Kikar in här och hejar på dig! Min långa tråd finns under förändra. Känner igen mig i mycket. Du är inte ensam. Skönt och slippa dubbelseendet och SÅ jäkla skönt och vakna ”ren” imorrn!

Då är dag 12 snart till ända. Sakta men säkert går dagarna och den post-akuta abstinensen har studerats. Än så länge bara teoretiskt, men försvarslinjen är formulerad och formad. Det blir positiv förstärkning blandat med vetskapen om att det går över och det går att rikta uppmärksamheten åt ett annat håll.

12 nyktra dagar har inte givit någon wow-upplevelse, men det var inte heller väntat (även om jag hoppades på det;) ). Sömnen är mycket bättre redan och jag tycker att eftermiddagarna känns betydligt piggare än tidigare. Ångesten gör sig påmind ibland, men det handlar mest om att jag tänker att nu blir jag upptäckt… För vad? Nä, just det. Ingenting smusslas eller göms längre. Den ångesten är mer en betingad reflex, som faktiskt går över direkt och sedan spiller över på den positiva förstärkningen av nykterhet. Snacka om win-win!

Vet att det är många som kämpar där ute och vet att denna resa är samtidigt både lik och olik andras resor. Tror att jag har några attribut i mittliv som har underlättat de här första 12 dagarna, som jag tänkte dela med mig med ett försök till inbördes ordning. Viktigast först.

1. Jag har bestämt mig. Motivationen kommer inifrån. På riktigt.
2. Min bild av världen är till stora delar positiv. Glaset ör halvfullt och det finns nya möjligheter bakom varje hörn. Livet är roligt. Effekten av positiv förstärkning verkar fungera mycket bra, eftersom jag är övertygad om att den fungerar. Placebo? Kanske, men skitsamma om det funkar…
3. Min fru är införstådd och jag har delat med mig av allt jag läst om måttfullt drickande: Om jag föreslår det för dig, så betyder det med 99,9 % sannolikhet att jag har börjat dricka igen och det kommer att eskalera.
4. Ganska uppbokad fritid med föreningsliv (som tränare) tre gånger i veckan, matcher på helgerna och egen ganska hård uthållighetsträning cirka 3-6 timmar i veckan. Allt detta är betydligt enklare utan att alkohol finns med i bilden. Börjar redan fundera över hur jag fick ihop det tidigare. Risken är nog överhängande att jag kan ha kört med promille i kroppen tidiga morgnar dagen efter. Brrrrrrrrrr…..

Det var allt för idag! Imorgon fortsätter livet som nykter och sedan tar vi tag i nästa dag.

@Nils-75 Låter fantastiskt bra! Håller med om att det viktigaste är att verkligen bestämma sig. Även om säkert många här försökt och börjat om många gånger så tror jag att till slut har man verkligen bestämt sig, då alla utgångar och dåliga ideer är prövade (som att ”bara” dricka måttligt). Då finns bara nykterheten kvar. Hoppas du lyckas denna gång:)🥳

@Nils-75 Heja dig! Du har helt rätt inställning till nykterhetsarbetet! Min husgud Annie Grace har ett recept på nykterhetsframgång som jag brukar dela med mig av:

1) Tro på att du klarar av det.
2) Fokusera på alla fördelar med nykterheten, minsta yttepyttegrej.
3) Identifiera dig som en person som inte dricker alkohol.

Kram 🐘

@Nils-75 Jag läste den på svenska, ”Tänka klart”, fyra gånger i sträck den första nyktra tiden. Jag tror på att man behöver hjärntvätta sig med nyktra fakta. Först då slipper man dissonansen i skallen - att en del av skallen (förnuftet i pannloben) vill låta bli att dricka medan en annan del (belöningscentrum och/eller vår inre dramaqueen amygdala) vill döva alla starka känslor med alkohol - eller förhöja trevliga stunder.

Håll ut så ska du bli belönad. Som Annie Grace skriver: ”Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i vardagliga ting.” Och hon har så rätt. Mitt förra liv var en enda lång transportsträcka till nästa fylla. Nu kan jag på riktigt känna glädje och förnöjsamhet, men också sorg och ilska. Alla känslor blir liksom mer i kubik som nykter. Man kan knappt tro det - utan man måste själv uppleva det.

