@Andrahalvlek Allt under kontroll här ser jag! Då var påsken bortstädad ja!😂 Hoppas yrseln ger med sig helt, låter läskigt med just yrsel. Farligt om den slår till när man kör bil tex.😬

Ha det så bra! Kram

@Torn Japp, nu är påsken bortstädad! Det var nog personligt rekord i lång påsk tror jag 😉

Ingen yrsel alls idag. Bara dödens trött i ben, fötter och skalle efter städning, dansträning och 6 km vandring. Motion är verkligen en färskvara. Suck.

Badat har jag gjort idag i alla fall, 21 grader i havet. Jag har landat i att 20-22 grader är bäst, det ska bita lite i skinnet.

En jobbvecka kvar sen seeeeemeeeester!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Motion=färskvara, skojar du eller.😓 Jag fick faktisk en spontan motivation till att börja med mina löprundor igen idag! Det var när jag besteg ett mindre berg i går som jag märkte hur dåligt mitt flås har börjat bli som gav upphov till motivationen. Detta + mycket mat och slappande i helgen blev avgörande.

Så nu är jag nyss hemkommen från en uppvärmningsrunda på 3 km. 😅 Tanken är att jag ska köra ca 5 km varannan dag nu i åtminstone 3 veckor tills min semester börjar. Bad ja, hmm, då kan jag ju avsluta varje runda med ett dopp här i ån.😍 Tack för den idén!

Kram

Nu är det utkommunicerat att jag byter tjänst i höst. Till alla. Tjejen på lönekontoret som jag jobbar mest ihop med reagerade så här: ”Det var inte glada nyheter för min del. Det kommer bli väldigt svårt att hitta någon som gör jobbet så bra som du.” Blir helt rörd över hennes reaktion.

Jaja, nu är skiten i fläkten. Nu får jag hantera folks reaktioner och oro på bästa sätt. Jag kan inte ansvara för hur det blir efter mig.

Kram 🐘

🤨🤨 Har ni utövat tankeöverföring?😳 Här kom jag på i morse att man borde lära sig i skolan hur man hanterar livet ... Och så har ni avhandlat det redan igår..🥺😂😂🤣
Okej, jag är lite senfärdig - men det är också okej 😅!

Gillar din tanke att lyssna på sommar varje dag och tacka för vad som serveras liksom.
Kanske ska jag kopiera det också, så här i efterhand?🤔😉😉

Sug åt dig det fina berömmet från kollega och ha det gott!
🤗

@Soffi Tänkte också på det när såg dina inlägg. ”Två själar samma tanke” brukar man ju säga. Det är tydligt att vi är många som inte har fått rätt verktyg med oss ut i livet, så ”livskunskap” vore verkligen ett kanonämne i skolan.

Kram 🐘

@Sattva Ja, jag blir rörd och tacksam som sjutton. Slickar i mig allt cred jag får, även om jag vet min betydelse även utan att jag får cred. På den här typen av tjänster får man mest höra gnäll och skäll när det blir fel. Det är sällan man får höra att man har gjort ett bra jobb. En kollega sa en gång: ”Det är när du inte gör ditt jobb som det verkligen märks.”

Kram 🐘

Det är rätt noga att man kommunicerar i rätt ordning. Först chefer, sen närmast berörda, sen fackklubben, och slutligen övriga medarbetare. Men idag var det dags för alla att få veta. Osäker på hur reaktionerna blir faktiskt. Sannolikt är det inte så många som säger något till mig, utan de pratar väl bara med varandra. Reaktioner jag har fått tidigare från chefskollegor är viss oro för hur det ska bli, men också glädje för min skull.

Oavsett så känns det väldigt bra idag. Jag är ju sjukligt transparent, och även om jag håller på många ”hemligheter” som andra har, så vill jag helst outa allt som gäller mig själv direkt. Men jag har fått hia mig. Låta kommunikationskedjan ha sin gång i rätt ordning.

Det är väldigt skönt att det kommer ut innan jag går på semester, så att jag kan fånga upp de reaktioner som jag möjligen får. Positiva och negativa. Jag minns när min förra chef sa upp sig för snart 5 år sedan. Det fick jag veta mitt i min semester. Fick ett sms en morgon: ”Kolla din mail”. Jag blev helt knäckt. Verkligen helt knäckt. Jag saknar henne fortfarande.

Jag vet ju att den här typen av besked orsakar viss oro förstås, så folk behöver få veta och processa och så småningom nyorientera sig. Och jag finns ju kvar i huset och kan vara min efterträdare behjälplig. Inom rimliga former. Jag ska bevaka mina gränser noga.

