@Smillans Bravo!👏👏👏. Klockren version av Nyårsklockan för oss på detta forum🥳.

Önskar dig ett Gott Nytt År och att 2024 ska bli som du önskar och vill ha det!❤️🥳🤩

@Smillans Så fint att läsa din Nyårsklocka. Passar så bra här på forumet.
Passade på att skumma igenom hela din tråd och när man läser igenom texten snabbt så syns verkligen förändringen. Från att du var väldigt deppad, tveksam och arg i början till att du steg för steg börjat må allt bättre. Du har förvisso haft några bakslag, men tagit dig igenom dom för att hamna på en ännu bättre plats.
Din envishet och samtidigt din nyfikenhet på vad livet har att erbjuda, verkar vara starka drivkrafter. Du har varit ett föredöme, Genom att beskriva vad du tänkt och känt, upp och nedgångar har du hjälpt andra på forumet. Så har du gjort vad Dagerman skrev är det enda man kan göra: ”en annan människa väl”. Hatten av. ❤️
Apropå det där med att vara ”hon som inte dricker”, så hade vi bjudit hem fyra vänner på nyår. Vi åt och spelade spel. Jag hade också köpt löjliga hattar och tutor.
Vi skrattade och skojade och tutade när vi spelade. Rätt svar fick ovationer och nya tut. Sånt älskar jag att göra!
Efter ett tag var den någon som undrade om jag verkligen bara hade alkoholfritt i flaskan.
Och jag kunde bara säga att det var så jag blev av noll procent. Och att de skulle vara tacksamma för att jag inte drack nåt starkare. Det ledde till nya skratt…
Allt som allt en bra, nykter nyårsafton.😀

Vecka 24. Vet inte hur det här inlägget kommer sluta men jag kör väl på.
Nyårsafton var lugn och fin, god mat, tv och hög mysfaktor. Tittade på svt’s nyårsvaka. Kom i säng vid 00:30. Nöjd och tillfreds.
01:45 ringer min mobil och ni med vuxna barn vet hur man vaknar till direkt när ett av barnen ringer sent på natten.
Jag fattar först inte vad som händer, bara att hen är vansinnigt ledsen och jag fattar att nu är det akut. Jag kastar mig upp och kommer i ett underställ, skriver en lapp till maken som sover tungt efter sitt vinrus. Kör som en tok (tack gode gud att jag kan köra bil!!!) och kommer till kaos och kris. Hen har gjort nåt så jävla dumt och det har pågått ett tag, men nu sprack bubblan och det brast totalt. Panikångest hos barnet och nästan okontaktbar gjorde att vi fick ringa 112. Ambulansen kom och tog med hen och sambon, jag blev kvar i deras lya. Jag låg i deras soffa och glodde upp i taket och var alldeles bedrövad. Kl 07 hämtade jag hem dom efter läkarbedömning, körde dom till deras lägenhet och fortsatte hem i chock och förtvivlan.
Nu några dagar senare har det landat lite i mig vad som hänt. Jag känner mig helt tom men ändå full med känslor. Märklig känsla. Mitt barn har en tuff resa framför sig och jag funderar på hur jag ska bidra med hjälp och support. Det är mitt barn och helst vill jag kunna lösa allt, jag vill ta hen i min famn och omfamna så att vi blir ett igen, mamma löser. Men det går ju inte, hen är vuxen med sambo och eget liv. Det här måste hen lösa och ta ansvar för. Jag blir ju lite osäker på om sambon vill vara kvar och vad händer då? Kan knappt tänka tanken.
Hen är väldigt skör, ledsen och trött nu.
Och jag famlar som blind och vet inte var jag ska ta vägen, hur jag ska agera, hur ska jag samtala med hen om det här? Jag försöker att tänka klart, se ur flera håll, hitta lösning men också stanna upp och andas. Jag hjälper ingen om jag hamnar i panik och gör nåt ogenomtänkt. Jag måste vara hjärnskarp nu, men får inte tappa bort mig och min resa.
Jag tycker så synd om mitt barn, men jag är också arg och besviken. Så mycket känslor som far upp och ner, hit och dit.
Jag tänker nu att jag måste ha örnkoll på HALT nu. Äta ordentligt, sova mina timmar, att vara arg hjälper inte, ledsen i rimlig tid (bryta tankemönster så jag inte fastnar)
Älskade barn, tänk om min kärlek kunde ge dig styrka.

