@vår2022 hej! Tack för ditt stöd. Jag cyklade till ett naturområde nu där det finns div caféer och djur. Tänker som dig att det är bra att aktivera sig. Ja bra tips! Alkispodden har jag börjat lyssna på. Nu har det värsta suget lagt sig, klarar nog idag med. Vi kämpar❤️❤️

@erivan Suget går oftast över efter en stund om du bara fokuserar på ngt annat. Gärna något med kroppen så du skapar egna endorfiner. Men det går bra även att städa skåpen. Aktare va välstädat jag hade i början 😎…

Haha kan tänka mig det. Får väl börja att städa men vet inte var jag ska börja. Träna är bra, jag brukar det men har ont i en vad. Ja jag försökte tänka bort det och nu tror jag fixar dagen. Eller jag ska göra det.tack för att du bryr dig kram

@Himmelellerhelvette du har så rätt ❤️ Oj vad jag känner igen mig , som jag nämnt nån gång förut så var jag för bara några veckor sen i SÅ mycket mer förnekelse än nu bara… jag läste nånstans (för högst en månad sen ) en nykter alkoholist som svarade i nån slags chatt-tråd på frågan om hur man vet att man är alkoholist ? ”Om du dricker mer än du planerat vid fler än ett tillfälle ” Kanske inte så ordagrant men hans andemening var det .och min reaktion var när jag läste blev försvar och förnekelse , detta eftersom jag kände igen mig så mycket i hans korta svar fast samtidigt ”jag är absolut inte alkoholist ”! Jag har ju dock gång på gång tappat kontrollen som jag så envist bestämt att jag skulle ha . Nu, alltså bara veckor senare , så inser jag ju att det är ju vad det handlar om. Inte enstaka tillfällen såklart men när detta är mönstret. Minns så väl senaste nyåret jag bestämde mig i VECKOR före att detta nyår skulle jag hålla mig lugn. Lite utspritt bubbel under kvällen och lite vid tolvslaget (kvällen /natten under nyår är ju så låååång, du kan inte gå och lägga dig 22 liksom ) . Köpte till och med en bubbel flaska med endast 8 %. Grejen är att jag ”råkade ” ha även en vanlig flaska bubbel också och halv ett på natten hade jag druckit båda flaskorna plus något mer jag blivit bjuden på. Vaknade nyårsdagen med ångest , självförakt och också lite i chock över hur de gränser och mål jag satt upp bara överskreds hur enkelt som helst. Hur många såna vurpor man måste ta är väl individuellt , jag har haft åtskilliga . Nyåret var dock så tydligt , hur jag insåg att jag inte har kontroll (glömde dock det efter några veckor och rösten började intala mig att jag visst hade kontroll).

Jag är nog fortfarande i viss form av förnekelse då jag har svårt att ta ordet alkoholist eller alkis för att beskriva mig. Hur det än är så är det ett laddat ord för mig. Inte som jag ser på andra men om mig själv . Min pappa var alkoholist , han tog livet av sig . Spelar säkert in varför det blir laddat för mig. Å andra sidan så kan jag se om jag kan förbli nykter så bryter jag också mönster med alkoholproblem (och suicid som en följd ) som går tillbaka i min släkt i generationer . Det kan komma en dag då jag kan säga för mig själv och framförallt inför andra att jag är alkoholist. Jag tror det börjar komma inför mig själv faktiskt , smygande 😊

Kram 🥰

@erivan det låter som att du har en rätt sträng och hård röst mot dig själv oavsett om det är när du ska försöka upprätthålla det alkoholfria eller när den säger att du kan skita i det . Jag känner igen mig ! Tycker du är så stark och modig som känner både sug och att det är jobbigt och ändå står emot , att gå in här och skriva till exempel💪❤️ Jag tänker väldigt mycket på alkohol , från morgon till kväll kanske inte främst som i ett sug utan mer hur mitt liv ska se ut utan alkohol. När jag fått något som liknat ett sug /gammal vana osv så har det hittills funkat för mig att ”spela hela filmen ” som många kloka här inne tipsat om. Det får mig att inte ens hinna bygga upp ett sug 😅
Kram ❤️

@Amanda L Mitt hem har aldrig varit så välstädat som denna vecka 😅 Jag är också förbluffad över vilken energi jag har över till att sortera barnens garderober , rensa i gamla lådor med allt möjligt skrot. Igår kom jag till och med på mig att färgkoda (?) min sons skjortor i garderoben 🙈😂 Men ; allt är bättre än att jag sitter och dricker alkohol 😊💪

Tack för ditt fina stöd och pepp 🙏❤️

@Delfinen80 hej! Ja jag är rätt hård mot mig själv, kanske för självkritisk? Jag sågar gärna mig själv.Jag erkänner att det är svårt att tänka sig ett liv utan alkohol, så mycket har varit uppbyggt på den. Vänner som man dricker med, resor med alkohol man går på fotboll o tar ett par öl innan osv… men det är ju en omställning, jag förstår det. Det blir väl lättare ju mer tid som går, hoppas jag. Nu är ju alla fall fredag o lördag snart avklarade. Jag tycker med att det där att spela hela filmen hjälper, ett jättebra råd. Jag uppskattar kontakten med dig❤️

