Det är kul att ha en morgonvana, i morse, seg... kaffe. läsa lite, kolla omvärlden... kolla vädret, och jo, verkar bli bättre än vad SMHI spådde igår... så efter kaffe - på med skorna och ut och jogga, dag 20 :) humöret växlar upp ganska många grader från man vaknar till jag sitter på balkongen och har det ok. livet är inte dumt trots allt.

påminnelse - en bild i dagboken från 1:a augusti 2018... där jag har en påse öl från bolaget på bild, med text "fort var det gjort"... (troligen efter en kortare period av att jag ändå inte vill)

Dagen efter denna text som jag lägger sist. Alltså... jag hade nog jätteskoj där själv, satt på balkongen spelade musik tyckte att jag ägde min egen värld. slapp undan precis allt annat runt ikring. och sen bara skjuta allt framför mig...

att bit för bit leva istället... är ändå bättre.

"Ont i huvudet
Sovit skitdåligt
Var väl inte värt det egentligen.
Fördel : blev rejält solbränd!
Men ... nästan ett dygn i kaos. Kul det som hände på morgonen - kände nä. Nu lägger jag av."

132 dagar idag. 19 veckor i morgon, och då ska jag på en välbehövlig endagarsretreat... har brukat vara på sådana ibland, skönt komma iväg, komma bort, få träffa okända och prata av sig om livet tron och annat. gemenskap är viktigt, även när det är nya människor.

runstreaken håller i sig - igår var jag lagom loj över saker så det höll på bli så jag tänkte, nä jag skiter i att... men på eftermiddagen i solen så tog jag tag i det och sprang. jag råkade på vägen träffa på en granne som haft det väldigt kämpigt (inte med sprit utan av annat), vi pratade lite om livet, hur det är när det är tufft, o att det går hitta vägar. sen sprang jag iväg. kändes lite meningsfullt att han (och jag fick mötas bara så där).
idag har jag precis joggat - dag 23.
i morgon måste jag planera för hur dagen ska bli för att allt ska fungera, måste upp tidigit, jogga, åka runt i stan o hämta upp de andra som ska med, sen åka bil ett par timmar. alternativet är ju,, om jag är trött, att jogga på kvällen hemma, :)

viktiga är nu, fortsätt hålla rutiner, bygga på fler, fundera - när något åskmoln kommer, stannar det för evigt över mig, eller kan jag titta på det och fundera lite, okay, vad betyder det där? kan jag göra något åt det, nu eller senare?

Ha en fin dag

@Vjlo Upp tidigt och jogga förstås. Sen kan du njuta av retreaten fullt ut 🥰 Jag måste göra styrkeövningarna efter frukost. Annars glömmer jag helt bort det, och det vill jag inte. Dag 21 för mig idag.

Varmt grattis till 19 nyktra veckor!

Kram 🐘

☑️ Joggstreak #24
Var jag trött? Jo - somnade för sent i natt... typ vid halv två. trots jag hade ställt väckaren på 05.05....
Var jag tveksam om jag skulle göra det nu eller sen, jo.
Sen gjorde jag det bara. Slet på mig skorna och gav mig ut. En stilla fin morgon - tyvärr augustidagg i gräsmattorna, och sommaren övermogen, men ändå länge kvar innan den ger upp helt. Så har jag suttit en stund och svalkat mig - ska käka frukost och hoppa igenom duschen, åka runt och hämta upp kamraterna som ska med på retreaten.

Ibland - kanske ofta - ska man låta vanorna hur man brukar göra styra mer än "oj jag känner inte, är trött, oj, hm".... I alla fall när det kommer till saker som faktiskt kräver ansträngning, och som jag vet är bra...

