Jag är så glad för din skull Torn ❤️ När du beskriver att precis ALLT blivit bättre i nykterheten blir jag helt varm inombords. Din familj måste vara överlycklig över att ha fått sin pappa och make tillbaka.

Det är nästan omöjligt att förstå att du för sex månader sedan var slav under att få dina öl. För visst var det så att du drack öl varje dag? Jag förstår att du har svårt för alkoholfri öl, eftersom smaken förstås påminner om den tiden.

Håller med dig Se klart angående vin. Trodde också att jag skulle sakna smaken massor. Men det gör jag inte. Provat ett alkoholfritt rött vin en gång, spottade ut den enda klunken jag tog och hällde ut resten. Apäckligt. Inte i närheten av likt i smaken alls.

Jag gillar ju inte läsk och cider eftersom det är för sött. Dricker hellre alkoholfri öl, Oddbirds eller Bra dryck No 1, 2 bubbel vid riktigt festliga tillfällen, äppeljuice, örtte, smaksatt bubbelvatten och mycket vanligt vatten.

Jag såg på Hemköp att de hade stort utbud av just smaksatt tonic, bland annat ginger tonic. Det ska jag prova. Kanske hittar nya favoriter.

Man ändrar sina smakpreferenser med tiden. Jag slutade för cirka 30 år sedan med socker i kaffet och tycker att det är jätteäckligt om jag råkar få det. Jag avskydde oliver och sill i unga år, som vuxen älskar jag det.

Jag rökte då jag var 14-32 år. Om jag tar ett bloss nu tycker jag att det är jätteäckligt. (Mitt nikotin får jag via snuset istället. Även det ska jag vänja mig av med så småningom.)

Det som krävs är en viss tid av avvänjning eller tillvänjning. Sen är det förstås så att drogen krånglar till alltihop, eftersom man får abstinens. En abstinens som gör det extra svårt att låta bli, men det går!

Svarta Kalamataoliver lärde jag mig älska för kanske tio år sedan när jag läste att de är så otroligt nyttiga. I början var det INTE gott. Nu älskar jag smaken.

På samma tror jag faktiskt att just rött vin om ett år eller så också smakar riktigt illa. Så du gör nog rätt Torn som avstår helt även från alkoholfri öl eftersom det var just öl som var din drog.

Kram ?

Jag jobbar i dag, i morgon och på måndag. Sedan har jag 5 veckors semester. Jag har inte mycket planerat i år, men det blir några tripper till bla Gränna, Norra dalarna och till morsans sommarstuga i Onsala med familjen. Sedan har jag ett par artsatsningar inplanerade. Kosterhavet och Helgeån ligger överst på listan. Tänkte hinna med att byta ett par fönster och en dörr på garaget också, men det är lågprioriterat.

Det där med öl tvekar jag om. Det var ju öl som jag drack mest av förr och testade en A-fri öl efter någon nykter månad men tyckte det smakade skit.Helt klart eftersom jag förknippade det med mitt missbruk. Nu testade jag förra veckan igen och det var helt ok men frågan är om det är värt att fortsätta dricka A-fria öl. Kanske får jag mersmak och gud förbjude får för mig att testa en folköl. Nä, det duger nog bättre till snigelgift!

Snuset har jag börjat trappa ner med. Jag snusade mycket mer i början av nykterheten, men det var det värt för att underlätta nykterhetsarbetet. Nu försöker minimera snusandet men har ingen plan på att lägga av helt. Jag får se om ett år eller så. Hur går det med era SSRI mediciner? Du Se klart var på gång med en nertrappning där har jag för mig.

Kram

Jag väntar på lusten att orka leta upp en bra läkare som kan hjälpa mig att trappa ut kontrollerat.

Jag har ju slutat flera gånger tidigare, och har alltid blivit deprimerad igen inom tre månader. Jag vill inte riskera något! Vill aldrig mer må så dåligt. Jag vill i alla fall inte medvetet sätta mig i den sitsen.

Pratade med min dotter psykologstudenten om just det. Hon sa att om man vant kroppen vid SSRI så kan man behöva livslång medicinering. Men om man vid första sjukdomstillfället får adekvat KBT-behandling istället så kan man slippa medicinering helt.

Som ni förstår är hon som psykologstudent skeptisk till SSRI, även om hon har kunskap om hur effektivt det är.

Hon säger att psykologer generellt har god inblick i hur en psykiatriker jobbar, men att det omvända är ovanligt. Det är helt olika professioner, och hon tycker att läkare på vårdcentral oftare borde remittera till en psykolog istället för att slentrianmässigt skriva ut SSRI.

Så en bra läkare ska jag ha tag på först innan jag börjar trappa ut.

Kram ?

Jag har sett flera anhöriga vara nyktra långa perioder..Sedan tycka att a-fri öl funkar fint till bastun..Senare. Ett par lättöl duger, ingen fara..Efter någon månad, folköl och fast på kroken igen..Jag försöker lära mig av andras misstag..Känner faktiskt ingen nykterist som dricker a-fria alkoholliknande drycker..Tror det på sikt är lättare att falla för alkoholen igen, om man dricker a-fri vin och öl..Gäller säkert inte alla, men jag vill inte falla..?

