@Smillans Jag sjunger också i kör, lovely ❤️ Började redan hösten 2018. Det blev lite paus pga corona, sjukskrivning och senast valpbestyr, men nästa vecka drar vi igång igen! Nu blev jag påmind om att sjunga igenom låtarna vi fått. Alltid skönt att vara lite förberedd.

Kram 🐘

@Smillans Jag blir så inspirerad när jag läser om allt man kan göra på forumet! Jag känner sån iver på livet! Det finns så mycket man kan göra och jag vet så lite eftersom jag aldrig sökt efter alkiviteter. Jag har först varit så inne i småbarnsföräldraskap och sen i att jag var nöjd med det lilla bara jag fick alkohol!

Undrar om det skulle vara kul med en lista på allt man kan göra? Kör är ju en sak…
Kram

Vecka 30. Det börjar hända nåt med mig. Kan inte riktigt sätta ord på vad det är men jag är i nån slags förändringsfas. Livet känns så bra. Jag mår bra och känner mig glad i sinnet. Rolig är jag också, på senaste har jag sagt roliga och fyndiga saker som folk verkligen skrattat åt. Humor. Känner mig lugn och så tillfreds med livet just nu. Jag fyller kalendern med roliga saker, testar på nya saker jag varit intresserad av. Jag börjar bli ganska spontan och livfull.
Sån himla skillnad mot sju månader sen.
Har en barndomsvän som jag brukar träffa några gånger per år som frågade om jag ville gå på vinprovningen med henne. Jag har inte berättat för henne att jag spolat kröken och kände lite hmm vad ska jag söga. Men jag skrev ett sms till henne typ:
”Jag vill jättegärna ses och hitta på nåt. Men saken är så att i somras tog jag beslutet att skippa alkoholen helt. Jag tyckte den tog för mycket plats. MEN jag vill ses snart.”
Och hon responderade på precis det sättet jag önskade att en fin vän gör. Mycket heja och fina lovord. Vi bestämde att hitta på annat.
Livet kan verkligen bli bra❤️
Snökaos här idag.

Önskar er en varm och torr tisdag!

@Himmelellerhelvette och alla andra körisar. Det är verkligen roligt att sjunga i kör, tycker jag med. Jag nästan svävar fram efter varje körövning, full av endorfiner. Men så är det ett så häftigt samarbete, vi gör något tillsammans, den känslan… dessutom kan man hitta nya vänner. Så körsång är verkligen att rekommendera. Man behöver inte heller ha en fantastisk röst.
Det finns ju körer med helt olika krav. Eller inga krav alls.
🥰❤️

7 månader alkoholfri idag🌟
Känns fantastiskt måste jag säga. Att jag skulle klara det. Tycker jag gått igenom många faser den här tiden, från livrädd för livet till vill sluka allt haha. Alkoholen just nu är en sån icke-fråga för mig, jag tänker aldrig på hur det ska bli utan när jag ska göra si eller så och det är SÅ skönt. Inte bara att jag är nykter, jag tänker inte på den. Jag påminns om hur det var och tänker fortsätta med det för att aldrig glömma.
Jag ligger och vaknar upp i huvudstaden idag hos min dotter och måg. Kom hit igår. Först var vi till Costco, herregud vilket varuhus, som att kliva in i ett varuhus i USA. Finns allt och gärna i enorma förpackningar.
På em gick mågen iväg för en kväll med kompisar och jag och dotter stannade hemma, hämtade pizza och åt snacks och kollade på melodifestivalen. Jag älskar att jag kan göra detta. Bara åka iväg en helg och hänga med mina barn.
I veckan hade jag även min första kör tillfälle. Och DET var ju en fullträff! Det var precis så roligt som jag trott. I början mimade jag lite för kände mig blyg och lite ja obekväm, men sen jäklar, jag/vi alla sjöng så taket lyfte. Underbar körledare som guidade och peppade så all blygsel var som bortblåst. Full av adrenalin och endorfiner spillde ur mig på väg hem efter den😂
Jag tänker också på vad mina framgångspunkter varit i min resa så här långt:
1. Jag var säker på att jag ville sluta helt till 100%. Hade inga tankar om måttlighet eller annat. Jag visste att jag måste sluta helt, annars dör jag.
2. Räknade dagar, timmar, ibland kvartar. Varje dag jag byggde av nykterhet var en seger i kriget mot alkoholen. Mitt svaga jag blev mindre svag för varje dag.
3. Jag ”skärmade” av lite mot omvärlden. Var inte med på AW och aktade mig för samkväm med alkoholen för tidigt. Jag litade inte på mig själv tillräckligt.
4. Sömnen, maten, tillåta mig vila närsom har varit otroligt viktiga för mig. Dom ska vara i fas.
Önskar er en fin söndag och bra början på veckan. Vi hörs nog i mitten på veckan, ska väl vara nåt underhåll i början vad jag läste.
Stor kram!🌸

