@Flarran Läser dina inlägg ganska ofta tycker om hur du skriver. Har länge funderat på att börja måla tavlor men inte kommit igång. Så idag slog det mig att du pysslar med musik och jag antar att det ger dig en del ro o glädje, så nu ska jag försöka komma igång med min lilla dröm. Köpte material förra året som bara väntar på mig. Ha en bra dag🤗

@Flarran God morgon ☀️ även om både du och jag varit vakna ett tag. Hoppas du får en skön dag i solen. Själv ska jag strax påbörja vandringen mot hospitalet för att få lite sol och luft före 9h i bunkerns fantasivärld. Pratade lite med en kollega i morse och hon sa att det är fullt ställ så jag måste förbereda mig mentalt.

Må gott
🩵

Jag lyckades somna på morgonen före nio och fick nog en tre timmars sömn extra. Drömde lite förvirrat om osäkerhet, tveksamhet och fick bilder till mig i drömmen om sånt som jag förstod handlar om en känsla av otillräcklighet och beslutsångest som jag tidigare i många år bedövat och väl då i en tanklös tankedimma trodde mig få bort med alkohol.

Började känna skam och kände mig som en lögnaktig skojare i drömmen. Det är inte mycket som jag har lyckats att få grepp om tidigare som beroende av alkohol. Har inte fullt ut vågat och orkat att vara medveten i vad som hänt runt omkring mig. Har inte vågat stå upp för mig själv och sagt hur jag tänkt och känt utan har bara som oftast bitit ihop och gömt mig bakom en flaska för det mesta.

Det var en jobbig och energikrävande dröm fast det bara handlade om egentligen små till synes banala vardagligheter som att försöka att visa sig bättre än vad man i drömmen förstod att man var. Nog är det mycket som hjärnan sorterar och bearbetar i en dröm, det förstår jag då nu alltså. Sitter och dricker ett glas vatten nu och liksom återhämtar mig från upplevelsen av drömmen.

Har en känsla av att jag sakteliga börjar att växa ikapp min biologiska ålder på något sätt. För när jag var ute i skog och mark som helt nykter här om dagen på en plats som jag ofta vistats på som onykter. Då hade jag en känsla av att världen runt omkring mig hade krympt på något märkligt sätt.

Förstår att mycket av sånt som jag har sett, tänkt och känt har varit förvrängt och färgat av mer eller mindre berusning tidigare. Det är allt en gåva att vara tacksam för till skaparen att ha fått chansen att nyktert börja om och kanske se saker för vad de egentligen kanske är. Det är rätt krävande och jobbigt stundtals. Men det är nog rätt viktigt för att växa som människa. Man lär sig då inte så värst mycket när man sitter fast i alkoholträsket och slår sig själv i skallen med en flaska kan jag då säga.

Tidigare när jag gjorde musik så gjorde jag det av fel anledning. Det var mest en jakt på bekräftelse och även mest med ett sikte inställt på ekonomisk vinst. Nu i natt så lade jag ut lite ny musik precis som jag gjort några gånger tidigare som ny-nykter och i ett mer terapeutiskt syfte. Man ska inte gräva ned sitt pund har jag hört nån gång. Tror att det nog är bra att man använder de talanger man har fått fast man inte kanske vet vad det ska vara för nytta med det. För det kändes rätt bra att publicera det senaste verket och en sommarbild faktiskt.

När jag går på loppis och handlar i butiker som har begagnade prylar brukar jag köpa skivor och även böcker med inriktning på det konstnärliga som, färg, form, konst, foto och musik. Får mycket inspiration av sånt som jag tycker är intressant att ta del av. Man har väl en konstnärlig själ har jag förstått sedan länge, men har inte vetat vad jag vill och åt vilket håll som jag ska gå riktigt. Det är även fast det är rätt jobbigt ibland nog viktigt att skriva av sig lite för att få ut sina tankar. Som annars bara snurrar runt i skallen och stjäl energi liksom. Man kan då nyktert fundera kring rätt så mycket när man sitter vid sin dator och dricker lite vanligt vatten.

