Nu får det vara nog!

Profile picture for user miss lyckad

Grattis till oss alla, som blivit fria. 💫🎉💫. Håller med dig Torn, ekonomin är verkligen en positiv sak numera. Helt otroligt att jag som ensamstående kan ha både hus, bil och sonens lägenhet. Tidigare gick väldigt mycket pengar till att filtrera ett gift genom mina organ, och spolades ner i toaletten. Väldigt sjukt om du frågar mig. Men det var ett sjukt liv vi levde. Nu i Påsk har många legat bakfulla efter alla ”roliga” fester.. Minns själv hur jag kände mig efter ledig storhelg. Oftast i risigt skick framför allt sista året innan jag slutade dricka. Fy fan vad vi är bra!! Grattis till framtida, goda grönsaker och markis. Härligt att lägga pengar på bra grejer istället för på livsförstörande medel. 🤗🤗

Profile picture for user Torn

@miss lyckad Ja visst är det härligt! 🤗 Att det skulle bli så stor skillnad hade jag inte kunnat tro. I början brydde jag mig liksom inte heller. Den absolut största vinsten var ju det bättre måendet. Tex att vakna varje morgon utan bakfylleångest. Det är värt mycket bara det!😀 Efterhand märkte jag att det blev en massa pengar kvar på kontot efter varje månad. Som en bonus liksom.😂 Jag har förstått nu i efterhand att det var ju inte bara själva alkoholkostnaden som försvann. Det blev en positiv spiral av det hela. Noll taxiresor eftersom jag alltid kunde köra bil. Ingen skräp/restaurangmat eftersom jag orkade laga mat, och ta med matlådor till jobbet. Högre lön pga att jag presterade mycket bättre på jobbet. Inga karens/sjukdagar pga bakfylla. Smartare inköp av kläder/prylar pga en frisk hjärna. Mindre elräkningar av samma anledning. Inte konstigt att det blir mycket mer pengar över till roliga och nyttiga prylar av bra kvalitet. Även god mat, resor, fisketurer och utflykter med familjen har jag kunnat unna mig mycket mer av. Detta har ju gjort att jag trivs alldeles förträffligt med livet som det är nu.😀 Fri från den dyra alkoholen som bara ruinerade allt. Och framförallt bröt ner min knopp och kropp mot en för tidig död.

18,5 plusgrader och strålande sol ute ser jag nu! Nu åker kortbyxorna på och jag drar ut och njuter av livet. Vår tid är nu! 😍

@Varafrisk Tack!🤗 Du kan också ha det som jag har det nu. Det krävs bara en enda sak, och det vet du. Lägg allt fokus på en enda sak bara. Aldrig ta det första glaset, hur överjävligt jobbigt det än är. Det är värt det så det står härliga till!

Profile picture for user Se klart

Vad härligt att läsa @torn, vet inte om min ekonomi blivit så mycket bättre men jag låter mig själv köpa det jag vill. Jag kan stötta barnen när de behöver- och har råd med semestrar. Men framförallt har vi ju flyttat till ett boende som är dyrare och som jag aldrig hade vågat satsa på för tre år sen. Jag hade nog inte tilliten till mig själv.
Det är en viktig sak, att låta sig själv vara nöjd, att tillåta sig att det ”räcker till”, precis som det är! Grattis och kram 💕

Nej, det hade INTE blivit av. Jag hade inte vågat. Nu vågade jag buda skiten ur mina motbudare för jag var helt nykter. Och klarsynt. ”Nu gör jag det här. Det är läskigt men jag vet precis vad jag gör.”
Ett nytt sorts mod tror jag bestämt! 😍

Jag är ledig den här veckan och har spontant satt i gång med att rusta upp garaget. När jag bytte en vindskiva hittade jag en gammal ölburk. Den måste ha hamnat där när jag bytte vindskivor sist. Det var 2009 som bäst före datum på burken..😅 Då slog det mig hur det var förr. Jag kunde inte göra en enda syssla här hemma utan att dricka öl.😖 Klippa gräs-öl, skotta snö-öl, snickra-öl, gräva-öl osv. Helt sjukt, nu när jag tänker på det! Beroendet fick mig att tro att det blev lättare och roligare med alkohol i blodet. Men det där stämde ju inte för fem öre. I dag har jag slitit hårt, men det har varit riktigt jäkla kul,😀 och någon öl har jag inte haft en tanke på, förutom när jag hittade det där gamla liket från 2009. Men det skadar inte att bli påmind ibland hur det var förr. Det ger bara en extra lyckokick till hur skönt det är att slippa dricka alkohol. 😍

Profile picture for user vår2022

@Torn Ja, jag gjorde nog ingenting utan alkoholpauser. Städning = halv flaska vin och sedan resten och lite till efter. Vi målade om huset för några år sedan och jag vet inte hur mycket öl det gick åt, bra många ölpauser blev det i alla fall. Vi ska till fjällen på lördag och det ska bli så skönt att slippa åka förbi bolaget och bunkra upp med typ en BIB per dag och massor av plattor med öl och whiskey och framför allt slippa vara lullig varje kväll och bakis varje morgon samt trött vid aktiviteter. Min första semester utan alkohol😁🌞

@vår2022 Gött med första nyktra semestern! 😍 Bra träning på att vara nykter där man jämt drack förr. Och du kommer garanterat uppskatta de bakrusfria morgnarna extra mycket. 🤗

Profile picture for user aeromagnus

Ja det är en av alla positiva effekter av att inte dricka. Ingen bakfylla, kunna sätta sig och köra klockan 10 utan att vara den minsta orolig för att köra onykter (även om man väntar efter man druckit). Det finns ju egentligen bara fördelar med att inte dricka alkohol.

@aeromagnus Ja det var det jag landade i efter ett tag. Jag såg inte en enda fördel med att dricka jämfört med att vara nykter. Och då blev det plötsligt väldigt lätt att inte ta det första glaset. Varför dricka då liksom.🤔 Suget efter alkohol försvann totalt. Genom att vara noga med att aldrig glömma hur det var, så känns det väldigt tryggt för framtiden i nuläget. Det räcker med att gå in här på forumet då och då och läsa lite. Inte det minsta jobbigt.😀

Nu blev det att jag jobbade heltid med att renovera garaget förra veckan när jag var ledig. Riktigt kul i det härliga vädret, så det känns bra. Fast eftersom det inte blev något fiske, så tänkte jag ta ledigt ett par dagar från mitt ”lönejobb” den här veckan, och dra ut och fiska gös. 😀 Jag har en massa komptimmar att utnyttja, och detta är den rätta årstiden för att använda dem tycker jag.☀️

Ha det bra!

