He alla !! Har efter många år där jag druckit för mycket framförallt på helger o ledigheter, kommit till insikt att jag måste sluta. Det började som en social grej, blev accepterad och en i gänget. Men redan från början var jag den som drogs till dom som drack mest. Har gjort bort mig åtskilliga gånger, slagit mig och gud vet allt jag gjort. Förlorade min familj, har fått hjärtproblem, men fortsatt ändå. Verkar vara en kanoniska där man kan skriva och få många bra råd. Nu är det dags!!!!!

@erivan Välkommen hit! Du har kommit till rätt ställe! Här kan du skriva och läsa i trådarna och få råd och stöd. En bra grej är också Alkoholprogrammet som finns under fliken "Stöd". Har du sett den?
Den hjälper dig att få till en plan för hur du ska göra. Man går igenom sådant som motivation, sug och annat som kan dyka upp. Verkligen bra hjälp.
Men berätta också gärna lite mer om dig själv så får du säkert fler svar. :)

@Amanda L Tack Amanda! Om jag ska berätta lite mer så är jag en kille på 50plus. Var med i en nykterhetsförening till drygt 20. Var ofta utanför , blev inte bjuden på fester osv. Sedan som för många andra blev idrotten inkörsporten till alkoholens värld. Blev accepterad och tyckte det var härligt att vara full, men som nu blev jag ofta för full. Sedan gifte jag mig, fick barn o hund. Blev även då för full på släktmiddagen, med kompisar på jobbfester. Men även om jag drack så drack jag typ 1 gång per vecka, på kvällen. Sedan blev det skilsmässa o drickandet accelerator. Full fredag o lördag o även nån gång i veckorna. Blev tagen av polisen nån gång. På grund av drickandet fick jag dålig kontakt med mina barn, även idag har jag det. Sedan träffade jag en tjej som också gillar o dricka. Det blev inte bättre direkt😢 sedan för ca 4år sedan blev jag inlagd för hjärtflimmer och hjärtsvikt. Läkarna sa att det var pga alkoholen och att jag måste sluta. Höll upp 3 månader men sedan tog jag några öl och det var igång igen. Sedan sista året framförallt har det blivit värre. Har druckit fredag till söndag, ofta med återställare på morgonen. Sköter jobbet men trött måndag o tisdag. Nu har jag tröttnat på o kasta bort 4 dgr i veckan o vill sluta. Drack senast i söndags o känner inget sug, än. Det blir helgen som blir utmaningen. Men motiverad nu och hoppas alkoholhjälpen o forumet kan bidra att motivationen består. Ha det gött

@Amanda L Ps och kanske inte bara när det gäller alkoholen, ofta löser även andra problem upp sig under processen. Kanske går det att få en bättre relation till barnen också. …😌🙏🏻

God eftermiddag. I måndags natt hällde jag och sambon ut det sista ur min bag in box. Efter 8 år av konstant drickande på alla lediga dagar/kvällar/nätter. Smugit upp mitt i natten för att bli full ännu en gång på dygnet. Nu måste det få ett slut.
Min alkoholkonsumtion har satt mig i såna jävla situationer att jag lätt kunnat förlora allt.
Idag startade jag min antabus behandling och erkänt för en nära vän mina problem. Står fortfarande på skakiga Bambi ben och vet inte vart vägen bär mig, men det kan bara bli bättre tänker jag.

@EMaria Hej E Maria. Helt rätt beslut!!! Jag har precis gått med i det här med. Vi får stötta varandra !! Har vi bara motivationen kommer det gå bra👍Stort lycka till

God morgon!! Idag blir första utmaningen även om det gått bra i veckan. Kommer inte ihåg när jag var nykter en fredag eller lördag sist😢 men jag känner mig mer motiverad än nånsin nu. Det ska gå!!

@erivan Du fixar det 😀 tänk så skönt det är att lägga sig på kvällen med vetskap om att det inte är någon alkohol i kroppen och få vakna upp nästkommande dag pigg och fräsch 🧘‍♀️🥰 Heja oss 💪

@erivan Just idag är jag stark (som någon sjöng ☺️) men det kommer andra stunder och dagar , igår var ju en sån dag t ex ! Antar att det är därför det är så viktigt att ha likasinnade runt en , än om vi inte vet vilka vi är riktigt 😍

@erivan Hej och välkommen till forumet❤️

Min första helg hade jag enormt med energi, städade hemmet in i minsta vrå, kändes så skönt att få bort allt som kändes smutsigt. Ville starta nykterheten i ett rent hem och eftersom jag i min nynykterhet var så lycklig i mitt beslut om tre nyktra månader liksom svävade jag lite på rosa moln. Jag fick en sån kick av att slippa den kemiska ångesten, att sova flera timmar i streck utan uppvaknande och att vakna nykter.

Sedan var jag på forumet varje gång jag satte mig ner. Läste allt jag orkade under senaste kommentarer samt inne på folks trådar.

Hoppas du finner något rofyllt att sysselsätta dig med under helgen❤️

Just det, jag köpte hem en massa olika drickor, juicer, pucko och allt möjligt så det fanns en massa olika alternativ att dricka när jag behövde göra något åt vanan att dricka. För det är en invand vana som sitter i ryggmärgen att föra något till munnen hela tiden när man är ledig för mig alla fall.

Kram

@Himmelellerhelvette hej! Det här är ju min första vecka som jag är med i alkohol hjälpen och som jag är inne på forumet. Och det kan jag nog med säkerhet säga att om jag inte läst så mycket och blivit peppad av er som skrivit på forumet hade jag gått till systemet, för på eftermiddagen idag var jag jävligt sugen. Fredag och sol, farlig kombination. Men då tänkte jag på att man ska tänka på vad skönt att lägga sig och sedan vakna pigg och ingen ångest. Gäller väl att komma över det värsta suget, men det tar väl några veckor. Jag tror med man ska sysselsätta sig med grejer, jag åkte och tränade nu på eftermiddagen, då jag annars brukar dricka. Och precis som dig har jag köpt hem dricka, cola o 2 alkoholfria blev det. Nu gäller det att tänka rätt i morgon med , för i veckorna går det lättare. Tack för att du bryr dig och skriver. Kram😍

God kväll! Vill bara skriva att det är härligt med stöd hemifrån, eller int😢min sambo sa precis att hon aldrig tror jag kommer fixa att vara nykter. Då tackade jag för stödet, då sa hon att det är inte mitt stöd du behöver, det är upp till dig att klara och hon ska fortsätta dricka. Ville bara få ur med det och det gör mig bara ännu mer motiverad!!