@Andrahalvlek Ja, det börjar ju bli svårt att komma ihåg hur många år man har varit nykter.🤣

@Sattva Jag brukar av gammal vana bara gå in på forumet under ”senaste kommentarer” och de senaste månaderna så är det väldigt många inlägg från folk som vill dricka måttligt. Räkna enheter hit och dit, unna sig på helgen osv.😫 Det är ju liksom ett passerat kapitel som man höll på med långt innan man äntligen fick nog av skiten. Det ger mig inget av värde att läsa om detta, därför blir det inte att jag läser på forumet alls ofta numera.

I dag håller jag på att plocka äpplen.🍎 De ska lämnas in för tillverkning av äppelmust om en vecka. Man får musten i ”bag-in-boxar” om 3 liter. Sedan så har man äppelmust i ca 1 år framåt. Riktigt gott, och ett hett tips till er som har mycket äpplen på tomten. 😃

@Torn Jag blir så glad varje gång du skriver något och det är så härligt att läsa hur bra du mår❤️

När jag inte orkar skrolla igenom alla som vill dricka måttligt går jag bara in på ”det vidare livet” eller den andra som är att inte dricka alls, minns inte vad den heter.

Kram❤️

Jag studsade också lite på ”för ett antal år sedan”, det är ju mist sagt ett chill uttryck.
En kompis frågade ”är det ett år sen eller”, jag: ”fjärde året nu”. ✌️✌️
Mysigt att du kikar in, jag läser själv aldrig via senaste kommentarer men surfar in här och där, där de finns som jag känner- mycket eller lite.
Apropå äpplen har vi också mustat men i år hade det regnat så mkt att de flesta äpplena fallit ner och var lätt ruttna. Det blev lite mos istället. Ur den aspekten har sommaren varit sämre, det har blommat för lite och så sent! Äter tomater såklart o h nu massa kantareller- är nästan trött på dem båda.
Skönt att höra att livet är så bra- jag instämmer med dig. Räknande av enheter mm känns som något som är skönt att slippa, och framförallt är det sjukt skönt att ha bestämt sig en gång för alla- och inte återvända. Tackar dagligen för den insikten.
Ha det fint på sjön! Kram 🥰

@Himmel, @Se klart, kul att ni kikar in! 🤗 Jag får börja med att endast kolla läget här i det vidare livet framöver. Annars finns nog risken att jag får nog av forumet för gott.😂

@Se klart. Kantareller ska det ju finnas mycket av, men jag har inte varit ute på någon ”seriös” svamprunda i år. Har haft fullt upp med att skörda gurkor, tomater, meloner och paprika. Och nu äpplen. För att inte tala om gräsklippning! 😂

Sedan så har min dotter tagit mopedkörkort i somras och hon kör mycket som sjutton (vilket är härligt) men då har jag fått ta fram mina gamla moppemekarkunskaper igen.😃 Mitt fiske tar ju mycket tid i anspråk också. Men plocka kantareller tycker jag är kul, och det är inte försent ännu hoppas jag.

Vad har du för fritidsintressen @Himmelellerhelvette? Du har inte skrivit så mycket om detta i din tråd vill jag minnas.😃

Ha en bra dag!

@Torn Jag har provat på lite här och där under mitt första år. Hade ju tappat bort mig själv innan jag slutade dricka. Jag har odlat, läst massa böcker i personlig utveckling, om hjärnan och kroppens funktioner samt näringslära, lärt mig lyssna på min kropp och mina viljor och att säga ifrån när något känns fel utan att få skuld och skamkänslor, lärt mig om meditation och yoga, lärt mig virka. Lärt mig tycka om naturen. Gått till botten med många trauman och funnit viss acceptans och förlåtelse men är inte klar med det arbetet ännu.

Att bli nykter har varit den bästa resan i hela mitt liv, trots att det varit mycket tufft att lära mig hantera alla känslor känns det nu i efterhand helt magiskt.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Ja det är en härlig resa du har haft under det här första året! 🤗 Nu lär det lugna ner sig rent ”tankemässigt”. Alltså, du behöver inte ägna så mycket tid åt att vrida och vända på saker, utan allt sker mer automatiskt.😃

Något som jag hade stor nytta av under det första året var att jobba in ett tankesätt där jag släppte all oro för saker och ting. I stället så såg jag till att lösa alla problem rent praktiskt. Lugnt och sansat, så blir det bra. Att gå runt och fundera på något som irriterar eller oroar mig är inte kul. Det stjäl bara en massa energi. Fixa problemet i stället liksom.😁 Då kan man i stället ägna sin energi till att göra saker som man mår bra av, och tycker är kul.

