Dreamteam - @Cilla8 och @Smurfan_

TRIGGERVARNING i denna tråd!!!

Vi är så oerhört stolta och nöjda att vi gått från typ 10 flaskor/ v till 1-2 flaskor/ v. och vill peppa varandra i detta och njuta av de glas vi faktiskt unnar oss - utan pekpinnar tack.

Vi tror på strikta regler och vill så vansinnigt gärna förändra våra liv till något bättre och till måttlighet👌🏋️‍♂️🙏❤️

Någon som läst/lyssnat på Beroendepersonligheten? Av Craig Nakken. Såg den i reklam på fb o funderar på om det kan vara bra att lyssna på.

En recension;
En fruktansvärd bok att läsa som beroende person. Skrämmande och nyttig.
Tröstande i små doser och förlåtande i form av förståelse.
Tungt, nödvändigt och välskrivet.

Grrrrr - rapport efter igår! 😩🙀

Det positiva: Fantastisk kul kväll, god mat och härliga samtal OCH mys...😉🥰❤️Som man behöver komma iväg på tumanhand- viktigt för relationen!!

Till det negativa: tappade kontrollen och var tillbaka på ruta 1. Tog ett glas i baren (inte 3 som i andra fall dock), så långt är jag med, tar inte ett glas bubbel vid bordet (som jag brukar) utan gick direkt på vitt. Vi delade 1 flaska och här borde jag stigit av. MEN vi tog varsitt glas rött också...ok ändå MEN MEN det slutade med att vi bad om hela flaskan.... Inget bra!!! Då hade jag ingen koll och körde på som vanligt.

Lärdom av detta! Jag går aldrig, aldrig släppa kontrollen. Jag kör rakt i diket! Jag skulle ju också ha sagt till mannen innan att han skulle hjälpa mig men det glömde jag...

Blir en kritvit helg här!!!

Vad har ni för helg planer? WW helg ska jag också köra. Har ett och annat par byxor som också ska passa till midsommar😂🏋️‍♂️

Ingen träning inplanerad för mig men väldigt mycket barnlogistik!

@Smurfan_
Det låter som om det var jag och min make som var iväg. Ganska exakt en helg på hotell för oss! Så härligt och så blir det för mycket.... Vi ska iväg nästa fredag så det återstår att se hur det kommer att gå! HuH! Jag får fundera på det.

Hoppas du inte ”slår dig själv” nu utan är extra snäll mot dig och ger dig kärlek.

Helgen ska tillbringas med ”trädgårdsarbete” och så ska det slängas skräp.
Dessutom får vi hem en bedrövad son på lördag/söndag vars relation tagit slut efter nästan 5 år. Så vi tar det som det kommer. En orsak till att det tagit slut är hans drickande - är jag förvånad? Nej. Äpplet faller inte långt...

Med hopp om en trevlig helg!

@Cilla8
Jag läser helst ”feelgood” just nu och ser helst obekymrade serier/komedier och överdrivna deckare. Det blir liksom för mycket elände för mig annars. Kanske senare om du tycker den är läsvärd - vi får kanske en recension av dig?

@Cilla8
Jag läser helst ”feelgood” just nu och ser helst obekymrade serier/komedier och överdrivna deckare. Det blir liksom för mycket elände för mig annars. Kanske senare om du tycker den är läsvärd - vi får kanske en recension av dig?

@Cilla8

Har laddat ner Beroendepersonligheten på Storytel. Låter spännande, inte hört talas om den förut! Har du läst Jag som var så rolig att dricka med och Njutningsparadoxen? Kanon!

Är allätare på böcker men som Nykter2921 gillar jag och drömma mig iväg i feelgood.

Du, en helt annan sak. Barnbarn... tycker det känns som om vi är jämngamla? Började du tidigt? Eller är du ”äldre”? Jag är 46.

@Nykter2021

Vad mysigt för er med nästa helg!! Ska bli spännande att se vilken ”väg” du väljer😉🥰. Jag ser redan fram emot vår nästa gång. Vi har sagt att vi ska försöka komma iväg på övernattning 3 ggr/termin. Förr var vi ofta borta på en långhelg per termin men det blir för mycket logistik med barnen och inga pigga morföräldrar som kan ställa upp längre..

Jag ÄR snäll mot mig själv - rejält bakis🙀😂 - men ändå tycker jag att det var värt det. Får man skriva så här inne? Känner faktiskt att den måttliga vägen är rätt för mig - vill inte vara helvit och vill faktiskt kunna ”spåra ut” ibland! Det ska dock vara väl valda tillfällen och aldrig med barnen eller med bekanta i ”fel” miljö! Igår var är väl valt tillfälle och jag har ingen ångest!🏋️‍♂️

Ska nog lägga till det i mina mål 🤔😂

@Smurfan_ Vårt motto är ju att ALLTID se det positiva! Eller hur?! ❤
Du tog "bara" en drick i baren, Drack inget bubbel innan maten.. Du började försiktigt!
Du är nu Stenhård på en vit helg!
I vanliga fall hade du kört på även i helgen?!
De är framsteg!!! 👏
Rom byggdes inte på en dag🎊

Hade du velat bli helt vit hade det varit ett större snedsteg. Men som "måttlig" får man nog räkna med att "spåra ut" emellan varven. Jag känner som du. Vill också spåra ur ibland. Men då inte som förr men ändå..
Härligt att ni hade det fint tillsammans! O att du inte har ångest! Det är OCKSÅ ett utvecklingssteg. Du gör Valet! O står för det! 🙏

Jag fick barn tidigt. Har en son på 36år 😳 Men det är mitt andra barn som gett mig barnbarnen. ❤ Är snart 58år. Fattar inte. Känner mig som 45 🤣😆 O när "alla" fått vaccin kommer jag väl känna mig som 35. 🎶😀💃 Det kommer bli som "Kosläpp fast för oss vuxna singlar"🤣🤣🤣

@Nykter2021 Jag ser/läser i princip bara feelgood. Är högkänslig (hsp) så har svårt för "hemskheter" men tänkte att jag kanske skulle läsa denna för att förstå mitt missbruk.

