@Vjlo Grattis till 196 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Min app nomo visar att jag har varit nykter i 1345 dagar. (Ska se om jag fixar att screenshoota dag 1345! ) Tacksam varje dag. För läkande sömn och att jag är mer chill inför typ allt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek 1345.... den är nära! det är ju flera år =)
det är väl verkligen grattis!

jag är tacksam över att jag slutade igen - det känns som det inte hänt något, men när jag läser i gamla dagböcker, som jag gör ibland ser jag ju hur livet såg ut tidigare. mkt mer rörigt. nu mår jag ibland crap, men kan antingen acceptera det, eller bryta ihop, men det blir hur som kortare tid då inte alkoholen förlänger eländeet. uppsidan som alla pratar om - att bli social o prata, tja. den vet jag inte om jag någonsin haft nytta av. och om jag nu är på en middag eller fest där andra börjar bli lite glada i glaset efter en stund kan jag vara med och prata ändå, och när de vill mer, dra vidare eller blir för söliga o sluddriga då har jag inga ogiltiga ursäkter för att gå hem, utan tackar för mig

29 veckor o lite till... Inte så mkt säga just nu.
Jag har dock lite nytta av min resa - det finns folk i min närhet som dricker galet för mkt, jag kan vara en av dem som - i sammanhang där det är en väldigt "liberal" (= osund) hållning till alkohol - säger att du måste välja själv, du kanske inte kan dricka alls, du behöver fundera om du bara vill kunna ha roligt med sprit i kroppen, eller om du kanske ska lära dig en nivå av att ha roligt som är bra även utan.... Jag tror det kommer ta lite tid, men den person jag tänker på kommer mest troligt bli nykter så småningom.... :) Vi är i alla fall ett par runt omkring honom som står redo att ta hans hand...

30 veckor - 210 dagar. Jämnt på olika sätt

Enda vanan jag har här på alkohjälpen är att rapportera in en gång i veckan, det är inte säkert jag kommer i håg det framöver... men troligen... känns långt borta att falla dit just nu. Livet är bättre o lättare. Var igår på en stor middag med jobbet, några drack inte - en annan för han inte dricker, och någon för han skulle vara pigg dagen efter. Klokt av honom.

31 veckor, 217 dagar..

Det känns otroligt lätt nu, jag tänker inte alls på att nej jag ska låta bli, jag måste hitta på något... Livet är fyllt med annat. Jag har, kanske delvis på grund av att jag hållit mig nykter, men även på grund av att situationen runt omkring mig med jobb är helt annorlunda än för några år sedan (inte sista halvåret) blivit mer trygg o säker när jag är bland andra människor. Jag tror på en kombination. Lättare landa i sig och ta hand om sig själv när jag slipper vara på väg till bolaget eller därifrån i smyg.

Ha en fin dag o helg alla!

@Andrahalvlek Verkligen!
men nej snusandet har jag inte fått bukt med, håller på med plåster och så, och snus omväxlande. Det kommer jag att lösa så småningom, men det beteendet påverkar ju inte lika mycket, förutom plånboken och tandköttet...

32 veckor +1 dag = 225 dagar :)

Det går fortfarande fint här.

På jobbet.... där har vi galet mycket att göra, med betoning på galet mycket, för mig är det en balans mellan att det "pressar" mig till / över gränsen - och att jag måste använda mina verktyg och analysera hur jag reagerar... mycket av mina reaktion som dyker upp kan jag förstå beror på mig själv och inte på situationen. Det gör att jag kan utmana mig, ok du är van tänka det här kommer bli en katastrof, men det blir nog inte det, testa... så just nu är utmaningarna, trots de är stora bra :) men jag har en bra dialog om det också, för jag tänker inte gå under rent orkmässigt. Genom att ta kontroll över situationen mår man dock ganska bra mitt i att det händer mycket. Min kapacitet är stor... och jag har varit nära den berömda väggen så den vet jag hur den känns, dit är jag inte på väg.

Det dyker emellan upp samtal om alkohol. en till på mitt arbete tyckte det inte var lite kul längre... jag sa att jag slutade - inte för att jag inte tyckte om det, utan för att jag satt hemma själv och självmedicinerade...

Typ 33 veckor ungefär

@Vjlo Klokt att du börjar skriva här igen när det skaver lite. Du skulle kanske vara mer aktiv här en tid nu när det snurrar lite för snabbt på jobbet? Jag tror att du precis som jag har använt alkoholen både som startgas och fartdämpare. För att orka/hinna mer, och för att snabbt koppla av.

Tricket är att få ett jämnare tempo, som inte tömmer våra batterier. Trots att det snurrar på som sjutton på jobbet, eller krisar privat som ofta har varit min akilleshäl.

Många introverta till synes lugna människor tycks gå genom halv storm oberörda. Men inombords är det mer än halv storm - det är orkanpanik. De personer jag känner som har problem med högt blodtryck tex är till synes lugna personer.

Själv tillhör jag dem som reagerar kraftigt redan i stunden, blir skitförbannad - och sen agerar jag. Efteråt kan jag känna mig slagen-i-bakhuvudet-trött efter anspänning följt av urladdning. Den känslan drack jag ofta på. Nu tycker jag istället verkligen synd om mig själv, söker tröst där jag kan få den, och sen sover jag mig till ett bättre mående. Och tar en enda jävla jobbdag i taget.

Vägrar springa fortare, vägrar kasta mig hit än dit, vägrar låta mig smittas av andras stress. Jag gör ett bra jobb, jag har ett bra tempo, jag är en uppskattad kollega och jag är/gör fullt tillräckligt. Punkt. Och det gör du också ❤️

Kram 🐘

@Vjlo fint att du kommer hit när det är tufft. Önskade kollegan lite stöd av dig i sitt drickande? Försök nu verkligen sätta dina gränser på jobbet, prata med chefen om det. Så att det inte återigen går ut över ditt mående. Inte värt någonting.
Kram!

@andrahalvlek Jag sköter om mig ganska bra - nog bättre än tidigare, delvis stärkt av att jag inte har den flyktvägen längre; har "irl" flera vänner som stöttar mig när jag kör lite vilse i tankarna i övrigt, så vet inte om jag "behöver" skriva här mer :)

en del har märkt jag är lite argare och bitskare än tidigare, jag tolkar nog det som jag inte går med på vad som helst längre... andra kanske för jag är slutkörd. kanske delvis en kombo, men är inte slutkörd, ganska hoppfull :)

@charlie70 nej, det var mer något som kom upp när vi pratade jobbsituationen, kollegan nämnde hans synvinkel :) men det var ett moget samtal, där han vågade mellan våra två par ögon ge uttryck för något han inte skulle säga offentligt på jobbet. att alkohol inte är så kul längre.

35 veckor nu då, det blir 245 dagar.
Alkoholmässigt - inga behov eller problem ta till den flyktvägen.
Övrigt i livet, stångas en del med saker, men är lite bättre allt eftersom att faktiskt ta hand om situationer, att ta plats. Säga till, säga ifrån och säga nej.

Det hade aldrig gått om jag hade en, två eller tre dagar i veckan med flyktresa till alkoträsket kvar inom mig, inte ens om jag hade haft den flyktvägen öppen, då hade jag funderade på det som lösning....

Nu måste jag ju ta hand om mig själv, vilket jag är värd.

Smärtsammare ibland, ja helt klart, bättre på sikt, alltid