@Smillans Grattis till 7 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Det har hänt så mycket i ditt liv, allra mest inuti dig. Och det blir bara bättre och bättre för varje månad så det har du att se fram emot 😍 Det andra året är verkligen häftigt - då är alkoholen verkligen en icke-fråga och man har massor att energi för att fylla sitt liv med roligheter.

Där tror jag att många misstar sig, livet blir inte fantastiskt bara för att man slutar dricka - VI måste själva fylla det med fantastiska saker. Min kör började också i veckan så jag tror att vi båda är en del av en gigantisk landsomfattande kör 🥰

Kram 🐘

@Smillans Ett stort grattis till 7 månader!🥳🌺🎉. Det är så fint att få ta del av och läsa vilken härlig riktning ditt liv har utvecklats till och är på väg mot som nykter. Mysigt med din tillvaro hos dottern och glädjen av att sjunga i en kör. Det är också så fint att ha fått följa med på din nykterhetsprocess och ta del av hur du hanterat motgångar och medgångar. Du gör det så bra! Hoppas fler nya på forumet tar del av din resa och ser hur man kan deala med livet.

Ha en riktigt fin söndag!🌞❤️

@andrahalvlek @vår2022 tack för grattis och pepp❤️ och ja andrahalvlek det är nog samma körfamilj, glädjeröst🥰

Vecka 31. Ojoj här har det hänt saker. Som när man flyttar till nya lokaler på jobbet. Det blir säkert bra och det viktiga är ju användarvänligheten kommer bli densamma. Smidigt ska det vara:)
Jag klurar ganska mycket på att jag vill berätta om min tillnyktring av beroendet för andra. Just nu är det bara min man och vännen från förr jag skrev till att jag är alkoholfri pga att den tog för mycket plats. Jag var på väg att berätta för ett av mina barn i julas men jag fann inget bra tillfälle. Jag skulle vilja vara öppen om det, först och främst mot barnen och senare till andra. Vet inte varför det känns viktigt? Om det är gör jag är stolt och glad eller att jag vill basunera ut det för att minska risken på ev återfall? Hur har ni andra gjort?
Lyssnade på podden Bara en till med Nemo Heden och hans gäst Karin Adelsköld. Det var väldigt bra, lyssningstips📢
Karin verkar vara en sån härlig person, jag gillar henne mycket. Allvar blandat med humor.
Avslutar med en tänkvärd text från boken
1%-metoden: små förändringar, stora resultat. Av: James Clear
Har inte kommit så långt i den för en utvärdering men denna text fastnade.

Två män tackar nej till en cigarett. Den förste säger: ”Nej tack. Jag försöker sluta.” Det låter kanske som ett bra svar, men den här mannen ser sig fortfarande som en rökare som försöker vara någon annan. Han hoppas att hans beteende ska förändras trots att hans självbild är likadan som förut.
Den andre mannen svarar: ”Nej tack. Jag röker inte.” Det är ingen stor skillnad, men det är ett svar som signalerar att det har skett en förändring på identitetsnivå. Rökning var tidigare en del av mannens liv, men är det inte längre. Han identifierar sig inte längre som en person som röker.

Tänkvärt eller hur.
Önskar er en go tisdag!

@Smillans För mig var det viktigt att berätta för barnen för jag ville på något sätt vara sann och ärlig med dem. Kändes som jag bar på något jag behövde få ut ur mig, en hemlighet. Det är ju ett tag sedan och nu kan jag säga, då när jag drack tänkte/betedde jag mig si eller så, nu tänker jag så här. Har berättat om lugnet och harmonin jag känner nu och de märker de ju också😁. Vi har kommit varandra närmare på ett annat sätt nu❤️. Tänker att jag också genom att berätta kan visa dem att man kan välja andra vägar att gå. Exakt allt har jag inte berättat, om min ångest och annat, men det kan jag ha för mig själv för det tillför inte dem något.

Ha en fin kväll!❤️

@Smillans
Tänkvärt, men det är en milsvid skillnad i inställning!
Det som skiljer är att den som försöker sluta har ett öppet fönster mot förhandling med sig själv.
Nej, tack! Jag röker inte = Inga fönster eller dörrar öppna till (miss)bruk längre.