Ikväll blir det Räkor o till Masked singer kinapuffar. Älskar kinapuffar. Har gått 7 mil i veckan o vattenfastat så nu är jag värd att njuta 👏🎶
Önskar Er en himla fin helg!🎶🤩🍒

@Cilla8

Coolt! Ungt sinne 😂😘❤️ Kul med barnbarn 👌

Tack för dina ord och pep!!! Tror du har helt rätt! Det kommer nog ta lite tid och några snedsteg för att hitta ”perfekta” balansen!

Njut av dina räkor och puffar - det har du förtjänat! Jag ska festa loss på alkoholfri, sockerfri cider😂🏋️‍♂️🥰

Ikväll, efter en fin dag med goda gärningar, blev det mer vin än brukligt. Men jösses så glad jag blir när jag känner "STOPP! Mer vill jag inte ha! Det räcker!! Och det är hälften!! 50%!! 👏🙏 av när jag tidigare kände att nu är det STOPP! 🙏💪
Det kallar jag FRAMSTEG!!!

@Cilla8

Det är ett grymt framsteg! Att kunna säga stop, att vi lär oss det - då har vi hittat lösningen! Go girl👌❤️🏋️‍♂️ Du är grym!

Jag höll mig till cider idag igen, som planerat👌

@Cilla8 , härligt med kinapuffar.
Jag har varit på golfweekend och drack två glas rött vin till maten. Min tremånaders är bruten nu. Kände att jag kunde ha låtit bli. Längtade mer efter kaffet efter maten och godiset till Mellot. Känner mig trots allt stolt över mig själv och kommer köra på aldrig smyga och endast Max en ggr/v 🙏🌸

@Majaela

Bra jobbat och grattis! Skönt att du kan hålla det till vad du bestämt! Roligt att följa våra olika resor!

PS. Är också golfnurd! Älskar den lilla bollen! Spelar du mycket? Duktig?

Li-Lo

Hej Cilla8 och Smurfan & alla andra såklart. (reflektion på inlägg lite längre upp)

Ni vill vara måttliga så självklart är det här ett forum för er. Det är meningen att användare ska kunna dela strategier och tankar för att dricka mindre.

Något som kan vara bra att tänka på då det kommer till måttlighet är att inte överstiga 0,6 promille (3-4 enheter-ish) det är efter det som måttligheten inte längre ”gäller”.

Desto oftare en dricker sig över 0,6 promille ju större sannolikhet att utveckla ett beroende. Det är berusningsprocessen som driver beroendeutvecklingen. Efter 0,6 blir vi oftast inte mer glada eller avslappnade utan mest konstiga/annorlunda/inte oss själva osv. Att planera för att dricka sig berusad eller vilja spåra ibland är riskabelt och samtidigt upp till varje individ att besluta. För en del användare är en sådan planering till exempel definitionen av ett återfall. Hur vi ser på vår relation till alkohol är olika.

Hur som, värt att tänka på kan vara att det är just riskabelt, och att det inte finns några strategier som hjälper om en är berusad (tänk över 0,6 promille).

När vi (vetenskapen) talar om ett måttligt drickande, är det även en tanke om kontrollerat drickande. Måttlighet är alltså inte bara kopplat till hur ofta utan även hur mycket. Många söker just hjälp för att de blir fel då de är berusade, det fungerar nio av tio gånger men den där tionde gången går det åt pipsvängen.

Hur en känner de gånger det dricks är oftast inte hjälpsamt för de som vill förändra sättet de dricker. Det är liksom en kunskap alla redan har. Det är på grund av det, samt ovan skäl vi uppmuntrar användare att dela med sig av målsättningen måttligt drickande, användare som inte beslutat sig för att vara alkoholfria men som behöver eller vill ge stöd i att ha kontroll.

Ni är inte ensamma som ni märker, många med er står just nu med en insikt om att vilja minska sin alkoholkonsumtion men lite trevande inför hur. Berätta om minskningen och dess konsekvenser. Vilka dörrar öppnas istället, hur tackar ni nej osv.

Hopp om en härlig vecka

Li-Lo
Alkoholhjälpen

Dreamteam 💕🤗

"Jakten på måttligheten" skulle nästan kunna vara titeln på en bra bok...😁

För min del gäller att inte handla hem mer än jag bestämt att dricka.
Min dos alkohol per gång får inte överstiga en halv flaska vin och en cider.
Och antalet dagar mellan gångerna ska vara minst tio, (tack för tipset Nykter 2021) gärna fler såklart men min gräns på tio måste jag hålla. Då blir jag inte heller så triggad av "äntligen fredagkänslan"
Så tänker jag, hur tänker ni?

Kram 🧡🌷🧡