@vår2022 Ja, så tänker jag också, att allt hänger ihop. Jag är en person med en historia, en riktning och ett eller flera mål. Jag har styrkor samt svagheter och gör medvetna val på så många områden. Hur jag förhåller mig till alkohol är "bara" ett av områdena. Det är stort och påverkar mitt liv mycket men det är ändå bara ett av områdena. De val jag gör måste rimma med andra val och hänger ihop med min situation i varje given stund.

@Påvägmothälsa Ja, och det fina är att när man börjar göra en förändring på ett område så blir man ofta motiverad att göra förändringar på andra områden, för att delarna ska kunna hänga ihop och bli en helhet. En förutsättning för att kunna göra detta och få bättre syn och inblick i det som pågår i sina livsområden, är att förstå att alkoholen påverkar dem. Att alkoholen förvränger och gör utsikten suddig. Jag reflekterade i helgen över hur vissa tankar och känslor som jag hade när jag drack inte finns kvar överhuvudtaget längre. Det handlade om svartsjuketankar mot min man som jag tidigare hade och som emellanåt plågade mig då. Detta finns inte kvar och det är en sådan otrolig befrielse. Tankarna och känslorna jag hade då har försvunnit genom att jag är nykter och att jag fått ihop delarna i helheten😁.

Ha en fin tisdag!🌞❤️

Dags för en mera ordentlig incheckning här i tråden. De senaste veckorna har gått ganska bra och jag är på väg att hitta en balans med mina aktuella mål; max sex enheter per vecka och max två per tillfälle. Det går inte perfekt men i perspektivet hur det var när jag började här, i årsskiftet, är det riktigt bra. Jag känner att jag vill fortsätta med dessa mål tills de har "satt sig" ännu mer och jag känner mig ännu mer stabil. Detta arbete fortgår samtidigt som arbetshösten har börjat och det drar igång och blir riktigt hektiskt. Jag tycker om det jag gör väldigt mycket, men måste ständigt eftersträva balans mellan arbete och återhämtning. Här passar minskningen av min konsumtion också väldigt bra in. Det ryms helt enkelt inte att tappa energi i samband med oplanerad eller överkonsumtion. Jag vill inte ha det så och jag väljer att inte ha det så.
I det perspektivet är den helt nyktra vägen väldigt lockande. Att slippa fundera och planera och tänka och hålla emot och räkna......
Väl värt att fundera över. Vi får se.
Idag är det i alla fall dags att masta av båten, min partner är på väg hem från nattjobb och jag är färdig i princip att åka iväg. Lite nervöst är det alltid men vi har förberett och planerat väl för detta . Sen får vi se, sannolikt blir det en tidig kväll för min partner pga nytt arbetspass imorgon. Själv är jag ledig men har yoga klockan tio så det passar mig bra med en tidig kväll också. @vår2022 Jag blir alltid så glad och inspirerad av dina rader.Ja, när alkoholen inte dimmar eller dövar så framstår saker ibland på ett annat sätt. Ibland kommer det fram "nya" saker att arbeta med. Just nu är det kanske så för mig och jag står sannolikt i början av ett större arbete med mig själv. Det känns både skrämmande och bra samtidigt.

@Påvägmothälsa Det har blivit en vana att kika in hos dig och se hur du har det😁. Fint att du är på väg att hitta en balans med dina mål. Ja, fördelen med att inte dricka alls är ju att man slipper allt planerande, att hålla emot och all den energin som det tar. Otroligt skönt när det slutligen blir det nya normala. Det är en ynnest att trivas med sitt arbete och viktigt att även hitta en balans där. Något jag också har i åtanke när jag planerar mina arbetsveckor.

Hoppas det gick bra att masta av båten och ha en härlig yoga❤️

@Påvägmothälsa Hej 👋 i helgen. Hoppas det gick bra med båten 😊. Du reflekterar verkligen över dig själv och dina val på ett så eftertänksamt vis. Det inspirerar! Jag tycker att det verkar gå bra för dig i din måttlighet, men många vittnar ju om att de tycker att det är lättare att avstå helt. Jag har också det alternativet öppet om det visar sig att jag inte klarar att hålla detta.
Jag fortsätter att titta in till dig då och då, tänkte jag. Kommer att vara lite mer sällan på forumet, men behöver det ju fortfarande och vill också fortsatt följa någras resa. Bla din. Jag tror på dig! Ha en fin söndag!
🌻

