@Vill sluta Välkommen hit ❤️ Så starkt och modigt av dig 🙏Jag är också ny här , jag har varit med endast någon vecka och utan alkohol i ca 10 dagar. Du har säkert läst andra skriva om det men alkoholprogrammet är en bra start att fylla i /följa . Och detta forum 🙏❤️ Vilka människor , så mycket värme och klokhet - jag har nog aldrig i något sammanhang mött något så enat fint ❤️ Jag är ju som sagt ny i min resa mot nykterhet men tror att forumet här kommer vara en av de viktigaste faktorerna som stöd ; både att läsa om andras och att skriva själv . Men det går ju också /eller att ha en egen kontakt med någon av rådgivarna .
Stor kram ❤️

Jag har inte varit /är inte en problemdrickare som druckit dagligen så min första dag eller första dagar har inte varit det svåraste . Jag har haft några prövande dagar ändå men på andra sätt än att suget har varit på väg att ta över (du kan läsa mer i min tråd om du vill ) Min största utmaning blir att hålla nykterheten över tid. Men överlag /generellt ; formulera vilka största negativa konsekvenser du kan se av ditt alkoholintag och spela hela filmen från första glaset till morgonen efter eller liknande . När jag fått det som liknat sug /blivit låg hjälper det mig mycket .
❤️

@Vill sluta Hej o välkommen. Kan bara hålla med andra som svarat att det här forumet är en jättehjälp om man vill sluta. Massor med kloka råd och pep. Jag är också ny hör, vari med i 7 dagar . Sen är det tufft i början, jag hade sig i helgen, då hjälpte det med alla kloka råd som står i trådarna. Många av dom som skriver är jätteduktiga på att ta fram nycklar för att lyckas. Och vi hjälper varandra här, bästa jag gjort att gå med här. Vi ska klara det❤️

@Vill sluta Hej och välkommen❤️ Ta en timme i taget en dag i taget till en början, håll dig sysselsatt, läs och skriv på forumet. Lyssna på poddar och ljudböcker tex ”skål ta mig fan” ”Tänka klart” och alkispodden. Skapa din egen tråd så kan du skriva allt du vill om allt i ditt mående där, vi på forumet kommer stötta så mycket vi kan. Träna, ta promenader, ät dig mätt det hjälper en hel del mot suget.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Tack❤️vad snäll du är som bryr dig(har sagt det förut , jag vet) men det betyder så mycket.Hur är det för dig som har varit nykter så länge. Tänker du inte alls på alkohol längre?

@erivan Det ger mig mycket att stötta på forumet så jag vill tacka dig för att jag får stötta. I perioder har jag inte orkat stötta för jag har haft för mycket jobbigt med mig själv. Komma till botten med mina känslor m.m. men när jag har ork är det så underbart härligt att få stötta.

Jodå jag tänker på alkohol men inte som något jag vill dricka utan blir påmind ofta genom vanor ”detta brukade jag dricka på detta viset till” eller hur tacksam jag är över att jag inte dricker, eller alla gånger jag druckit för mycket och hur hemskt jag mådde.

Jag hade en jobbig stund under semestern som jag var rädd att jag blev sugen av men när jag skrev om det här fick jag frågan om det är något annat som är jobbigt som jag inte tagit itu med känslomässigt och då kunde jag förstå att det inte var ett sug utan en jobbig känslomässig situation jag inte hade gått till botten med.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette jag är jätteglad att du finns o stöttar mig❤️vad skönt det måste vara att inte ha nåt sug! Jag har inget direkt sug i veckorna även om jag druckit ibland. Det är när helgen kommer. Men förhoppningsvis kommer jag dit du är nu, där du bara kan relatera alkohol till problem och inte skönmåla den som man gjort. Det har ju varit medicinen mot det mesta vare sig nåt har gått emot eller man ska fira. Men med din och er hjälp på forumet hoppas jag man kommer dit.Hoppas du kunnat bearbeta det som var jobbigt och mår bra nu

@erivan Medicin precis. Och när vi tar bort den måste vi ersätta den med att jobba på att hantera känslorna. Det har varit en ordentlig resa för mig. Känslorna blir så starka och jag kände mig mycket förvirrad över om det verkligen är så hemskt eller vad det är. Ju mer jag har tränat på att stanna i känslorna och bena ut dom och med tiden som hjälp med att finna ett lugn och en trygghet i mig själv är känslorna lättare nu. Det är hemskt att må dåligt men jag är inte kvar i det så länge längre. Jag skriver om det på forumet, mediterar, skriver om det för mig själv i en bok och sedan går det ofta över. Jag brukar tänka att jag sover på saken så brukar det kännas bättre dagen därpå.

