@Påvägmothälsa Nykterheten i sig har skapat mindre stress, mindre oro och att inte hela tiden ha full rulle i energitillförseln. Att vara nykter är absolut det bästa verktyget mot stress, det lugnar ned hela systemet i kroppen. Jag var så otroligt spänd i kroppen när jag drack alkohol, även om den slappnade av just vid intaget och en stund efter, men spänningarna jag kände byggdes på och jag fick ingen naturlig återhämtning i hjärnan. Man blir helt enkelt mer chill som nykter. Nu som nykter har jag lättare för att planera om, boka av saker för att inte köra på för hårt. När jag drack och bokade av, fick jag alltid också dåligt samvete. Inte nu som nykter. För nu behöver jag inte återhämta mig från att vara bakis eller rus och det är en skillnad. Nu handlar det om att lyssna på mig själv och tydligt se att planen inte kommer att hålla och jag måste stuva om, göra en plan som håller och funkar. Det jag skrev om i min tråd bar att jag satte mig ned och bara stirrade ett tag då jag kände mig så stressad. Satt tills kroppen gått ned i varv och ett litet tag till. Då kunde jag tänka klart igen och gjorde om min planering så den blev hållbar och så att jag kände att jag bättre tillgodosedde mina behov. Då fick jag ny energi och kände en lättnad. Man kan ju faktiskt göra om sin plan, det finns alltid fler vägar att gå istället för att stressa och köra på så man blir helt slut. Det är då risken för att ta till alkohol är som störst, man är slut och tankarna är inte klara. De går bara på impuls och gör det vi lärt in vår hjärna att göra i dessa lägen, ta ett glas, eller två eller en hel flaska, för att slippa tänka och känna. Så ett bra sätt är att sitta ned och göra inget, bara stirra tills pulsen och stressen gått ned. Sedan ta nya beslut, för det finns alltid alternativa vägar att gå.

Ha en fin tisdag!❤️

@vår2022 - och de andra som händelsevis läser här. God morgon!
Tidig fredagsmorgon i slutet av en mycket hektisk vecka. Delvis pga dålig planering och delvis pga "livet". Apropå det vi skriver om ovan har jag planerat om så mycket jag har kunnat i veckan (även om det bär mig och min personlighet emot att ändra på ett åtagande, men det är en annan diskussion). Det infinner sig en sån enorm lättnad när jag tar kommandot, så mycket det är praktiskt möjligt förstås, och gör bra förändringar och val för mig själv
Jag är också, om än bara sedan en knapp vecka, tillbaka i min målsättning avseende alkoholintag.
I onsdags kom en gäst på besök och vi lagade en trerätters middag. Jag hade bestämt mig för att jag fick dricka max två enheter och höll mig till det (faktiskt blev det knappa två enheter). Jag använde de sätt som jag tränat på sen tidigare att inte dricka alkohol utan att äta, samt att dricka vatten till. Dessutom provade jag ett till sätt med att inte få mitt glas så mycket fyllt från början.
Gästen bor här några dagar och igår beslutade min partner sig för att bjuda på middag igen. Väldigt trevligt, men jag hade haft en lång dag och behövde dessutom arbeta lite till på kvällen. Så infann sig frågan om dryck, och det är en annan framgångsfaktor för mig att bestämma innan hur jag skall göra (kanske låter supersimpelt, men viktigt för mig). Valet var egentligen lätt, jag var trött och är lite sjuk och har mycket att göra. Självklart skall jag inte dricka alkohol.
Emellertid har jag så otroligt många gånger gjort precis tvärt om, för jag längtade så mycket efter den falska lättnad och eufori som alkoholen kan ge mig. I alla fall. Jag hade ett bra beslutsunderlag och hade dessutom goda alkoholfria alternativ hemma.
Kunde därefter fatta det bra beslutet att inte arbeta utan lägga mig tidigt och gå upp tidigare (därav dagens tidiga inlägg).
Ett steg i taget åt rätt håll.

Glad fredag!