@vår2022 @Eirene Tack, för närvaro och vänliga ord. Jag skickar tillbaka en bild från min eftermiddag idag. Sitter i sittbrunnen i båten i solen, efter att precis ha tagit ett dopp. Avmastningen gick fint, tack vare fantastiska hjälpsamma människor med mycket erfarenhet, i hamnen. Jag har gjort en kopp snabbkaffe och äter lite druvor efter att ha provianterat på min favoritbutik med vegetariska och ekologiska varor. Livet är gott idag, med fin balans mellan aktivitet och återhämtning, och utan negativa effekter av alkohol. Jag skall strax ta upp min dator och jobba med olika dokument, men just nu njuter jag bara av stunden och solen och kaffet. De "små sakerna" som tillsammans utgör den fantastiska gåvan liv.

@Påvägmothälsa det låter så härligt med din bild från sittbrunnen och glädjen i de små, små tingen. Det är ju precis det där som är viktigt, att kunna njuta av det lilla. Men jag kan uppleva att det är svårt att hålla kvar den känslan. Den kommer och går liksom. 🌻

Så kom det första bakslaget på ett tag. Ledsen och besviken på mig själv. Återkommer med mera analyser. Just nu gäller det bara att gå tillbaka till min bestämda rutin. Inte låta bakslaget fortsätta. Försöker intala mig själv att om det inte var svårt att göra en förändring så skulle jag inte vara här.

Kväll efter en dag som blev allt bättre efter morgonens dystra tankar. En slutsats att dra är att ett avsteg från rutinen en kväll lätt leder till flera avsteg andra kvällar. Det är lätt att halka dit. Ur det perspektivet inser jag att jag fick syn på vad jag gjorde ganska tidigt, inom en vecka. Klappar mig själv på ryggen och släcker lampan för en god natts sömn. Nykter.

@Påvägmothälsa, Klok som en bok är du. 🌻Bakslag är ju just bakslag; de är tillfälliga händelser, ett avsteg från vägen och ingenting tar bort de framsteg du gjort. Sällan är förändringsresor raksträckor, utan det finns avsteg, kringelikrokar, återvändsgränder och diken att ibland köra ned i. Klok reflektion gör du och då har du också bättre redskap till den fortsatta resan. Du skriver "lärdom" och det är ju precis så det är, att vi ska lära av bakslagen. Nu är du uppe på vägen igen!
🌻

@Påvägmothälsa Vad bra att du tagit nya tag och kommit fram till en slutsats om det som hände. Jag tänker också att risken med att man blir mer och mer tillåtande mot sig själv och sina snedsteg är att man tänjer på sina gränser och sakta slinker det ner allt mer än man tänkt. Jag tror att man ska vara ganska hård mot sig själv när man avviker från sin plan, just för att minimera risken för att glida iväg. Man lurar bara sig själv. Man måste ta tag i det på en gång. Den enda som kommer att lida för snedstegen är en själv. Att inte glömma och att påminna sig om hur det var, hur dåligt det blev. Obalansen kommer av att man inte följer sin plan och sin egna önskan om hur man vill ha det med alkohol. Obalansen kommer inte av att man är hård mot sig själv. Här måste man nog vara hård mot sig själv för att bryta det oönskade beteendet, och det har du ju gjort!

Bra jobbat, fortsätt så!❤️

Tittar in i min tråd som jag inte besökt på länge, vilket inte innebär att jag inte är i forumet.
Det är jag, och kalendern fylls i. Mycket händer i livet och jag balanserar, tidvis bättre och tidvis sämre. Håller på att omvärdera mina mål, men är inte helt klar med det ännu.

@vår2022 Ja, det kan jag och bör jag. I samband med en ny och rolig, men krävande, uppgift i mitt liv har jag tappat strukturen och konsumerat mer än jag tänkt, och vill.
I huvudsak har det handlat om trevliga och sociala sammanhang men det har även blivit i ensamhet under ursäkten "jag känner mig stressad".
Känner mig ledsen över detta och besviken på mig själv.
Håller just nu på att krishantera så att jag inte låter sorgen och ångesten över bakslaget leda till fler dåliga val.
Att det skall vara så svårt!!!

