@Andrahalvlek @Amanda L ❤️❤️
@Himmelellerhelvette Åh vad jag känner igen mig i katastroftänk, från 0 till 100 direkt. Hoppas du hittar nåt matnyttigt i boken❤️

Vecka 27. Bra vecka hittills. Har fortsatt fundera på mitt förra inlägg, grubbel och oro. Kan man verkligen råda bot på det? Det vore såå skönt. Jag kan verkligen börja oroa mig för exakt allting. Hjärnan liksom fastnar i oro och jag grubblar grubblar och grubblar. Det är så tröttsamt. En annan sak som är jobbigt är att jag velar väldigt mycket, kan vara om vilken skitsak som helst. Kan stå i 10 minuter i ostdisken för jag inte kan välja ost. Det är inte alltid så här men tillräckligt ofta för att jag ser det som ett bekymmer. Varför gör jag så?
Ibland har jag köpt 2 lika plagg för jag inte kunnat välja vilken färg🤯
Är jag på restaurang beställer jag alltid samma mat (om jag varit där tidigare). Jag tycker inte om förändringar och vill inte prova nytt. Risken att bli besviken blir för svår.
Man kan nu tro att jag beter mig som en ängslig person utåt men så är det inte. Jag anses som bestämd och handfast vilket gör det än mer rörigt för mig.
Jag låter väl inte klok haha men ja jag har lite att jobba med.
Läst till mig några handfasta råd som jag tänker försöka med.
1. Jag ska ha en bestämd grubbeltid. Börjar jag oroa och grubbla får jag skjuta det till grubbeltid. Tror det kommer bli tufft men värt att testa.
2. Vara mer bestämd och sluta vela. Kan jag inte bestämma ost inom 2 minuter går jag därifrån.
3. När jag får jobbiga tankar ska jag tänka: nu har jag en tanke om si eller så. Lite som att skjuta bort tanken från mig som person. Det är en tanke, det är inte jag.

Jag får göra en utvärdering om ett par veckor och se hur det går.

Önskar er en fin onsdag 🌼

@Smillans Brukar du alltid grubbla och vela? För mig är det ett symtom på att jag är på väg att bli utmattningsdeprimerad (sjukskriven för det fyra gg). Jag är normalt icke-grubblande och bestämmer mig på nolltid, men när jag mår dåligt är det som om omvärldens elände kryper under skinnet på mig och jag kan inte bestämma vad jag ska äta till middag ens. Jag känner verkligen inte igen mig själv.

Jag är annars en person som, säg att jag har 10.000 kr och ska köpa en soffa. Då går jag in i affären och kollar utbudet för den prisklassen, sen listar jag snabbt för- och nackdelar med de olika sofforna och sen bestämmer jag mig. Högst en kvart tar det. Helst vill jag bära med mig soffan på ryggen direkt.

Därför måste jag hia mig. Just nu går jag tex i flytta-tankar. Jag har inte på allvar påbörjat jakten, det måste passa med allt annat också - först hund, sen stabil på jobbet, därefter flytta. För jag vet att om jag påbörjar jakten på allvar så håller jag på tills jag hittat något och flyttat. Det tar inte lång tid, då kör jag järnet. Det är min normala inställning till allt. Bring it on! Att oroa sig och vela är ett sjuksymtom hos mig.

Kram 🐘

@Andrahalvlek jomen mer eller mindre skulle jag vilja säga. Jag målar upp som katastroftankar som är helt orimliga. Jag önskar jag vore en person som tänker: det ordnar sig. Har alltid varit lite avundsjuk på det tankesättet. Jag är mer: hjälp, det går åt helvete!

Fnissade när jag fick synen hur du kånkar ut en 3-sits soffa på ryggen från affären😂

@Smillans Jag vet hur det är att vara i en affär och behöva välja, ska jag ta en svart eller en färgglad tröja? Ska jag ta den mönstrade kudden eller en enfärgad? När jag och min man går in i en affär så står han redan vid kassan när jag har kommit halvvägs i en butik😂. Så jag brukar heller gå själv för att inte behöva stressa. Jag går inte så ofta i affärer, förutom mataffärer, men då kan jag tycka att det är lite roligt att få gå omkring en längre stund och fundera hit och dit innan jag köper min tröja eller kudde. I matbutiken kan jag tänka tar denna ost idag och nästa gång den andra, för att förenkla valet. Vid andra typ av val, sover jag ofta på saken om det känns svårt. Tex hur jag ska säga en sak som skaver, hur jag ska lägga upp det. Försöka få det så genomtänkt som möjligt och känna om det landat rätt inom mig. Att det är min äkta känsla och känna mig trygg i det.

