sistone.

@Nils-75 Vad härligt att höra att positiv förstärkning funkar så bra och att du mår så mycket bättre😁. Som jag berättat tidigare har det hjälpt mig oerhört mycket och på något sätt gick det rätt in i mig, som en slags ”heureka” upplevelse. Mitt motto är ”dit uppmärksamheten går, sker tillväxt” och innebär just att ju mer man uppmärksammar något i sina tankar, både positivt eller negativt, desto mer tillväxt sker i det i dessa tankar.

Minns när det inte bara var ord längre utan verkligen innebar en mening och betydelse för mig. Jag trodde att jag hade hittat en slags sanning i en tanke jag hade, en negativ tanke och sanning om en nära relation. Sen kom jag på att om jag gör denna negativa tanke till en sanning så kommer den att öka i tillväxt och då kommer jag att gå omkring med en negativ sanning som kommer att ge mig negativa känslor. Varför skulle jag låsa in mig i det? Känslorna jag hade var verkligen negativa och destruktiva. Jag beslöt mig för att inte anamma denna negativa sanning och tänkte att det kan faktiskt finnas en annan sanning som jag inte vet om och därför ska jag inte lägga mer fokus, uppmärksamhet eller energi på det. Det blev en stor lättnad inom mig. Tanken blev neutral. Det ledde även till att jag kunde känna medkänsla med mig själv och med vederbörande. Försoning. Jag kunde se på relationen ur ett annat perspektiv, jag var inte lika arg längre. Jag började rikta min uppmärksamhet mot positiva saker i mitt liv i stället och lät det ske tillväxt där. Det hjälpte mig att bli fri från det negativa.

Så det hjälper verkligen på flera plan än bara mot alkoholen. Det är en utveckling i livskunskap😁.
Fortsätt som du gör, för du gör det så bra💕

Wow vad coolt att få hänga med på din resa, väldigt fint! Jag har ju under mina dryga tre år på forumet sett hur himla bra det är att vara uppmärksam på det som är plus, och faktiskt hålla undan för det som är så kallade minus. Den första tiden är viktig, samla bra och nya erfarenheter och verkligen gnugga in hur jäkla skönt det är att vakna pigg, dricka morgonkaffe, orka träna- hämta barn, hänga med sin partner och minnas slutet på filmen. 💪🏻
Heja dig nu, läs och skriv här, ta hjälp och stöd från forumet- här finns så mycket erfarenhet och det är ”alltid öppet”.
🌸🤗

@vår2022 @Se klart stort tack till er båda! Vill bara tillägga att just detta forum är en enorm källa till positivitet. Hoppas ni får en fin lillördag idag. Jag ska fira med en kopp finkaffe på väg till jobb.

Gillar din positiva effekt-lista där, med en stark övertygelse att den kommer att växa med massor av fler saker med. Vänta tills du börjar summera ihop pengar du har sparat och tid du har kunnat lägga på annat än att åka och handla (eller gå in i dimman). Kämpa på, du gör helt rätt låter det som!

@Frihetsjakten tack! Är ju nybörjare här, men denna första vecka har gått bra. Enda sättet att rubba min positiva världsbild är att marinera den med alkohol. Det blir i alla fall inte idag när till och med solen skiner. Sannolikt blir det inte heller imorgon, men allt fokus ligger på innevarande dag. Eftermiddagspigg och provocerande full av energi. Ikväll blir det föreningsaktivitet.

En riktig tankeväckare för mig var att gå igenom mina konton och se hur mycket pengar jag lagt på alkohol det senaste året. Ännu värre blev det när min sambo även kollade sitt…
Bra att du tagit tag i drickandet! Var rädd om dig och kom ihåg att det är helt ok att bli trött och ledsen också.
Själv är jag inne på dag 25 nu och det är så väldigt värt det! ☀️

@Lifeisgood tack för tipset och ännu mer grattis till dag 26 idag! Det där med pengar ska jag kolla upp. Det blir lite svårare för mig, men det är inte omöjligt. Jag och min fru har delad ekonomi. För att inte röja mina inköp tog jag alltid ut kontanter för att betala med på Systembolaget. 200 kr räckte till två omgångar av 4 - 5 st 7% 50 cl öl eller en liter vin. Naturligtvis var det typ Mariestad eller Norrlands starka bocköl eller en storflaska vin. Man vill ju inte se ut som en alkis som handlar de billigaste 7,2:orna eller tetrapack med vin… Ja, jösses. Detta är alltså jag för 9 dagar sedan. Idag (8) är det fredag och det blir en bra och vit sådan. Dagens strategi:
- Positiv förstärkning om hur lördag morgon kommer att se ut med en nykter kväll idag.
- Ny jobbväska av modell slim. Omöjlig att gömma ens en 33 cl burk i.