Jag har tänkt på en sak ett tag och tror att min tes stämmer väldigt bra. Det är hur olika personer beskriver ”suget” efter alkohol. Dom som benämner suget som något riktigt vidrigt såsom tex ”alkoholdjävulen” lyckas mycket bättre med att stå emot suget, kontra dem som benämner det som tex en ”fjant”, eller som en vanlig person. Det måste helt enkelt bero på hur stor viljan till att bli nykter är, och hur bestämd man är till att inte ta det första glaset. Grunden till att lyckas bli fri, den egna viljan och beslutsamheten. Det är ju likadant med orden ” hoppas” ”tro” ”önska” mm. Dom orden fungerar riktigt dåligt om man ska bli nykter. Det är ett klockrent mönster.

Detta är bara min egen reflektion, som jag ville ha på pränt.😀 Jag tycker det är intressant att se mönster, och vad som gör att vissa lyckas bättre än andra. Ens egna ord betyder tydligen väldigt mycket, när det kommer till att bli fri från ett beroende.

Ha en bra dag!

Profile picture for user Sattva

@Torn Jag tror också det är jätteviktigt o har betydelse hur man tänker kring alkoholen. Ju fler inlägg jag läser, desto tydligare blir det att kampen med alkoholen är en högst brutal kamp. Och alkoholens makt är enorm. Jag har också svårt att se alkoholen som en fjant eller liknande. Det är en stark best snarare, som kräver allt man bara har att sätta emot...

Profile picture for user Blenda

@Tofu på besök skrev:" Så jag har svårt att fatta hur man tänker när man menar att det inte går om man kör på vita knogar".
I min behandling (och även inom AA) menar man med "gå på vita knogar" att man är motvilligt nykter i princip hela tiden. Om man insett det positiva, och fått syn på & bearbetat eventuella grundorsaker till att man drack, är det inte vita knogar längre. Men om man ALLTID egentligen hellre skulle vilja dricka om man kunnat, alltså även efter lång tid utan alkohol, då tror jag också det är svårt att bibehålla nykterheten för livet. I behandlingen skiljer man för övrigt även på nykter och spritfri :) Där spritfri då motsvarar vita knogar, och nykter är ett tillstånd där man accepterat och börjat leva ett tacksamt och bra liv utan någon önskan att dricka igen.

Profile picture for user Kennie

Jag tror att vita knogar i den här kontexten inte innebär att anstränga sig hårt, utan mer att bita ihop och fysiskt klara att vara nykter men utan att ta tag i den mentala biten. Att vara kvar i tänket att nykterheten är något man utstår. Och då tror jag inte psyket är mottaglig för kroppens argument förnykterhet.

Och eftersom vi är inne på språkspåret så tror jag inte det har med benämningen på suget att göra om man lyckas bli av med det eller inte. Man använder en bild som man kan jobba med mentalt. För många känns nog djävulssymboliken lite väl religiös. Själv gillar jag att säga att det är beroendet som talar.

Sen är det svårt att veta i vilken mån språk skapar eller speglar vår inställning. Jag tror mer på det senare. Kanske signalerar användandet av ska eller hoppas var vi befinner oss i processen.

Profile picture for user Varafrisk

@Torn Intressant att läsa om din reflektion🤔

Om valet av ord/benämning skulle påverka min förmåga till att bli nykter skulle jag kalla beroendet för alkoholdjävul sju dagar i veckan💪🏻

Kram🥰

Tänker också att det handlar om hur vi associerar till alkohol och dess verkan, att vi får olika bilder av det. Vi associerar olika till bilden av djävulen och även dess innebörd och det väcker olika känslor hos oss. Så även till fjant, tänker att Putin är en riktig fjant och min bild av honom är inte vacker, han är både djävulen och en fjant i ett. Jag tänker också att det är min beroendehjärna, mitt belöningssystem som talar men för att rikta min ilska och avsky mot detta känns det befriande att få säga alkohdjävulen för mig. Det blir lättare att hantera då.

Jag har nog aldrig kallat alkohol för något annat än just det… och personligen tror jag inte att det har någon betydelse om vi kallar den Hinhåle, Bomullstussen eller Biffen. (Bara några konstiga benämningar jag kom på…) Däremot tror jag att ord som hoppas och ”vi får se” är onödigt ute mitt i havet och seglat runt. Dvs utanför mitt kraftfält. Där tror jag det är bra att håva hem- till sig.
Jag har nog aldrig känt mig särskilt arg på alkoholen- mest less! Less på löften som aldrig infrias. Less på smaken i munnen, less att titta mig i spegeln på en fest- och se hur trött och ful jag ser ut.
Alkohol nötte verkligen ner mina känslor kring densamma. Som i en riktigt risig relation fanns väldigt få känslor kvar- snarast nostalgi, men den känner jag aldrig av länge. 🙏🏻😍

Ja, tankens kraft är enorm och kan förflytta berg. Positiva tankar om nykterheten och att nyfiket utforska den positiva utvecklingen som sker gör resan mycket mer intressant för mig. Även ilska är för mig en kraft, en ilska på mig själv för att jag häller i mig gift som får mig att må så dåligt såväl fysiskt som psykiskt. Genom min ilska kunde jag säga till mig själv att nu är det fan nog! Då alkoholen gjort mig beroende har jag gjort den till min fiende, alkoholdjävulen. Idag behöver jag inte använda min ilska som kraft mot alkoholen längre, den energin sparar jag till andra lägen där jag kan behöva den för att komma ur en situation som jag inte vill vara i. Tex att sätta egna gränser där jag vill ha dem😁💪

