@Påvägmothälsa
Det där med ärlighet är ju inte så lätt när man hela tiden måste mörka att man inte kan kontrollera sitt drickande. Här i anonymitet går det bättre att vara ärlig. Att skriva ärligt ger perspektiv och förhoppningsvis nya tankar och motivation.
Hoppas och tror att du klarar av att fortsätta på din inslagna väg!😊

@Stora Loppan Tack! Detsamma. Jag tror att om en tränar på ärlighet här så går det lättare i "verkligheten" sen.
Inser att jag har firat ett år på forumet nu i januari. Jag har lärt mycket, gjort en del misstag, fortsatt kämpa och ser fram emot ett nytt måttligt år. Nu åter från ledighet där jag inte lyckades hålla budget. "Startar om" igen, med lika delar tålamod och stränghet. Fortfarande på väg mot hälsa 😊

@Påvägmothälsa precis så tror jag man ska agera, ny start till goda rutiner och många dagar utan vin eller öl. Håller med om att ärligheten medför att man klarar vardagen lättare. Påt.... igen och heja oss som inte ger upp utan bestämt oss för att lyckas!

@Påvägmothälsa Hej! Låter som att du har det kämpigt nu❤️ Minns att du hade en kämpig period i augusti då du ville dra dig undan. Ibland kan det bästa vara att ändå skriva här och inte dra sig undan helt. Ta stöd och hjälp här. Det finns en fara med att dra sig undan och att då släppa på alla spärrar och börja dricka för mycket. Jag minns också att du lyckades att hantera den jobbiga situationen. Läs i din tråd, du kan hitta verktyg du använde då. Det är hjälpsamt att skriva av sig och sätta ord på sina känslor. Skriv gärna även om det känns tungt, om du vill, vi finns här och lyssnar. Kram❤️

Idag är det den första mars, jag har alltid tyckt om den första i en månad, nyårsafton, och så vidare. Jag tar lite draghjälp av dagen för att börja ta mig tillbaka mot att dricka mindre, igen.
I slutet av januari var jag med om något som påverkat mitt liv mycket negativt sen dess. Det var omskakande och oväntat och jag har hanterat det så gott jag kunnat. Jag har inte mått bra, och jag har inte varit rolig att vara med. Jag skall försöka hitta tillbaka till vägen mot hälsa nu.

@Påvägmothälsa Ja, nya tag den 1 mars. Tråkigt att du råkat ut för något omskakande och oväntat i ditt liv. Det tar och det kan tära. Bra att du försöker hitta tillbaka mot hälsa. Att ta bort alkohol är en väg dit, den hjälper föga vid livskriser eller till att kunna tänka och se klart.

Kämpa på nu!💪💕

@Påvägmothälsa 1 mars och snart vår! Hoppas ditt problem blir mer hanterbart snart och du får njuta av våren som kommer!
Har två koltrastar på min balkong som äter russin varje dag. Då vet man att det snart är dags.❤️ Kram 🙏🏻

@Påvägmothälsa Ja, de älskar russin och gärna ihop med havregryn som är doppade i olja.
Även äppelhalvor gillas.
Gör gärna fler platser då de inte släpper fram andra koltrastar utan gärna bevakar sina fynd. Däremot kan andra fågelarter släppas fram…😀

@Påvägmothälsa Bra jobbat med att du inte drack igår. Fortsätt med det. Det är att ta hand om sig själv och vara snäll mot sig själv, så att du får en möjlighet att återhämta dig. Då kan du bättre hantera motgångar och livet.

Ha en bra tisdag!❤️

Det är söndag, och vi är på minisemester, min partner och jag. Bor på hotell och åker längdskidor. Jag är i ganska dålig form efter den senaste tidens dåliga mående, men tar det varligt med mig själv. Idag är andra dagen, och jag skall åka lite längre. Med alkoholen går det bättre. Jag har inte bestämt mig för några vita månader ännu. Det kommer kanske. Däremot är konsumtionen avsevärt minskad och det finns dagar utan alkohol. Idag kommer att bli en sådan. Det bestämmer jag nu. Det är en framgångsfaktor jag identifierat tidigare, att fatta ett beslut själv och inte bara "go with the flow". Det slutar ALLTID med att jag dricker alkohol. Det vet jag om mig själv. Nåväl. Det är fint att vara tillbaka i forumet. Här kan jag manifestera goda val för mig själv.

Nästa hotellfrukost avnjuts och vi åker inte hem från vår resa förrän imorgon efter lunch. Så härligt att vara ledig, och att vara fysiskt aktiv. Det blir en del endorfiner! Gårdagen blev alkoholfri, som jag planerade, jag är så nöjd med det. Idag blir det restaurangmiddag, och jag sätter min "gamla" budget på max tre enheter.
Sakta kommer jag tillbaka till goda rutiner....

Håller på att packa ihop och åka tillbaka till "vardagen". Det har varit en underbar resa fylld av aktivitet och skön vila. Från och med imorgon är det nog fullt upp igen. Det känns okej. Jag höll min budget igår, drack 2,5 enheter och känner mig nöjd med det. Det går framåt.