Ha en bra fredag alla ni fantastiska kämpar därute!

@Nils-75 Hejja dig och hoppas du får en magisk och bra helg, nykter, nu. Jag känner igen det där med att maskera sitt missbruk på bolaget. Själv köpte jag dyra whiskysorter eller tog typ presentkartonger för att försöka få det att se ut som att jag köpte gåvor. I själva verket hade jag kunnat köpa en blaskigaste sämsta vodkan och klippa som vilken parkbänkzombie som helst, för allt jag var ute efter var ju trots allt lulligheten.

Helt sjukt, men jag planerade mina bolagsköp nästan som en bankrånare hade agerat :D. Sån jäkla frihetskänsla att slippa dölja, maskera eller hitta på massa saker numera. Bara få vara den man är istället.... Trevlig helg!

@Nils-75 Haha, igenkänning på det där med systemet och kontanter. Jag maskerade dock även för bankens skull. Undrar om de sitter och tittar på mina konton nu och undrar om torparen slutat med drickat? 😂

Min jobbväska gick att knöla ner 4 långburkar i. Den femte fick plats i magen eller innerfickan.

Det blir en fin lördagsmorgon imorgon!

@Frihetsjakten Ja visst är det skönt att kunna koppla bort planerandet ur vardagen. Ett jäkla pussel att få till logistiken. Angående bankrån körde jag ibland en köpturné och handlade på två bolag på fredagen. Två ganska stora normaldoser, den ena kontant, den andra med kort.

Haft en jäkligt stressig/rörig dag här och beundrar er som gör detta utan antabus 🙏 Jag får ta och spela upp den där filmen igen.

Kämpa på 🤗

@Nils-75 @Frihetsjakten @Torparn_76 Jag tog ut kontanter om det var på det gemensamma konto, men hade även ett helt eget konto på annan bank som jag handlade med på bolaget. Det kontoutdraget innehöll nästan bara köp på bolaget under massor av år…banken undrar nog också vart vår tagit vägen😂. Började använda ryggsäck som jobbväska så jag skulle kunna få ned två vinflaskor i den. Fy fan vad skönt att den tiden är över med skammen jag alltid hade på bolaget. Tänk vad mycket pengar man sparar nu, märks inte jättemycket idag då allt blivit så mycket dyrare, men tur att alkoholposten inte slukar pengar mer, det skulle anstränga ekonomin mycket.

Det ska bli härligt med en nykter fredagskväll och lika härligt att vakna upp imorgon och långdricka sitt kaffe i sängen, tillsammans med två goa hundar som värmer en. Ha en fin fredag!💕

Känns som många här är otroligt fiffiga och bra på att planera in i minsta detalj. Kanske inte rätt att skratta, men lite komiskt är det. Borde gå att använda till något bra även i det nyktra livet?!
Önskar er en bra helg!

Haha! Här har man i alla år gått och trott att ”jag är nog den enda som gör så här”, men tji fick man. Med råge. Har precis avslutat ett sista PM och en uppdragsbeskrivning till jobbet. Stressigt mot slutet, eftersom jag är matlagaren och snart kommer två hungriga tonåringar hem. Tid i köket är ju som bekant känt som ensam-tid-i-köket-då-man-kan-regelrätt-smygskåpsupa-tid… Det kom lite sug, men än så länge lyckas jag trycka bort det med den metod som beskrivits ovan.

Nu har klockan dessutom passerat 18 och då är det kört på min ort.

Tänkte bara checka in och se om någon hade skrivit en kommentar och wow! Ni är fantastiska allihop! Vet inte om det är bra eller dåligt att vara öppen med sina knep, eller rättare sagt dumheter när det kommer till att kunna dricka. För egen del ger det en viss känsla av samhörighet, men det kanske triggar någon.

Hursomhelst är det fredag kväll och arbetsveckan är slut. Högrisktid för att ta sig ett glas. Ett… Vem försöker jag lura… Vetskapen om att suget kommer i sjok och att det går över samt att det finns en fantastisk morgon att se framemot kommer hålla mig stången denna fredag. Hade det varit för två veckor sedan hade jag på väg från mitt arbete i en större stad handlat minst 2 burkar 7 % öl och en flaska vin ( plastförpackning - lättare att både gömma och göra sig av med). Båda ölen hade slunkit ner på vägen hem på något trevligt ställe som i en tom gränd eller på en toalett… Sedan hade vinet klunkats i fyra omgångar under matlagningen. Direkt ur flaskan och i lönndom. Familjen hade kanske undrat och då hade förklaringen varit att det slank ner en eller två små harmlös öl under matlagningen. Avslutningsvis hade jag gått ut med hunden strax innan klockan 21, då snabbköpet stänger, för att fylla på med ett sexpack 3,5. Morgondagen har därmed blivit totalförstörd. Ingen hade märkt något speciellt, men jag hade mått skit inombords både fysiskt och psykiskt.