Jag dricker själv a-fritt men inte varje dag (så som jag drack vin) utan begränsat till vissa tillfällen. Dock önskar jag nog på sikt sluta med det också. Det finns ett ”korn” av att på något sätt hålla kvar livsstil eller vad man ska säga, och att jag på något vis tycker att det handlar om att passa in. Dvs det blir på ”andras” villkor. Nu tar jag ju en tonic när min man tar en gt och känner inget fel med det. Men jag passar på även dessa vanor.
Låter som en mkt lagom semesterplanering, fem veckor, underbart! Jag ser också fram emot ledigt nu med väldigt lite planerat. Vill verkligen komma ner i varv, läsa/lyssna på ljudböcker, vara ute. Det är mitt mål med semestern. Sen kommer förstås olika barn och lite vänbesök men ska försöka och har blivit bättre på att inte stressa över det. Och att pensionats-värdinnan har semester. Det hänger ihop med alkoholen helt klart: att känna tillit till att det blir bra- ändå. En grundtrygghet som jag kämpar med att erövra.
Min antidepp som jag i höst ätit i två år ska jag börja trappa ner. Jag har en ny läkare som ville att vi skulle ses och göra en ordentlig plan. Jag tror jag har berättat det tidigare, men denna medicinering var främst för att hantera en massa oro (och stress som kom av den). Hade inga rätt på ”deppptest” men det var som om det var för mycket för att kroppen skulle ens kunna lägga sig ner. Nu har vi ju ordning på barn och gamla- alkohol och jobb, och jag tror det kommer gå bra. Jag har haft en väldig hjälp av medicineringen men tex vikten har varit en jobbig biverkning. Jag har alltid haft lätt för att gå ner, nu får jag kämpa och ämnesomsättningen är mkt lägre. Det är ok. Så glad att medicinerna finns, jag har ju gått flera vändor i terapi och det har hjälpt mig och oss- när jag och min man haft kämpiga perioder.
Nu ska jag göra det lyxiga att knyta på mig mitt trädgårdsförkläde, sätta på en ljudbok, ta en kaffe och en snus och bara sjunka in i en ledig eftermiddag. Till kvällen kommer minsta barnbarnet med föräldrar men har sagt att vi har ledigt. Mat blir det, på nåt sätt. Oklart vad.
Ha en fin fortsättning på helgen som jag minns innebar jobb, men på måndag synkar vi kalendrarna torn, det gör vi med mäktig stolthet. Kram ❤️

Sitter på jobbet och det är helt stendött, så jag skriver och läser här på forumet för
att fördriva tiden.Givande och bra betalt...Nackdelen är att min jobbdator är för gammal för
att kunna infoga emojis..ha-ha! Hoppas det löser sig med medicineringen Se klart och Andrahalvlek, men det är väl ingen brådska egentligen. Viktigast först: vara nykter! Miss lyckad, det blir inga fler A-fria öl för mig mer, jag har bestämt mig, tack! Måndag blir en bra dag Se Klart, jag går på semester men det finns ju något ännu större att fira som sagt!

Ha det bra så länge vänner!
Kram

April

Tycker det är fantastiskt inspirerande att läsa din och andras trådar om hur allt har blivit så mycket bättre sen ni slutat med alkoholen?! Och trots att ni kommit så långt hänger kvar här och hjälper andra! Hoppas kunna joina er skara snart?!

Kram?

Åh April, tack! Jag kommer ihåg dig! Ja vi är ett gäng som hänger kvar. Skönt att se att du har hittat hit igen. Joina oss så snart du kan!?

Kram

April

Känner mig redo men corona och hemarbete har gjort det svårare, och semester om en vecka får mig att tveka när det kan lyckas. Så rädd att misslyckas. Men snart?.

Hoppas du får en härlig och nykter semester?

Kram

Fibblan

Håller med ovanstående! Det är precis vad man behöver, som ny eller om man snubblat till som jag gjorde. Då är det enormt tacksamt med dig och er andra, som så generöst bjuder och delar med er av mycket, stort som smått! Och jag älskar att du verkligen tar dig tid att förmedla alla positiva skillnader, även de små som sagt?️, det är de många små sakerna som tillsammans gör den stora skillnaden ?! Bara som det här, att lugnet finns med även mitt i natten, när det blir oplanerad marsvinsjakt?!

