@ Andrahalvlek - Jag vet inte om jag är supersprallig på alla fester o tillställningar än, men... jag vet ju jag kommer vara mig själv rakt igenom, och gå hem när jag är nöjd, utan ånger att jag sa för mycket av något, eller må dåligt för giftet går ur...

@Himmelellerhelvette - ja precis, det stämmer nog väldigt väl, jag läste precis en artikel på SvD om en bok "Lev med din kropp - om acceptans och självkänsla"; de intervjuade författarna, och i slutet var några tips ur boken; Ta kontroll över strålkastaren.

Livet kommer inte till mig för man ligger i soffan och är sur över att ingen kommer o hälsar på ;-) Kan va bättre hitta på något roligt hemma, eller ta en promenad, eller åka o hälsa på någon. Faktiskt kommer någon o hälsar på ibland, men du fattar ;)

Jag har adderat upp lite styrkeövningar (igen), på morgonen, det blir bra ha som startrutin nu under semestern; och sen får jag justera det så det passar verkligheten när jobbet kommer. Dessutom tänkte jag (igen) börja jogga - 3 ggr i veckan, första passet igår. 5 minuter! Haha... men hittade ett program där jag i slutet på september skulle kunna jogga utan stopp i 5 km. Låter helt klart genomförbart, poängen är väl att inte stressa leder och sånt för mycket...

@Vjlo Semestern är en perfekt möjlighet till att få in träningsrutiner som sedan följer med efter semestern. Morgonträning tycker är det absolut bästa. Dagen får en bra start och man behöver inte tänka på att man ska träna på hela dagen😁. Härligt att du kommit igång med jogging, försöker också få till tre pass per vecka och det gör så gott för kropp och knopp.

När det tar emot att träna en dag tänker jag på hur skönt jag vet att jag mår efter passet och att jag kommer att vara så nöjd över att jag kom iväg. Det hjälper. Tankens kraft är stor. Att tänka positiva tankar ger positiva känslor. Det gäller de flesta sammanhang. Som @Himmelellerhelvetet skrev om dåligt väder. Regnar det är det ingen idé att gräma sig, då får man göra en ny plan istället. Jag har varit skadad i både knä och handled och inte kunnat träna som vanligt, då har jag hittat på övningar som jag kan göra istället, anpassade efter skadan till det läkt ut igen. Man får flytta fokus från det negativa till något positivt, då får man positiva känslor och drivkraft till att följa det spåret som dessa känslor.

Ha en riktigt skön semester❤️

@vår2022 Jag har "alltid" tränat styrka på morgonen, innan jobbet eller så; perfekt komma igång på det sättet. det är så jag gör nu också, även om det är hemma med lättare utrustning än ett helt gym ;-) Har ganska lång rutin på kroppsviktsträning så jag vet vad jag ska göra för att axlar, rygg o sånt ska må bra :) Det är perfekt sätt starta dagen på hemma, speciellt om jag i pausen kombinerar det med att plocka undan saker, göra frukost... hehe...

Tanken är nog det som förstör allt när man låter den göra det, och förbättrar allt när man kan förhålla sig lite neutralt till vissa saker. "Är det här sant?" "okay - om det värsta nu händer, låt det ske då"... osv.

Det är nog rätt mänskligt att vilja gå "all in" när man bestämt sig.

Jag är inte särskilt orolig att jag ska börja gå och handla på bolaget igen - det kan hända, men ser jag till att tänka efter innan om den tanken växer för stor... så är livet för bra utan för att jag ska göra det.

De tillfällen jag tidigare behövde öl var faktiskt hemma, själv, de timmar jag inte fyllde med något vettigt, det blev timmarna jag unnade mig, flöt bort, glömde och gömde mig. Jag vet inte om mitt liv hemma är oändligt mycket bättre, men så pass många veckor nykter hemma (och bland folk), där jag vaknar piggare, ser på tv, läser någon bok, tränar och kommunicerar med vänner och hittar på saker.. Det jag säger till dem är mer sansat, de tankar jag själv tänker håller ihop till nästa dag. Jag behöver inte må skit. Så... det tror jag ska gå ganska bra.