P.S Min nykterhet är inte i fara. Tvärtom!

@Smillans Det där måste ha varit en oerhört påfrestande och tung upplevelse. Så mycket tankar, chock och oro. Har varit i situationer med min dotter som skapat oerhörd stress, oro och kan förstå hur det känns. Det absolut viktigaste är att hålla sig nykter och vara en stabil punkt nu, precis som du skriver att nykterheten inte är i fara, bra! Finnas där och lyssna, stötta men inte ta över som man lätt vill göra som mamma. Detta är livets hårda skola och det måste barnen gå igenom och klara själva, så klart med hjälp och stöd, ett skyddnät. Det ger dem erfarenhet att ta sig igenom livet, som kan vara tufft många gånger. Då klarar de av nästa tuffa puck bättre, då det finns en erfarenhet av att klara av det. Det ger dem styrka och tilltro till den egna förmågan att klara av det.

Vad bra att din dotter ringde till dig, det visar på att du är en trygghet för henne. Och jag är helt säker på att din kärlek till henne ger henne massor av styrka. Min dotter har tagit sig igenom många tuffa puckar nu i livet och hon fixar det bra! Hon ringer till mig och är förkrossad, vill egentligen bara att jag ska finnas där och lyssna, ta emot henne. Jag har bitit av mig tungan många gånger då jag försöker komma med lösningar och insett att det viktigaste är att jag bara lyssnar och finns där. Stöttar och tröstar. Påminner om hur hon lyckats lösa situationer tidigare, men mest lyssnat. Säger också att det kommer att gå bra till slut, att det inte känns så nu, men att det alltid brukar lösa sig till slut. Hon bryter ihop och tar sedan nya tag och kan ta motgångar bättre och bättre, precis som vi.

Min dotter har kommit mig närmare sedan jag slutade dricka. När jag blev nykter så blev jag mycket mer tillgänglig för mina barn och familj. Det har blivit mer transparent och öppet och det beror nog på att jag nu är sann och ärlig, mot mig själv och mot min omgivning. Det kommer att gå bra, det kommer att lösa sig på något sätt❤️

@Smillans Men du, shit vilken grej. Och du kunde komma och hjälpa när det var som allra mest akut ❤️ Vilken seger! Grymt bra utryckning mitt i natten. När ditt barn har sovit ut ska du ringa eller besöka och säga att du vill hjälpa. Att du inte kan lösa allt, men att du vill hjälpa. Men du tänker inte tjata, du finns dock med en armlängds avstånd så snart ditt barn behöver hjälpen. Men barnet måste ta initiativet. För precis som du säger, hen måste lösa sina egna problem.

Kram 🐘

Det är lördag idag och fem dagar efter en traumatisk natt. Det har landat nu och vi har samtalat, gråtit, ångrat, våndats, gjort upp plan för kommande tid. Jag har haft kontakt med hjälplinje och fått prata av mig. Vi har kramats och fått berätta hur mycket vi älskar.
Det är svårt att veta hur mycket jag ska vara? Hur mycket är gott nog för att jag själv inte ska gå under? Vad är rätt och vad är fel?
Känner mig trots allt stabil där jag är, tänker på ett sätt jag inte riktigt känner igen mig i. Tidigare hade jag fått fullständig panik och druckit så jävla mycket vin och tyckt synd om mig själv (?!)
Nu är jag mer saklig, försöker tänka i nån form av ordning. En sak i taget, en sak klar, vad är nästa steg?
Jag är tacksam att jag varit nykter i fem månader så min första tanke har inte varit att jag måste bedöva mig med vin. Det är bra. Jag kommer fixa det här fortsatt nykter.
Idag blir det en lugn lördag, har inget planerat. Jo, planera en god middag till kvällen😊
Det är satans kallt idag, -17 🥶 spisen kommer eldas i hela dagen. Ska nog också ta ner alla julsaker, har redan plockat ner en hel del så det kommer gå fort.
Ska lyssna på min ljudbok också, Den sjunde kretsen - Tony Fischier. Tips💡hela serien är bra. Att Jonas Malmsjö är uppläsare är pricken över.
Ha en fin lördag vänner!❤️☃️

@Smillans Varje gång någon skriver att de dricker mycket men ”sköter jobb och familj” så tänker jag att fy fan vad mycket bättre jobb du hade gjort om du inte drack.

