@Påvägmothälsa Härligt att läsa att du verkar så på G. Jag ska också försöka mig på att göra bokslut för året. Vad är din målsättning? Jag har som ambition att bli hon som inte dricker. Jag bryr mig inte om att dricka ett eller två glas, då kan jag lika gärna avstå för jag kommer ju alltid vilja ha fler glas än 4 vid varje tillfälle. Ingen idé för mig att tro något annat dessvärre. Har kämpat i flera år och på den positiva sidan är att antalet nyktra dagar blivit många fler, och långa (enligt mig) perioder men på den negativa sidan finns ju att när jag druckit har jag behövt mer o mer. Kram till dig!

@Ny dag Hej och tack för besöket här i min tråd! Idag har jag lika många dagar här med som utan alkohol. 177 st. Hurra! Ja du, min målsättning är inte helt klar. Den har varit att vara måttlig men samtidigt märker jag hur skönt det är, och enklare, att ha bestämt mig för att i princip inte dricka alls på två månader. Vi får se. Jag har kanske lyckats att dra ned så att jag inte dricker mer än tre enheter vid ett tillfälle. Efter två blir ju dock omdömet ibland sämre. Måste sticka till jobbet, försöker skriva mer i helgen. Kram!

Efter 41 dagar har jag beslutat gå tillbaka till måttlighet.
Jag har uppnått mina mål, framför allt att bryta slentriandrickandet.
Jag har bevisat för mig att det inte finns några situationer som"måste" ackompanjeras med alkohol.
Jag har tagit mig igenom en lång arbetsintensiv period utan att ta trösta, eller fira, eller någon annan av ursäkterna att dricka.
Jag har hittat mina alkoholfria alternativ som jag tycker om.
Jag har varit ute på middag och druckit alkoholfritt när "alla andra" har druckit alkohol.
Jag har druckit alkoholfritt hemma när andra har druckit alkohol.

Nu kommer resten. Det som kan vara mera utmanande men som jag tror att jag har bra mål för.

Max 2-3 enheter per tillfälle
Max 6-8 enheter per vecka
Max två dagar i rad
Inte på arbetsdagar
Inte när jag är trött och sliten.

Plus andra rutiner jag har sen tidigare; inte på fastande mage, tillsammans med vatten, långsamt.

Det känns bra.

@Påvägmothälsa Jag hoppas du fortsätter skriva här på din resa mot måttlighet. Jag vet ju inte hur stora dina problem var från början men jag tror att en förutsättning för att lyckas kan vara att fortsätta skriva här. Jag vill gärna följa och kommer heja på dig hela vägen även om jag själv tillhör dem som siktar mot alkoholfrihet. Kram 🥰

@Påvägmothälsa Har läst de senaste kommentarerna i din tråd och grattis till 40 dagar utan alkohol. Du är stark och kommer klara måttligheten .
Jag känner mig ganska labil när det gäller alkoholen, både vill och inte vill sluta dricka. Har haft både skuldkänslor och känt mig misslyckad men har lagt det bakom mig nu.
Har haft inspirerande stunder framför datorn med livsstilsverktyget, en forskningsstudie som jag deltar och jobbar med och gillar mer och mer.

@Ny dag Tack för peppen. Ja, jag vet inte heller hur jag skall beskriva mina svårigheter men framför allt är det väl att jag har en stark tendens att hitta ursäkter att dricka mer eller mindre dagligen. Jag planerar definitivt att fortsätta i forumet, det är fantastiskt. Läste lite i din tråd också och ser att du gör fina framsteg. Kram!

@Milady Tack! Jag känner mig ganska stark men har "åkt dit" flera gånger förut. Känner igen mig i skuldkänslor och labilitet. Det är svårt. Framför allt vill en ju vara frisk och hälsosam. Jag blir glad av att läsa att du hittat ett verktyg som hjälper. Är det ett digitalt sådant?

@Påvägmothälsa Vad fint att du känner att du uppnått att inte behöva slentriandricka och dricka alkohol vid olika tillfällen, att du istället kan välja att dricka alkoholfritt. Nu när du släpper mer på kontrollen på så sätt att du inte har som mål att i stort sett vara helvit, så är det viktigare att ha ännu mer kontroll på det måttliga drickandet så det inte ”råkar” bli mer och oftare än du beskrivit i din plan. Ju fler ”misstag” man förlåter sig för, desto mer ok blir det att göra dessa misstag. Då faller man lätt ur kurs och når en helt annan destination än den man tänkt och planerat för. En kurs som innebär mer faror och utmaningar att navigera i. Det kommer att vara mer tillåtet i ditt tankesätt och i din hjärna att dricka nu och som är en frihet på ett sätt, men innebär mer kontroll på ett annat sätt för att det ska funka.

