@sisyfos - jamen exakt. jag dök ner lite i humöret efteråt... så det kan nog stämma. stolthet före fall. nu föll jag inte och drack inte, måde mest crap ett tag. tills jag skrapade ihop mig och hittade några kompisar umgås med

Dag 95 om jag håller koll... vilket jag inte riktigt gör, men när jag kollar är det den 25/3 som jag utgår från. Så snart 100 dagar, eller 14 veckor.

Snubbeltråd finns på vägen, midsommar hade jag kunnat göra något annorlunda. Nu valde jag att inte lyssna på smit-tankarna, utan fortsatte som jag gjort - vara själv hemma o ha småtråkigt eller hitta på något, göra något kul på midsommarafton, och dagen efter.

På jobbet igår gjorde jag bort mig, eller... jag orsakade en skada ute hos en kund, ett nytt bord som jag råkade repa sönder. Ursh då hinner man ju tänka allt möjligt efteråt... jag säger upp mig, jag slutar, jag får betala det själv. Slutade med jag ringde min chef på kvällen som lugnt sa - men ring och fråga kunden hur vi löser det, vad vill han? olyckor händer, vi står för det som krävs för han ska bli nöjd. Jag gjorde så, och kunden blev jätteglad - antagligen dels för jag kunde erkänna utan omsvep, och framförallt - han får välja, fortsatt repat bord, billigare pryl han köpte? nytt bord? ny bordskiva :-) Pust.... Men om man inte löser en sådan sak på något sätt, framförallt internt på jobbet, utan går och bär på det så skulle en sådan sak kunna bygga på, och bli något, tillsammans med något annat, där jag faktiskt bryter igenom. "För jag är inte värd något"...

Kram

@Vjlo Fint att du är fortsatt nykter, och fint att du tog tjuren vid hornen och agerade istället för att slå på dig själv 🤗 Allt är nästan värst i våra tankar, verkligheten är oftast mer hanterbar.

Kram 🐘

Ja känns bra det "går bra" trots allt

15 veckor snart... som att jag siktar framåt mot fredagen. Det är inte så svårt under veckorna numera, händer ju tankarna slår slint en liten stund inför helgen, men har än inte fallit för det, och det är nog inte så troligt jag gör det på ett tag. Sak inte säga det för högt. Det är kanske troligt risken är stor någon gång jag känner jag måste.. unna mig(!) att må dåligt? att få tillbaka skammen att jag faktiskt gjorde något en växande del av mig ser att jag inte behöver för att ha ett fungerande liv....

@Vjlo När du får tankar om att ”unna sig” ska du tvinga dig själv att först se fyra-fem fyllosberättelser på youtube. Intervention. Se den kräla i sitt eget kräks och försöka ljuga sina anhöriga blå. Då tappar du garanterat suget.

Var glad och tacksam över att du lyckades stoppa i tid - innan förnedringens gräns passerades.

Kram 🐘

Jag har brukat tänka på hur jag själv mått dagen efter, eller under tiden... och blir på jobbet relativt ofta påmind om hur okul de faktiskt verkar ha det... "äntligen helg igen, å nej jag kommer va bakis flera dagar"...

Ett par gånger jag burit ut flaskor har jag fotat en bild när jag slängt dem i återvinningen. En sådan bild ser inte så kul ut.

I dagboken på en av bilderna har jag skrivit
"Ut ur dimman
Det var inte livet, de där mörka flaskorna av flykt.
Lev nu"

I morgon har vi sommarfest på jobbet.. massa med alkoholhaltiga drycker står redan i källaren på jobbet. När jag var på väg ut till en kund idag sa en av cheferna att jag skulle gå hitta mig något eget gott på bolaget till i morgon. Fin gest!

Sitter av en slump o lyssnar på "Help! I cant socialize without alcohol"...

Well tänker jag, jo det kan jag helt klart :) men bra lyssna

@Vjlo Såg på avsnittet och så är det ju😁. Tankarna sitter i skallen och det är dem man måste förändra. Gillar Craig Beck, han motiverar och är bra på att snacka😁.

Ha en fin nykter sommarfest!🌞🥳💕

@Vjlo Craig Beck tillhör mina husgudar. Den andre är Annie Grace. Beck är rakt på sak, inte inlindad det minsta. Hans tänk stämmer bra med mitt tänk.

Jag har som nykter mycket roligare i festliga sammanhang. Jag fokuserar på samtalen, ställer mer frågor, lyssnar mer, skrattar mer, min tajming är bättre. Och jag skiter fullständigt i vad de andra dricker.

Jättebra gest från din chef, hoppas du gjorde som han sa. Personligen vägrar jag dock att ens gå in på systemet, en vanlig Ica-butik har tillräckligt bra utbud.

God dryck no 1 och 2 kan jag rekommendera. Vitt och rosa bubbel. Lite olika sorters alkoholfri öl är trevligt också. Och smaksatt tonic water känns lite lyxigt.

Kram 🐘

Så var min del av sommarfesten över =) Det var trevligt och gott. Det uppstår alltid några kortare samtal om att inte dricka när jag är med. Jag lyssnar och pratar även där, vill någon höra min version eller vad jag anser - så säger jag det, men kommer aldrig "pracka på" någon (ok om någon uppenbart missbrukar och förstör sig så skulle jag säga ifrån)

Att vara med för länge är inte bra, för när folk blir lite för surriga så känner jag, nja, nu är det dags att gå hem.... Jag gick hem någon halvtimme efter det började bli för snnurrigt i skallen på de andra ;)

De andra gick vidare till någon pub eller något. Sa skämtsamt, japp, kl 08.00 i morgon... så har vi morgonmöte som vanligt va? ;-)

@Vjlo Det är rätt skönt att gå hem när de andra börjar fyllegagga. Ofta är ju alkoholen drivkraften som gör att de vill fortsätta och fortsätta. Det är fan inte roligare för att man håller på halva natten. Tvärtom.