För man blir verkligen mer klartänkt som nykter. Jagar inte upp sig fullt lika mycket. Har närmare till sina känslor, och kan både visa och leva ut dem. Man löser problemen när de uppstår, betar av ett i taget. Man blir mer chill som nykter. En doer. En stabil klippa att luta sig mot. Mer grundad i sina egna värderingar. Mer tydlig med vad som är mitt ansvar och vad som är ditt ansvar, och man kan prata om det på ett icke-affekterat sätt.

You go girl!

Kram 🐘

@Smillans Vad skönt att ni kunnat landa lite i allt❤️. Det är en otrolig skillnad på att hantera kriser och kaos som nykter. Jag har tagit till mig det som Michelle Obama sade ” When they go low, we go high” fast i kaos tvärtemot, ”When it goes high, I go low”😂. Alltså att jag tar det lugnt, pratar till och med lite långsammare och försöker få ett utbrett lugn. I en annan situation, när min svärmor blir lite upprörd, höjer rösten och så, då pratar jag lugnt, ber henne förklara mer och då blir hon faktiskt också lugnare. Detta skedde aldrig då jag drack, då blev jag bara ”high, high”.

Skönt att elda och ta det lugnt inne från kylan. Perfekt att bara vara, lyssna på bok och laga god mat❤️❄️

@Smillans Så tråkigt att detta hände, men så skönt att du är nykter. Då får det i alla fall inte ännu större proportioner än vad det faktiskt har. Det räcker ju ibland med verkligheten som den är...
Kram och hoppas allt blir bättre snart.

@Andrahalvlek @vår2022 @Amanda L Det är verkligen en helt annan känsla med allt när man är nykter. Som den inre kompassnålen slutat darra och vägen blir mer rak på nåt sätt. Tack ni ❤️

Vecka 25. Jag får längre och längre avstånd till alkoholen. Jag tänker inte ens på det längre. Noll sug som kunde komma över mig i början. Det är som att man gjort slut med en riktigt jävlig ting som man försökt komma undan men som alltid dykt upp som gubben i lådan och skapat kaos. Jo det är ju jag själv som skapat den kaosen men ni fattar.
Att skriva här inne har blivit som en meditation för mig, min trygga lilla vrå där jag hämtar styrka och kan få ur mig precis det jag tänker.
Idag blir det jobb på kontoret och ska byta ett par jeans jag köpt. Jag har inte köpt eller använt jeans på 7 (?) år och nu har jag minskat 20 kg (!) i vikt och ville ha ett par fina smickrande jeans men dom var för stora 😳
Lugn start på veckan. Precis som jag önskar. Och det verkar bli mildare väder nu. Gott, min hy tackar för det.

Ha en fin dag vänner🌷

P.S Jag har bestämt att inte skriva mer om nyår och mitt barn. Läget är under kontroll och mycket aktivitet sker här utanför.
Jag känner att det är viktigt att det här forumet är min plats för återhämtning och reflektioner. Så skönt att jag kommit dithän❤️

@Smillans Låter fantastiskt att jeansen var för stora ! Bara det är ju ett lyft.
Det som är bra med forumet är ju att man kan använda det till det man vill och behöver. En del skriver om allt möjligt som händer i livet, en del fokuserar på alkoholen, men det verkar finnas både plats och intresse för både och. Inget är rätt eller fel och det verkar fungera för många. Så skriv om det du känner för, det blir bra. :)