Här var det många som hade kommenterat, härligt! 🤗 Jag tror att inställningen man har är avgörande. För egen del så var det en så viktig och stor sak att bli nykter så det gick före precis allt annat. Jag hade laddat och ställt mig in på att det kommer bli en jäkla utmaning, men jag var fast besluten om att lyckas. Jag minns att jag tänkte att hur dåligt jag än kommer må, hur kraftigt sug jag än kommer ha, så skulle jag fixa det. Och då var det bara en sak som gällde, att inte dricka en droppe alkohol. Det är det jag menar med djävul/fjant. Det gäller att se alkoholen som sin värsta fiende, och ha en enorm respekt för dess destruktiva kraft. För varje dag som jag var nykter, var jag jättestolt och glad, och detta peppade mig till att verkligen inte ge upp. Typ, yes!💪 nu jävlar kör vi! Och eftersom jag mådde bättre och bättre för varje dag som gick så var det riktigt kul. Jag noterade varenda liten positiv sak. Tex minns jag hur glad jag var efter den första natten där jag inte hade svettats. Vilken seger, nu händer det positiva saker minsann! 😍 Sedan, det viktigaste av allt, när det hade gått ett par veckor och det värsta var över, så slappnade jag inte av, faran var långt i från över. Jag intalade mig att vid minsta tillförsel av alkohol så skulle det vara kört. Då skulle jag få börja om från ruta 0, och det skulle vara ett stort nederlag som absolut inte fick hända. Det var kanske en lite udda strategi jag hade.😅 Men det fungerade utmärkt och jag är övertygad att det var så jag behövde göra för att bli fri från alkoholdjävulens kedjor. Det bästa var att suget efter alkohol försvann tämligen snabbt, och känslan av att slippa dricka tog över. Så kort och gott, en enorm beslutsamhet till att aldrig ta det första glaset gjorde att jag såg positivt på framtiden och mådde bättre och bättre för varje dag. Det var aldrig tal om ”vita knogar” i den bemärkelsen att jag egentligen ville dricka, eller sörjde alkoholen. Snarare ”blodiga knogar” och kamplust och glädje för att jag var så himla bra som räddade mitt eget liv.😀

Superbra inlägg grabben!😁Känner igen mig i att verkligen försöka allt för att undgå att dricka alkohol. Jag hade flera strategier ifall jag blev sugen. Tex att om jag skulle få sug på något kalas eller resturang, så skulle jag gå därifrån. Skylla på typ huvudvärk eller vad f-n som helst.. Jag skulle aldrig besöka bolaget. Jag skulle helst inte vara nära alkohol. Tyvärr så började ju exmannen dricka igen, efter nästan ett års nykterhet. Vilket gjorde hela vårt hem och liv solkigt igen. Då blev det flyttplanering för mig. Jag köpte hus och flyttade. Jag har aldrig ångrat mig. Tvärtom, hela mitt liv blev betydligt bättre än det varit på många år. Kram🦋

Profile picture for user VaknaVacker

Bra och intressant diskussion!
För mig är suget som en bekant som tränger sig på som jag avvisar vänligt men bestämt, faktiskt med lite humor😅
Jag är väl lite knäpp men det är bara en känsla för mig, en tanke som jag skickar bort.
Tillhör ju dem som tog beslut från dag 1 att inte dricka mer och det har gått otroligt lätt från den dagen (2 år och 4 mån. igår).
Nu är både hjärna och känsla överens om att jag tillhör dem som inte skall dricka, vill inte och kan inte för det går åt skogen.
Och där vill inte denna björnen vara.
Ha en mysig afton o kram🐻🤗

Jag känner nog inget sug och har inte heller några strategier för sug- men det tänker jag att jag kanske borde ha… jag ställer fortfarande undan/häller ut slattar ut flaskor/glas för jag vill inte ha sånt synligt. Jag tror inte för ett ögonblick att jag skulle dricka, men det jag minns är de där stunderna när jag nästan som en robot kunde bara ”dricka ur” allt som stod i min väg. Vill inte bli påmind. Men det är en intressant diskussion, både kring sug och strategier.
Kram och glad valborg 💜

Profile picture for user te

@Se klart Tack för inspiration! Min första alkoholfria Valborg på evigheter och det känns otroligt skönt. Jag noterar varje af dag och något positivt varje dag, det hjälper 🙏🏻

Tack för era kommentarer! 🤗 Ja det är så ofantligt skönt att slippa allt elände som alkoholen förde med sig. Numera kan man ju t.o.m. skratta åt skiten, och det är ju ytterligare en positiv sak.😀

@Tikka, vad lustigt, jag tänkte just skriva ett inlägg om detta.😅 Här har det kommit i gång ordentligt och jag tillbringade bla gårdagens kväll/natt ute på en spegelblank sjö. Jag använde Nors som agn och fick 3 st gösar på mellan 4-5 kg st. Jag fick även några gäddor i femkilosklassen, ett gäng Lakar runt 3 kg och ca 10 abborrar mellan 500 gr, och 1 kg. Riktigt kul, och jag har faktiskt lite träningsvärk i armarna i dag.😂 När jag trailade hem båten så såg jag förutom flera personer som vinglade runt längs vägarna, att polisen hade en stor nykterhetskontroll. Och jag tänkte i mitt stilla sinne: Fasen vad synd om alla dessa människor som drogar ner sig med alkohol och andra gifter som gör att verkligheten för dem förvrängs och gör dem till en fara för sig själv och andra. 🥺 Men jag ruskade av mig det snabbt, och konstaterade att jag är så otroligt glad och stolt för att slippa vara en av dem. Fri som en fågel!🦅 🤩

Ha det gött!

@Tikka Jo, det är ju en fördel, men samtidigt är det lite trist att det knappt blir någon is alls härnere numera. Särskilt på våren tycker jag det kan vara ljuvligt ute på isen en vindstilla dag, när solen värmer. 😀 Det saknar jag. 😂

Den här veckan har jag fått klart mitt garage som jag spontant satte i gång och helrenovera utvändigt för någon vecka sedan. Jag är lite imponerad över vilken energi jag har, och hur jäkla kul det har varit! Jag blir ju äldre och äldre, med det känns som jag blir yngre och yngre.😂 Heltidsjobb, sedan direkt hem och snickra och måla mm. Sover som en stock på natten också. Det här hade jag aldrig pallat med för några år sedan. Alkoholen höll helt klart på med att bryta ner min kropp och hjärna i förtid. Fy fan vilket skit det där giftet är!🤮 Jag såg här på forumet att @Tofu också mår väldigt bra av sådant här fysiskt hemmafixande, så jag är inte ensam.😀 Har just fått hem ett växthus och en terrassmarkis som jag har beställt. Ser fram emot att sätta igång att få upp dem, men dessförinnan ska det bla bli några fisketurer och även ett par restaurangbesök inne i stan där ungarna har fått välja vilka restauranger dom vill prova. Frugan är jättenöjd också för att vårat hem och vår trädgård blir finare. Jag slutar tydligen inte att må bättre och bättre.😍

Om någon som forfarande kämpar med att bli nykter, eller räknar dagar läser detta. Ge inte upp, ha tålamod. Livet kan bli underbart! Ha det gött!

