Det är lätt att känna sig irriterad ...när man ’sett ljuset’:-)
Jag kan också känna en uppgivenhet ( ibland) inför människor som uppenbart har svåra problem med alkohol och ändå jobbar stenhårt ( och ofta utan framgång) med att dricka lagom.
Men samtidigt var ju jag - alldeles nyss - precis där...
Och det är ngt med denna sjukdom? /problematik som gör att det inte funkar att ’predika’ eller bli irriterad. Det är en otroligt svår problematik att komma åt...
Insikten måste komma från den som har problemet ...annars förändras ingenting. Jag kunde lyssna och lyssna på kloka ord om riskbruk och hälsa osv ....men de fäste liksom inte.
Det är också sant att vi som dricker lätt går in i andra missbruk - jag är en tydlig beroendeperson ( tackar min gud för att jag ex aldrig började röka....vet att jag hade rökt som en borstbindare).
Fint med era samtal på midsommar Torn!
Just detta att prata om vad alkohol gör med våra barn är ju oändligt viktigt....
Och att du kan vara öppen och ärlig kring ditt eget drickande och att du nu slutat dricka alkohol!
Det ska bli spännande att läsa om din första nyktra tid ( obs - ej menar att stressa dig - det tar du när du vill och hinner! Jag planerar att hänga här på detta fora ett bra tag till....:-)

Vad härligt att ni pratade om alkoholen...eller ja...härligt kanske inte var rätt ord?men så gott i alla fall??

Jag har tre vänner som vet om mitt missbruk ( el två vänner den tredje vill inte vara vän längre). Har börjat fundera på att berätta för min bror och svägerska lite längre fram. Har inte mycket kontakt med dem..nästan ingen alls. Men när min syster dog så bröt hennes man m mig och min familj ...ja det hände många sorgliga saker. Jag var så arg och ledsen på min bror och svägerska så det blev många tråkiga sms då och då under många år. Hade jag haft en god självkänsla så hade jag velat berätta hur jag kände i ett fysiskt möte. Men skulle vilja berätta nu om mina problem men jag klarar inte det fysiskt... blir så lätt en liten lillasyster. Nu är vi väldigt sällan på träffar m vänner men skulle jag hamna på en sådan där jag alltid druckit alkohol skulle jag bara helt enkelt vilja säga att jag har druckit tillräckligt m alkohol i mitt liv ..jag väljer alkoholfritt ikväll.

Men tillbaka t midsommar igen..vi hade en så ovanlig midsommar som utan regn, 28 grader och det första iskalla doppet i Vänern.

Ha en fortsatt fin helg?

Kaveldun, jag har inget särskilt för nu så jag skriver lite om mina första nyktra veckor som du är nyfiken på.?
Jag hade satt en deadline till den sjätte januari. Då skulle jag börja jobba igen efter julledigheten. Dagarna innan har jag ju skrivit om tidigare, så det tar jag inte här. Jag visste att det skulle bli tufft, var förberedd och hade en plan. Den här gången var det på riktigt blodigt allvar. Jag visste vad jag hade framför mig den första veckan, eftersom jag många gånger tidigare hade klarat en vecka nykter. Dag 1-3 var värst, fysiska symtom såsom stickningar, ryckningar, kass mage, ingen aptit mm härdades ut. På detta grymt sug, rastlöshet och kass sömn. Bara att härda ut, det visste jag. Efter en vecka var det värsta av detta över, förutom kass sömn. Andra veckan var det fullt fokus på att absolut inte börja dricka igen, dag för dag bockades av. För varje dag växte motivationen att inte ta ett endaste glas alkohol. Läste här på forumet i princip varje vaken timme, men var inte redo för att börja skriva. Det var nog dumt, men så var det. Från slutet av vecka två och fram tills jag började skriva här på dag 38 så mådde jag bra. Jag kallar det för ”lyckorusfasen”. Sömnen var bra, hade grym energi och motivationen växte så det knakade. Fiskade, renoverade huset, promenerade mm och tänkte, Yes, jag fixar det här!?

På den vägen är det, så här i efterhand inser jag hur extremt viktigt det var att ta det här projektet seriöst från dag 1. Absolut inte ge upp, absolut inte tro att jag kunde ta
ett endaste glas alkohol. Jag hade fått nog en gång för alla.

Resten vet du, en ganska tydlig svacka runt dag 50 hade jag, och har ju sett att det märkligt nog är väldigt vanligt bland många här. Många tankar som snurrar då, kanske är hjärnan som ”nyktrar” till på riktigt då, jag vet inte. Efter vecka två har jag inte känt något sug efter alkohol och min inställning till att aldrig börja dricka igen har varit som ristad i sten. Det är fint att få se hur du har utvecklas i nykterheten Kaveldun, och insett hur viktigt det är med tiden. Saker som man såg som ett bekymmer efter säg, 3 månader existerar inte efter ytterligare 1 månad. Så har det varit för mig i alla fall.
Är det något mer du undrar över så ut med bara! ? Och det gäller alla ni övriga också såklart.