Hade ju tänkt att ta mig utanför dörren och cykla iväg en sväng och väl besöka ett loppis som hade öppet idag. Men har i nuläget inte kraft och energi till det. Men det går väl flera tåg. Prylar kan man alltid köpa, men att köpa sig en ny dag med en viktig insikt om sin egen tillvaro och få ett bättre mående på konstgjord väg det går då inte. Man kan springa fort, men aldrig ifrån sig själv liksom. För tiden den hinner till sist ikapp oss alla och det enda som berusning i längden ger är ångest och i värsta fall även kanske skygglappar för ögonen om det som är viktigt att lära sig för själens del. Förresten, @Ros och @Carisie, det var trevligt att ni tittade in här, sånt uppskattas mina vänner.

Ha det gott!

Mitt i natten och onsdag har det blivit. Gick och lade mig tidigt i går kväll för att bara liksom vila en stund och måste ha sovit i minst fem timmar innan jag vaknade för en stund sen. Man skulle nästan kunna trott att man hade suttit och supit som en svamp. Men nån alkohol har jag då inte intagit, däremot frossade jag väl på lite godsaker i går kväll.

Tog för ovanlighetens skull efter lite vanlig vettig mat en chokladbit, det kändes nästan lite förbjudet på nåt sätt precis som när man tidigare drack något alkoholhaltigt. Det känns konstigt att vakna upp nykter mitt i natten så här och inte som så många gånger tidigare behöva känna sig stressad och jagad av alkoholdjävulen.

Känner mig inte speciellt nedstämd i stunden heller. Kan väl säga att jag mest känner mig en aning tom och orkeslös som vanligt. Borde inte sitta mitt i natten och skriva en massa tok. Borde så klart ligga i sängen nu och försöka att somna om igen. Men då jag sov rätt så mycket igår i omgångar i går så har nog redan fått den sömn som jag kanske behövde.

Nu följer jag ändå min ny-nyktra rutin att dricka ett glas vanligt vatten som det allra första jag gör när jag vaknat på morgonen. Kom just på att jag nog inte hälsat i tanken på den högste, min bäste kompis skaparen Gud och Herren Jesus. Kanske därför som jag känner mig lite tom på något sätt. Brukar som oftast spela Rock n Roll i mina hörlurar när jag känner mig så här pass tom för att skingra tankar och ångest som smyger sig på som kan störa min inre balans.

Brukar som terapi slå på min gamla keyboard och fingra lite förstrött på tangenterna och lägga några melodislingor för att skapa musik. Men har ingen inspiration just nu, är mest bara rätt trött. Borde kanske gå och vila igen för att försöka att sova lite till. Men vill samtidigt göra något roligt. Men nu är det ju natt och mörkt ute och inte lockar det då nåt speciellt att gå ut och vandra planlöst i natten. Får inför en sådan tanke mest ångest och det är inget som jag vill ha alltså. Kanske dags att lyssna på lite kristen musik sade mig en känsla. Något som man väl sällan gjorde innan man fick för sig att göra sig fri från alkoholmissbruk den förra hösten.

Har läst att man måste ersätta en dålig och skadlig vana med något som är nyttigare. Men har inte energi och intresse för att var någon som tränar och sliter med att lyfta en massa tunga vikter för att vara duktig och bygga upp en massa muskler. Har aldrig heller tilltalats speciellt av att springa eller att promenera i en rasande takt för att väl slippa tänka och känna hur jag egentligen mår. Men alla har väl sin egen metod för att kunna hålla sig nykter kan jag tro.

Konstigt att jag kan hålla mig nykter utan att behöva kämpa för det. Men så fuskade jag ju lite i höstas och bad till Herren om att få bli fri från alkoholbegäret. Tror att jag nog måste lära mig känna skaparens son lite bättre. Min själ kanske hungrar efter andlig kost kan jag tro. Har då rätt gott om andlig musik och sådana skivor i min musiksamling, då jag aldrig sålde iväg de kristna skivor som mina föräldrar hade i sin skivsamling.