@Tofu på besök, Härligt! Svetsa är riktigt kul.😀 Häftigt med en hemmabyggd soffa modell större! Nu har jag ju köpt ett par färdiga saker som bara är att montera upp/ihop. Men annars så har jag byggt några projekt baserat på sten på tomten. Jag har tillgång till mycket natursten av olika former. Bla stora platta stenar som kan användas till mycket. Det där med stillhet upplever jag inte som något problem heller faktiskt.😅 Det är ju bara att ”dra och fiska”.😃 Något jag har släppt helt och hållet är det där med att det skulle vara mysigt, eller avslappnande med någon färgglad eller bubblig dryck när jag egentligen inte är törstig. Va fan, det jag njuter bäst av när det gäller dryck är ett stort glas kallt vatten direkt ur kranen när jag är riktigt törstig. 😂 Att stå och sippa på ett glas bubbel, eller en öl lockar mig inte för fem öre. Det är ju egentligen bara alkoholen som folk är ute efter när det kommer till kritan. I mina ögon ser det patetiskt ut.😀

@Tappadigen, din slutsats stämmer mycket bra! Att bli nykter är det bästa som har hänt mig någonsin. 🤩

Härligt med @torn och @tofu att ta del av era projekt. Jag blir nspirerad och har bestämt mig för att bygga egna växtstöd- till en ny rosrabatt (nästa helg börjar det projektet…) wish me luck.
Torn, igår passerade vi 2 år och 4 månader, grattis oss! 😎🌺

@Se klart Hoppsan, där var det min tur att totalt missa att det var firardags den 6/5. Men grattis i efterskott! 🥰 Vad gäller Facebook-flöde så har jag faktiskt manuellt avföljt ett antal personer där det i princip bara florerar flaskor, burkar och glas med diverse innehåll i. Nä, då finns det många andra personer som jag tycker är mycket intressantare att följa.😀 Låter bra med växtstödprojektet! Det som jag tycker är härligt när man har skapat något själv är att jag blir lite extra glad och stolt varje gång jag ser det. Typ: Mmm, det där blev riktigt lyckat och snyggt. 😂

@Tofu, det lät smarrigt med slushen! Kan tänka mig att det är ljuvligt att sätta sig med en sådan efter några timmars svettigt svetsande. 😋

Jobbat på firman hela helgen, det har gått bra och har varit lagom mycket att stå i.
Jag trivs riktigt bra på mitt jobb numera. Förr var motivationen till att jobba låg, och därmed blev det ofta tråkigt eller stressigt.
Det är enbart nykterhetens förtjänst att jag trivs som jag gör på jobbet nu. En enorm skillnad!

Ja men jag trivs också mycket bra med mitt jobb numera. Det är rätt sällan jag missar grejer eller har dåligt samvete, hade jag ofta förr… inte konstigt pga gick på trekvarts-fart periodvis, medan jag andra perioder fick jobba som en galning för att komma ikapp. Idag skulle jag tex förbereda en presentation men kom på att det hinner jag nog innan- får inte ta för lång tid utan- det får jag lösa på en timme, mellan 7 och 8.

Eftersom jag aldrig byggt något så ser jag verkligen fram emot det. Rosorna beställda.
Ha en fin start på veckan! Kram 🤗

Profile picture for user Rex

Jag var nykter i 2 månader men fick ett återfall i helgen!
Sårat min familj och skrämt upp min son som är sååå orolig för sin pappa.
Det ångesten jag har nu är för jävlig!! Det gick ju så bra men jag vet inte vad som hände?

Hej Rex! Bra att du hittat hit. Det som hände var att du tog ett återfall. Inte fick. Skillnaden är stor. Om man bestämmer själv, eller låter någon annan/ annat, styra vad man gör. Jag tycker du har klarat av nykterhet bra. 2 månader är mycket👍🏽💫. Men det är bara att hoppa upp på hästen igen, och fundera ut hur du ska göra för att inte gå i samma fälla igen. Mina tips är 1. Ha aldrig någon alkohol hemma. 2. Distrahera dig, eller läs titta på filmer om hur mycket alkohol förstör din kropp, psyket, och barns uppväxt, vid eventuellt sug. Läs och skriv på Forumet, så får du ännu fler tips och råd. Du kan klara det..🦋. Ursäkta Torn om jag snodde lite plats här. 😊

Profile picture for user Sisyfos

Ja, starta egen tråd Rex där du kan reflektera över ditt liv Rex. Det finns en dokumentär om unga alkoholister på SVT play. Tror att det är där som man konstaterar att många som slutar dricka tar några återfall på vägen. Det är inte hela världen. Gör som MissLyckad skriver på’t igen. Två månader är rätt lång tid. Det sker mycket i hjärnan i alkoholfrihet. Så starta om direkt. Släpp skuld och skam och gå vidare. Sorry för trådkap Torn.

@Rex Hoppas du är på spår igen.💪 Det är det som är så förrädisk om man en gång väl har blivit beroende. Beroendet kan gå i gång på alla cylindrar vid minsta tillförsel av giftet. Som tur är finns det ett väldigt effektivt sätt att undvika den risken. Aldrig ta det första glaset! Hur bra eller dåligt man än mår.

Det har varit ganska grisigt väder här de senaste dagarna, men eftersom det inte är något som jag kan påverka så är det bara att vara glad ändå.😀 Jag och min son har varit iväg på ett par kortare fisketurer mellan hällregnet och blåsten. Gäddorna har nappat riktigt bra! Har inte fått upp varken växthus, eller markis pga vädret, men det är på G. Ska just i väg och köpa betong+ lite andra prylar som behövs för att sätta igång. Två skottkärror med maskrosor har jag lyckats fylla mellan skurarna också. Nu finns det inte en enda maskros på min tomt, medans grannarnas gräsmattor är helt gula. Jaha, lite onödigt jobb kan man tycka, men jag kan inte hjälpa att min motivation, lust och energi är på toppnivå förnärvarande.😅 När man tycker det är kul att rensa bort maskrosor, så får man passa på. 😂

Ha en härlig helg!

