Skönt att höra att du är på bättringsvägen och att du håller dig nykter.
Håller med de andra, det är lättare att säga nej helt, men jag är såklart heller inte beredd att göra det fullständigt. Precis som du funderar jag över om det skulle vara trevligt nån gång. Dock har det varit fullkomligt nödvändigt för mig att stänga dörren helt ett tag i alla fall. När den var där på glänt var det lättare att tänka att ”idag är det nödvändigt” å så blev det nödvändigt ofta.
Tycker Charlie har en poäng, det beror på vad målet är om det är återfall eller inte. Men det är också så att man nog måste vara rätt klar över sammanhangen och om det då blir ett evigt räknande, och en massa tankar dagen efter då kan det rimligtvis inte vara värt det.
Just nu vill jag inte ha. Jag vet inte om jag skulle få ner det ens. Konstig känsla, men det hände när jag drack ibland att jag tvingade mig att dricka, trots att jag mådde illa. Så lite den känslan har jag när jag tänker på det nu. Kanske slutar som ofrivillig nykterist. Kör på lite till i alla fall, FinaLisa tycker jag. Vem vet både du och jag hamnar kanske där till sist - Nykter av gammal vana.

@Rosa-vina 🌹Så kul att du tittade in!
Tänker på dig ibland och blir glad av att läsa hur det goda humöret hos dig bubblar upp!😁 Så skönt när det kommer sådana dagar🙏👍
Ha en fin vårvecka!🌱☀️
Kram 🧡🌷🧡

@Sisyfos 💕
Visst är det så att helvitt är det enklaste att hålla fast vid, absolut.
Men om man som jag ändå har en liten pockande och pickande tanke på att någon gång i sällskap kunna dricka max två glas vin...och att den där tanken inte vill lämna mig.
Då tänker jag att det är bättre att lägga min energi på att bryta helt med mitt ensamdrickande. För det är ju där mitt problem ligger.
Så det kommer bli mitt fokus i fortsättningen. Ingen alkohol hemma, inte ens om vi har gäster eller familjen här.
Jag tillåter mig att sällskapsdricka om jag blir bortbjuden eller kanske ute på restaurang.
Vi får se när det händer hur det kommer kännas😊 Det är inget som jag är direkt sugen på i nuläget. Och det är ingenting som är planerat.

Däremot är det våffeldagen på torsdag! Det är jag absolut sugen på!😋🧇🧇🧇
Ha en fin vecka Sisyfos ☀️🌱
Kram 🧡🌷🧡

Jag uttryckte mig kanske inte så tydligt.
Jag har heller inte bestämt mig. Vet inte om det behövs. Tänker som du att huvudsaken är att undvika det som var problemet, även för mig har det varit hemmadrickandet (och smygandet). Där tänker jag aldrig hamna igen. Men det är också en lång väg dit om man inte börjar vanedricka hemma. Å då tänker jag som du att kanske är det möjligt att göra det som du säger. I i sociala sammanhang. Jag har gjort det förr. Allt är inte svart eller vitt. En sak i taget och att lägga energin där det behövs. Det räcker så med besluten.

Det märks att vi alla är olika. Jag har så extremt svårt att känna en lockelse att dricka även på andra ställen än hemma, som i sociala sammanhang tex. Varför liksom.😅 Alkoholen har ju samma negativa effekt då. Eller är det för att ni vill ” smälta in” och vara som dom andra, om ni nu inte är ute efter ruset. 🤔 Jaja, bara en fundering från mig som konstaterar att vi är väldigt olika på det planet.

Kram 🤗

@Torn 🎣 lite svårt att förklara den där känslan för min del...
Men för mig är ensamdrickande mycket mer negativt laddat än att ta ett eller två glas vin på en fest.
Jag kan absolut ha roligt med a-fritt i glaset men det handlar mer om att själv vilja/ kunna kontrollera vad jag vill dricka. Känner jag för lite vin borta så vill jag kunna dricka det utan att vilja ha mer.
Går det en månad eller tre månader mellan sådana tillfällen ska det inte spela någon roll. Huvudsaken är att jag inte återfaller i mitt ensamdrickande hemma.
Torn, vet inte om jag fick dig att förstå lite mer hur jag tänker...🤔
Hursomhelst så önskar jag dig en fin vecka!☀️
Kram 🧡🌷🧡