Har till och med spelat in rätt många sådana låtar från grammofon och fört in sån musik på datorns hårddisk genom åren. Kan nu i stunden förstå vad min gamla mor menade med de ord hon skrev om i sin dagbok för längesen om att hon som kristen liksom hade fått en lite annan musiksmak med tiden. Från att bara ha gillat världsliga dikter och sånt som rent profan musik blev det annat som gällde.

Det är väl när sådan förändring skett. Liksom att väl själen som bor i ens kropp hungrar efter den vishet som bara finns hos Gud och hans son Jesus Kristus som är vägen, sanningen och livet kan jag i stunden tro. Minns nu en låt som i engelsk version med världsliga ord gjordes känd av Cat Stevens och som väl egentligen melodiskt var byggd på en gammal traditionell psalm. Tänker på en låt från sjuttiotalet med sångerskan Ingamay Hörnberg och hennes sång – Tänk att få vakna. Den var inte alls dum att ha i hörlurarna en stilla stund som denna. För nu så känner man ju sig lite lugnare på nåt sätt.

Ha en fin dag!

Tror att jag har fått sova en timme till mellan åtta och tio på morgonen. Vaknade och kände mig som vanligt rätt tom och orkeslös och började tvivla på meningen med att vara nykter liksom. Tänkte på hur underbart det skulle vara att, för bara några få timmar än en gång få en liten paus, lite dimmigt konstgjort lugn. Tankefrid och bara försvinna in i den sövande och bedövande alkoholdimman igen. För vad har jag egentligen vunnit med att ha blivit alkoholfri tänkte jag där man satt på sängkanten.

Visst spar jag en massa pengar. Visst fungerar magen som den ska. Visst är det bra att veta vad man sagt och gjort dagen före den som nu är. Visst kan jag känna stolthet över min bedrift att ha varit nykter i en lägre tidsföljd än vad man har varit innan man väl var en tolv år gammal. Men var är spontaniteten, var är skapandeglädjen, var är frihetskänslan, var är ljuset i tunneln nu som man kan sträcka sig efter i det psykologiska mörkret som ändå känns betungande.

Har jag vunnit något här i mitt kök så att säga på att vara duktig och inte fortsätta som jag gjorde med att ha alkohol som min alltid närvarande husgud... Nog kan man ha många tankar som rätt så ny-nykter. Nu skulle man kunna sitta och snacka dynga med nån suparkompis på nån parkbänk och snacka om sånt som inte har nån betydelse men som tidigare kändes så viktigt som överkonsument, eller om nån så vill missbrukare av alkohol. Var är gemenskapen man hade när man var medlem i de berusades gäng. Var finns den känsla av närhet som man fick på konstgjord väg.

Det var väl inget nöje alltid att sitta i en alkoholdimma på nån parkbänk och halvsova. Det var väl inget direkt nöje i att stå ensam och spy på nån offentlig toalett och där försöka att samla kraft för att ta sig till bolaget på vingliga ben och försöka se så pass nykter ut vid ankomst att man inte bara skulle bli utslängd från systemet. Det var väl inget nöje att åka buss och sitta ensam i ett hörn och smygsupa ur en medhavd flaska. Men man visste ju vad man hade i alla fall. Man visste ju att styrkan från flaskan aldrig svek, även om det ju var en falsk vän, vilket man då visste allt för väl.

Kanske skulle man ta och gå iväg utanför dörren och handla sig ett par paket med folköl och inte vara en nykter tönt som sätter sin tillit till skaparen som väl bara ger ett löjets skimmer i allas ögon som föraktar allt vad gudstro heter. Kanske skulle jag kasta mig på golvet och köra igång med nån yoga eller någon annan form av ställföreträdare för en barnslig tro på en enda Gud som väl inte har gett mig annat än möjlighet att leva nykter med ett sinne som väl inte är mycket ljusare än när jag bara satt och drack alkohol.