Nej tack! Nu blir det hämtmat och bäst-i-test med familjen. Sedan en film eller lite dataspel.

@Nils-75 När jag läser det du skriver och tänker på hur det var för mig kan jag inte förstå hur vi lyckades lura oss själva till att inte förstå vad vi höll på med! Varje gång jag hade varit nykter från söndag till torsdag lyckades jag lura mig själv att tro att det inte är så farligt! Varje gång jag lyckades vara A-fri en helg så det nästan gått två veckor emellan drycken lyckades jag lura mig själv att jag inte hade problem med A, att det bara hade varit ångest som fått mig att tro att jag drack för mycket! Varje gång dagen efter och i ett par dagar efter viste jag att jag måste göra något åt det men varje gång försvann det ur minnet och jag tänkte att jag hade inbillat mig. Hur är det egentligen möjligt att lyckas fortsätta år efter år? Ibland tog jag vita månader och då var jag verkligen på det klara med att det inte var något fel på mitt drickande, ”alla dricker väl för mycket ibland?” Och så var det igång, ångest, förträngande och fortsätta dricka!

Det tog lång tid och många minnen av hur jag druckit, många tillfällen jag skäms över mig själv. Nu förstår jag hur de allra flesta drack, jag drack så gott som alltid mer än alla andra, så skämmigt! Och alla glas jag klunkade i smyg för de andra drack så långsamt och jag ville låtsas som om jag drack lika lite och behärskat som dom! Alla gånger jag drack ensam och kunde dricka hur mycket jag ville utan att någon skulle komma på mig. Alla gånger jag hade gömt återställare för att jag skulle ”må bra” dagen efter!

@Himmelellerhelvette Nä fy för fasen vilka pennor man har dragit. Inga pennor har dock dragits idag och imorgon finns det en plan som innehåller mer nykterhet och ärlighet mot mina nära i allmänhet - mot mig själv i synnerhet. Tack för fint inspel och god natt!

@Amanda L Ja, håller med, att omsätta kreativiteten med fiffiga och bra planer som man hade för att dölja sitt beroende och inköp på bolaget, som nykter. Den kreativiteten var dock rätt utmattande, planerandet pågick ständigt förutom när man var i rus. Men det visar ju ändå på kreativitet. Tänker också att det var mer tragikomiskt, men känns ändå rätt skönt att kunna skratta åt det nu. Hur jag tänkte med min beroendehjärna och alltid planerandes och på jakt efter när, var och hur jag kan dricka och hur jag tänkte att ingen märker att jag druckit. Jag var som i en annan värld. Som en gång när jag hade druckit och vi skulle se en film. Jag såg dubbelt! Var tvungen att blunda med ena ögat för att det inte skulle vara dubbelt och drog filten lite över huvudet för att det inte skulle synas att jag blundade med ena ögat, som att ingen skulle märka det! Man beter sig verkligen på ett annat sätt som påverkad även om man då inte riktigt har en insikt i det. För det blev en normalitet. Det är så skönt att ha kommit ut ur alkoholbubblan😁

@Nils-75 Det som är så oerhört skönt i livet som nykter är just att leva det ärligt och sant. Inte behöva smyga, smussla och ljuga mer. Livet blir så mycket enklare att leva när man gör det i sanning. Jag har berättat för min man om allt detta, mycket för att han verkligen skulle inse allvaret i hur långt gånget det var för mig, samt för att jag ville vara sann i mitt liv. Också för att jag inte skulle ha en lönndörr tillbaka till beroendet, något jag tidigare haft när jag gjort halvdana försök till att minska ned. Jag ville verkligen i hela mig lyckas sluta denna gång, och det har jag lyckats med! Man bli hel av att vara sann och ärlig, man kan ta till sig kärlek och tacksamhet, vara ödmjuk och närvarande❤️

@vår2022 haha, det där med filmen minns man ju 😂😳😳

-Nejdå, jag vilar bara ena ögat lite, är ju trött efter veckan…

Solen skiner in i huset nu. Hade det varit förr hade jag redan nu planerar dagens logistik med kanske ett skenärende in till stan för att köpa skruv eller nåt sånt… Nu tar jag dagen som den kommer. Strax ner till bryggan med hjulingen och dricka kaffe ☀️☀️