Jag har ägnat helgen åt att montera växthuset som jag beställde. Jäklar vad mycket skruvande och fixande det var! Helgen bara försvann.😂 Men det blev riktigt bra, så nu är det bara att sätta i gång och odla.😀 Nu har jag tillgång till egen miljövänlig el (solpaneler), och snart diverse grönsaker från växthuset. Fisk är jag redan självförsörjande på sedan länge. Väl förberedd om ryssen eventuellt skulle börja bråka med Sverige, vilket jag iofs inte tror. Men det är kul ändå att inte vara helt beroende av vad som säljs i affärerna.😀 Jag skrivet inget om alkohol i dag. Det är en så total ickefråga för mig numera, så det får vara.

Ha det fint!

Jättehärligt med växthus. Då blir det fint att mumsa på allt egetfångat/odlat till hösten. Solvarma coctailtomater är gudomligt gott. Jag reser ju fortfarande en del, så för mig måste det vara lättskött här hemma. Men i framtiden kan det nog bli lite mer odling för mig också. Kram🤗🤗

@Torn Underbart att bli allt mer självförsörjande med el, grönsaker och fisk. Det finns en tillfredställelse i att vara självförsörjande, det blir meningsfullt på något sätt. Nu kan ryssen komma😂. Jag och min man pratade om att egentligen skulle staten göra det superbilligt att fixa alternativa elkällor, som solpaneler och jordvärme, det skulle gynna klimatet och minska på allt dyrare elkostnader. Allt fler skulle ha råd och byta elkällor.

Ha det gott!🌷💕

Ja det ska bli härligt med egna gurkor och tomater mm! Det är ju det här med bevattningen som kan vara ett problem. Men det lutar åt att jag installerar någon typ av självbevattning senare.😀

@vår2022 skrev: ”Nu kan ryssen komma😂” Jepp, och om han skulle närma sig mitt hus kan jag alltid kasta tomater eller fisk i skallen på han. 😂 Det här med självförsörjning tycker jag som sagt är kul. Och så gillar jag att värna miljön. Pengar har jag så jag klarar mig, särskilt nu när inga ödslas på gift. Men det blir liksom flera fördelar. Mindre koldioxidutsläpp, goda färska råvaror, stimulerande sysselsättning för mig, och mer pengar i plånboken. Jag håller med om att det hade varit jättebra om fler kunde ha råd att satsa på mer miljövänliga energikällor! Det finns ju redan nu ett statligt bidrag, men det borde höjas rejält. Tänk om ryssen stänger av gasen till Europa, då kommer elpriset bli riktigt högt! Och att olja och gas ska fasas ut till förmån för miljövänliga alternativ är ju redan klubbat sedan länge.

Ha det bra!

Blir så himla glad av dina inlägg 😍 Här ska det inte bli varken växthus eller solpaneler, än på ett tag. Måste göra en massa grundjobb klart i trädgården iaf.
Men sen kanske. Min tomt är så väldigt koncentrerad - mycket rabatter- få öppna gräsytor. Det är byggt så, för självhushållning (mitten 1800-tal) så när ryssen kommer har har jordkällare samt odlingsbar mark där det nu främst står blommor. Vi har köttbönder, hönsgård och mejeri i krokarna. Så ja, dit tar vi vår tillflykt om så krävs.
Är dock ungefär lika rädd för Nato som för ryssen- nej inte rätt ord- men Nato- medlemskapet bekymrar mig.
Även om jag väl som de flesta tänker att det är det minst onda av två.
Jag är som du otroligt glad över att jag aldrig övervägt något lagom- drickande. Till viss del hänger det ihop med att vi var ett så bestämt #team2020 att det liksom inte fanns på kartan. Den sociala pressen att INTE dricka är av den goda sorten.
Igår när vi åkte hem från landet satt jag en stund och tänkte på mina ”mätta dagar”, inte bara i form av glass och sånt. Men att dagarna är så fyllda och med högt värde. Finns inga dagar som går till ångest eller orkeslös. Så bra vi har det! Kram 🥰

Jag läste runt lite på förändradelen av forumet och det väcker gamla minnen om hur hemskt mitt liv var förr.😳 När man var fast i den eländiga karusellen av ångest och dåligt mående pga alkoholen. Det känns så avlägset nu, men samtidigt kommer jag ihåg det. Vilket är bra. Aldrig igen tillbaka dit! Jag önskar att man kunde säga till de stackarna som kämpar: För sjutton, sluta drick nu! Du vet inte hur bra det kan bli när du väl är fri. Tveka inte, bara sluta drick.😬 Men det är som det är, man kan aldrig ändra på någon annan. Det är en kamp som måste utföras av var och en.

Annars är allt bra, sommaren är på ingång och jag njuter av livet i fulla drag. 😍Tänk att livet kunde bli så här bra, bara genom att sluta att dricka ett livsfarligt gift vid namn alkohol. Helt otroligt häftigt och härligt!

Ja, njuta av livet och må så bra som möjligt är verkligen något jag gillar skarpt.😀 En stor förändring som jag införde from den dagen jag slutade dricka är att jag lyssnar på kroppen mycket mer. Och prioriterar saker jag mår bra av, eller känner för att göra. Det hade tex inte varit någon idé att sätta igång och storstäda direkt efter jobbet i dag. Det hade jag inte mått bra av. Sådant gör jag när jag är pigg och glad, då går det som en dans.😀

Nu är jag ledig en vecka, får se vad veckan har att erbjuda. Ett enda måste har jag under veckan. Skaffa ett nytt pass kl 11:00 på onsdag. 😅

Ha det bra!

Just det ja, vad gjorde jag efter jobbet i stället för att städa. 🧐 Eftersom jag var trött efter 7 dagars jobb på raken så blev det raka spåret till sängen för 1 timmes tupplur, och sedan en liten fisketur tillsammans med min son i den ljuva majkvällen.😍

@Torn Så härligt! Att lyssna på kroppen och utgå från hur den mår och att göra saker man mår bra av. Toppen😁. Jag håller på att lära mig lyssna på kroppen, det är en konst att kunna höra den. Igår natt sov jag inte så bra, har en pulsklocka som mäter pulsen och hur min sömn är med djup sömn, REM sömn, lätt sömn, längd på sömn och avbrott i sömnen. Min puls och hjärtfrekvens. Klockan sade att jag sovit dåligt. Tyckte först själv att jag sovit ok, men märkte under dagen att jag var trött. Klockan sade att jag skulle ta det lugnt och ledig dag från träning så jag tog det lugnt. I natt sov jag enl klockan bra, och det känner jag också, så idag kan jag träna och vara mer aktiv. Vad jag menar är att klockan hjälper mig att förstå och lyssna på kroppen bättre. Kanske hör jag den bättre även utan klocka en vacker dag.