Kram 🐘

@Nils-75 Så härligt att det går så bra för dig med din hjälp av din positiva förstärkning. Det är det som är så fantastiskt, hjärnan är plastisk och det går att bearbeta den. Man kan mata sin hjärna med positiva tankar så att man får ett bättre liv med positiv syn på det. Som man säger ”det är inte hur vi har det, utan hur vi tar det”, man avgör själv hur man ska ta det. Om man riktar sin uppmärksamhet på positiva tankar, så bearbetar man sin hjärna, det sker tillväxt i dessa signaler som hjärnan sänder ut, man förändrar spåren i sin hjärna och skapar nya tankebanor. Placebo på så sätt att man genom positiv förstärkning ändra på hjärnans tankemönster genom att man riktar uppmärksamheten på positiva saker, låter dessa tankebanor växa, att man har tillit till sin egna förmåga att man klarar av det. Man har en positiv inställning till det😁. Att rikta sin uppmärksamhet på annat och låta det ske tillväxt där, är en del av traumabehandling. Syftet är att ändra på tankebanor i hjärnan så tankarna inte automatiskt blir traumatankar utan kan dirigeras om till andra tankar, så att man ändå kan få ett bra liv trots traumatiska händelser i livet. Jag tänker att det är liknande med beroende, man måste dirigera om sina tankebanor för att man ska kunna få ett bra liv utan alkohol. Banor som inte längre går via alkoholdjävulens högkvarter😂

Ha en fin tisdag!💕

@vår2022 Skulle vilja läsa mer om positiv förstärkning, hur man kan ändra på hjärnans tankemönster etc
Finns detta i boken Tänka klart ? Eller finns det mer? Låter vettigt när du beskriver det, inte som "flum", (och det har jag svårt för...)

@Nils-75 Så härligt positiva tankar du har och så gott att läsa att du är bestämd! Det var det första som gjorde att jag klarat mig samt att jag nådde min personliga botten! Sedan läste jag också boken du nu beställt samt andra böcker och mängder här på forumet!
Den boken är helt fantastiskt! Jag har läst den 2 gånger med en tids mellanrum, läste om den vid ett svagt tillfälle när jag lite lätt började tvivla för att fylla på med hennes fantastiska sätt att få mig att inse och vara stark i insikten!

Kram❤️

Dag 14 och nu alltså två veckor utan en droppe. Håller fortfarande garden högt och jobbar på att desarmera tankar som ”äh, det var väl inte farligt”, ”ett parsnabba öl nu så kommer allt att kännas bättre/roligare/enklare” och så vidare… Det är en lite inre kamp, men det går snabbt över om jag försöker skifta uppmärksamheten mot något annat. Könner en lite oro över att det börjat dyka upp en känsla av tomhet. Inte så konstigt med tanke på att en väldigt stor (och väldigt dålig) del av mitt liv är borta sedan 14 dagar tillbaka. Men det är en ganska tydlig tomhet, när jag funderar på det. Kan det vara den post akuta abstinensen som börjar visa sig?

Nåja. Jag ska försöka att fokusera på den positiva tomhet som alla känslor av ångest och skam lämnat efter sig. Det är en riktigt bra ”tomhet” att slippa vakna tillsammans med den typen av känslor. Följande har gjorts i helnyktert tillstånd, till skillnad från förr:
- två helger
- en middagsbjudning
- två ensam-hemma-kvällar

Mest stolt är jag över de sistnämnda ensamkvällarna. Det har varit en akilleshäl tidigare.

Nu ska det sovas gott - tack för det nykterheten - och vaknas piggt - tack igen :)

Imorgon tar vi nya tag och kör ytterligare en nykter kväll.

Ja men du, när man hämtar andan kan det kännas lite tomt och det är faktiskt okej. Tror att vi är ganska många som så småningom fått/skaffat nya intressen, träning, odling, ja hobbysar som får ta lite tid och engagemang. Du kan ju fundera på om det är något du är sugen på att utveckla? Bra jobbat med två veckor! 😍

@Nils-75 Ja, jösses vad många timmar man ”får över” när man blir nykter. I början ska man ägna en massa av dessa timmar åt att 1) vila, 2) plugga nyktra fakta. Lära sig allt om giftet. Kan tipsa om Craig Beck och Sober Leon på youtube. Sök även på ”alkohol och hjärnan” på youtube så hittar du flera bra föreläsningar.