Dina punkter ser bra ut och bra med en utvärdering för att se hur det funkar. Ha grubbletid, gå om det blir för veligt, då kan man kanske också sova på saken och att tankar verkligen bara är tankar och inte sanningen.

Ha en fin onsdag!❤️

@Smillans Tänker också att om dina katastroftankar är så jobbiga och blir ett stort hinder för dig i livet så är det bra att gå i samtal/terapi för att få stöd i att lära sig hantera sina katastroftankar och skapa nya sätt att tänka. Kanske finns det något i din ryggsäck som är ett ursprung till katastroftankar och som fått växa till sig i allt för stora proportioner och i alla möjliga situationer. Att det är något som triggas inom dig och då kommer automatiskt dessa katastroftankar, som inte går att hindra. Har en vän som arbetar med traumapterapi och med behandling får man oerhört goda resultat. Man får hjälp med att skapa nya banor/tankebanor i hjärnan och verktyg till att hantera katastroftankar.

Sköt om dig❤️

@vår2022 @Himmelellerhelvette tänk om man bara kunde få vara glad och nöjd❤️ vad livet vore lätt då🌼

Lördag. Ligger och drar mig i sängen. Lite trött idag efter en otroligt rolig tjejmiddag igår. Fasen så gött det är att bara prata och flamsa en kväll. Nu har det blivit som normalt för dom att jag kör, inga konstigheter och inget tjat om varför. Det finns läsk till mig inhandlat. Det är skönt.
Jag tog kontakt med Mindler i veckan. Tänkte att varför inte prova? Hade första mötet där vi samtalade kort om min historik och vad jag önskade hjälp med. Det kändes väldigt bra, jag brassade på med total ärlighet och höll inte igen på nåt. Jag fick förtroende för henne och vi ska mötas 1 gång/veckan max 10 gånger. Får se vad det ger men jag kommer göra ett ärligt och riktigt försök. Göra min hemläxa mellan träffarna.
Jag har haft en bra vecka! Mycket som snurrar runt i tankarna men på ett positivt sätt. Hoppas att jag får från klarhet till klarhet.
- Hur äter man elefanten?
- I bitar.

Solen skiner idag☀️
Önskar er en härlig lördag!

@Smillans Men vad bra! Att få bolla alla sina tankar och känslor med en terapeut tycker jag själv är lyx😁. Att helt få fokusera på sig själv och prata om sig själv. Få vara helt öppen, sann och transparent. Som att få bli ompysslad i skönhetsbehandlingar eller hos frissan. Att lägga tid på sig själv och unna sig det, fast med samtal. Vad spännande att du ska få möta dig själv under 10 veckors tid.

Här skiner också solen, ska strax iväg på en löptur med hundarna. Nu är det perfekt skare som håller. Ha en fin lördag🌞❤️

@Smillans Har skummat din tråd och vilken resa du gjort! Ett drygt halvår nykter är strongt! Om du skulle komma på andra tankar så läs i min tråd…. Den kanske avskräcker. Vad fint att du fått en bra kontakt via Mindler. Jag känner som du att jag har en hjärna som aldrig tystnar, jag oroar mig ständigt för allt. Tycker verkligen att din grubbeltid är värd att prova, säkerligen svårt men övning kanske ger färdighet… Grattis ❤️ till alla dina nyktra dagar! Strongt 🥰

@vår2022 @Ny dag tack för fina kommentarer🌸Dom betyder väldigt mycket.

Vecka 28. Veckorna staplas och det känns så härligt att ha kommit så här långt. Tänker ibland på mitt tidigare destruktiva liv. Det var bara vin som kretsade i mina tankar, ALLT handlade om det. När, var, hur mycket, räcker det. Usch så himla bortkastat. Jag ville aldrig göra nåt eller träffa någon, bara sitta och pimpla vin.
Nu har jag lust till så mycket! Jag har fått dille att gå på konserter, jag lyssnar mycket på Albin Lee Meldau (ÄLSKAR hans musik), jag vill åka och vandra i fjällen, längtar till min yoga imorgon. Förra veckan låg jag i Bakåt fjärilen, den var UNDERBAR! Jag vill hänga med mina barn och barnbarn, jag vill åka på solsemester och teaterresa. Jag vill bowla och gå på promenad med vän. Sitta och prata om livet. Vill locka håret och göra mig fin. Boka bord på en mysig restaurang och gå på bio. Sitta på ett café och titta på folk.