Är det ett halvår på måndag? Gött o inleda semestern med det i ryggen och helt klart värt att fira???!
Så himla bra gjort?!
Även om det känns enklare och som det självklara nu, så vet vi alla att det inte kommer av sig självt! Heja dig❣️

Angående alternativa drycker..har jag också funderat och haft lite olika tankar kring det sedan jag påbörjade min resa här. Första gången ersatte jag de alkoholhaltiga dryckerna rakt av. Drack vinäger med kolsyrat vatten när jag vanligtvis hade druckit vin, eller varianterna på systemet. Alkoholfri öl, istället i de lägena när ölen skulle åkt fram. Då bröt jag liksom inte vanan alls annat än genom att inte tillföra alkohol. Andra gånger har jag väl alternerat. Ömsom druckit vatten och andra drycker ömsom de alkoholfria sorterna från systemet. Nu senast (alltså igår) drack jag a-fritt mousserande. Det var gott, men samtidigt kände jag för första gången att det kändes onödigt på något vis och lite som du var inne på Se klart, att det liksom inte passade så bra ihop med mitt andra statement, som jag gjorde. Det blev snarare som en kontrast i mig. Varför dricker jag detta? Jo, för att det är gott iofs. Men det finns det ju annat som också är. Finner ingen mening att dricka det för att smälta in. Sedan hör ju jag till dem som gillar vinsmaken. Så ett glas vinäger med lite vatten tycker jag på riktigt är gott?! Men då kör jag nog hellre det än en systemets "av-alkoholiserade" varianter. Godare, mer hälsosamt förmodligen och mer ekonomiskt ☺️!

Jisses, så mycket bra grejer jag kommit på idag tack vare er..??!

Ha en fortsatt fin lördag Torn! Keep Up the good work?! Och hoppas du vill hänga här länge till! Dock med balans, så inte frugan blir orolig i onödan?!
Stor kram!
/Fibblan ?.

Fibblan

Trodde du var ny. Vi skrev samtidigt ☺️. Kände inte igen ditt nick, men är också nygammal. Säger som Torn, fint att du är tillbaka! Även om du tvekar på om det är läge eller ej med semestern inom räckhåll. Jag förstår dilemmat. När man halkat dit. Det svåraste är ju bryta och jag har stor respekt för att det är ett svårt val att göra, utifrån att du behöver känna att du har en ärlig chans att lyckas också..Har också varit där. Det är så jobbigt att känna att man misslyckas. Och man behöver ju liksom känna att man tror på att man kan. Samtidigt är det bästa tillfället att sluta, alltid NU.. Egentligen igår..?. Men dåtiden har varit och framtiden är framför oss, så allt vi har är egentligen NU.

Hoppas du finner styrkan du behöver!
Och kom ihåg att här finns att fylla på, från både nya och gamla ?!
Kram!
/Fibblan ?.

Jobb i dag igen och jag kommer ha mer att göra än i går så det blir mindre häng här. @Fibblan, så bra att vi kan lära oss av varandra. Lite jobbigt bara att du fick vara försökskanin så jag lärde mig att absolut inte vilja få ett återfall.?

Måste bara berätta om en sak från i går kväll som gjorde mig väldigt stolt och glad. En mamma till en av min sons kompisar hörde av sig och var så otroligt tacksam för att jag har bidragit till att hennes son har avbrutit sitt umgänge med ” fel” personer. Grabbar som dricker, stjäl och använder cannabis. Nu har hennes son fått upp ett brinnande intresse för fiske och är själv överlycklig för att ha kommit ifrån de ” dumma” kompisarna. Hans mamma sa att det är tack vare att hennes son har varit med mig och min son och fiskat ett par gånger.? Den senaste veckan har killarna och några till likasinnade varit och fiskat nästan hela tiden. Finns inte en tanke på droger där, gäddorna och abborrarna står för spänningen.?

Ha en bra söndag!

Kram

April

Det finns inget viktigare än att finnas där för egna och andras barn och får en att må så bra när man når fram, eller hur! Win-win helt enkelt!

Kram?

Så underbart att få den återkopplingen ? Jag kan riktigt känna både mammans och hennes sons lättnad, att hitta ett intresse som tar över helt så man slipper umgås i ”fel kretsar”.

Och det har du bidragit med. Stort. Förstår att du är otroligt glad över det ?

Kram ?

Fibblan

Tack för du delade med dig Torn! Blir så glad för både din och denna mamma och sons skull?!

Tänk vilken skillnad det gör, att vi nu gör det här valet och står vid, att vara sådana som inte dricker alkohol. Bara positivt som kommer med det?!
Och t.o.m utanför den egna sfären - magiskt ✨! Heja dig - din insats (även om du inte visste det då) kan vara avgörande för hur även denne unge mans förhållande till alkohol och droger kommer att se ut framöver. De goda förebilderna och att visa att det går att ha roligt på andra sätt och med andra med friska, sunda intressen är så viktiga för våra ungdomar. Tänk att du och vi är en del av det nu - fantastiskt ✨?!
Kramar!
/Fibblan ?.

Tack för alla glada tillrop, nu blev jag ännu gladare!? Jag lånar en suverän fras från Andrahalvlek som jag tycker passar bra in här.

”Barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör”?

Kram

Att ta med sonens kompisar, så slipper dom hitta på en massa dumheter, och fiska istället?..Tyvärr så har jag både egna och andras erfarenheter, att ungdomar som har föräldrar som dricker, oftare börjar med droger..Tror det har med ångest och oro att göra..Som tur är så kan även dom ändra sina liv..Hoppas det nappar..???