@Påvägmothälsa Ja, det är svårt när man inte riktigt kan kontrollera sitt drickande som man skulle önska. Jag tänker att det vore bra om du inte fastnar i ångest och grämer dig allt för mycket. Att du fokuserar på nya tag. Göra om, göra bättre som det heter😁. Har kikat tillbaka lite i din tråd och upplever att det glidit iväg lite från ditt satta mål och plan. Bland annat skriver du i mitten av augusti ”väljer” du att gå över budget och i mitten av september att det första bakslaget kom. När det börjar glida så är risken stor att det fortsätter. Kanske skulle det vara bra att ta en längre nykter period så att du hinner stoppa glidandet, andas och landa. Få lugn och ro till att tänka och sätta upp en ny plan. Alkohol skapar ångest och den attackerar dig och din sårbarhet. Den skapar känslor av oduglighet och skam. Kan du minnas tillbaka då du hade en månads uppehåll och hur din ångest kändes då? Om ångesten var annorlunda mot när du dricker? Min ångest jag hade när jag drack var obarmhärtig och mosade mig. När jag slutade dricka försvann den typen av ångest, den som alkoholen framkallade. För mig hade det blivit normalitet att känna den typen av alkoholångest och det var en sådan befrielse att slippa den, det trodde jag inte var möjligt, men det var det😁.

Sköt om dig nu och fokusera på framåt och nya tag. Det är bara alkoholdjävulen som trycker ned dig, men du kan ta kommandot i ditt liv och visa vem som bestämmer av er!💪❤️

@vår2022 Jag tackar dig, igen, för att du avsätter tid och energi här i min tråd. Det betyder väldigt mycket för mig.
Mycket tänkvärt finns i det du skriver, och ja, jag har nog varit "på glid" ett tag.
Vad vill jag nu då?

#Jag vill inte bli så stressad av mitt bakslag att jag "tar till" alkohol för att döva ångest och oro. Idag är jag hemma och tar hand om mig efter en stressig vecka och inför ännu en. Det är en hektisk tid just nu och jag behöver energi och fokus. Känner mig lite förkyld, har bokat av externa sysslor idag och imorgon och sitter under en filt med datorn i knät och en kopp te bredvid. Ingen läntan efter alkohol, och ingen plan att dricka.
#Jag vill återta goda vanor. Som ett minimum åter till mina max sex enheter per vecka. Kanske en månad helt utan alkohol. Kanske tre månader. Jag behöver fatta ett beslut, och det jag fattar idag är att jag återgår till max sex enheter per vecka. Har tittat över de närmaste två veckorna och skall lägga en detaljerad plan. Imorgon skall jag också se till att köpa in goda alkoholfria alternativ igen. De underlättar.
#Jag vill vårda och värna mig själv. Mina vanor avseende träning, sömn och kost skall skärpas till lite. Jag vet vad jag behöver för att må bra.

Jag tar kommandot i mitt liv och väljer att göra sånt som jag mår bra av.
Jag kommer att fortsätta med daglig registrering och har också som mål att skriva här minst varannan dag i veckan som kommer.

@Påvägmothälsa Tack, det känns fint att kunna stötta så gott jag kan. Bra att du tar kommandot i ditt liv och väljer sådant som du mår bra av. Att du bokat av saker för att hinna landa, ta hand om dig och ladda upp ny energi. Jag gjorde likadant förra veckan för landa, samla energi och hämta hem mig själv, det hjälpte. Det kan behövas emellanåt för att se vart man är på väg. Bra också med en ny aktuell plan för att minimera risker för glid. En detaljerad plan och att hålla sig till den, är att ta kommandot, liksom att äta bra och motionera. Tror också att på forumet rutinmässigt beskriva hur det fortlöper och känns, gör att man har bättre fokus på sin plan, sig själv och kan reflektera över det.

Ha en fin söndag!❤️

@vår2022 Jag hälsade på i din tråd och såg att du också hade skapat plats för dig själv i livet genom att boka av saker. Jag är övertygad om att det är viktigt ibland, har likväl svårt att göra det. Bör träna på detta.
Denna veckan är full med åtaganden och jag känner mig stressad, och det är ytterligare att bra skäl att hålla en strikt alkoholregim. Annars påverkas sömn, energinivåer och tid försvinner. Detta förstås i tillägg till alla andra negativa effekter. Sedan söndag tar jag bestämda steg på min utstakade väg och lägger sakta mer och mer avstånd mellan mig och bakslaget. En dag i taget.