Kram

Här i början..Tror det var för att jag inte ville misslyckas..Angående att inte vilja inse sitt beroende..Det är inte alkohol jag pratar om så mycket..Dom som är beroende av alkohol omkring mig, vet och erkänner att dom har problem..Det är mer ätstörningarna som triggar mig..Väger en person 20-30 kg för mycket, så anser jag att man äter för mycket..Alltså ett matmissbruk eller beroende.Även att jobba 60 timmar i veckan eller mer, är också någon slags flykt eller bekräftelsebeteende..Dessa tankar har jag fått nu som nykter..Mitt eget alkohol missbruk såg jag stegvis förändras..Precis som andras..Vi är ändå olika på det viset att vissa av oss erkänner beroendet tidigt..Men har svårt att ta sig ur det ändå..?

Det är sant det du skriver miss lyckad. Även träning hör dit på ett sätt tycker jag. En del är ju helt maniska och måste bara träna, träna och träna hela tiden. De får nästan ångest av en missad träning. Jag är beroende av mitt intresse sedan barnsben, sportfiske. Mår faktiskt lite dåligt om jag inte kommer ut på något fiske på två-tre veckor. Frågan är när det börjar bli skadligt. Vid träning kan man ju ådra sig diverse skador och jag får ju en och annan krok genom fingret i bland.? Det är väl när det börjar drabba familj, ekonomi och jobb som man bör tänka till ordentligt. Sedan var en av de största anledningarna till att jag slutade med alkoholen att mitt fiskeintresse höll på att tyna bort. Alkoholen tog över helt.

Jag är mycket hellre beroende av fiske än av alkohol, det står jag fast vid.?

Det var en väldigt viktig diskussion som du påbörjade med dina vänner Torn. Jag ser fram emot att hålla liknande diskussioner med mina vänner så småningom

Jag har sett en del dokumentärer från England framför allt. Där är problemdrickandet STORT! Sjukvården är helt översköljd med alkoholsjuka individer.

Såg en dokumentär häromdagen där läkaren sa ”När de kommer hit är det försent”. I England är pubhäng en del av deras livsstil, och för många går det snabbt utför.

Likadant är det i Sverige tyvärr. Hur ofta umgås man med sina vänner utan att alkohol är inkluderat? Ytterst sällan. Vi har en pandemi av alkoholsjuka i faggorna.

Den utvecklingen oroar mig jättemycket. Lägg sen till ungdomars ökande drogliberalism så är det verkligen på väg utför. I vår lilla småstad finns det massor av unga som knarkar och inte tycker att det är någon big issue.

Vem ska jobba och betala skatt för att vi ska ha råd att betala för all sjukvård och rehabilitering?

Håller vi på och förlorar en hel generation som tycker att framtiden är så dyster att de lika gärna kan knarka eller supa ihjäl sig?

Dystra funderingar så här på midsommardagen. Jag är i alla fall tacksam och glad över att jag och mina två döttrar inte bidrar till den utvecklingen. Man kan bara gräva där man står själv.

Glad för din skull Torn ❤️ Att du varit så bestämd hela vägen från dag ett och att du mår så bra som du gör.

Kram ?

Bra skrivet där Andrahalvlek, man har helt klart fått upp ögonen för det där efter några månaders nykterhet.
Synd att du inte fått någon riktig chans att berätta om ditt fd missbruk pga Coronan. Det är ju ofta när någon undrar varför man inte dricker som samtalen om alkoholproblemen i samhället tar fart. Du får ta bussen till nästa tillställning så folk börjar undra varför du inte dricker. ?

Kram

Tänkte lite på det. Att jag alltid kör bil gör ju att jag kommer undan liksom. Nästan lite fusk - och snopet, eftersom jag börjar bli redo att outa min nykterhet i vidare kretsar.

Men jag har ju hela livet på mig att ta de diskussionerna ?

Kram ?

PS. Igår på festen sa min ex-svägerska till en gäst ”dricker du inte alkohol” och pekade på hennes colaglas. Jo, det visade sig att hon hade rom i colan. Hennes kille sa ”sånt pack som nykterister aktar vi oss för att beblanda oss med.” Jag var SÅ nära att hugga på det betet, men besinnade mig. Ville inte fördärva stämningen. Ville inte ta diskussionen med just honom. Just han betyder ingenting för mig, jag struntar fullständigt i vad han tycker.