Kram 🐘

Idag fick jag maila företagshälsovården för att be en läkare att skriva ut ett recept på Venlafaxin 37,5 mg. Jag fick ett recept utskrivet direkt. Ett uttag, dvs 100 tabletter. Nu är det dags att göra det sista steget i min låååångsamma uttrappning, och 100 tabletter ska räcka.

Jag har tagit först Paraoxetin och sen Venlafaxin sen min första utmattningsdepression år 2007. Varje gång jag har slutat med medicinen så har jag blivit deprimerad igen inom några månader, och jag har därför börjat med medicinen igen. I 14 års tid. Nästan lika länge som jag har haft det här jobbet.

Jobbet har förstås påverkat mitt mående, men sen har jag ju separerat också. För snart 8 år sedan. Och livet med yngsta dottern har varit väldigt tufft stundtals. Vi är alla summan av våra liv. Och alkoholen har inte gjort någonting bättre, tvärtom. Jag är nu övertygad om att alkoholen har sänkt mig enormt psykiskt. Att den har skapat ångest snarare än lindrat ångest.

Under ett års tid har jag stegvis gått från 75+37,5 mg dagligen till 37,5 mg dagligen. Jag mår bra, inga känningar av nedstämdhet ens. Jag tror att nykterheten ger mig en mycket högre grundnivå i mitt psykiska mående. Jag har inte haft svår ångest alls sen jag slutade dricka.

Jag känner mig redo för att bli av med Venlafaxin helt. På senare tid har jag förstått att just den medicinen är ett jävla rävgift med SVÅRA insättnings- och utsättningssymtom, så det gäller verkligen att låta hjärnan vänja sig långsamt.

Jag har en dosett som jag laddar inför varje vecka. Jag ska minska med en tablett var fjärde vecka från och med den här veckan. Vecka 48 är jag nollad. Yes!

Kram 🐘

@Tofu Min förbättrade psykiska hälsa är huvudanledningen till att jag aldrig vågar riskera min nykterhet genom att ens prova att dricka ett enda glas. Det är inte värt det. Jag vill aldrig må så dåligt igen. Och när jag berättar om min nykterhet för andra så brukar jag säga att jag har slutat dricka alkohol för att jag mår mycket bättre psykiskt utan alkohol. Och det är helt sant.

Nu när jag berättat om min yrsel så har några sagt att det kanske är panikångest. Nope. Det har jag haft och det är tusen gånger värre än de här yrselanfallen. Men det kan utveckla sig till panikångest! Om jag blir rädd för yrseln och börjar undvika att göra saker. Endast nykterhet är inte nog, jag har jobbat massor med mitt tänk också. Det är genom tankarna vi tänker oss sjuka.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Vad härligt att nykterheten gjort att du kan trappa ut medicinerna!! Tänker en del på vad alkoholen gör med psyket, och att de flesta nog inte ens tänker på det. Min ena syster är nykterist sedan säkert 10 år. Hon märkte att hon fick ångest av alkohol. Jag kopplade aldrig alkohol till mitt egna psykiska mående, jag mådde mest bara dåligt av att vara trött/ bakfull o känna skam o skuld. Först nu känner jag den där inre stabiliteten som jag nog saknat tidigare.

Kommer heller aldrig riskera nykterheten.

Vet du, du kan ju kartlägga yrseln o se när, hur, etc den kommer. Så ser du nog ganska snart vad som utlöser den. Lång datorskärmtid vet jag du redan identifierat.

@Sattva Jag kopplade heller aldrig alkoholen till mitt dåliga psykiska mående. Konstigt nog. Men precis när jag blev nykter mådde jag verkligen skitdåligt psykiskt. En hårsmån från sjukskrivning i utmattning. Igen. Och för varje nykter vecka blev mitt psykiska mående bättre och bättre. Att jag sover bättre är nog nyckeln till mycket. Får man inte sova blir man snabbt riktigt knäpp. Men att jag inte har förstått det tydliga sambandet är nästan pinsamt nu efteråt. Jag tror att jag inte ville veta hur starkt sambandet var.

Kram 🐘

Har sovit skitdåligt i natt, somnade sent och vaknade klockan 4 och tänkte på jobbet. Inte ens en ljudbok fick mig att komma till ro igen. Och sen körde jag till jobbet och där sprang jag hit och dit i 190 hela förmiddagen med en massa saker som kräver fysisk närvaro, och jag hann i tid för att ta en stillsam lunch tack och lov. Pausa, andas.

Inte nog med det. I helgen upptäckte vi att min mammas mobil är lite för gammal, vissa appar går inte att uppdatera. Så jag bad barnens pappa hålla lite utkik på blocket, och givetvis hittade han en bra prisvärd mobil som jag var och köpte hos en kille idag. Allt verkar bra, mobilen ser fin ut och killen gav ett ärligt intryck men riktigt säker kan man ju inte vara förrän man fått igång mobilen.

