Dreamteam - @Cilla8 och @Smurfan_

TRIGGERVARNING i denna tråd!!!

Vi är så oerhört stolta och nöjda att vi gått från typ 10 flaskor/ v till 1-2 flaskor/ v. och vill peppa varandra i detta och njuta av de glas vi faktiskt unnar oss - utan pekpinnar tack.

Vi tror på strikta regler och vill så vansinnigt gärna förändra våra liv till något bättre och till måttlighet👌🏋️‍♂️🙏❤️

@FinaLisa

Kul bok - en och annan go story har vi😂😂

Bra mål du har! Kanon! Jag tänker faktiskt lite oftare

Max 3 ggr/v
Max 3 glas/gång (kan finnas planerade undantag MEN måste vara ett aktivt val innan!!)
Max 7 glas/v

Kram🥰

Att vänta 10 dagar emellan låter som ett bra sätt att verkligen hålla A på distans.
Jag tänkte först en gång per vecka men är rädd att det blir för mycket. Jag är faktiskt inte helt bombsäker på hur jag skall göra, förutom att aldrig smyga mera. Min respekt för A-djävulen finns där, vad händer om jag släpper garden? Gillar det lite för mycket och när jag läste Li-Lo’s inlägg fick jag en tankeställare. Jag är nog ute efter berusningen i sig så jag får kanske tänka om lite?
En dag i taget, med mycket funderingar.. 🌸

Vi är alla ute efter olika - jag vill ha A som en naturlig del av livet men utan berusning, kunna ta ett glas här och där men inte mer..,

Alla vägar är bra tycker jag - bara man står upp för det man själv beslutat!

Vi kommer klara våra mål 🏋️‍♂️🥰💪

@Majaela 🧡

För mig har denna resa varit och är fortfarande en process. Jag har alltid tänkt att jag är en person som varit ute efter berusning första hand, typ allt eller inget- tänket.
Men människor förändras ju, vi lär oss nytt, får nya vanor osv.
Det måste ju inte vara så att det är omöjligt att bli måttlig i något man tidigare konsumerat för mycket av.
För vissa kan det säkert vara så men inte för alla.
Så därför tror jag att försöka är enda sättet att få veta.
Sisyfos skriver att hon försökt att vara måttlig men inte fixat det. Då är det såklart bättre för henne att låta bli alkoholen helt och hållet.

För egen del är jag nu envis som en gammal get 🐐 och ska verkligen få min strategi att fungera.
Tänker att ju längre tiden går desto mindre kommer jag tänka på alkohol...

Ha det fint☀️
Kram 🧡🌷🧡

@FinaLisa , jag är nästan lika envis tror jag och kan inte heller köpa andras erfarenheter för att göra dem till mina.
Vi får göra våra egna resor. Därför är det så spännande att följa ”oss” som testar en medelväg och se hur det kan bli. Säkert olika för ingen är ju lik den andre .
Kram
🌸💕🌸💕

@Majaela @Smurfan_ @FinaLisa
Den här ”gammeltackan” är också envis som synden och jag vet att det blir som jag tänkt när jag har tänkt färdigt. Ibland tänker jag fel och då går det inte så bra.
Som@FinaLisa skriver så förändras vi över tid och det som var giltig förra året är kanske inte giltigt i år. Med åldern är det faktiskt så att vi tål det mesta mindre. Redan i 50-års åldern behöver vi kanske ändra mycket i livet. En del verkar ha en förmåga att bara följa med tiden och går igenom klimakteriet utan bekymmer, åldras utan större bekymmer och hanterar livet med en klackspark och så finns det andra som saknar den förmågan och får ta en annan väg.
Jag tänker att nu ska jag vara modig och berätta något för er som jag har fått tillbaka sista veckorna sedan jag drog ner på alkoholen.
Jag har efter flera år utan, börjat känna lust, just det! Lust till min man och kan till och med känna ett litet pirr i magen som jag inte känt på i alla fall 1-2 år. Och vet ni, en del av suget jag har känt kring alkohol är väldigt likt suget efter samlivet med min make. Detta är den finaste vinsten jag fått av att ta itu med mitt riskbruk. Jag är väldigt ödmjuk inför det här och hanterar det med stor försiktighet. Idag kan jag känna glädje!
Med det Dreamteam önskar jag en fin dag och att alla gör sina egna kloka val i måttlighetens tecken!! Kram!

@Nykter2021

Tack för förtroendet!!! Och vilken vinst! Att komma närmare den man älskar! Vilken underbar vändning A kan ge!!!! Bara att gratulera!!!

Låg och funderade igår, nu är det nästan 2 månader sedan jag var full, hade minnesluckor och /eller ångest!! Det är en oerhörd vinst för mig!! Det är motivationen nu när sommaren kommer!!!