Jag har en riktigt låg dag idag. Vet inte vad jag får skriva här men på morgonen har jag tänkt på återfall. Dricka så mycket vin att jag däckar. All min energi och glädje känns som borta och jag känner så starkt att jag misslyckats som förälder. Vad är det för mening med nåt?
Arg är jag också. Vill be maken dra åt helvete och låta mig för fan va!
Jag försöker hålla humöret uppe och tänka positivt men det är svårt just nu.
Nästa vecka är det exakt sex månader jag slutade dricka vin. Fan vet om jag klarar dit.
Är ledsen och trött😢 Vet inte vad jag ska ta mig till.
Förlåt för ett urdeppigt inlägg.
Känner mig som en 🤡

@Smillans Bra att du skriver ned det som pågår inom dig och inte gömmer dig i mörkret med tankarna. Gör du det blir det fest för alkoholdjävulen, det är precis där han vill ha dig när du dippar! Han ska då tala om för dig hur otroligt eländig du är på alla sätt och vis och säger att, klart du ska ta bara ett glas, det är du värd. Då mår du så mycket bättre!

Nä, bättre att stanna kvar i ljuset! Vissa dagar är skitdagar. Du har genomgått en jobbig händelse och det sätter fart på tankar och känslor, tvivel och skuld. Det skapar också lätt ilska och kan gå ut över andra. En man är ett perfekt mål för detta. Det är hans fel egentligen😂.

Jag brukar tänka att jag ska upp på korset och dö för att sedan återuppstå med nya krafter och tankar. Bryta ihop och sedan komma igen, igen. Då brukar jag sticka ut i skogen, springa eller gå men bara röra mig och låta känslorna och tankarna välla fram. Stanna upp, andas in frisk luft och bara vara. Ibland skriker jag och gråter ut om det känns så. Jag sticker iväg för att inte rikta allt mot min man och även mot mig själv. När jag är tillbaka är jag rätt matt. Sen stå ut och vara i det. Sova på saken några nätter, sen brukar tankarna vara lite andra och jag kan bättre hantera det. Sen att prata om hur det känns och vilka tankar man har med någon. När jag är lugn kan jag bättre prata med min man om det som sker inom mig.

Fortsätt skriv ned dina känslor och tankar, om inte här så på ett papper där hemma. Det är verksamt. Det viktigaste är att inte låta alkoholdjävulen vinna denna strid, ditt liv står på spel och den matchen vinner du!💪👊. Massor av kramar❤️

Jodå @smillans detta fixar du utan tvekan.
Skitdagar kallas de på ny-nykterska. De kommer och går. Följs oväntat ofta av riktigt fina dagar. Det låter som om det finns en massa känslor som behöver komma ut- antingen genom skriv, prat? Eller ett träningspass eller en promenad.
Det är ofta känslor som legat under lager av vinånga och tomflaskor. Ge dig själv tid, och ännu mer tid. Tålamod- denna universala lösning på många problem, som iaf jag har varit hemskt dålig på under mina år som missbrukare. Heja dig! 😻

@Smillans Efter skitdagar kommer gulddagar. När jag mår så dåligt brukar jag sova, sova, sova. Det brukar vara brist på återhämtning som är grundproblemet.

Ibland kan det vara något skav som jag behöver analysera. Oftast är det att någon på jobbet (inte sällan min chef) sagt/gjort något och då rasar jag inombords ett bra tag, riktigt rister av ilska. Sen landar jag i att jag ändå inte kan påverka vad den personen sagt/gjort. Att det egentligen är hen som mår allra dåligast.

Sen funderar jag på om jag faktiskt kan göra något? Ibland handlar det bara om att med ord och handling visa att ”här går min gräns, och den går du inte över en gång till.” Helt sakligt uttrycka det, utan affekt. ”När du gör si eller så känner jag mig xx, så var snäll och sluta med det.” Folk brukar bli lite förvånade, men sen respekterar de det jag säger. Till nästa gång. Och ilskan sover jag bäst bort som sagt.

Min hund brukar liksom ruska av sig obehaget när han varit i en obekväm situation och sen kliver ur den. Bokstavligt ruskar på hela kroppen. Och går vidare. Så försöker jag göra mentalt istället.

Kram 🐘