@erivan Tack detsamma ❤️ Jag tror det är en viktig del att erkänna för sig själv (som mina liknelser med våldsutövare ) hur viktig och rolig alkoholen varit /är för en . Också. Vi kan ju på en massa logiska plan (vi är ju inte ointelligenta ) rabbla upp om en massa skadliga effekter som alkoholen har för oss men risken med att enbart ha detta framför oss är ju också att vi blir självkritiska ; varför har jag varit så in i helvete dum mot mig själv osv osv . Det är ju en sak att ha en massa teoretisk kunskap men det måste ju landa i handling hos själv . Jag har börjat läsa ”skål tamejfan”, mycket igenkänning i den tycker jag ! Har du läst den ?

Jag har lite halv tråkigt nu en lördag kväll som denna , solen skiner och sista helgdag innan jobb börjar om på måndag . Så många tidigare jag år jag kan minnas så har en sån här lördag i slutet av semestern ofta kantats av alkohol och gärna en utgång på stan nånstans . Inte denna kväll. Eller kanske ! Men inte med alkohol för min del. Försöker njuta i förväg av känslan imorgon bitti att Inte vakna bakis .

@Delfinen80 jag känner igen precis hur det är när semestern är slut och det är sista lördagen innan, jag har gjort precis som du, druckit ur det sista. I år har jag inte haft semester än.., får hem en hund den 18 så börjar min då. Det tror jag blir jättebra för mig, något annat än alkohol att tänka på. Nej jag har inte läst den, det måste jag göra. Jag tycker du ska hitta på nåt ikväll och ha det trevligt innan jobbet börjar, men stå emot, vi ska klara det❤️

@erivan Vad fint med en hund 😍 Jag har också hund sen snart två år och hon är en glädje (och hopplös ibland 😅) och så himla toppen det är med hundar och att de behöver sina dagliga promenader - viktigt i en sån här process också där rastlöshet och oro kan sätta till. Bra medicin att vara ute nån timme i skogen eller så med hunden. Vi har en hund modell större så det går inte bara att gå runt kvarteret heller 😍
Ja nåt får det bli , redan nu nån timme senare så känns det mindre tråkigt faktiskt 😀
Ja vi ska klara det 💪❤️

@Delfinen80 förresten tror jag det är naturligt att det känns lite tråkigt, det blir nån sorts tomhet utan alkohol. Men jag tror att klarar man bara några veckor minskar nog tomheten och det positiva tar över. Ha en bra kväll!!!

@Amanda L Vet många med pågående alkoholmissbruk som också har väldigt välstädat , lite som att hålla fasaden och det yttre i minutiös ordning medan det inre är kaos . Så har det inte varit för mig , men det välstädade kanske kommer med nykterheten å andra sidan (inte mig emot ) 😅 Jag ser fram emot det du tänker skriva om , du verkar så klok 🙏❤️

@Delfinen80 Ja hur många bottnar behöver man nå innan man nått sin personliga botten? Det är det som är den kluriga frågan. Jag nådde en slags botten efter en julledighet då jag druckit varje dag i två veckor. Körde vit månad efter det och hade ångest i flera veckor, lyssnade på alkispodden och boken ”jag som var så rolig att dricka vin med” kände att jag måste få ett stopp på det här. Men efter den vita månaden hade jag inga verktyg, jag hade inte hittat alkoholhjälpen så det fanns inget för mig att hålla mig i. Föll tillbaka i gamla mönster i 1,5år till med några bra perioder och vita månader då och då.

Jag tycker inte heller om ordet alkoholist. Jag tycker heller inte om att sätta den etiketten på mig. Jag är nykter. Det får räcka för nu. På forumet kan jag ibland kalla mig alkoholist men vi här vet att det inte behöver betyda att man satt på en parkbänk och hade förlorat allt.

Min parkbänk var oftast på soffan framför tv:n. Det är så hemskt att tänka på men jag förstår nu att det var ett beroende som fick mig att slappna av och lägga lock på känslorna. Det sista drack jag helst inte med folk för jag var så orolig att någon skulle komma på hur svårt jag hade att hantera alkohol.

Kram❤️

@Delfinen80 Det där med hur livet kommer se ut utan alkohol är nog den mest ställa frågan. Jag kunde inte alls se det framför mig men det behövde jag inte, det är det som är det magiska i processen och därför vi tjatar om att ha tillit till processen. Som sagt tog det mig 9 månader innan jag kände att jag aldrig mer ville dricka. Allt har sin tid, pusselbitarna faller på plats allt eftersom, inget att stressa med.