...väldigt intressant att läsa om din första nyktra tid Torn.
Det som utmärker din tråd över tid är att du verkligen har bestämt dig. Att det är ...som du skriver ’blodigt allvar’.
Du drack ju stora mängder alkohol innan du blev nykter ( men ibland verkar inte mängden alkohol spela så stor roll utan mer själva kraften i beslutet ...inom AA pratar man om ett fönster - det öppnar sig ett inre fönster för villigheten att bli nykter. Upplever att ditt fönster varit vidöppet från dag 1....kan inte riktigt säga detsamma om mig.
Sedan verkar du också mått ganska bra från tredje veckan - bra sömn, bra energi. En dipp efter 50 dagar ..men det starka initiala beslutet att hålla dig nykter bar även över den svackan.
Tack för att du beskrev denna tid Torn!
Jag har haft en lite svajigare tripp...tror inte att mitt beslut var lika starkt ( även om jag absolut hade nått ngn sorts seg och långdragen botten som aldrig blev väldigt dramatisk men som var desto mer tröstlös, innehållslös ...som att gå runt i en ständig skymning samtidigt som stressen och röran och oron jagade mig....och jag blev alltmer skamfylld och ensam).
Hatten av för din resa....och vad härligt att frun och barnen och fiskarna fanns kvar - när du klev ur dimman!
Din sega och pålitliga kamp/resa...och förmågan att glädjas över livet - som det är- ger mig motivation och energi att inte släppa taget.
Och för mig är kanske effekterna av en tids nykterhet ännu starkare än mitt initiala beslut...
Jag fattade inte riktigt hur illa det var - typ.

Jobbar sent skift denna veckan och det märks att det är semester om två veckor. Folk har redan börjat varva ner och det kommer inte en massa onödiga samtal och mail. Jag som är ”nynykter” har dock gott om energi, men det finns inte så mycket att göra när de flesta andra är sega. Extra sega efter denna helgen måhända.? På nykterhetsfronten finns inte så mycket att skriva om, allt är lugnt och jag mår kanonbra. Men jag hänger ju uppenbarligen en del här på forumet så det finns säkert lite underhållsjobb kvar djupt inne i min skalle. Det är också givande att läsa om hur det går för er andra. Gröngölingar, gamla rävar eller mittemellan, det spelar ingen roll. Alla har vi en gemensam fiende som ska hållas borta.

Ha en bra tisdag!

P.s Tack för din kommentar Kaveldun!?

Avundsjuk, men absolut inte missunnsam, på att du har det så lugnt på jobbet. Hoppas komma dithän nästa vecka.

Imorgon ska jag ta spontansemester. Hänga med äldsta dottern en sista dag innan hon åker hem till Gbg och börjar jobba.

Kram ?

Snart ledigt även om jag tycks ha lite kvar att göra, jag är inte utmattad men längtar efter ett par veckor utan måsten. Lite oklart hur lång ledigheten blir...
Märker att jag får svårare att komma igång i tid om morgnarna, igen soldat direkt...
Tycker också att det nyktra livet rullar på men igår hade jag liten dipp i känslan, typ ”ska det alltid vara så här” men på plussidan är väl att jag är urnöjd om det alltid kan vara såhär... det jag behöver är mycket mer fysisk aktivitet än vad jag får när jag ”jobbar”. Sä det är mitt mål med semestern. Massa steg och så min gamla löpning som står och undrar när det är dags! Ha en fin dag kram ?

Ja, det ska bli skönt med semester, en nykter semester. Äntligen en riktig semester!? Det är vi värda alla tre. Har väldigt svårt att tro att ni, Andrahalvlek och Se klart plötsligt skulle få för er att börja supa under semestern. Kaxigt nog så vill jag påstå att det gäller mig också.?

Såg att din dipp var som bortblåst i dag Se klart, skönt! Jag tror att det kan bli så när man börjar tänka långt fram i tiden. Jag har själv märkt att jag börjar planera och se fram emot saker mycket längre fram i tiden nu. Men jag ser inget negativt där. Mitt fiskeintresse hjälper mig nog mycket på den fronten.

Ha en bra onsdag!

P.s Andrahalvlek, du kommer säkert ha den bästa onsdagen av oss tre.?