Har nu andats i fyrkant och även testat några andra andningstekniker välkända från fjärran land som kommit hit till västerland och anammats från en fjärran kultur. Till detta har jag även lyssnat på lugn sövande meditationsmusik som mest fått mig att vilja somna fast jag ändå inte kunnat lyckats att göra det. Måste man vara en fånigt hängivet religiös människa för att kunna hålla sig nykter. Nej, det tror jag då inte alls liksom. Det går så bra att vara alkoholfri ändå om man bestämt sig för att skingra tankar på drickande med annat som då fyller hela ens dag med konstruerade aktiviteter.

Det är väl kanske tystnaden och väggklockans tickande som kan bli påtagligt stressande ibland. Men det går att sätta sig över det mesta om man bara ger sig sjutton på det. Nu skulle jag kunnat åka taxi iväg til bolaget och sen öppna en helflaska med Jäger för att få en stunds flummig och dimmig tankero. Men jag är ju faktiskt nu kapten på min egen nyktra skuta, och för att det känns en aning motigt en stund så är det väl inget som ska få mig ur balans alltså. Nu dricker jag mitt kranvatten ur ett glas här vid köksbordet och tänker att jag nu har haft ett mentalt träningspass som då berättigar mig till en kopp med varm mjölkchoklad och tre goda limpsmörgåsar alltså.

Ha det gott!

@Flarran
O'hoj kapten Flarran ⛵️
Jag tycker du navigerar ditt skepp väl mellan lugna och stormiga hav. Har du läst Odyssén? När du skrev "kapten" så tänkte jag på en föreläsning jag var på igår som förvisso handlade om ett "fall" som vårdats inom intensivvården. Då tog den fantastiska föreläsaren till en liknelse med Skylla och Karybdis.

Skylla var en gigantisk hund med sex huvuden i den antika grekiska mytologin. Skyllas tillhåll var på en av Messinasundets sidor; på den motsatta fanns en gigantisk vattenvirvel vid namn Karybdis som tre gånger om dagen sög upp vattnet och därefter spydde ut det, efter att ha slukat allt som fanns i vattnet.

Liknelsen gjordes i fallet med att man försöker navigera vården för att åsamka patienten så lite skada som möjligt (ingen alls om man kan såklart) men att man ibland är tvungen att riskera offer (Skylla) för att allt inte ska gå åt helvete (Karybdis).

Varför gör jag den här eländigt långa utläggningen då? Jo för att jag ser vår resa i nykterheten på samma vis. Vi gör uppoffringar i vår tillvaro (alkohol, fyllesurr på en bänk etc etc) till Skyllan för att vi inte ska dras ner och sväljas av Karybdis. I slutändan kommer det att vara värt det. Se bara tillbaka på dina första inlägg och se hur du växt in i att vara alkoholfri. Dig har inte Karydis tagit!
🩵

Det kunde man då inte tro i morse. Men på eftermiddagen så fick jag nog av att vara så förbannat orkeslös så att det blixtrade till med lite jävlar-anamma. Fattar väl nu inte riktigt hur det gick till och hur jag kom utanför dörren. Ja, just det, hade ju ett brev som skulle postas och då klockan inte var så himla mycket. Fick jag sen spontant för mig att ta en cykeltur till andra sidan av stan för att besöka ett loppis som jag inte hade varit till på länge.

Hade ju funderat på att köpa lie begagnade CD-skivor och nån kul pryl om det fanns nåt intressant och kul liksom. Fick tag på lite blandad Pop-musik och några böcker. Men jag tror att Herren nog är inne på samma linje som så många skribenter på detta eminenta forum har varit länge. Ja, usch det här med positivt tänkande och blä alltså, träning, Som ju ska vara så nyttig på alla sätt och vis. Förstår ju detta då jag nästan snubblade på lite intressanta och väl faktiskt i mitt tycke rätt lättlästa böcker om sånt som livskunskap. Hur man ska tänka för att inte tappa all sin livsgnista, energi och deppa ihop totalt alltså. Får väl be skaparen om lite energi så att jag orkar läsa böckerna också.

