Det där med med folk i min närmaste krets så vet ju alla om att jag har slutat pga för mycket drickande,men vill inte att dom ska läsa hela min tråd här med alla detaljer osv.

Har inte funderat över det tidigare, men det är klart att vissa fakta vi nämner här skulle kunna göra det möjligt att identifiera oss. Så jag tar med mig att om jag någon gång skulle vilja citera något som sagts på forumet så anonymiserar jag det ytterligare "en bekant berättade" till exempel. Eller "jag har läst att många som har problem med alkohol upplever att" och så vidare. Bra att frågan kom upp!

Du är verkligen målmedveten och går starkt framåt på din nya väg utan alkoholen och att skriva och läsa här är en av de saker som du är hjälpt av. Verkligen bra jobbat och jättestort grattis till alla dina dagar du klarat! Hoppas du känner mycket stolthet och glädje över det. Många är säkert minst sagt hjälpta av att läsa din tråd och blir inspirerade, så fint att du delar med dig även om det kanske inte är syftet med tråden från start.

I slutet av tråden här är det några som pratar om detta med anonymitet, så bra att det nämner. Hoppas det är okej att jag kidnappar lite yta och skriver några rader kring det, Torn.

När det kommer till hur ni pratar utan för forumet är det ju inget vi direkt pratat om här, bra att ni tar upp det. Vi tar det med till admin att diskutera om det är något vi kan göra för att hjälpa till där, påminna eller liknande. Det är ju svårt att säga att en inte får prata alls eller nämna forumet.

Kanske en klok idé att inte berätta hela trådar, allt kring en användare och liknande med respekt för den användaren. Dock är forumet publikt och vem som helst kan hitta hit när som helst. Därför är det jätteviktigt att påminnas om att inte lämna ut personuppgifter och sådant. Även om en skulle göra det går det inte med säkerhet veta, kan ju egentligen vara vem som helst som skriver någon annans uppgifter, men oavsett.

Nu låter det här kanske hårt, inte meningen, vill verkligen bara lyfta att det är bra att detta tas upp och vill påminna. Vi på admin tar bort uppgifter som kan "avslöja" något så fort vi ser det och ni får gärna klicka på "anmäl" för att uppmärksamma om ni ser något. Adresser, telefonnummer, mejl, facebook-konton och liknande.

Många är här och bara läser innan de startar ett konto, en del kanske aldrig gör det. Att få möjligheten att känna igen sig i historier, kanske inte känna sig ensam är ofta väldigt hjälpsamt och ofta även om det är detaljer finns det mycket som liknar och det går säkert att tänka att detta stämmer in på många en känner. Även om varje person såklart är unik och såklart den personens historia.

Ledsen torn att jag kidnappade lite plats här som sagt samtidigt kul att få titta in och säga hej & grattis till dig!
Hoppas något blev hjälpsamt i er lilla diskussion här om anonymitet. Ta hand om er alla!

Varma hälsningar,

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Vill bara, eftersom jag drog upp detta, säga att jag inte upplever problem med att forumet är publikt, mer att jag automatiskt anonymiserar en person om jag skulle prata om hen i andra sammamhang, dvs inte lägga ihop information utan snarare dra ifrån.
Torn- jag håller med dig om att det inte gör mig ngt att människor vet om att jag slutat för att jag druckit för mycket. Men skulle kanske inte dela mina topp tre hemskaste alkohol-minnen med alla dem, som jag gör med er.
Att skriva här innebär förstås en ”risk” dock marginell jämfört med alkoholbruket.
Kram och over and out! ?

Läste idag att det har hittats en rysk stör i havet här utanför. 50 cm lång. Tänkte direkt på dig Torn ? Endast tre fynd i Sverige och den hade sannolikt simmat vilse.

Apropå anonymitet så är jag gräsligt transparent till min natur, men det här med drickandet ligger jag förstås lågt med. Eller förstås menar jag inte egentligen, jag börjar känna mig allt mer redo att berätta.

Jag ska träffa två kompisar på torsdag respektive fredag. Jag tror att det är läge att berätta för dem. Jag ska i alla fall förbereda mig på det. Repetera in de första två meningarna typ, som jag gjorde när jag skulle berätta för äldsta dottern för några månader sedan.