De vänjer sig snart vid att du inte dricker alkohol. Jag pratar sällan om det numer. Bara om någon frågar. Knappt ens då. Har jag inte lust att prata om det svarar jag bara lite pliktskyldigt och börjar sen prata om annat.

Kram 🐘

@Vjlo Jag får lite ångestkänslor när det blir mer fyllestämning. Jag tycker det är mysigt och trevligt till en början men sedan när folk börjar få dimmiga ögon och blir mindre kvicktänkta då börjar ångesten och stannar jag då en stund till för att inte vara tråkig och folk börjar tappa talets förmåga lite grand ökar min ångest. Jag förstår inte varför jag får ångest. Måste vara för det blir obehagligt när folk ändrar personlighet och det har jag aldrig fått uppleva tidigare eftersom jag själv druckit så kanske är det för att jag är ovan?

Är det någon som får liknande känslor som mig och har förstått de känslorna?

Kram

@Andrahalvlek
Ganska skönt vakna vanlig tid, enda felet idag är att jag fortfarande är ganska proppmätt efter att ha ätit god o mkt mat sent igår ;-) En stor toast skagen till middag. mums...
Alltså oftast är det ju ingen som frågar ut mig, utan det händer att de vill förklara att de inte dricker så mkt alls eller tycker vi inte borde dricka sprit utan bara vin eller öl :)

Mina kollegor har ju aldrig sett mig full, utan alltid den där som är med och sedan avviker innan de drar vidare allt för långt bort på "festligheter där de dansar på borden"....

@Himmelellerhellveete
Jag känner inte igen det riktigt , det jag känner när folk börjar bli för svamliga är att den där fasen när alla blir förtroliga och ska prata ut - om jobb, om livet eller så. ibland kan bli för mycket som de kanske borde tagit upp i nyktert tillstånd.

@Himmelellerhelvette Jag kan känna igen mig lite i att känna mig obehaglig när andra blir påverkade. Framförallt om det är några som är mig nära. Även om de beter sig helt ok, kan jag märka skillnaden som nykter. De förändras och blir intensivare liksom. Precis som jag själv blev och värre. Är det bekanta känns det ansträngande att vara kvar när deras onykterhet sätter in, att försöka vara kvar i en diskussion och när man knappt får en syl i vädret och de inte längre lyssnar på andra. Det är då man vill gå hem. Har också varit på fest med ”lagom” berusning, då de kan bete sig bra och lyssna, då kan man stanna kvar längre och ha trevligt😁. Men jag tror att det kommer att vara så här som nykter på fest, dels blir jag tröttare på kvällarna än förr och vill gå och lägga mig i tid, orkar i alla fall inte ha intensiva diskussioner sent och så befinner man sig på en annan nivå om det blir fylla, då orkar jag inte med det. Men det är ok, jag väljer detta och det är så det ser ut för mig idag. Kanske kan det inspirera någon, vem vet😁

Man får nog acceptera att ens dygnsrytm inte är samma som de som är halv/hel fulla på en fest, och man har inte lika stort behov prata ut just då :)
Dagen efter slipper man mycket. Antagligen slipper man mycket även den kvällen ;-)

Nu har jag passerat 16 veckor.

Viktigt för mig är att hålla ut - för inom mig finns ju några fallgropar kvar känner jag, de heter trötthet, ensamhet, hopplöshet :-) Sådana där små saker som kan få en göra dumheter.

Så idag... blir det bara vara mig själv, ta det lugnt, städa undan hemma, ta och vattna blommor hos en kompis som är på semester, ta cykeln och åka o hälsa på någon kompis tror jag. Då försvinner nog alla tre av de fallgroparna.

:)

Snart 17 veckor =) Och nu dags göra skäl för rubriken på denna inläggsserie. För nu börjar semestern. Ärligt så tror jag det ska gå bra, men ska fylla mitt liv med positiva upplevelser, vila, avkoppling, vänner och sånt. Och inte falla för någon frestelse...

Sitter just nu o lyssnar på Stop Drinking Expert live. det är lite kul... med liveflödet där.

Nåväl. Snart 17 veckor

@Vjlo Helt rätt! Vi måste fylla våra liv med roligheter 🥰 Och när vi är nyktra får vi dopaminkickar av vardagliga ting. Ibland på fest har jag varit så sprallig att jag fått fundera på om jag fått i mig alkohol 🤣 Ibland nästan studsar jag fram av glädje över sådant som jag tidigare knappt lagt märke till. Livet - bring it on!

Kram 🐘

@Vjlo Grattis till 17 veckor!
Fylla livet med positiva känslor låter toppen! Jag har börjat tänka på minsta lilla sak och när den är negativ tänker jag som vår2022 brukar skriva ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”
Då frågar jag mig om jag tex ska lägga fokuset på att vädret är skit och grotta ner mig i det eller tänka på det som ”det är bara ett väder” vad kan jag göra i detta väder? Klä på mig vattentäta kläder och skor och gå ut ändå? Åka och göra något man kan göra inomhus om jag inte vill vara ute.
Alltså hitta positiva lösningar. Vad blir bättre av att jag går in i tänket att vädret är skit? Ingenting! Vädret kommer inte att ändra sig bara för att jag tjurar.

Kram