Men det stannade inte med att jag bara inhandlade lite begagnat. För i närheten där jag befann mig fanns en butik med mina favoritchips som jag inte ätit på en massa månader. Hade det funnits mycket av varan, så hade jag nog köpt på mig ett lager så att jag lätt kunnat skena i väg rejält i vikt. Men märkligt nog fanns det bara tre påsar av chipsen som jag längtat efter länge. Tror att Herren nog även i den butiken hade ett finger med i spelet då jag väl behöver gå ned något kilo som väl allmänläkare har påtalat i en massa år när jag bara hinkade i mig en massa vin och pilsner.

När jag väl kommer utanför dörren vill jag som oftast ha så mycket utfört på en gång som möjligt. Det blev därför lika slitigt idag. För nu har jag fyllt på lagret med tonfiskburkar och även fyndat rejält på den där mjukosten som jag skrivit om. Fyrtio spänn för en ask kändes helt rätt. Så nu har man ett lager i flera månader till limpmackorna och frukostchokladen. Tung last på cykeln blev det. Så nu är man rätt så mör. Tänkte inte på det då, men nu har man ju, usch tränat också...

Det var då en fin dag, och en läsk och lite favoritchips satt då inte helt fel när jag vilade en stund nykter på en parkbänk som man väl kanske mest associerat med pilsner tidigare år. Får nog ta det lite lugnt i morgon, då man väl lär få lite träningsvärk. Men vem vet, kanske får jag en en knäpp i skallen och går utanför dörren i morgon igen. Vågar då inte be Herren om kraft till det, för då får jag väl en massa energi som jag måste göra av med på kanske, en cykeltur igen.

Tänk att jag faktiskt även hann med att vara kapten på min nyktra skuta så att säga. Då jag en kort stund stannade till vid en hylla med ölburkar där väl alkoholdjävulen så att säga försökte övertala mig till dumheter. Men jag lyckades parera detta förrädiska grund, med beröm godkänt tror jag och sitter nu alkoholfri och nöjd här vid datorn och dricker lite kolsyrat vatten. Det var trevligt att du @Carisie tittade in och skrev några ord, sånt uppskattas kompis.

Ha en fin kväll!

Nu känns det allt att man var ute och fröjdade igår. För nu är jag precis som jag misstänkte rätt så mör i kroppen efter det spontana träningspasset på cykel igår. Fast nykter och alkoholfri det är jag då, och det får man då vara tacksam för. Sitter nu och dricker lite vanligt vatten och har dragit upp mina persienner här i köket. Höstdimman ligger tät utanför mitt fönster i denna stund. Det var en trevlig dag igår, men denna torsdag får då allt gå i vilans tecken. Närmast på dagordningen står väl frukost, som nog får bli den rutinmässigt rätt så trevliga med lite mjölkchoklad och goda limpmackor. Tänker här på min gamle far, han hade då lite bättre frukostrutiner med sin havregröt. Men sånt har aldrig varit min grej. Har man nu hittat nåt som gör en lite glad, så som en kopp choklad. Så är det då tusen gånger bättre att börja dagen så, än med skadlig alkohol tänkes det här i stunden.

Ha det gott!

@Flarran Ett tips. Helt fantastiska solnedgångar kan man fånga på bild just nu dessa fina septemberdagar. Igår och förrgår var det också en supermåne. Såg den gå upp bakom husen vid 19.30-tiden igår och jag trodde knappt mina ögon. Gigantisk.

Naturupplevelser och solnedgångar är exempel på wow-faktorer vi ska försöka fylla våra liv med. Googla på förundranseffekten. Gör faktisk skillnad i vår hjärnkemi på ett positivt sätt.

Kram 🐘

@Flarran åh dina chokladkoppar 🥰

Ska göra slag i saken nu till helgen och inhandla mjölk och Oboy!

Önskar dig en fin och nykter torsdag. Ibland behöver vi vila våra kroppar och bara ta det lugnt ❤️