För övrigt tror jag inte att någon oinvigd skulle orka läsa hela min tråd ? Mest synd vore det dock om min chef gjorde det ? Men sånt har hon inte tid med, hon har fullt upp med att släcka bränder och skjuta iväg 17 bollar i taget.

Kram ?

Tack Rosette! Det är bara att kidnappa min tråd hur mycket du vill, det är lugnt.? En stör i vilt tillstånd hade varit en drömfisk Andrahalvlek, men de är lite för ovanliga. Däremot går det att plantera in dem i småsjöar vilket är på gång i Sverige, då kan man fiska dem där. Känns lite tveksamt att räkna sådana fångster men jag och många fler skulle räkna det som en ny art. Gränsen går vid att fiska i en liten trädgårdsdamm eller i ett akvarium.
Du verkar inte ha mycket till övers för din chef. ? Var ju nära att du gav henne en snyting för ett par månader sedan.? @Se klart, topp tre hemskaste alkohol-minnen lämnar vi här ja.? Nu har det äntligen torkat upp såpass här så jag ska gå ut och klippa gräset och två st häckar tänkte jag.

Ha en fortsatt bra dag! Kram

...till din långa nykterhet och till det fina liv du så uppenbart och tryggt har landat i.
Och jag instämmer med er alla i detta med att vara lite försiktig och anonymisera. Det är självklart för mig att inte lämna ut det jag läser här.

Har vi ju inte i juridisk mening..För mig har det aldrig funnits någon på Forumet på dessa år som jag trott mig känna IRL..På Forumet finns berättelser som hjälpt mig mycket att behålla min egna nykterhet..Jag har ju även använt någon forumväns idéer till någon närståendes nykterhet eller förståelse för beroendet..Jag har riktig tystnadsplikt på jobbet, Och är därför restriktiv med detaljer kring mina brukare, oavsett anonymt med nickname, för man vet aldrig..Så även i mitt privatliv kan jag inte berätta något som jag skulle kunna bli åtalad för..Men om någon vill använda något från mina trådar som gynnar nykterhet, så tycker jag det är jättebra..Kram från Miss Lyckad som har fint fiskeväder idag???

Väckarklockan är satt? Det blir laxfiske i morgon, inga problem att gå upp tidigt då. Tack Kaveldun! jag läste om dina bravader i ödemarken, lät riktigt härligt. Naturen är verkligen som balsam for själen.? @miss lyckad, vad väntar du på, fram med fiskespöt!
Hinner inte kommentera några trådar nu, men har läst igenom allt som skrivits här i dag.

All styrka till er som kämpar.? Och till er som har kommit längre, känn stolthet för vad ni har åstadkommit, och njut av livet!

Kram ?

Önskar jag dig, apropå sömn.
Heja fiske-tiden, din tid.
Ja, nu har vi ju livet som ska levas, bra ju, då blir tiden här lite minde, som det ska! Kram T. ?

Hemma igen efter en härlig dag på jakt efter lax. Det blev ingen lax men en gädda på 5 kg och ett antal abborrar kom upp. Det duger gott. Stegräknaren visade på 32000 steg så lite motion har det blivit också.? Tänkte på en sak, jag har blivit mycket mer social. Och detta gäller inte hur jag var under den tiden jag drack för mycket, utan även innan dess. Alltså på den tiden jag bara drack lite grann på helgerna. Eller med andra ord, jag har aldrig känt så här i hela mitt liv. Jag har under dagen stött på många andra personer, sportfiskare, fiskevakter, solbadare, fågelskådare mm. Helt okända personer för mig. Har haft en massa långa trevliga samtal. Tidigare i mitt liv blev det mest några korta ord vid sådana här möten En ny livsupptäckt, jag är inte det minsta blyg längre.?Blyghet och dåligt självförtroende var ju det som fick mig att börja dricka alkohol från första början. Det känns overkligt på något sätt, men helt underbart.? Undra om jag hade blivit så här om jag aldrig hade börjat dricka i min ungdom.

Knäppa tankar, jag vet, men behövde skriva av mig för det känns så jävla gött!?

Kram!