Haha jag städade också hur mycket som helst, det fanns plötsligt så otroligt mycket tid.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Relaterar så mycket till hemmavid och parkbänken. Kan uppriktigt säga , än om jag blir tårögd av det sorgliga och smärtsamma i det , att jag under det senaste året hemma med alkohol blivit lättad av att få vara själv . Att barnen är borta på sitt så jag får vara själv med min alkohol och i min berusning . Jag har gått hem tidigare från grannar - fastän jag egentligen skulle ha gått hem långt tidigare - än min man för att jag blivit för onykter OCH för att få sitta i lugn och ro hemma och dricka . Så mycket energi som går åt att spela mer nykter än vad du är 🙄

Ikväll blev vi oplanerat barn -fria och bestämde att ta något enkelt att äta ute på stan. Jag kände mig kaxig och stark i min nya nykterhet , sa att jag självklart kan köra (min man drack en öl ) och det kändes bra strax innan vi åkte . När jag sminkade mig kom det över en slags ledsamhet och oro (vanans makt är att när vi ska ut för att käka /ta en öl eller liknande brukar jag alltid ta nåt att dricka medan jag gör mig iordning ) över mig. Jag kände mig naken och sårbar , klädde inte alls upp mig på det sätt jag brukar vilja göra (tycker det är kul att fixa med hår /smink /kläder ). När vi kom ner på restaurangen så vad jag min man att beställa ett glas alkoholfritt vin , fortfarande kändes det inte alls bra och jag fick en så stark känsla när jag tittade på glaset av längtan efter att det skulle vara alkohol . Jag tänkte på att fortsätta filmen , att det inte skulle vara det där enda glaset och så fort jag fick i mig lite mat och pratade med min man om vad jag är i för process så lättade det. Vi stannade inte så länge utan gick sen en sväng på stan , tittade på folk och köpte godis och läsk innan vi åkte hemåt igen. Nu promenad med hund och sen se serie .

Jag tänker att jag haft två dagar bakom mig där jag känt mig stark och ”nyfrälst”. Ikväll visade det sig hur skört det faktiskt är för mig. Jag är INTE redo än att dra en pubrunda nykter , den dagen kanske kommer en dag men än är den inte här 😉

@Delfinen80 Ja, det tar lite tid att anpassa sig till det ”nya” livet. Nya vanor och rutiner. Jag brukade i början tänka att jag måste träna på nykterheten. Som när man pryade i högstadiet på en arbetsplats😂. Att liksom lära in nya färdigheter, hur man ska hantera livet utan alkohol. Nu när jag inte dricker inser jag hur ofta jag tog till alkohol i alla möjliga situationer och det måste ersättas med nya vanor och beteende. Det tar lite tid att vänja in dessa vanor så att det sedan blir nya rutiner. Påminns av ditt inlägg hur jag också kände det första gången jag skulle sminka mig utan att sippa på vin. Jag var helt redo att gå på restaurang nykter, men slogs av en konstig tomhet där vid sminkningen. Verkligen en inlärd vana som kändes. Slog bort känslan med massor av bubbelvatten. Minns också när jag varit och klippt mig, då drack jag alltid tidigare vin när jag kom hem efter en klippning, en tomhet. Jag fascineras av att det är så inpräntat i hjärnan att den minns situationer då jag drack förr. Men det ger sig med tiden, nya vanor tar över och blir nya rutiner. Det är alltid en seger när man lägger sig nykter och vaknar pigg och fräsch. Det tar lite tid och man ska ge det tid och aldrig ge efter. Sug går över och sug försvinner med tiden. Det kan vara klokt att inte utmana sig med pubrundan innan det gått lite mer tid som du säger😁.

Fortsätt som du gör för du gör det så bra!❤️

@Delfinen80 Jag älskade också när jag var ensam för då kunde jag dricka precis hur jag ville utan stressen om att någon skulle se. Jag gick också tidigare från festen för att få ha en ”efterfest” med mig själv på soffan. Ändå kunna jag lura mig själv när jag inte hade druckit på en vecka eller några veckor att jag bara hade inbillat mig att jag hade alkoholproblem. Det är sinnessjukt rent ut sagt. Men det är beroendet.

Jag förstår till hundra procent hur det måste känts för dig ikväll. Men nu kan du stolt klappa dig på axeln för att du provat din första gång. Det blir lättare och lättare med tiden. Det är som med allt vi är nybörjare på, man får träna. För vissa måste man vänta några månader. Jag gick på min första fest dag 6 i min nykterhet. Jag körde för säkerhets skull och efter festen var jag så oerhört stolt över mig själv! Första semesterresan var en plåga veckan innan och första dagarna, jag viste inte hur jag skulle förhålla mig till alla andra som var med. Jag hade då varit nykter i 6 månader. Fick lyssna om på boken ”tänka klart” den jobbar med ens undermedvetna och ger så många insikter, är helt underbar på alla sätt! Jag har lyssnat på den tre gånger. Finns bara inläst på engelska då heter den ”This naked mind” med Annie Grace. Efter den semestern var jag också stolt som en tupp! Jag hade fixat det! Nu första sommarsemestern har varit tuff för det är så många vanor i exakt allt men återigen, så stolt!

Man växer och växer i sig själv hela tiden som nykter medan man krymper och krymper sakta men säkert om man fortsätter dricka.

Kram❤️

@vår2022 Det är så mycket vanor , verkligen ! Säkert en hel massa som man inte är riktigt medveten om heller , det lär ju ska visa sig under resans gång. Det fina och det viktigaste att komma ihåg är att suget går över.
Tack snälla 🙏❤️