Godmorgon!
Men @Påvägmothälsa, jadu det här livet... Kanske inte läge att önska en bra dag, man måste förstås få vara ledsen och omskakad när det är på det viset. Kikar in och önskar iaf tilltro
till att det blir en lite bättre dag igen längre fram ❤

@Påvägmothälsa Hoppas det känns bättre nu.
Kommit hem efter en kortare semester som varit minst sagt måttlig/enhetsfri. Inte känt det minsta sug efter enheter, även om tillgången funnits. Känns bra. Jag gillar att umgås med vänner som inte intar enheter som mig. :-)

Tittut 👀
Har en lite seg fredagkväll pga enheter igår igen.
Onödigt - absolut! Jag jobbar på det. Har en lugn men skön dag. Tog en liten promenad i skogen imorse, mötte ett fint rådjur och upptäckte att jag blir hög på Coca-Cola. Köpte en imorse vilket jag annars sällar gör. Fick ett direkt gensvar i form av
🚀💥🤸‍♀️ det var intressant! Funderar på om det kanske kan va en god idé att köpa en cola de dagar jag får mina besvärande impulser för enheter, vem vet jag kanske får en skjuts i en helt annan riktning då. Vill förstås inte trigga någon till varken Alkohol, droger eller socker. Vet att det ju finns många med ett besvärande sockerintag med.

Hursomhelst. Ska ta en vända till mot willys nu. Ska ägna kvällen mellan serier, balkongen och mys med 🐈‍⬛🐈‍⬛. Inga enheter för mig i helgen men får lov att ta en dag i taget. Ikväll finns inget besvärande sug och det gör förstås valet enklare.

Önskar en trevlig kväll 🥰

@Natalia Hej Natalia - och ni andra i Kaffestugan! Ni verkar vara ett trevligt gäng härinne. 😊
Bara en spontan reaktion på det du skrev. Ingen cola, inget socker... I andra trådar läser jag om dåligt samvete över snacksande, godismoffande, kakätande etc.
Jag tror att vi människor behöver lite tröst i olika former och då är godis/chips/läsk såklart betydligt bättre än A, framför allt när det senare inte kan begränsas.
Om allt onyttigt som samtidigt piggar upp ska tas bort tror jag det blir svårt att klara av det.
Efter drygt 1,5 år på forumet är jag glad över att generellt ha minskat mitt a-intag från 4-5 till 2 dagar i veckan. (Utom under semestrar.)
Förutom det här forumet och kalendern har ett visst överintag av chips/choklad/ost/cola zero varit till stor hjälp. Några kilo har jag gått upp men är ändå piggare och tränar mer.
Så din idé om en cola som impulsstopp tycker jag låter utmärkt.
Trevlig helg!

@prinsessa God morgon på Dej, och alla andra i stugan. Strax blir det kaffe för mej också, lite seg idag då jag trillade dit igår med några enheter. Rörig dag, mycket i huvudet var det. Men nu är det en ny dag, solen skiner och en hel del skall uträttas under dagen, så det blir bra. Ha en fin lördag 🥰

@prinsessa @Källarmannen Godmorgon i stugan, önskar även er en fin lördag! Jag landar och laddar om. Helgen med släkten utlöste en kris och jag tappade alla goda vanor på en gång. Bara att börja om, men det är jag ju ganska bra på. Förberedelse på att sticka ut med båten idag. Lite stressigt, mest kul.

Hallåj!

@Abraxa jag ska helt klart prova ta en cola nästa gång jag får de här oönskade impulserna så får vi se vad som händer 🙂
Det är ju en bra förändring frammåt du har gjort. Det är en klar skillnad i energi och mående att ha 2 tillskillnad från 4-5 dryckestillfällen per vecka. Hur har du förlagt dem? Är det planerade tillfällen? Det är inte alltid jag eller dricker vid mer än två tillfällen per vecka men jag besväras av att jag inte riktigt lyckats hålla det till nån helgdag eller planerade tillfällen. Det sker oftast utifrån sug och starkare impulser och då blir det förstås oönskat om jag valt en flaska vin en vanlig vardagkväll. Ibland sker det dock utifrån ett mer planerat val. Jag jobbar på det iaf och släpper inget helt vind för våg.