Äntligen finns lusten på livet🌷

Lördag. Såg att jag precis passerat 200 (201) nyktra dagar🌟
I början räknade jag timmar, varje dag alkoholfri var som en seger. Jag var dock så rädd att jag skulle vara för bräcklig att stå emot alkoholen, att jag var förlorad för alltid. Men här är jag nu 200 dagar senare. Jag räknar inte timmar längre, inte ens dagar. Månader är det jag har koll på.
Så mycket som ändrats hos mig det sista halvåret, mina tankar, beteende, hur jag agerar eller inte agerar. Jag jobbar mycket med mig själv och har en önskan om att leva livet fullt ut. Inte hålla igen eller låta mig kedjas fast av alkoholens vidriga falska osanningar. Jag har min yoga 1 gång/veckan som kommit betyda väldigt mycket, videosamtal med Mindler där jag får hjälp att hjälpa mig själv. Det finns inget som blir bättre av alkohol, absolut ingenting. Jag är stolt, glad och tacksam!
Idag ska maken och jag bowla och äta på restaurang. Ska bli så mysigt❤️det var alldeles för länge sen vi hade en datenight.
Har ni hört att fåglarna börjat sjunga upp? Våren börjar stilla vakna upp.

Önskar er en fin och harmonisk lördag🧘🏻‍♀️

Vecka 29. Kylan är tillbaka🥶
Hade sån härlig lördag som var. Bowlingen gick katastrof😂men det var såå kul. Mysigt att klä upp sig och göra annat med maken. Vi bestämde att göra liknande saker oftare, komma ut lite. Och det går så bra utan alkohol i kroppen! Får fortfarande äckelkänslor när jag tänker på i somras innan jag gjorde slut. Det var semester och jag hade inte gjort något vettigt, full varje dag. Vaknade, låg kvar i sängen halva dagen och styrde sen upp och hällde upp första glas vin. Så otroligt sorgligt och ledsamt. Det var nog i grevens tid att jag ändrade kurs.
Jag har en mastig hemläxa inför mitt videomöte med Mindler imorgon. Sätta upp mål och skatta mina över- och underprestationer. Mastigt men säkert nyttigt.
Var till sonen och fikade igår. Bara han och jag, pratade om ditt och datt, livet, kommande semester. Och imorgon är det yoga, älskar den🧘🏻‍♀️
AW på fredag med närmsta kollegorna, umgås med barnbarn på lördag. En bra vecka, tacksam.
Måste tipsa om en serie på Netflix- Yellowstone. Så bra💡

Önskar er alla en god tisdag🌻

@Himmelellerhelvette ja men verkligen, livet finns där som en buffé framför oss. Underbart ❤️

Lördag. Jag var på aw igår med mina närmaste kollegor, väldigt mysigt med mycket flams och trams. Blev lite häpen när en av tjejerna frågar mig: hur länge ska du hålla på med det där? ”Det där” som i nykterhet. Jag blev som lite paff och visste först inte vad jag skulle svara. Är det ett problem att jag är nykter? ”Ja du, vi får väl se, kanske resten av livet” svarade jag och skrattade till. Det där jäkla skrattet jag alltid måste lägga till för att situationen inte ska bli så allvarlig 😑
Nå det var hur kul som helst och jag vek av tidigare och köpte med mig hämtmat, asiatisk.
Veckan för övrigt har varit riktigt bra. Hade ju videomöte med Mindler och jag hade som hemläxa att se över mina lång- och kortsiktiga mål. Så svårt! Satt med tomt papper och penna länge och kunde inte komma på nåt. Jag har väl inga mål? Förutom att vara nykter. Det släppte efter ett tag när jag verkligen började fundera över VAD jag vill. Det var en kul och bra övning! Har gått tillbaka till listen i omgångar under veckan och lagt till saker både små och stora. En av punkterna har jag tagit tag i direkt. Jag har alltid velat sjunga i kör men inte vågat. Nu har jag anmält mig till en prova-på kör. Så spännande.
En annan punkt är att jag önskar mera vänner. Jag är ganska själv och skulle vilja ha mer människor i mitt liv, tänker att det kommer väl allt eftersom.
Idag ska jag mest skrota i hemmet, bara vara. Imorgon blir det bus med barnbarn.

Önskar er en lugn och vilande lördag🌼

@Smillans Wow vad häftigt att du anmält dig till en kör! Jag har också gått i kör och det är så roligt, man får massor av må bra hormoner efter varje sångstund. Ja, det är lustigt med hur folk omkring kan tro att det är en slags kur eller diet man gör när man inte dricker alkohol. Som att ett liv utan alkohol inte blir ett roligt liv, iof det trodde ju jag också innan…bra svar dock! Kanske resten av livet! Folk vänjer sig och bryr sig inte så mycket till slut. Kanske bara de som själva har alkoholproblem.

Ha en riktigt fin lördag, har snöar det men spelar ingen roll, det blir en löptur med hundarna i alla fall😁❤️❄️