Tack jag mår mycket bra nu men jag vet att livet går upp och ner, det kommer det alltid att göra, jag lär mig bara hantera det på ett nytt sätt.

Kram

@Himmelellerhelvette precis, gäller att hitta nycklar att bearbeta motgångar med annat än alkohol. Du har ju kommit oändligt mycket längre än mig så jag har ett stort jobb framför mig. Skönt att du mår bättre. Kram

@erivan Det är ett stort jobb men man ska inte tänka på det så utan ta det från där du är och se nyfiket på processen och att lära känna dig själv och utvecklas till en människa du själv älskar. Det är en underbar process och man blir så glad för varje puckel man kommer över. Man växer i sig själv och känner sig starkare och tryggare i sig själv.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette jag tror till hundra att det är som du säger att man blir tryggare o starkare.och kanske som du säger lära sig älska sig själv lite mer. Jag har varit väldigt dömande och självkritisk genom åren. Att jag är oduglig utan karaktär som inte kunnat stå emot eller att jag druckit alldeles för mycket och gjort bort mig på massor olika sätt. Om jag klarar av att inte dricka kan man ju kanske få lite mer självrespekt och gilla sig själv lite mer.Men jag är rätt nöjd hittills, inget sug vanliga veckodagar, jag hade i helgen men stod emot, 8dagar nu. En bra start på resan Tack för dina kloka tankar kram❤️

@erivan Så bra jobbat av dig med 8 dagar idag och 9 imorgon💪. Det kommer att vara mycket lättare att klara helgen som kommer, nu när du gått igenom förra helgen nykter. Det stärker motivationen att veta om att du klarade den. Det stärker också självkänslan och självrespekten. Att tro på sig själv och sin förmåga är viktigt och du vet ju att du kan och du har visat det😁

Ha det gott!❤️

@Himmelellerhelvette tack för tips. Jag tar det som du sa en timme och en dag i taget. Jag var på kontoret hela dagen igår och kunde därför inte dricka igår morse. Idag ska jag inte heller vara hemma på förmiddagen. Kör bil så måste vara nykter då så klart. Eftersom mitt största problem är att jag dricker på morgonen efter att min partner åkt till jobbet vid 6.30 är det bra om jag har något för mig utanför huset på förmiddagen. Då KAN jag inte dricka. Min partner vet inget och jag kan inte berätta tyvärr. Måste lösa detta själv och med den fina kontakten här hoppas jag hitta en väg ur detta h-e. Alla är så snälla och det motiverar mig starkt. Min partner är inte alltid snäll och jag behöver det nu. Lite ledsen men tacksam att inte behöva vara själv i detta. Och ödmjuk för allt pepp och snälla ord när jag behöver det så mycket. Ha en fin dag.

Hej @erivan! Vad fint att du skriver här och delar med dig av din resa! Det är inspirerande att läsa om din förändring och de positiva effekter du får av att vara alkoholfri. Väldigt bra jobbat med 9 dagar utan alkohol!
Jag hoppas det är okej att jag hoppar in här och lånar din tråd en stund!

@Vill sluta, varmt välkommen hit till Alkoholhjälpen och forumet! Det låter som att du har det tufft, du beskriver hur du kämpar med att förändra dina alkoholvanor och så skriver du att din partner inte alltid är snäll mot dig. Du har fått ett klokt råd här om att starta en egen tråd här i forumet. Gör gärna det och berätta mer om din situation. Där kan du få möjlighet att skriva om hur du har det och andra kan följa din resa och stötta dig. Du startar en egen tråd genom gå in på ”Konto ->Tryck här för att starta en egen tråd” eller på den här länken: https://alkoholhjalpen.se/node/add/forum

Varma hälsningar,
Emilia, Alkoholhjälpen

@Vill sluta Jag hoppas verkligen du startar din egen tråd så vi kan hjälpa och stötta dig! Det är extra svårt om man har en partner som man inte kan prata med men på forumet finns det nästan alltid någon som kan stötta ganska fort.

Kram

@erivan Jag ser fram emot att höra om din kommande helg! Jag tyckte att det blev så oändligt mycket tid min andra helg eller om det var den tredje, spelar ingen roll. Men kul att få höra vad du tycker. Du kanske inte kommer tycka så❤️

Kram