Hur har ni det idag på skönasöndag? Jag har passat på att sola lite på balkongen idag. Tog med kaffekoppen och sitter nu på bryggan nedanför mig. Idag finns ingen risk att jag sätter mig på hamnserveringen som ligger precis brevid där jag slagit mig ner. Är nöjd där jag är 🧘‍♀️
Har haft en helg utan enheter och mår bara fint. När jag suttit klart här ska jag ta en promenad. Det är tacksam att bara kunna vara ute och njuta av vädret och slå sig ner när man nu behagar. Är mycket för det enkla i livet. Luft, vatten och lite grönska så är jag nöjd ❤

Kram på er!

@Natalia @Källarmannen Godmorgon från sittbrunnen efter första natten på svaj med båten. Solen skiner och livet är gott. Hoppas att du hade en fin dag i trädgården @Källarmannen. Härligt jobbat med en hel helg utan enheter @Natalia. Jag mår bättre och bättre och börjar komma tillbaka i mina rutiner. Nu kommer utmaningen att hålla dem under ledigheten....Näskaffe idag men det smakar gott det med. ⛵

@Påvägmothälsa God morgon på Dej, och alla andra vänner. Ja det blev ett riktigt röj i trädgården igår, tyvärr så tyckte jag med svett i pannan att jag var ”värd något att dricka”. 😢 Blev några enheter, dock utspritt på många timmar, men så onödigt. Vaknade klockan 3, ångerfull och svettig. Har gjort några meditationsövningar nu på morgonen, och jag hoppas att den starka och övertygade känslan som jag har nu, om en verklig förändring håller i sej 🙏 Ha nu en fin måndag alla.

Godmorgon!
Idag blir det dag 4 utan enheter. Blir lite tokigt att presentera det på det sättet om jag inte är framme vid beslut att helt avstå men håller gärna detaljer kring tankar och mål för mig själv då det ökar de misslyckande känslorna att skriva om dem just på forumet då jag historiskt gång efter gång inte uppnått mina egna mål. Men det har blivit lite tätt mellan tillfällen en tid och jag jobbar på att inte låta det bli lika ofta så idag är jag nöjd med att det är dag 4 utan enheter och inte dag ett eller två.

Ännu en solig dag 🙂
Mindset positivt och med fokus på välmående och god energi. Har sovit gott och ska beta av dagens todo-lista kombinerat med promenad och stunder i fina vädret. Den här dagen präglas lite av ett stressmoment jag försatt mig i och det stör lite av mitt rofyllda fokus. Det kan hända att jag återkommer om det stressmoment senare idag eller högst troligt imorgon 🙃 men jag försöker hålla mig mindfull kring det.

Kram på er och önskar en bra start på måndagen 💕

@Natalia @Mamsen

Vill först säga att jag inte tror att det hade gått att bli "måttlig" om missbruket gått för långt. Som jag tidigare berättat har jag inte haft problem med minnesluckor, att dricka tills jag stupar eller tagit återställare. Det blev helt enkelt för ofta, som ett sätt att varva ner efter jobbet, unna sig en guldkant eller AW med kompisar. Till slut upptäckte jag att mina helvita dagar var väldigt få, vilket såklart påverkade mitt mående. Träningen hoppades över, jag kände mig ofta trött och irriterad mm.
När jag hittade den här sajten kände jag att det skulle passa mig bra att fylla i alkoholkalendern - ärligt - och att skriva ner lite tankar i forumet. Det var i september 2021.
För mig handlar allt om planering. Frågar t ex en kompis om vi ska gå ut och ta en öl på onsdagen tänker jag igenom veckan innan jag svarar. Vad händer mer? Om jag och maken då ska på middag på lördagen och jag vet att jag kommer att vilja ta ett glas bubbel på någon uteservering på fredagen, eftersom det ska bli fint väder då, så tackar jag nej till kompisen. Föreslår ett senare datum i stället, eftersom de två tillåtna kvällarna med A redan är intecknade.
Jag får helt enkelt inte slarva med detta, då kommer jag att tappa motivationen. Om jag får sug någon av de andra kvällarna i veckan får det bli lite snacks och cola zero i stället. Men det är faktiskt ganska lätt att stå emot, jag minns alltför väl hur det kändes när jag kunde ta ett par glas vin 5 dagar i veckan. Där vill jag inte hamna igen.
Tänker att det är lite som med mat, jag ska inte sluta äta helt men jag kan inte äta allt alltid. Kan jag begränsa ätandet så borde det gå att begränsa a-intaget. Men det gäller ju verkligen inte alla, är väl medveten om det.
Jag läser också ofta här i forumet för att hålla motivationen uppe. Så många tänkvärda inlägg, inte minst hur alkoholnormen sitter så hårt i vårt samhälle. Det ses som mer normalt att vara full än helt nykter på en fest.

Önskar er alla en bra måndag.