Hoppas ni fick fin fångst på fisketuren😁💕

Profile picture for user Geggan

Bra @Torn ! Jag försöker också verkligen lyssna på kroppen. Har ju mitt viktprojekt o det är spännande att äta långsamt, känna efter precis när det räcker. Röra på mig när det är dags. Vara nöjd. Hela livet blir lite innerligare.

@vår2022 Jag har också en sådan där klocka. 😀 Sömnen har jag aldrig testat att kolla upp, eftersom jag är fullt nöjd med min sömn. Däremot använde jag den mycket när jag var ute och sprang mycket under en period. Helt grymt att kunna se hur vilopuls, och andra parametrar blev mycket bättre!

Japp, att lyssna på kroppen, och ta hand om sig själv är viktigt tycker jag. Men att få bort alkoholen ur mitt liv var viktigast av allt. I särklass det viktigaste, eftersom det var den som gjorde allt annat så mycket värre. Så otroligt mycket bra mående som kom på köpet genom att att bara göra en enda sak. Att aldrig ta det första glaset. 😊

I dag ska jag åka och fixa ett pass. Har hört att det kan vara ett par timmars väntetid trots att man har en bokad tid. Och att senare hämta ut passet tog 4,5 timmar i kö för en kompis jag känner. 🤔 Om vi hade åkt till Norrland i stället för Spanien i sommar, så hade jag inte behövt skaffa ett nytt pass. 😂

Ha det bra!

Profile picture for user Argbiggan

@Torn haha vi norrlänningar kan va lite eljest så var inte för säker 🤣🤣
Norrland är magiskt på sommaren. Och på vintern. Ja alla fem årstider. Klart bättre än Spanien 😍🙏😂

@Torn Ja, helt klart var alkoholen den största boven i dramat. Även om jag sover dåligt emellanåt är det inget som stör hela mitt liv som alkoholen gjorde, både fysiskt och psykiskt. Och träningen skulle aldrig funka så bra som den gör utan alkohol. Verkligen kul med pulsklockan när man tränar och kan följa sina kurvor i utvecklingen.

Ja, Norrland är verkligen inte ett dåligt alternativ till Spanien och man slipper pass och köer😁. Vi åker till Norrland varje sommar flera gånger, har stuga där och vi brukar också vara i fjällen och vandrar eller jagar ripa med hunden. Hoppas du inte fick köa alltför länge.

Ha det gott!🌱💕

@Argbiggan, Jasså du bor i Norrland! Då kikar jag förbi för en kopp kaffe när jag har vägarna förbi om det är ok.😀

@vår, Det där med sömnen är lite lustigt. Det tog mig drygt ett år av nykterhet innan jag fick kläm på hur mycket sömn jag behöver. Detta gjorde att jag trodde att jag behövde sova mer än vad jag behöver göra.😅 Och att hålla på att fundera på sömn gör ju det bara ännu svårare att sova.😂 Till slut fick jag konstaterat: 7 timmars sömn/dygn är det som gäller för mig. Ingen idé att försöka sova längre. Sovmorgon tillhör mitt förra liv, och är inget jag behöver numera. Och bra är det också, inte en massa timmar som går till spillo. Sedan om jag är trött i bland pga missad sömn gör inte så mycket. Ok, det är jobbigt, men vad sjutton, det pallar jag liksom.😀 Men jag vet att detta är mycket olika från person till person. ❤️ Ett hett tips som hjälpte mig är i alla fall att inte fundera så mycket på sömnen. Särskilt inte när det är dags att sova. 😅

I dag håller jag på och fixa för ett automatiskt bevattningssystem till växthuset. Regnvatten ska samlas upp i en tunna, och med hjälp av en solcellsdriven pump pytsa ut lagom med vatten till grödorna. Det kan inte bli mer klimatvänligt.😊

Ha det bra!

Jag läste @Tappadigens inlägg som var helt klockrent! Jag är liksom så nöjd med hur mitt liv ser ut, och det behöver inte hända så mycket. Jag är glad för att jag lever och mår bra. Men i bland så sker det oväntade saker som bara är en stor bonus. Som i går tex. Jag fick för mig att gå ner till ån som flyter i närheten av mitt hem. Det finns en minimal möjlighet att få stora fina laxar där så här års. Men det är verkligen inte lätt.😅 Efter att ha fiskat ett par timmar utan ett napp, så var jag nöjd. Underbart att smyga runt utmed ån och njuta av den fina naturen. 😍 Men då plötsligt hände det. Jag hade bestämt mig för att göra ett sista kast, och pang! En stor silverblank lax hade tagit draget, och vattenytan exploderade. Efter en nervös fight i tio minuter så kunde jag skälvande landa den! 8 kg vägde den och det var över 10 år sedan jag fick en liknade fisk! Jäklar vad glad jag blev.😀 Men även om jag inte hade fått något så skulle jag vara fullt nöjd ändå. En ren lyckobonus, som var totalt oväntad. 😊. I dag ligger jag i solen och bara njuter av att finnas till. Livet leker!

Ha en bra helg!

@Torn Wow! Grattis! En lax på 8 kg är verkligen inte dåligt. Och att det föregicks av att smyga runt och njuta av naturen och att få den på sista kastet, vilken lycka!😁 Jag fick puls av att bara läsa din text, de kan ju verkligen kämpa emot bra! Hoppas den smakade gott!