@Smurfan_ Heej! Varit krasslig några dagar. Barnbarnbaciller är hemska😳 Tänker varje gång.. inte smittar dem mig..😄 Börjar piggna till igen.
Grattis till 2 månader utan minnesluckor!
Grattis till Er alla för era framgånger! 👏🙏

@Cilla8

Det där har vår mormor också som problem - blir helt däckad, speciellt när dom var små!!

Saknar dig - Känner ibland, lite att jag på den här sidan (även här under måttlig) får vissa ”pekpinnar” (tydliga och otydliga...)... jag vill vara måttlig (enligt våra mål) men för mig ska A vara en naturlig del av livet. Mitt stora grej är att jag inte vill vara berusad! Jag har ju aldrig druckit pga stress, dålig självkänsla, motgångar etc utan bara för att jag rycks med av att det är så trevligt och tappar kontrollen av det... DET är mitt problem. Så glad och tacksam för dig för jag tror du förstår bättre än någon annan... Hoppas också att det är många av er andra som förstår och respekterar även om jag väljer en lite ”mer tillåtande” väg🙏❤️🙏

Har förresten haft ca 2 dl kvar i en vin flaska i kylskåpet hela veckan och har inte ens smuttat ... igår tog jag ut den för att ha den i maten men satte in den igen💪😂💪 Lite demonstrativt 😇☺️

Tänker på dig! Krya!

@Smurfan_ 🧡

Här inne måste du väl ändå kunna skriva som du känner utan några pekpinnar?
Alla vill vi ju vara måttliga på det sätt som är bäst för en själv tänker jag.
Om du anser att det är ok att dricka tre gånger i veckan så är det din sak.
Om jag vill dricka tre gånger i månaden så är det min sak.
Huvudsaken är väl att vi här på forumet peppar varandra att följa vår egen måttlighet?
Så tycker och tänker jag! 😊

Ha en fin torsdag☀️

Kram🌸🌼🌸

@FinaLisa

Håller helt med dig och det är precis vad jag hela tiden försökt tycka på! Det viktigaste är att man sätter upp egna mål och följer dem! Vilka mål man sätter är individuellt!!

Just i denna slinga känns det väldigt bra och jag uppskattar verkligen stödet!🙏

@Smurfan_
Det hade varit bra om vår slinga inte publicerades i Senaste inlägg tillsammans med Sluta Dricka. Då hade det inte studsat upp i ögonen på dem som blir provocerade eller triggade. Det hade varit lättare att välja vad man läser. Det är verkligen inte meningen att stjälpa någon annan, det vet jag med säkerhet att ingen av oss önskar.
Det är heller inte någon tävling mellan kategorierna i hur många som är här eller där...

Det är en lång väg att vandra när vi vill förändra inbitna vanor i livet och jag läser hur du jobbar på! Du är en frisk fläkt och jag blir nyfiken på hur du tänker - hoppas vi kan fortsätta i den här tråden.

Min upplevelse är att alla här inne har samma syfte - att på något sätt förändra sin inställning och sitt beteende kring alkohol - sedan är utgångspunkten och målet lite olika.

Låt oss kämpa vidare! Stor kram!

@Nykter2021

Håller med dig - borde vara mer isolerat så vi som väljer lite annorlunda kan finnas här för varandra! Hur känns helgen?

Jag är sjukt nöjd med att haft en öppnad flaska i kylen hela veckan putan att smaka! Idag ska jag dessutom köra kl 21:30 så det blir också vitt😂 Imorgon vet jag inte riktigt men tror jag kör få med men på morsdag ska jag dricka 3 glas. Landar väl under mitt mål denna vecka!

Vad har ni för planer gänget?

@Smurfan_ Jag saknar också våra gemensamma mål o tankar. Men blir svårt när man får pekpinnar. Tappar lusten..
Tack vare att du aldrig druckit av stress o motgångar har du 100 % chans att klara dina mål! Hejja dig!👏🤩
Jag är fortfarande hängig, tung i huvudet, ont i bihålor o hooostar! Somnade runt kl.05 inatt..😢 Att jag aldrig lär mig att inte träffa barnbarnen när de är sjuka..🙄
Skulle egentligen åka på Hotell med min dotter o mor för att fira alla våran morsdag i helgen. Men det blir inget med det..😢

Solen skiner o det är balkongväder!!🌞 Det lustiga är att det inte alls finns i hjärnan att; Yes! Dricka vin! Det är ett STORT framsteg för mig!
Som ditt framsteg; 2dl vin i kyskåpet. Orört!👏🎉 Vi har kommit en så lång bit på vår väg! De är det som räknas!

@Cilla8

Krya på dig nu!!! Så att du kan ha lite härligt på balkongen både med och utan...😂😘❤️

Vi lägger samma tolkningar...💋

Kan du rövarspråket 😂😂😂Vi kanske skulle komma på ett eget språk 😉 Inte tappa lusten - jag behöver dig!!

Nonjojutoteror😂❤️😂