Så oro och stress är inget jag ägnar mig åt för fem öre sedan länge.☺️ Det fick jag nog av under alla år som slav under alkoholen.

Kram

@Torn Det är underbart att slippa all oro och stress. Det är som natt och dag när jag jämför för ett år sedan och nu.

Jag tycker det är spännande att iaktta alla invanda mönster i mitt beteende. Ibland kan jag tro att jag lyckats ändra allt och självkänslan är på topp men så hamnar jag i en situation jag inte utmanats i än och kan reflektera över att det är ett gammalt mönster som jag behöver träna på att göra om, istället för att få panik kommer jag på att detta är en ny sak att träna på.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Hej! 🤗 Bara bra här. Det börjar närma sig fyra år sedan jag besökte Systembolaget för sista gången.Jag har t.o.m. glömt av vilka färger som skylten har till det jäkla stället.🤣
Jag är inte alls aktiv här på forumet numera. Men kommer aldrig glömma av hur mycket forumet betydde för mig några år där i början. ❤️ Det räddade mitt liv. Ha det bra!

@Andrahalvlek Tackar! I dag är det exakt 4 år sedan som jag slutade med att hälla i mig det dödliga giftet som kallas alkohol! 😀 Så jäkla gött att aldrig uppleva yrsel, dubbelseende, illamående, ångest osv.🤩 Och en massa pengar lade man på att köpa den beroendeframkallande skiten också. Jag ser fortfarande bara fördelar med att inte dricka alkohol, och har inga tankar på att börja förgifta mig själv igen.😁

Ha det bra!

Hipp hipp hurra på din 4-årsdag! 🥳🥳🥳 Skriv och berätta mer om skillnaden mellan ditt liv nu och ditt förra liv som suput. Jag tror att nykomlingar behöver läsa om hur man mentalt och rent praktiskt kan få ett helt nytt liv. Minns att du drack för att du kände dig blyg och osäker, och sen var det hindret puts väck i nykterheten.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack! 🤗 Jo det var ju så. Jag började dricka i 15-årsåldern för att liksom våga ”släppa loss” och för att vara ”cool”. Jag tror att det var på en nyårsfest som jag drack för första gången. 🤔 Fram tills jag var ca 20 år så var det enbart på helger som jag drack. Det var det som lade grunden till att jag senare blev allt mer beroende. Jag fick en falsk känsla av att jag behövde alkohol för att ”våga” och ha kul. Men i själva verket så gjorde ju alkoholen bara allting värre. Utan alkohol blev jag bara ännu mer osäker. Alkoholen förvärrade det vardagliga måendet med ökad ångest, mindre motivation osv. Det tog dock bra många år tills jag såg det sambandet.😳 Till slut var jag ett vrak med panikångest, helt tappad motivation och även såklart en massa kroppsliga symtom.😖

När jag sedan slutade att dricka helt och hållet så tvärvände allt totalt . Osäkerhet, rädsla, ångest och ”tråkighetskänslor” förbyttes till Självsäkerhet, trygghet, glädje och stor livslust.😍

Numera mår jag hur bra som helst. Mycket bättre än på den tiden jag ”bara” drack på helgerna. Detta eftersom jag vet att alkoholen aldrig egentligen hjälpte mot någonting. Den tillförde aldrig något positivt, utan gav bara en falsk känsla, av att den gjorde det. Så jäkla gött att den bluffen avslöjades då för 4 år sedan!

Kram

@Torn Hipp, hipp, hurra på din 4-årsdag idag! Grattis! 🥳🎉🥳. Livet är verkligen gött utan alkohol och du verkar må prima! Du var ett fint stöd för mig i min nykterhetsprocess och det som varit mest betydelsefullt var att du redan från början sade att jag kommer att fixa det, att du kunde se det!😁 Det gav motivation!

Ha en riktigt fin dag och fira stort!❤️

@Torn Hipp hurra även härifrån! Så bra det där du skriver att sluta oroa sig utan bara ägna sig åt att lösa problem i lugn och ro. Det har jag otroligt svårt för, men nu är jag i alla fall mindre stressad än när jag drack. (Nu snart elva månader sedan...) Allt blir bara bättre utan gift. Helt rätt.:)