Ha en fin kväll!🌱💕

@vår2022 Tackar! Den firren satt riktigt fint! Det räcker med att få en sådan fisk en gång vart tionde år ungefär. 😅 En sådan kick lever jag länge på. Vi ska ha lite kalas här i dag, då min dotter fyller 14 år. Så i kväll ska vi bjuda på grillad egenfångad lax och gös. Otroligt gött väder i dag också!☀️

Kram

Vi behöver våra kickar! Jag har ju ett jobb som stundtals levererar adrenalin, då går både puls och hjärna upp, härligt 🥳
Önskar er en riktigt fin kalasdag, middagen låter ju helt perfekt! Kram 🤗

Profile picture for user Kebne1

OMG! Vilken firre! Jag ska snart ner och fiska. Aborre brukar det bli. Jag ska skaffa mig en liten rök så jag kan röka dem. Hunden min älskar aborre men han äter inte gädda (inte jag heller)🙈@Torn

@Se klart Tackar, och grattis på dig också!🥰 Det var ju t.o.m. nationaldagen i går, men utan app börjar det bli hopplöst att hålla koll.😅 Nästa månad är det ju 2,5 år jämt, det får vi inte missa!

Kram

God kväll! En liten reflektion. Det finns ju regler här på forumet som säger att man inte får skriva under påverkan av alkohol. En mycket bra regel som de flesta respekterar. Men den senaste tiden har jag sett flera exempel på personer som uppenbarligen struntar i detta. Hoppas vissa tänker sig för lite mer, och inte skriver när dom har druckit. Jag är övertygad om att det är bäst för alla. Både för dem som skriver, och dem som läser. Är det inte någon mer som har reflekterat över detta? 🤔

@Torn Det är väl det där att kloka beslut lättare försvinner med alkohol i hjärnan. Man kanske skriver o uttrycker sig på ett sätt man inte gjort annars. Jag kan tycka att det är illojalt mot övriga forummedlemmar helt enkelt, som kanske kämpar just där o då mot sitt sug.

Profile picture for user Kennie

Hej, om man använder anmäl-knappen på ett sådant inlägg så går Alkoholhjälpen in och kommenterar direkt till dem som gör så, de brukar vara bra på att förklara hur det ska funka här.

@Sattva Japp, det är ju väldigt lätt hänt, att personer som kämpar med att få till nyktra dagar, blir triggade och ”hänger på”. Plötsligt är det många som hamnar på dag 1 hela tiden.

Torn, det har jag själv inte reflekterat över, jag tar nog bara för givet att man inte skriver påverkad. Jag läser dock inte i trådar som handlar om att dricka måttligt för jag behöver inte ha de resonemangen i min lilla överhettade hjärna.
Ha en fin dag! 🥰

@Se klart Jag tror det har löst sig.🤗 I dag har jag fixat och donat i trädgården hela dagen. Mycket fint som blommar nu, och det är en fröjd att bara strosa runt och njuta av allt vackert som finns.☺️ Gurkorna och tomaterna växer så det knakar i mitt växthus, och jag har fått trimmat in självbevattningen bra i dag. Hela gräsmattan har fått sig en klippning också. 😅 Jag funderar på att ta en liten fisketur efter gös i natt. Bara glida runt där på sjön i några timmar, med vetskapen om att det när som helst kan hugga är magiskt!😍 Men vi får se, vädret är lite lynnigt, och att glida runt i regn avstår jag gärna.😂

Ha en skön lördagskväll!

@Torn Det är verkligen en glädje att se allt växa och knaka som man planterat. Häftigt med självbevattning, det sparar mycket möda och kraft att slippa vattna manuellt😁. Mina vaxbönor ville inte ta sig, har bara friland, så jag ska så nya idag för att se om det kan komma nytt. Du bor mer söderut än jag, så här knakar det inte riktigt än men en lite bit har det växt. Något som ändå knakar är gräsmattan, det går bara några dagar emellan så har det växt igen.

Ha en fin söndag, jag ska ut på löptur med klockan och få lite endorfiner innan jag tar itu med mina land🌞🌱💕

Låter underbart @torn, inte riktigt samma prunk här pga något nordligare breddgrader men det börjar nu helt klart! Njuter så mycket av att bara gå och stå (och spana) i min trädgård. Allt överlever som jag planterat nytt och bara det känns ju som en ynnest. Jag har reducerat grönsakerna till tomat och gurka i år- blev så trött på kål- loppor och sniglar som åt min sallad… nu får det bli bli blommor att njuta av.
Men ps- tro det eller ej- jag verkar ha utrotat sniglarna med mina blå korn/snigelgift… hemskt men väldigt skönt. Kommer fram en eller annan när det regnar - men går inte att jämföra med tidigare år.
Ha en fin dag! Kram 😻

@Geggan Jag läste att du hade varit ute åkt båt i helgen, och njutit av att slippa alkoholen, Härligt! 🤗 Det är något som jag uppskattar otroligt mycket numera, att verkligen kunna ta in alla synintryck, dofter och ljud på riktigt. Varför förvränga och förstöra verkligheten med ett gift.😳 @Se klart, jag såg att du har haft en bra helg, och att det blev sent i säng i går.😀 Jag gick själv och la mig vid 04:00 snåret i går efter en lyckad nattlig fisketur. Så det fick bli en go tupplur i dag. Gött att det går bra med kriget mot sniglarna! 🤗 Och @vår, skönt att du är så stark som du är, och ser positivt på tillvaron, även när det händer oväntade tråkiga saker. 🤗

Det har varit väldigt många ”dag 1” på förändradelen av forumet på sistone har jag noterat.☹️ Jobbigt och trist för dem som måste börja om såklart.😢 Men det finns en sak som jag envetet håller fast vid för att slippa detta. Och det är att bestämma sig på riktigt att inte ta det första glaset. Om man inte vill sluta dricka tillräckligt mycket är en annan sak, då fortsätter dag 1 att trilla in år efter år. Steg 1 är alltid att ha den där egna genuina viljan. Men utan en verkställt beslut, så händer inget.

Ha det bra!

@Torn Ja visst är det underbart att få tillgång till alla sina sinnen!
Och kan inte annat än hålla med om att enklaste sättet att komma förbi Dag 1 är att bara rida vidare på vågen att vara nykter och inte ta det första glaset. De första dagarna är ju tuffast, var iaf för mig.
Ha en fin måndag!🌼🌷🍃❣

Den här våren har gått väldigt fort tycker jag.😅 Allt går så himla bra nu på något sätt. Jag har en enorm energi och livsglädje, har fixat i ordning trädgården med nytt växthus mm, fixat till garaget, haft några riktigt lyckade fisketurer, trivs väldigt bra på jobbet, ungarna fick bra betyg i skolan, alla i familjen är friska och mår bra. En riktigt härlig vår har jag haft.😀 Jag kanske låter lite väl positiv, men jag har liksom ingenting att klaga på. Som sagt, det går bra nu!