Inlägget började med ... "all in". Nu när jag är inne i semestern 2023 så har jag bestämt mig för att lägga ganska mycket energi på att få rutin på träning - en kombo av jogging o styrka, inget lopp eller bodybuildingtävling jag ska prestera för ;-) utan för att fylla på med bra input - stigar i skogen, svett på t-shirten, skavsår, träningsvärk i axlar... De timmarna kommer vara väl investerade tror jag - oavsett hur själva kroppen förändras (jag är nöjd att den kanske slutar göra ont på vissa ställen, och att jag har lite bättre kondition) - kommer fylla på med minnen och mer flöde av positiva hormoner.

@Vjlo Det låter helt kanon! Jag ska göra detsamma under min semester 🥰 Investera i min hälsa med pudel i hasorna.

Började idag med att stänga dörren om mig till sovrummet när jag gjorde några styrkeövningar i sängen och på golvet. Omöjligt att få till med en nafsande, lekande hund upp i ansiktet 🤪

Tillsammans har vi traskar cirka 12.000 steg på en vandringsled vid havet idag. Har fyllt på med en massa må bra- hormoner och känner mig lojt nöjd nu liggande i kvällsbadet 🥰

Kram 🐘

Att du skaffat hund är ... lite inspirerande... jag skulle någon gång vilja ha en valp eller så, men det ska jag skjuta framåt ett tag till.

Kaffe (flera koppar), lite andaktsfull stund med radio o så, sen ut o jogga, o träna styrka hemma. sitta på balkongen och varva ner, duscha, och kolla omvärlden lite till från balkongen (nätet + hustaken), och inse att det snart blir regn här uppe i norr... det är skönt och behövligt, alltsammans. Framförallt regnet.

Ha en fin dag :)

All in... det betyder i det här fallet att jag har gett mig ut på en runstreak... dvs varje morgon ska jag ta på mig joggingskorna, luffsa iväg, jogga mellan en lykstolpe, gå, sen repetera det lite tills jag känner mig varm, sen springa en bit. Inget långt alls, utan total tid typ 15-20 minuter, med promenad nån kilometer för upp o nedvärmning...

Känns på dag 6 ändå rätt bra, har inga symtom av ont någonstans (första dagarna lite träningvärk)...

räknar med att få höra jag inte ska gå en all in på det sättet. men .... volymen på det jag gör är väldigt låg, och det känns så bra ha ett mål som är enkelt - varje dag - kort (på sikt lite längre etapper ibland).

@Vjlo har inte ens läst på förrän jag skrev inlägget att man "ska springa minst 1.61 km = 1 mile", nåja... jag ska bli lagisk på mitt eget sätt, inte på Runstreak sättet. så det struntar jag nog i... vara ute 15-20 minuter är bra för mig

@Vjlo Jag har hört om folk som kutar på en ödslig kobbe i skärgården för att få ihop sin runstreak. Nakna i bara träningsskor. Eller någon som kutade runt, runt, runt på en färja kl 23.40. 15-20 min är precis lagom och morgon eller lunch en perfekt tid. Då har man efter jobbet som reserv.

Jag har valt att göra min styrkestreak direkt efter frukost, oavsett när jag äter frukost. Innan frukost får hunden en promenad och mat, sen äter jag. Innan jobbet har jag lite luft, annars hade jag satt väckarklockan en kvart tidigare.

Att stapla en vana ovanpå en redan etablerad vana har funkat bra för mig. Och göra lite istället för att inte göra någonting alls.

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Jag kombinererar styrka - jogg -streak-mani just nu...

Men lite allvarligt, det handlar om att pränta in en vana, jag tänker att jag *inte* ska bli så manisk så jag tränar av tvång precis innan midnatt näck springandes i en tågvagn... eller när jag blir sjuk. Men man vet aldrig... behöver väl inte dö av det, man gjorde dumheter med sina beroenden dagar man borde låtit bli...