@Påvägmothälsa God kväll! Vad bra gjort av dig! Du ska vara stolt! Du genomskådade falskheten i att dricka och kunde se vad det skulle ge för konsekvenser. Att ha en plan och hålla sig strikt till planen är det som gäller för att kunna hålla sin linje. Så bra också att du tagit kommandot och det är en härlig känsla när man styr sitt liv. Man får träna på det och då inser man att allt inte är hugget i sten eller att allt kommer att rasa. Det går oftast att planera om och det handlar inte om att vilja slippa eller av lathet, utan om att ta ansvar för sig själv och sina behov för att mäkta med. Det är ingen som tackar en för att man kör slut på sig själv och man tar då inte ansvar för sig själv.

Ha en fin kväll!❤️

@vår2022 Just det, inget är hugget i sten. Så sant!
Söndag morgon. Jag har fortsatt följa min regim i veckan; max två enheter per tillfälle, vatten till, inte dricka utan att äta, och att dricka i halva glas. Låter kanske tekniskt som sagt men det fungerar. Nu har jag konsumerat min budget på sex enheter för veckan och det känns bara bra. Jag har ÄNTLIGEN återgått till den regim som jag vill ha och mår bättre. Nu skall den "tragglas" till den sitter lite i ryggmärgen, och jag är fast besluten att se till att inte "köra av vägen" igen.
Strax dags för yoga. Jag har varit lite förkyld i veckan och hållit nere aktivitetsnivån. Nu tror jag att det går bra, och det skall bli skönt att röra på sig. Viktigt för välbefinnande och livskvalitet.
Jag har kommandot och jag väljer att ta hand om mig själv.

Onsdag morgon. Ledig, solen skiner in genom sovrumsfönstret. Eller ja, inte ledig utan sjukskriven efter en mindre operation igår. Mår ganska bra.
Har haft en lång hektisk arbetsperiod, parat med en förkylning och inte minst en ordentlig omstart med min måttlighetsresa här. Det har varit jobbigt.
Idag är en dag att stanna upp och njuta av lite framgång. Jag har vänt bakslagsspiralen, och är tillbaka i en struktur som jag är nöjd med och som min partner är en del av. Jag har kommit igenom arbetsperioden och nu är det mindre hektiskt ett tag, och jag skall försöka hålla undan och hålla jämn arbetsbelastning. Dessutom är vi lediga och skall åka på en liten resa imorgon. Livet känns ganska bra just nu. Då är det tid att manifestera mina goda vanor ännu mer. Ikväll skall vi på teater och har beställt mat. Redan nu har jag/vi bestämt att det blir en alkoholfri kväll. Livet är gott och jag har skapat den här situationen själv 🙂❤️

Kväll i hotellsäng, har ätit god middag på restaurang, vi är på en liten resa. Hade bestämt mig för att hålla mina två enheter ikväll och det gick riktigt bra. Känner mig lite upplyft av att lyckas med mina föresatser.

Tvingar mig själv att skriva här fastän jag helst bara vill dra täcket över huvudet och låtsas att jag inte finns. Är inte katastrofalt bakis eller så, bara ledsen och besviken. Borde inte låta det som händer utanför mig påverka mig så. Har dessutom vaknat och känt mig fortsatt väldigt ledsen. Tung dag.

@Påvägmothälsa Hej! Förstår att du är frustrerad, ledsen och besviken. Men, det är bara att betrakta gårdagen som den var. Hänt är hänt. Och tänka framåt. Hur kunde du gjort för att agera annorlunda. Vad var det som gjordes du valde att dricka? Berodde det på att du drack planerat kvällen innan? Jag har också liknande utmaningar, hur ska man hantera vissa situationer? Det är väl här en stor del av förändringsarbetet ligger? Dela gärna med dig av dina tankar och funderingar. Och tänk positivt om dig själv. Du har ju många bra dagar i ryggen! Kram 🥰

@Påvägmothälsa Döm dig själv inte för hårt. Bra att du skriver här! Idag är vi nyktra, ta nytt tag och låt inte detta förstöra. Låt bakslaget stanna vid igår. Vi är många här som varit i samma situation. Adjävulen 👿 är lömsk. Ta hand om dig 🥰❤️

@Vinägermamman En ny och bättre dag. Tack för kloka och stöttande ord. Situationen är bättre, morgonen i hotellmatsalen mycket trevligare. Det som gjorde att jag valde att dricka var känslomässig utmattning och "tröstbehov", men framför allt blir min förmåga att hålla emot och prata förnuft med mig själv så väldigt mycket sämre efter gräl eller liknande. Det har jag konstaterat så många gånger, känslomässig balans och att jag mår bra är en bra grund för kloka val. Jag laddade om med bra val, har sovit okej och mår bättre.