Kram

Jag längtar också efter ledigt nu. Och har kommit in i en väldigt bra ”lunk” eller skön rutin om kvällarna som inte innefattar alkohol. Inser verkligen vikten av detta med att skaffa nya vanor som passar mig nu. Och inte behöva sitta och babbla med de där glasen vin. Såklart kunde det vara- och är säkert för de som kan- trevligt, men det spelar ingen roll. Och framförallt att faktiskt bestämma själv. Vad vill jag med min tid när jag inte dricker? Om kvällarna är det vattning och plock på det sätt som jag gillar mycket. I min takt och med tid att andas och knyta ihop dagen. Det är nog inte att jämföra med ditt fiske mer än att det är något för mig, och det känns värdefullt.
Så med de ganska lugna kliven närmar jag mig semestern. Har mycket svårt att se att jag skulle störta in i fylla men i så fall varnar jag. Kram T så fint att läsa om dina dagar och ditt (nyktra) liv ?

Något jag uppskattar mycket nu efter snart ett halvårs nykterhet är att jag känner mig mycket mer avslappnad och jagar inte upp mig i onödan. I natt blev jag väckt av frugan, det var något som lät under vår säng. Det visade sig att dotterns hamster hade smitit från sin bur och satt och gnagde på något under sängen. Frugan fick nästan panik vilket resulterade i att dottern vaknade och då blev det ännu värre.? Jag konstaterade lugnt, ja-ja, då får vi fånga in hamstern och lägga tillbaka den i sin bur. No big deal liksom. Samma sak när jag senare märkte att vår skrivare hade lagt av. Frugan var tvungen att få ett dokument utskrivet innan kl 15.00 och blev sur och stressad.Det är lugnt sade jag, jag åker och köper en ny skrivare, det är inga problem. Det känns som om jag har mycket färre problem numera. Det är en härlig känsla.? Allt fixar sig!

Ha en fin dag!

Jag älskar verkligen hur nykterheten har gjort dig hundra procent lösningsorienterad ?

Du hoppar över problemen och rätt på lösningen, stimmar inte upp dig så mycket i onödan. Det är verkligen en skön ”bieffekt” av nykterheten.

Jag tror att den grundar sig i att du numer litar på dig själv och dina förmågor till hundra procent. Snacka om att ge sig själv den allra finaste gåvan!

Har din omgivning reagerat på att du är lugnare och mer lösningsorienterad?

Se Klart har gjort framsteg vad det gäller sitt kontrollbehov och du har blivit lugnare och mer lösningsorienterad. Jag undrar vilken egenskap som nykterheten förbättrar hos mig?

Kan inte komma på något på rak arm, får fundera lite på det känner jag.

Kram ?

PS. Hamstrar på rymmen är jobbigt. De kan försvinna i väggarna. Och det kan sluta väldigt olyckligt om de gnager på elsladdar. Glömde dottern stänga buren?

Vilken fart och energi och kraft du har.
Igår kände jag mig Nästan traumatiserad när jag upptäcker några sniglar kring pallkragarna. Fick ta av mig glasögonen när jag vattnade för att inte se dem.. sen tog jag var och en av de tre och bar på en spade och slängde i en häck. Under tiden jag nästan blundade. Så jag har inte blivit riktigt så lösningsorienterad...
Jag tycker att du är grym och hoppas din familj instämmer. Annars får du hälsa från ditt team här. Kram ?

Tack för kommentarerna!? Lösningsorienterad är ett bra ord, det är nog det jag har blivit. Familjen har helt klart märkt det, men det är mer som en positiv förvåning från deras sida. På jobbet har chefen tydligen märkt det rejält. Han sa på ett medarbetarsamtal härom veckan att han var jättenöjd med mina prestationer. Han var nästan lyrisk.?En sak jag har märkt är att jag numera tycker han är en riktigt bra chef, har inte känt så tidigare.
Andrahalvlek, det var en tunnel som går på utsidan av buren som hade lossnat från sitt fäste. Där smet hamstern ut.? Dina förbättrade egenskaper är många, vad har du märkt av mest själv?

Se klart, sniglarna ska du döda, annars kommer dom bara tillbaka ?

Förresten, jag blev inspirerad av dig Ah och permitterade mig själv i morgon. Ska bla skjutsa min son till en kompis uppe vid Vänern. Dom ska ut och fiska själva i en båt där. Och jag vill gärna se till att flytvästarna är på och att dom klarar att hantera båten på ett säkert sätt osv.

Några timmars jobb till för mig, sedan tar jag långhelg!☀️

Kram

Beror kanske på att alkoholen och bakfyllan hela tiden ger oss stresspåslag? Tycker också att jag hanterar stress hyfsat, men ibland dyker det finska tempramentet upp..Tappade ut allt kaffepulver en morgon innan färd till jobbet, på golv, spis mm..Förr hade det blivit en harang av svordomar???..Nu tittade jag bara på klockan, räknade ut att det tar ca 5 min extra..Och började lugnt städa upp..?..Man ser mer och fler fördelar med nykterheten.?