Ha det gött!

@Torn Underbart! Njut av att det går så bra och av din energiska livsglädje💕 det är härligt att det är så positivt. Kan bara hålla med om att den här våren varit extra bra och positiv för mig med och det är lätt att gissa vad det beror på😁. Noll alkohol och noll sug. Det är så klart inte positiv utan oerhört sorgligt att min kära hundkompis gick bort, men jag skulle aldrig kunnat hantera det på ett så bra sätt om jag inte varit nykter och balanserad. Något som också är positivt är att du finns och har stöttat och hurrat på så bra på detta forum, det är hjälpsamt och motiverande🥰

@Torn Varför ska du behöva dämpa att uttrycka ett gott mående? Nej, ös på bara! Vi har mått dåligt pga alkoholen tillräckligt i våra liv, nu njuter vi istället!!!😍🌼🍃

Profile picture for user Sländan

@Torn De är precis vad som behövs i forumet 🤗 positiv läsning om att vara nykter, inte bara om hur hemskt och jobbigt det är. Jag tycker att man blir upplyft av positiv läsning i forumet. De ger en styrka och hopp om framtiden.
Om inte du varit nykter hade ditt liv inte sett ut som de gör idag, allt blir så mycket bättre utan alkohol, men vägen dit är inte alltid så lätt, de vet vi alla som har ett beroende.
Nykterheten måste gå först, oavsett hur man mår eller har de jobbigt.
Kram 💕 sländan

Ös på! Vi vet ju alla att livet sker också utanför vår kontroll- och då gäller det att njuta av allt det som vi kan njuta av. När det pågår!
Idag firar jag måndag med att ta en väldigt lugn morgon.
Vi har fått något helt ovärderligt med nykterheten och det är att vara tacksamma över storheten i livet som det bara är. Du inspirerar oss, och skapar en massa god energi! Kram 🥰

Tack för era kommentarer! 😍 Ok, då fortsätter jag väl med att skriva lite statusuppdateringar här då och då.😅 Jag är ju stolt och lycklig för att jag är där jag är i dag, och om någon som är i kämparfasen av sin resa kan finna inspiration här så är det ju kanon!😀 @Ny dag, bra att du hänger i, och inte ger upp! En vacker dag är det din tur att inte hitta några problem att skriva om. 💪

Kram på er! 🤗

Profile picture for user Rehacer

@Torn
Det är härligt att läsa om ditt och de andras nuvarande liv utan alkohol! Det inspirerar och gör mig glad att man faktiskt kan få det att fungera. Att livet kan få snurra på utan att alkohol hela tiden gör sig påmind.
Tack för att ni talar om att det går! Jag ska komma dit en dag, jag oxå!
🤗

När jag var ny på forumet för många år sedan, så var det sådana som du Torn, som jag letade efter. Någon som klarat att sluta dricka, och som såg en frihet i det. Någon som inte ens funderade på att börja igen, och någon som var glad och nöjd. Jag hittade några stycken, som jag tog rygg på. Tack vare dig, och sådana som dig, har många andra lyckats bli fria, och få ett gott liv. En glädjespridare, en fin nykter man, som peppar andra..Det är du Torn..Tack🍃❤️🍃

@Rehacer, @miss lyckad. Tack! 🤗 Något som har varit avgörande för min del är att jag hela tiden har varit positivt inställd. Att hålla på att grubbla och älta en massa negativt som redan är passerat är verkligen inget för mig. Det var ju bla det som alkoholen fick mig att göra, och det var ju det jag ville komma ifrån. Och det är samma sak nu, inte vill jag bara se en massa problem och vara en negativ och sorgsen typ. Nä, jag vill ha kul och njuta av livet.😍 Och det går av bara farten sedan länge!

Kram

Min tredje nyktra midsommarafton på raken i går, så nu sitter den vanan som en smäck .😀 Jag vill faktiskt påstå att gårdagen var den bästa, roligaste och mest underbara midsommarafton som jag har haft hittills i hela mitt liv. 😍 Att vara fri från alkoholen, och slippa dricka den är helt otroligt härligt!

Ha en bra midsommardag!

Profile picture for user Kebne1

Nu stålsätter jag mina tankar. Så fort "åh, vad mysigt med ett glas-tanke" dyker upp vänder jag på tanken: jävlar vad skönt att gå å fiska kl05-ish utan baksmällan!
PS det toknappade i morse: aborre på aborre🙏🏼 🎣

@Kebne1 Helt rätt! Se det positiva i allt, det mår man bäst av.🤗 Härligt med Abborrarna! Själv fick jag ett par Makrillar , när hela gänget gick ner till havet sent i går kväll.😀

God fortsättning på en härlig helg 😍 Tänkte förut på det där du skrev om att bli mer social i vardagen, det stämmer även för mig. Jag pratar med alla jag träffar, expediter, säger hej hej till alla busschaufförer, ja, alla som kommer i min väg försöker jag prata med om något! Har mycket lättare till vardags-skratt och lite samhörighet med människor överlag. Tror jag var en rätt tjurig person tidigare…
Skönt att vi är på andra sidan. Hade också en väldigt fin midsommarafton, den tredje nykter och den bästa på många år. Kram 🥰🌸

Vilket väder det har varit!😀 Även om vissa saker är ”jobbigt” när det är varmt ute så har jag svårt för att klaga på värmen. Det är liksom lite för många månader här i Sverige där jag tycker att det är ”kyligt”. Jag klippte gräsmattan i dag och det var rejält svettigt i den drygt 30 gradiga värmen.😅 Efteråt drack jag ett stort glas kallt kranvatten, och jösses vad gott det var! Vatten är verkligen en god dryck. Inga kalorier eller konstiga tillsatser heller. Billigt är det också. Jag ska dricka mer vanligt vatten i sommar helt klart. ☺️

Ha det gött!

Profile picture for user Soffi

God morgon Torn!
Jag håller med, vanligt vatten är underskattat. Jag har egen brunn och sååå gott vatten!!
Apropå gräsmatta, jag har en bit kvar att anlägga eftersom jag gjort det i etapper, är du fortfarande sugen? Jag kan bjuda på - vatten! 😋 Och en matbit också om det kniper 😉😂. Dock inget lika gott som makrill ... det går inte att uppbringa här på baksidan 😔. För oj vad jag blir sugen på makrill så fort det blir varmt!

Kram!