@Ny dag Tack snälla du! Jag hade ju ett bakslag nyligen och just det där att inte låta det ta upp all plats utan gå tillbaka till bra rutiner är jätteviktigt. Det är ju en del av programmet också. Jag stannade upp och skapade en bättre dag för mig själv. ❤️

Lördagsmorgon med kaffe på sängen, förmodligen mitt favoritsätt att starta dagen. Igår var min partner och jag ute och åt skaldjur, det blev en fantastiskt trevlig kväll, och inte så sent. Vi delade på en flaska vin, men jag drack mera återhållsamt så jag höll mina två enheter. Nöjd med detta. Arbetsveckan har varit ganska krävande och jag håller på att "jonglera" mina sidouppdrag på jobbet. Det går sådär. Måste försöka lägga en bättre plan. Mycket att göra tillsammans med att jag verkar hänga negativ påverkan på humöret av hösten gör det jobbigt just nu. Skall försöka fokusera på god återhämtning i helgen, sovmorgon är verkligen en bra start!

Nu vet jag inte varför du dricker, men jag tycker mig känna igen några beteendemönster. Det är kanske lättare att bryta helt med alkoholen. Jag tragglade i många år med att dricka ok (7 enheter) vissa veckor, men ibland eskalerade drickandet. Du beskriver att du dricker på känslor, att du jobbar mycket och att du lider av mörkret nu. Trötthet gör att det är lättare att ta dåliga beslut, så se upp nu och arbeta lite förebyggande. Just den här perioden på året var värst för mig, medan jag fortfarande drack. Nu vet jag inte om du ”för bok” över antalet enheter, men jag hade en tendens att förtränga när jag drack. Då var det ännu lättare att det eskalerade. Hur som helst, ta hand om dig i mörkret. Kanske lite D-vitamin? Tänd ljus, mys och slappna av. Jag dricker väldigt sparsamt nuförtiden istället. Insåg efter många, många år att jag sällan tycker att det tillför något smakmässigt och då funkar a-fritt. Det finns så mycket slentrianmässigt drickande som verkligen inte behövs. Även nu kan jag ibland känna att jag vill ta ett glas av helt fel anledningar (jag gör inte det), men trötthet är en stark komponent. Nu vilar jag istället. Funkar så mycket bättre. Ibland funderar jag över min envishet i att inte stänga dörren helt. Hade det varit enklare, bättre? Troligtvis. Samtidigt vet jag inte, jag har lärt mig mycket på vägen i med-och motgång. Jag har haft längre, helt nyktra perioder och nu landat i sparsamt. När längtan kommer efter alkohol, vet jag att något behövs ändras. Så var på din vakt nu i mörkret. Alkohol är en quickfix som inte är hållbar i längden.

@Sisyfos Tack för kloka tankar. De var nog det argument jag behövde, i tillägg till mina egna, att ta en paus igen. Det fungerar dåligt med mina målsättningar just nu, kanske beroende av trötthet/mörker/livskris/relationskris/annat.....
Oavsett. Jag tog en månad i somras, och det passar bra att ta två månader nu i november och december. Jag behöver .....vara ärligare mot mig själv, närmare mig själv, varsammare med mig själv och snällare mot mig själv. Jag börjar idag med en tvåmånaders paus. Sen får vi se.

@Påvägmothälsa Hej! Jag har lite mycket i mitt liv nu med att min pappa gått bort och därpå en influensa eller covid sedan en vecka och som är seg, så jag orkar inte vara så aktiv. Jag har ändå läst här och sett att det är tufft för dig. Jag tänker också att det bästa vore med ett längre uppehåll utan alkohol, så att du kan landa och få balans igen. Alkohol påverkar tankar och känslor mycket, mer än man anar och det blir lätt en ond cirkel. När man får bort alkoholen kan man lättare se det i ett annat ljus och även hantera det bättre.

Kämpa på nu, en dag i taget❤️