@Torn Och jag instämmer till hundra procent. Just därför är jag lite arg på att ingen inom sjukvården har tagit mig i örat vad det gäller alkoholen. Långt tidigare. Man ljuger ju alltid när de frågar hur mycket man dricker. Jag har varit sjukskriven för utmattningsdepression tre gånger. (Tredje gången under min nykterhet dock.)

En enda läkare tog prov på levern och skickade hem ett svar: ”Lite förhöjda värden, alkoholstopp är önskvärt.” Inget mer. Pappret rev jag i småbitar och sen tänkte jag sura tankar om den läkaren. Och fortsatte dricka. En stor arbetsplats som din skulle kunna ha ett konstant pågående alkoholprogram - och det skulle spara företaget pengar och mycket mänskligt lidande.

Kram 🐘

Tack för grattis kompisar! Och grattis på dig också @Se klart! 🤗 Åren går, men det är en sådan otroligt stor skillnad på nu, och då. Då när alkoholen hade makten såg allt mörkt ut, och min sinne präglades av negativa tankar, oro och elände. Nu ser jag ljust på framtiden, njuter av livet och är fri. 😍 Som grädde på moset så går jag snart på semester också. 😃

Ha det bra!

@Sattva, @Amanda L Tackar! 🤗

Jag börjar på allvar tappa kontakten med forumet har jag märkt. Men det är väl så det helt naturligt blir ju längre tid man är nykter och mår bra. 😃 I morgon ska det bli kanonväder och jag ska upp i ottan för att bege mig ut på ett spännande fiskeäventyr. 🤩

Ha det gott!

@Geggan Tack!🤗 Och dina 1,5 år är riktigt bra också! Efter det första nyktra året var det mycket positivt som hände tycker jag. En milstolpe helt klart.

Jag läste lite under ”vara måttlig” för att minnas hur det var när man fortfarande var lurad av giftet. När man trodde att alkoholen tillförde en något positivt.😳
Såg att en del där har börjat kalla alkohol för ”bromsklossar” som att det är något positivt. Något som lugnar ner farten och räddar ens liv, när det egentligen är tvärtom.😖 Läskigt hur starkt beroendeframkallande skiten är, och hur det kidnappade ens ”friska” hjärna.
Jäklar vad gott att man avslöjade den där bluffen!😍

Ha det bra!

@Torn Det känns som något gudomligt i mig att jag lyckades avslöja bluffen och jag önskar att den känslan slår ner i alla med beroendeproblematik så de får uppleva detta❤️ Att livet är vad man gör det till, att man har all makt att förändra det man vill förändra i sitt eget liv.

@Himmelellerhelvette Jag brukar likna det vid ett trolleritrick. När du får tricket förklarat för dig och ser hur det går till, så går det inte att göra bluffen osedd igen.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette Vi tillhör en exklusiv lycklig skara! Och det får man vara evinnerligt tacksam och stolt över.🤩

För många slutar det med att A-giftet blir deras död.😬

Kram

Snart är min första semestervecka slut. Den har gått fort som sjutton och vi har varit bortbjudna till vänner, haft vänner här och varit ett par dagar nere i en stuga vid havet. Ett par rejäla fisketurer har också hunnits med, och så de vanliga sysslorna med gräsklippning, röj i trädgården, skörda gurkor mm såklart. I dag kom solen fram ordentligt också, så även lite slappande i solsängen har det blivit.😃
En perfekt start på semestern, och jag njuter i fulla drag! Jag har köpt nya regnkläder också. Ser ut att komma till stor nytta den närmsta tiden.😂

Ha det gött!

@Torn Härlig start på din semester! Full fart framåt!😁 bra att du är beredd med nya regnkläder, vädret är svårt att sia om. Tycker ändå att det är helt ok väder, mycket sol och lite skurar ibland, men inte idag. Njut so bara den och ha det så gött!🌞❤️🌦️🦈

@Torn

Har läst många av dina längre inlägg när du valde sluta med alkoholen. På nåt sätt blir jag berörd av din resa du gjort.
Lever med en man som druckigt alkohol i ca 15 år. De senaste 7 åren är det ren sprit som gäller. Känner mig förtvivlad och ledsen och har nu sagt att jag lämnar om han inte skaffar hjälp.
Hamnade inne på denna tråden och mycket av det du skriver i början stämmer in på honom. Vet inte egentligen vad jag ville med inlägget men tycker du är grym.
Ber om ursäkt om jag kapade tråden.
Läser för fullt här inne dagligen.