Känner lite likadant, även om jag aldrig har varit blyg av mig direkt. Jag är mer närvarande i varje enskilt möte, verkligen njuter av att för en stund knyta an till både helt nya och gamla bekanta. Som om jag är mer nyfiken på andra.

Grattis till fiskelyckan! Blir det mat på bordet eller åkte firrarna i plurret igen? 32.000 steg är ju otroligt mycket ? Du har knappast suttit still i en båt i alla fall ?

Kram ?

PS. Får mig att tänka på min pappa. En hantverkare och go göteborgare som träffade massor av folk hela dagarna. Han älskade att ”tjöta” med folk. Verkligen älskade det ? De sista tio åren var han helt folkskygg och var tvungen att dricka bara för att gå ut överhuvudtaget. Han visste inte hur han skulle göra i sociala sammanhang alls. Mumlade och fumlade. Så sorgligt ?

Ja visst är det en härlig känsla! Bara en massa positiva fördelar som nykterheten ger oss.?
Vid detta fisket traskar man upp och ner längs en å. Lär kännas i benen i morgon.? Abborrarna blir mat, gäddan fick simma tillbaka, hade jag fått en lax hade jag tagit upp den, men orkar inte släpa på 5 kg gädda, då jag inte gillar smaken på gädda.

Jag tog ju en paus mitt på dagen och tog en tupplur. Jäklar vad jag har börjat uppskatta tupplurar!? Det är tusen gånger bättre än alkohol!

Fasen vad tragiskt med din pappa.❤️ Denna satans alkohol.

Kram

utan väldigt vettigt och klarsynt.
Sist jag hade ett långt uppehåll i min alkoholkonsumtion upplevde jag att jag kände mig mer ärlig, att jag kände mig mer som ”jag”. Samma känsla börjar så sakta smyga sig tillbaka. För mig blir den känslan en trygghet och jag blir då tryggare att vara social. Usch, det låter kanske luddigt, men bara mina egna reflektioner?
Ha en bra dag!
Kram

Eller i mitt hemmalän snarare, så är det väldigt vanligt med det där ”promenadfisket” längs med åar. Med lax som huvudfokus. Fiskepremiärerna duggar tätt på våren.

Aldrig provat faktiskt, skulle kanske göra det ? Det vore ju att förena naturupplevelse med spänning och gemenskap med andra fiskare. Vinn-vinn-vinn ?

Kram ?

Testa det, du kommer inte ångra dig!?Man behöver inte ha alls mycket utrustning, och det är egentligen inte så viktigt att man får något. Men vetskapen om att chansen till en stor lax finns ger spänning bara det. För att inte tala om lyckan när du lyckas landa en lax. Dom är grymt starka!

Jag kör med spinnfiske, alltså man kastar ut en vobbler och vevar in. Flugfiske som många kör är lite mer avancerat. Jag har medvetet inte gett mig in i det ännu, det tänkte jag göra när jag blir pensionär.?

@Sommarbarnet, det är otroligt vilka saker man upptäcker när man slutat dricka. Och allt är positivt.?
Tålamod och tillryggalagd nykter tid gör underverk. Jag följer din resa.

Ha en fin dag! Kram

Då har det snart gått en vecka av min semester och jag har reflekterat över att jag har varit ovanligt trött. Har blivit en tupplur på ca 1-2 timmar varje dag.?
Hmm, antingen beror det på att jag förr om åren söp bort tröttheten på semestern eller så är det att jag är över 50 år gammal i år. Skit samma, jag tänker inte börja dricka igen och yngre går inte att bli.? Annars är allt lugnt, vill ha lite varmare väder dock, men det kommer säkert snart.

Ta aldrig det första glaset. Själv tänker jag aldrig göra det, tveksamt även om jag blev pistolhotad till att göra det.

Simma lugnt! / Torn

Då behöver du sova. Så skönt att vara ledig och få göra det??

Nej tack, här blire inga glas?

Klurat på ditt nick. Stark som ett torn. Passar bra. Kram ??

Kanhända man har en naturlig trötthet både av växlande väder och att mycket ”är lugnare” Pga pandemin..Åldern har inget med detta att göra..?..Jag ska ta mig själv i nackskinnet imorgon och börja renovera mitt badrum.Skönt att få vara trött och slö, ibland också..Kram?