@vår2022 @Andrahalvlek jag slog slag i saken och berättade för ett av barnen igår. Jag ringde och tänkte - svarar hon berättar jag, om inte väntar jag. Det är nämligen 50/50 hon svarar upptagna damen😅 Jag berättade, hon lyssnade och var såå fin tillbaka. Jag visste inte alls hur hon skulle reagera så det var verkligen gott att det blev så bra. Jag tror jag sa allt jag ville förmedla och ursäkten mottogs väl. Hon är ju lite diplomatisk och sa: ”vi vet ju att du alltid varit glad i vin” Hon sa också att hon var väldigt glad för att jag berättade. Pju känns så bra nu. Två kvar.

@Onkel F ja för mig var det så viktigt att jag skulle hålla fönstret stängt. Allt eller inget😅

@Smillans Bra och modigt gjort av dig! Det är en lättnad av att ha berättat. Mina barn var också väldigt diplomatiska. Jag sade att jag skämdes över hur jag druckit och de sade att jag skulle sluta skämmas och att de var stolta över att jag slutat dricka. Vid några tillfällen har vi pratat om när jag drack och hur jag blev, mest var jag väldigt på och uppåt med dem, men också då jag snubblat. Då har jag känt lite skam, men passat på att säga hur lätt det är att bli beroende och att det kan finnas i generna så de bör se upp. Nu känns det inte så jobbigt att prata om episoder, mer att tänk hur förändrad man blir när man dricker. Så det känns bra att kunna prata om alkoholens baksidor med dem.

Ha en fin dag!❤️

@Smillans Grattis till hur modig du är samt till mer än sju nyktra månader. Och vad jag önskar att jag själv är där efter sommaren. Räknar min nyktra tid från 1/2 då det är lättare att komma ihåg…. Önskar dig en fin dag🥰

@Smillans Heja dig! När jag hade varit nykter i 3 månader berättade jag för äldsta dottern. Hon var den första som fick veta, jag blev ju nykter under corona så man träffade inte så mycket folk IRL. Vi satt i bilen och jag sa: ”Jag har helt slutat dricka alkohol sedan tre månader tillbaka”. Hon tittade på mig, log brett och sa: ”Bra, jag tycker mest om dig som nykter”. Sen sa vi inget mer, den gången. Efter det pratar vi om det då och då när tillfälle ges. Jag vet att hon är lika stolt över mig som jag brukar vara över henne för allt hon tar sig för. Kärlek ❤️

Kram 🐘

Lördag. Det har varit en händelserik och känslofylld vecka. Dels att jag berätta om mitt alkoholberoende för ett av mina barn men också att jag slängde en bomb i min närmaste grupp av kollegor. Vi gillar varandra väldigt mycket och brukar träffas även privat. Men ibland tycker jag att vår jargong är för hård (?) mot varandra och den här gången brast det för mig. Jag markerade (för) hårt att det här var åt h-e och använde ord som falska, hånande och lite annat. Jamen det blev ju katastrof och det maler lite i mig att jag exploderade så totalt. Men jag var så arg och förbannad och det var så jag kände då. Vi pratade och bad om ursäkt och allt men det skaver ändå. Å ena sidan tycker jag om dom och vill ha dom i mitt liv och andra känner jag att nej, dom ska inte gå mer plats i mitt liv, det är inte vad jag behöver. Svårt det där. Ändå lite häpen över min starka reaktion också, det gick blixtsnabbt. Nåväl tiden får visa vart det bär.
Och mitt i allt det här har jag säkrat en plats på min önskekonsert i sommar, Albin Lee Meldau. Wohoo jag ser såå mycket fram emot den! Älskar hans låtar och skrålar med för full hals i bilen med hög volym.
Idag blir det en långsam lördag, god mat, lååååång promenad, lite plock i hemmet. Känner att våren är på väg, hör på fåglarna som sjunger med högre stämma.

Önskar er en lugn och fin lördag! 🌱

@Smillans Hoppas du har en skön helg! Jag har också gått långpromenad! Starkt att du sagt ifrån till dina kollegor. Jag är så konflikträdd och skulle aldrig våga. Kan tro att det känns lite tufft nu, men det kan väl aldrig vara fel att säga ifrån när saker inte är ok. De fick sig nog en tankeställare! Visst är det härligt m våren! Jag är så pepp på mitt nya nyktra liv,
Men vet att jag behöver mycket stöd . 🌼