Min semesterrutin ser ut så - vakna, dricka kaffe - lyssna radio o när jag är tillräckligt pigg (har faktiskt semester, så måste inte vara igång samma tid, så drar jag på mig skorna o ger mig ut en sväng, tillbaka så tränar jag lite styrka medans jag gör i ordning frukost. Allt är klart (förutom frukosten o kaffet innan) inom 60 minuter. Det är inte för mycket tid o kraft investera i att få i mig lite andra intryck än bara luffsa på hemma på morgonen - och jag hoppas efter några veckor att mina axlar börjar må bra av det - just nu känns det som axlelsmärtan är på väg åt rätt håll (minska), men det tar ju tid att öva upp rörlighet o få bort det där onda som ju beror på år av felaktig sittställning o för lite rörelse...

Kan utan att tänka eller känna "ångest" över träning därefter ta det lugnt, cykla lite, hälsa på några kompisar, gå över till en vän o bara hänga på balkongen....

Ha en fin dag

Jag kombinerar just nu två streak :) 😇 åtminstone samma dag - först ut o jogga, efter ett par kaffekoppar i magen

@Vljo - idag första morgonen jag med flit försökte springa en engelsk mile, 1.62 km, och inget mer. Det blev en joggingtur i de närliggande parkerna istället för ut i skogen. Jag bor så bra till att jag har både skog o parker inom 5 minuter... 13 minuter inkl upp o nedvarv... och sedan, eftersom jag ändå tränar axlar mest för att få upp rörlighet (hälften av övningarna är rörelse - utan belastning) så körde jag 3 reps av de olika sorterna. 20 minuter... Nu nöjd o tillfreds. Utanför klipper hyresvärden gräsmattan och jag kan sitta och bara svalna av, käka frukost och invänta vad dagen har att erbjuda.

@Vjlo Låter toppen! Morgonträning är den bästa, då har man grundat bra för resten av dagen. Kan ta sig an dagen med lite endorfiner i ryggen som gör att man blir både mer chill och förnöjsam 🥰

Kram 🐘

Fördel med varje dag... är att jag kan justera lite o känna mig för vad som är vettigt att göra - att ta på mig skorna o ge mig ut och jogga en stund är minimum, helt klart - och att ha en engelsk mile (1.62 km) som mål är ganska överkomligt, jag får gå om jag vill. träningen av axlar o rygg är främst en hmm.. rehabliknande sak så där tror jag att jag ska sätta minium till rörelse o stretchövningar, att inte varje dag måste träna styrkan också, för jag tror axlarna mår bra att ibland bara röra på sig i ytterkant utan att ha någon belastning på...

Men dag 8 avklarad iaf!

Hur som - att göra det varje dag är ytterligare en sak som kan bygga på rutiner som gör att det där andra, tråkiga som gör jag ibland halkar in i ... "unna mig"..

nu unnar jag mig att njuta av naturen varje morgon. bara en sån sak!

@Amanda L - ja precis, sommar har jag inte lyssnat mycket på senaste åren, måste nog bläddra igenom listan i SR-appen och se om det är någon jag "faller" för :)

Att vara ute o jogga lite på morgonen är en bra humörökande rutin märker jag, dels kommer jag ur slappläget, får lite frisk luft, ser lite natur. Sen, kan jag inte, som jag faktiskt ibland haft förmåga till, när jag mått dåligt, legat inne o tyckt det är syndast om mig i hela världen (det är ganska länge sen... men nu kan jag ju inte göra det om jag ska vara manisk på att alltid dra på mig skorna en gång om dagen).

På semestern - jag har bestämt mig att försöka göra en utflykt åt något håll runt staden varje dag. Ibland enkla, gå till en park o sitta, andra ta bilden med någon kompis och åka till något sommaröppet café, jag har gjort en lista över alla jag bör hälsa på under semestern, gamla vänner (en del är gamla bokstavligen) som bör få en påhälsning under sommaren... skriver ner allt i en dagbok, så jag har lite minnen kvar :-D

Idag 119 dagar precis 17 veckor. från den 25/3.