@Vjlo Grattis till 23 nyktra veckor! 🥳🥳🥳 Hur går det med träningen? Idag gjorde jag pass 50 i min styrkestreak. Jag har lagt ribban väldigt lågt, men det viktigaste är att det blir gjort.

Kram 🐘

Tack tack!
Träningen går sådär, korta promenader just nu hehe... det får vara på den nivån just nu.... kanske mer tid ute i septembervädret, det ska jag försöka satsa på, inte nödvändigtsvis jogging just nu, men vara ute... ikväll bara balkongmys i höstmörkret...

det här med att inte ha alkohol som tröst gör ju att saker bubblar upp ibland utan att man har någon gegga att hoppa ner i som döljer problemen. Svinont? Ja. bättre? Ja...

Det är stökigt med min jobbsituation, har pratat en hel del med några kära o bra vänner; "stressen du känner?" vad leder den till, något gott?, "det är du som är herre och styr ditt liv, inte de du är anställda hos", "låter som många outtalade förväntningar" Nåväl... det är bra, jag känner vad jag känner, ser vad jag ser, och när jag siktar in mig på att göra något åt situationen så får jag ett lugn inom mig, ja jag är inte hjälplös och slav för någon annan. OK, jag fattar det kommer komma reaktioner om jag inte ställer upp som de vill. Men kan inte fortsätta med det, främst av rädsla av hur andra ska reagera. Så... det blir något gjort med det inom några dagar, tror jag... 👀 gulp. och hjälp. typ. Skriver inte i detalj om något, utan försökte bara beskriva en omöjlig (för mig) situation, som jag har en lösning på jag är lugn hur jag vill hantera, inte detaljerna, det måste ju företagsledningen hjälpa till mejlsa fram. men ingen sitter på mig längre (snart).

Kram

@Vjlo Heja dig! Med alkoholen försvinner den diffusa skammen som gör att man många gånger slår knut på sig själv. Det börjar med varseblivning: Vad håller jag på med? Sen rätar man på ryggen, rensar stämbanden och säger sen ”nej, det hinner inte jag” eller ”nej, det ingår inte i mina arbetsuppgifter.”

Kram 🐘

Kanske jag kunde tagit tag i det även utan varit fri från spriten/alkoholen/ölen - men nog tagit betydligt längre tid innan mitt själv sa - nej hit men inte längre. Jag vet inte hur fortsättningen blir - men har haft ett bra och långt samtal med min chef - med en tillräckligt tydlig "krisinsikt" från bådas håll - han såg och förstod, och några tydliga "nästa steg", utan att fastslå ett mål - annat än - jag ska må bra. Det räcker långt, och behövs mer kan jag glänta mer på dörren och prata mer, hänvisa tillbaka till det samtalet. :-) Det som inte går - som tur är, att ignorera det och försöka fortsätta ett tag till. Pust.

Sedan är ju tecken på att man gör rätt att man får lite ångest o dåligt samvete för man sagt till :-D så pass har jag varit med om saker i livet att det ju bara var vänta lite på det... ☑️ Det är ju en del av problembilden, klara själv, vara stark, inte... men nu är det försent lyda den ångesten. haha

168 dagar - 24 veckor, helgen gick utan att jag hade möjlighet eller en tanke på att skriva.... mkt händer privat i min närmsta familj som är viktigare. Men det är väldigt bra slippa ha spriten som flytort just nu!

Jobbet - tänker lite på det, vad som ger ångest där, och hur jag ska för mig själv svara på frågan vad ångesten innebär. Jag anar vad den gör det, men för tidigt svara själv riktigt än.

@Vjlo Grattis till 24 nyktra veckor! 🥳🥳🥳 Vad som än händer privat och på jobbet så är du bättre rustad nykter. Vissa känslor behöver vi lära oss hantera på ett hållbart sätt istället för att fly.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack!

25 veckor - 175 dagar. Det låter jämnt och bra på flera sätt :) Snart ett halvt år... Det finns möjlighet att åka dit om jag skulle börja ... må jättedåligt och fantisera ihop att jag mår bättre av ett par öl eller så. Men det finns ju inget i livet som blivit sämre av att sluta. Mindre ryckigt och lägre ångest. Kanske ocskå tydligare konturer på vem jag är.

Kram

@Vjlo Märker du skillnad över tid, vid 3 mån respektive snart 6 mån? Jag brukar tjata om andra året, men då ägnar man det knappt en tanke och det är så skönt.

Plus att man får lyckokickar av andra saker - umgänge med andra tex. Jag älskar fester! De första tre timmarna när man kan prata och skratta och alla är glada och trevliga.

Kram 🐘

Hej,
Jag vet inte om det är enorm skillnad, men har nog bättre grundläge och jämnare i allt, fyller på livet med annat. Nu har det ju varit saker som bubblat upp med arbete som tärt på humöret ett tag, och annat inom familjen som tagit krafter (nödvändigt), saker lättar upp nu på olika sätt. Arbetssituationen, ja den tog jag tag i, på galgen, och det inom familjen går mot ett nytt läge som kommer bli bra.

Men största skillnaden nu mot i början då jag tog tag igen är ju att jag inte måste fundera eller säga nej till någon impuls att åka och handla.... det finns liksom inte med på agendan längre. Kan ändras såklart, men det är inget beslut som ligger o gnager.

Jag är ingen festmänniska, är väldigt nöjd bara vara o göra något med en kompis, fika lite, hitta på något, ta en promenad. Fester kan va kul, men då på nivån, middagar, kanske lite spel o prat. Fast det är väl fest det med :)

@Vjlo Ja, med fest menar jag inte krogen utan snarare mindre och större kalas med släkt och vänner. Ikväll ska jag på grillfest, det ska bli jätteroligt!

Man sparar så mycket energi på att slippa dividera och förhandla med sig själv om när/hur/vad för alkohol man ska handla eller inte. Energi som man kan använda till roliga saker.

Att bli nykter innebär inte att vi ska ha dödens tråkigt resten av livet, tvärtom. Istället ska vi fylla våra liv med roligheter - börja med en ny hobby/idrott, gå en kurs, gå med i en förening osv.

Ingen gör jobbet åt oss, det är vi själva som måste ta initiativet. Och vi bör tacka ja till de möjligheter som erbjuds, istället för att tacka nej pga dålig självkänsla. Som nyktra blir vår självkänsla lite tryggare och nyfiken.

Kram 🐘

Då är vi (såklart) på liknande nivå - har precis varit på ett mindre kalas nyss då en av mina bröder fyllde år, tonårsbarn, äldre förälder och gott att käka och fika :)

Just självkänslan tror jag har gått upp ganska mycket, eller om det är självkänsla, det dömmande - du duger inte, är inget, har minskat ganska mycket och det går mer åt att vara lugn o veta jag räcker till. Duger mer än väl bra som jag är.... :)

Jag är tacksam jag är nykter. Var tidigare i veckan med några kollegor på en tjänsteresa - med massa jobb, vi bodde lite enklare, i en stuga med var sitt rum. de hade "så klart" bunkrat upp med öl... nu fick de inte i sig lika mycket som de hade tänkt eftersom vi behövde jobba hårt och kliva upp tidigt (de har väldigt bra arbetsmoral), men kändes ju ändå som att. pust. vad skönt slippa känna man vill dra med sig sådant mitt i veckan. Det känns som de passerat riskbruk.