@FinaLisa Jag tror att tänket kanske kan förändras med tiden. I början var jag inställd på tre nyktra månader, men vid 7-8 mån började jag tänka annorlunda - och blev mer och mer anti alkohol. Då ville jag absolut inte dricka eftersom jag inte alls vill stötta alkoholindustrin, som skapar så mycket misär både på samhällsnivå och individnivå. Och som ”stulit” så många år från mig. Vi är alla olika, och jag gillar olika 😍

Kram 🐘

Ok, tack FinaLisa, jag tror jag fattar🤗 Du vill nog helt enkelt kunna dricka kontrollerat. Det är nog det många vill egentligen, och det funkar ju faktiskt för en del. Hoppas så även för dig. För mig har det blivit så att jag vill inte dricka kontrollerat, även om jag skulle klara av det. Vet inte varför egentligen, men jag tror det beror på att jag mådde så fruktansvärt dåligt på slutet och mår så mycket bättre nu så jag har fått en total avsmak för alkohol. Jag kan inte hitta en enda anledning till att dricka ett endaste glas ens. 😂 Att få vara frisk och må bra har högsta prioritet för mig. Och jag ser alkohol som ett gift som skadar mig. Konstigt kanske, men det är så jag känner.😅

Ha en fin vecka du med! 😍

@Torn 🎣 precis som du beskriver din känsla för alkohol har jag för cigaretter.
Jag rökte över 40 år och försökte nog sluta i 30 år!😂
När jag till slut lyckades för fem år sedan har jag aldrig haft en endaste tanke på ett bloss! Det känns bara så äckligt att dra ner sådan skit i mina lungor.
Så jag kan förstå din motvilja när du beskriver din känsla för alkohol på det liknande sättet.
Vem vet, jag kanske hamnar där också... Det hade ju varit det enklaste såklart 😊
Kram 🧡🌷🧡

Det var en bra liknelse! Precis så känns det för mig med alkoholen. Om du har tålamod och låter de nyktra dagarna ticka på, så kan det bli likadant för dig. Det är värt det, jag lovar!

Kram 😻

@FinaLisa kan bara hålla med om skrämmande. Jag har själv varit en mamma till fyraåring och som varit berusad minst en gång i månaden. Hemska tanke. Bra att bli påmind även om det gör ont.

@FinaLisa Bra och skrämmande läsning. Det märker man ju här på forumet också, att mammor inte vill söka hjälp offentligt för att de är rädda för att få en orosanmälan och riskera att bli fråntagen barnen. Så istället för att söka hjälp riskerar de att sjunka djupare i sitt missbruk 😢

Kram 🐘

Godmorgon Dag 50!☀️

Så var jag där igen😊 hoppas jag går rakaste vägen till 💯 denna gången!
Inga omvägar eller felnavigeringar...
Så skönt att slippa alkoholen, den är ju bara en tung belastning.

Idag blir det ett försiktigt träningspass på Friskis och Svettis 🤸‍♀️😊 har fortfarande sviter efter Coronan.
Lite trött och huvudvärk som kommer och går. Men det blir väl bättre dag för dag får jag hoppas 🤞🤞
Ha en fin söndag ☀️
Kram 🧡🌷🧡

@FinaLisa Grattis till 50 nyktra dagar! 🥳🥳🥳🥳 Att fira den här dagen med ett gympapass låter helt perfekt! Har du funderat på vad som känns annorlunda den här gången? Har du dragit lärdomar av tidigare alkoholstopp som du nu fått full utväxling på?

Kram 🐘

@FinaLisa Grattis till 50 nyktra dagar!! Fantastiskt! Ja...jag tänker lite som Andrahalvlek...vad tror du har gjort att du har klarat 50 dagar i rad? Vad är annorlunda mot tidigare?

Ha det riktigt fint!!

Kram:)

@Andrahalvlek 🧡@Varafrisk 💚

Varför det går bättre denna gång tror jag beror på att jag verkligen bestämt mig att aldrig någonsin dricka ensam hemma!
Och tanken på att om jag i framtiden vid något festligt tillfälle vill ta ett eller två glas vin så är inte det förbjudet...Jag tror att för min del så hjälper det mig att inte återfalla i det gamla mönstret.
Som Andra halvlek och fler andra skrivit härinne att se det som att man inte tar bort något utan lägger till något bättre istället.
Jag vill verkligen detta, därför tror jag att det går lättare. Och jag har ju lärt mig av mina tidigare misstag...
Så ta ALDRIG första glaset, då är det kört😟
Kram 🧡🌷🧡