Alla tjatar om levern, att den kan ha tagit skada av alkoholen. När jag råpluggade nyktra fakta det första nyktra halvåret insåg jag att det var hjärnan man skulle vara riktigt orolig över. Det var där jag märkte största skillnaden - på alla områden. Sömn, tankar/känslor, problemlösning, ångest/oro. Dagligen märkte jag hur min hjärna piggade på sig efterhand, tack och lov.

När man har fått högsta betyg på tentan alkoholkunskap så ska man fylla sitt liv med roligheter 🤩 Testa en ny hobby, återuppta en gammal hobby. Forumet är fullt med odlande, stickande, tränande och fiskande personer. Bland annat. Renovering är vanligt också. Och byta jobb och separera och you name it. Det händer grejer liksom när man blir nykter. Så länge man dricker konserverar man sin hjärna i gift.

Kram 🐘

@Nils-75 Du gör det så bra! Ensamkvällarna var även min akilleshäl! Tomheten kommer fyllas framöver, det tror jag jag kan lova! Jag hade många svackor det första halvåret där jag ibland trodde jag skulle bli deprimerad men efter jag tog mig igenom en svacka i taget blev jag bättre och bättre på det.

Stor kram

Dag 19 och igår hade jag min första dag då alkoholtankarna höll sig helt i bakgrunden. Det märkliga var att jag tänkte på att jag inte tänkte på alkohol, vilket i sig kan tolkas som om jag tänkte på alkohol. Ska inte ge mig in i en meta-analys, för det var en bra känsla. Har fått Annie Grace-boken, Tänka fritt, som jag har läst cirka 120 sidor i. En väldigt peppig och repetitiv stilistik genomsyrar verket, men det är bitvis väldigt intressant. Det är den första amerikanska självhjälpsbok jag någonsin öppnat och det tar en stund att vänja sig vid stilen antar jag. Själva innehållet är mättat med forskning om alkoholens verkningar och ögonöppnande retoriska perspektiv på den rådande alkoholkulturen.

Effekter efter 19 dagar som är påtagliga är sömnen och att tankarna känns lite röriga. Jag sover markant bättre, har lättare att somna på kvällarna och är morgontrött på ett väldigt mysigt sätt. Sistnämnda lite svårt att förklara, men jag vaknar på gott humör så att säga. Vad gäller tankarna har de gått från kristallklara första veckan till lite glömsk och ofokuserad. Har alltid haft ett bländande bra minne och snabbt kunnat ta strategiska försprång på jobbet, men det haltar lite för tillfället. Känns som att hjärnan blivit större utan alkoholens dövande effekt och det tar nog sin tid innan allt är på plats i det större utrymmet. Svårt att förklara, men det är å andra sidan inget stort problem. Kanske heller ingen ”påtaglig effekt”… Humöret är bättre och jag känner mig mycket mer närvarande. Detta är första gången som viljan att sluta kommer inifrån och det är stor skillnad i min beslutsamhet jämfört med tidigare försök, som har varit av mer självbedragande karaktär. Imorgon blickar vi fram mot dag 20 och på onsdag är det dag 21. Det ska firas med en italiensk glass på lunchen 😋.

Tack för tipset om Annie Grace. Nu blir det ett (peppigt?) kapitel innan lampan släcks. Ha en fin kväll alla fritänkande kämpar där ute!

@Nils-75 Hennes repetitiva sätt att skriva är medvetet. Det är dissonansen hon vill åt. Du har en del av dig som inte vill dricka, men ditt undermedvetna har inte riktigt fattat än. Då behöver man nöta, nöta, nöta. Jag läste boken fyra gånger i sträck!

Kram 🐘

@Nils-75 Fint att det går så bra och att viljan att sluta kommer inifrån. Så var det för mig också och det blir en stor skillnad i nykterhetsarbetet och processen. Jag hade en annan syn och förhållning till att vara nykter. Räknade dagar från att jag senast drack, istället för att räkna dagar ned till att få dricka igen efter ett uppehåll. När jag räknar från, är det mot ett annat sätt att leva alkoholfri och en livsstil som utkristalliserar sig allt eftersom insikter, självreflektioner och tankar om mig själv faller på plats. När jag räknade ned mot att få dricka igen efter ett uppehåll, fick jag inga nya insikter och gjorde inga större självreflektioner, för fokus var på att få dricka igen och känna rus. Även om jag då inbillade mig att jag skulle kunna dricka måttligt efter en tids uppehåll. Sjävbedragande karaktär som du säger.

Hoppas den italienska glassen smakar, det är du väl värd. Bra jobbat!❤️