Håll dig superstrik till planen så du inte hamnar i slentrianen och lycka till! Ha det gott!💕

@vår2022 Tack för kloka tankar, som alltid! Det är väldigt sant att jag lever " farligare " nu. Var på systemet med min partner i förrgår och bunkrade gott alkoholfritt så förrådet är påfyllt. Jag skall ta hand om mig och göra bra val, och du är fortsatt välkommen och en mycket uppskattad gäst i min tråd.

Jag tror att det handlar lite om att identifiera ”behovet” av alkohol. Nu vet jag inte hur ditt drickande har sett ut. Jag medicinerade med alkohol och det var extremt lätt att halka tillbaka till alltför frekvent drickande, även efter längre perioder med acceptabla nivåer. För mig har det också handlat om att se över livet som sådant. På gränsen till utmattning drack jag för att ha fokus. Jättedålig lösning.
Dina mål är bra, även om jag tror att man mår bättre av att dricka ännu mindre. För mig har det verkligen blivit en vana att oftast avstå helt och då blir man lite mer uppmärksam på hur alkoholen påverkar även i små mängder.
Men lycka till! Var uppmärksam och var framförallt uppmärksam på om du börjar slentriandricka.
Just din sista punkt är jätteviktig tror jag - inte när du är trött och sliten. Sen är det nog bra att se över att det inte blir för mycket under ledigheter. Det är väldigt skönt att inte dricka under semestrar t.ex.
lycka till nu!

@Sisyfos Så fint att se dig här, och så värdefulla reflektioner, som vanligt. Ja - det här med trötthet eller stress och alkohol är ju verkligen en urusel kombination. Jag var trött igår efter en full arbetsvecka och det var inte läge för alkohol, och inte svårt att avstå. Sömnen blev god och jag är pigg idag. Sen vet jag inte om jag skrev det ovan men det är en framgångsfaktor också att bestämma innan om jag dricker alkohol eller ej. Beslut i stunden innebär oftast att jag dricker , och det är inte alltid bra. Jag ser fram emot min fortsatta resa.

@Påväg mot hälsa. Har läst hela din tråd och kommer att fortsätta följa dig. Jag känner igen mig i mycket. Blir inspirerad av att du tar nya tag och inte "fastnar" när det blir fel.
Tror mitt problem är att jag självmedicinerar för PTSD. Har varit sjukskriven för utmattning i omgångar. Nu har jag hittat en underbar läkare och gått i samtal. Dock inte varit ärlig med mitt drickande... Har ändå förstått hur min trasiga barndom påverkar mitt mående och drickande.
Inte redo för en egen tråd ännu, men kommer vara på forumet för inspiration och kraft.
Allt gott till dig!

Så var det den första januari, och jag älskar nyår. Ett sånt bra tillfälle att starta nya vanor, eller fortsätta och förbättra gamla goda vanor. Slutet av 2023 var besvärligt, jag var väldigt upptagen med arbete, och blev väldigt trött. På slutet gled jag i min beslutsamhet och drack mer än jag bestämt, och känner mig inte nöjd med det. Det viktigaste är ju dock att inte tappa sugen när man misslyckas, utan att se till att man misslyckas så lite som möjligt. Helt enkelt återgå till den valda vägen så snart som möjligt.
Nu har jag två veckor ledigt, att sova, träffa vänner, återhämta mig, vila och få lite nya upplevelser. Ser fram emot det, trots att resan fick en katastrofal start med sena och inställda tåg, med mera.
Nu känns det bättre, och jag är lite gladare. En ny månad och ett nytt år, oskrivna blad. Härligt!

@Stora Loppan Hej igen. Jag väntade länge innan jag vågade starta min egen tråd, men det är inte så dramatiskt som det känns innan. Känner igen mig i det därmed självmedicinering - det är vi nog många som gör. Beteenden går att förändra, men det kräver arbete.
Vad gäller ärlighet kan jag bara säga att jag har fått så mycket positivt tillbaka när jag talar om att jag har uppehåll, eller försöker dricka mindre.