Nu "slipper" jag fundera på att jogga i kväll - gissar att vi kommer att vara hemma strax före midnatt dessutom ;-)

Det var ett klokt beslut att göra bort joggningen innan, för vi kom tillbaka till stan strax före midnatt... o då hade jag inte joggat.
Efter en god natts sömn o massa kaffe gjorde jag min tur nu på morgonen. :)

Att göra bra saker måste man vara konsekvent med och undvika olika fallgropar, t.ex. skjuta upp. De där dåliga vanorna fastnar hos en ändå... visst är det bakvänt med livet... Tänk om det var tvärtom :)

@Vjlo Bra planerat! Håller med, det gäller att vara konsekvent i att göra bra saker. Det verkar som att bra saker kräver mer ansträngning, tex träna, städa, äta nyttigt, lägga sig i tid, gå upp i tid mm😁. Samtidigt blir njutningen efteråt skön efter en ansträngning. Träningen är viktig att hålla fast vid, speciellt i arbetsveckorna då det lätt kan skjutas på. Med bra planering så går det. Ha det gott!❤️

Det viktiga går bra - i morgon lördag blir det 20 veckor. Träningsmanin har fått ett par dagars ofrivillig pys, jag har varit på semester i södra landsänden och första dagen där tog jag min dagliga jogg, men kände mig lite krasslig på morgonen efter och bestämde mig efter en hel del resonerande att sätta träningen på paus. Det hade jag troligen inte gjort om vädret varit bättre - men eventuell förkylning och 11 graders tråkregnväder gjorde att jag prioriterade min semester o vara sällskaplig o kunna ta mig hem med lite förkylning kanske. Än att riskera…

Sitter nöjd på tåget norröver nu, och fått med mig kombon av miljöombyte och ett par trevliga sociala dagar. Träningen tar jag tag i morgon efter jag fyllt tvättmaskinen 🥹

Allt går inte som planerat, det var kallt, ruggit när jag kom hem och det var en del viktiga saker som behövde ordnas... och så helt plötsligt har dt gått snart två veckor sedan jag sist joggade 🥹 Nåväl, just nu vet jag inte om jag är galet bekymrad över det - för jag har fyllt dagar o kvällar på ledig tid med annat, kanske ska ta upp streaken igen, i någon annan form, får se inom kort.

Viktigare är att det i morgon blir 21 veckor nykter. Det är en lång period, jag minns inte min förra längsta period, men tror jag börjar närma mig eller t.o.m överskridit den. Känns bra och viktigt bara fortsätta "flowet".

Höst - mer jobb, kanske mer ensamhet o så, fast ser inte ut som ensamheten finns där lika mkt i år, jag har lite fler aktiviteter på kvällarna.

Bara det där med jogging som jag "borde"... kanske göra en mindre avancerad variant, där det inte är varje kväll, utan någon dag på lördag, plus några av kvällarna under veckan, då jag kan riskera sitta kväll o inte göra något. Ska klura.

ha en fin fredag

@Vjlo bra jobbat med 21 veckor! För att inte tala om din streak, jag är imponerad! Jag tänker att det kan vara bra att försöka hålla i goda vanor nu när det går mot lite mörkare tider och med jobb, vardag och allt som hör till. Att vanan fortsätter vara något som du bara gör och som samtidigt hjälper dig med ditt psykiska mående och ger dig tid att reflektera i sunda cirklar. Det måste ju inte vara en streak men lite som du är inne på, utse några dagar i veckan då du fortsätter med din runda.

Kram!

Rullar in i vecka 22.... 154 dagar. Det känns otroligt lätt, jag lurar säkert mig själv om jag skriver att det är många veckor sedan jag tänkte tanken ... det är det säkert inte, men det är hyffsat länge sedan jag fick bestämma mig för att nej jag ska inte. Och det är ett bra framsteg, ju fler torsdagar, fredagar, lördagar (tror det var främst då jag ...) som jag har andra minnen på ju lättare blir det.

@Vjlo Gött att det känns bra! Det är nog viktigt att behålla ”kontakten” på något sätt. Påminna dig om hur du mådde då, så att du inte glömmer. Ett sätt är att peppa nykomlingar här på forumet, då får man viktig repetition.

Kram 🐘

Passerade 23 Veckor ☑️ nästan utan att skriva här... 🤭

Har inte haft några tankar på att göra något inköp/dricka något denna vecka heller, blev snarare lite extra avskräckt tidigare i veckan när jag hörde hur några jag känner pratade hur "hårt" de hade festat...

Är väldigt lite inne här på Alkoholhjälpen nu för tiden, men ska åtminstone fortsätta göra lite veckovisa uppdateringar.