Så ikväll ska jag säkerhetskopiera min mammas gamla mobil och få igång den nya, och det här har jag typ aldrig gjort på egen hand tidigare. Jag har själv endast en jobbmobil och jag ser alltid till att få en teknikers vakande öga över mig och mobilen när jag byter mobil. Jag fattar ju ungefär bara hälften och gör som folk säger åt mig att göra liksom. Nu ska jag göra det helt själv, och det riskerar att bli fel och då funkar väl inte min mammas gamla mobil heller eller så låser jag eländet. Dubbelsuck.

Jag är inte alls i form för ett mobilbyte för första gången helt på egen hand. Samtidigt som jag vill få igång den nya mobilen så jag slipper oroa mig för om jag får igång den. Moment 22. Och dottern som gjorde detta senast för min mamma är 30 mil bort och barnens pappa nyter jag inte be om hjälp. Nu har jag nogsamt sagt åt min mamma att hålla sig utom synhåll och hörhåll. Sen får jag konsulta youtube.

Hon har annars en förmåga att driva mig till vansinne med sina varför-blir-det-så och hur-gör-vi-nu-frågor. Jag kan inte tänka när hon frågar mig saker oavbrutet. Jag måste ju själv först komma på hur vi ska göra, innan jag kan delge henne det. Men hon vill veta innan problemet ens uppstått helst. Mammor. ”Blir jag sådan - skjut mig” sa jag till min dotter en gång 😂

Varför skulle jag initiera detta mobilbyte just nu? Suck. Det hjälpte inte ens att skriva av sig, jag är lika trött och irriterad på mig själv fortfarande. Trippelsuck. Jag vill ha seeeeemesssster nuuuuu.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Under ett års tid har jag stegvis gått från 75+37,5 mg dagligen till 37,5 mg dagligen"
Det måste kännas skönt att kunna trappa ner med venlafaxinen. Det är verkligen inte lätt att sluta med när man väl börjat.
För min del har jag legat under sista ca 20 åren på en underhållsdos på 75 mg.
Jag fick tillbaka min utmattning nu i början av sommaren och läkaren höjde min dos till det dubbla. Då blev jag som en zombie, och helt känslolös även sömnen blev rubbad. Jag kunde inte sova en natt på 1 vecka.
Nu drog jag ner min dos till 75 + 37,5 mg
Och redan efter 2 dagar är jag mkt klarare i huvudet igen, jag har även börjat kunna sova igen.
Jag håller med dig, det är ett riktigt rävgift.
Men jag hade heller inte klarat mig utan när jag mådde som sämst, med panikångest och en djup depression. Jag hoppas att jag en dag ska lyckas dra ned på dosen igen.
Kram 💕sländan

@Andrahalvlek måste hon ha apparna just nu? Kan du inte vänta att byta mobilen tills du är på lite bättre humör och utvilad.
Jag tänker på din yrsel, du ska nog inte anstränga dig mer än det viktigaste nu.
Kram 💕 sländan

@Sländan Jag hade inte heller klarat mig när jag mådde som sämst, med panikångest och depression. Jag låg länge på 75 mg tills jag blev sjukskriven för utmattning för andra gången i mars 2018. Då höjde jag med 37,5 mg och mådde bättre efter en tid. Och det var först för ett år sedan som jag började trappa ut med 37,5 mg en dag/per vecka varje månad. Väldigt långsam uttrappning.

Hon behöver inte alls apparna just nu, vi kunde väntat med detta. Men priset var bra och jag fick hugga tillfället, och nu vill jag ju slutföra vad jag påbörjat. Kan hon bara hålla tyst ska det nog gå bra. Hittade en bra instruktionsfilm på youtube. Allt finns bannemej på youtube!

Kram 🐘

Jag fixade det! Apple-ID och Swish funkar igen i min mammas mobil, och allt annat. Pust. Laddaren som följde med funkade dock inte, men mamma kan använda sin gamla.

Jag satte mig själv i hennes kök och lotsade mig fram med hjälp av youtube-klippet. Tvingade min mamma att stanna kvar i vardagsrummet. Kan inte tänka när hon frågar om allt hela tiden. Hon är värre än yngsta dottern på att fråga om allt.

Hon blev supernöjd med sin nya mobil. Och jag blev supernöjd med att jag faktiskt fixade det helt själv. Vinn-vinn.

Nu rast och vila. Ny jobbdag imorgon. Snart seeeeemessster 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Jag fixade det! Apple-ID och Swish funkar igen i min mammas mobil, och allt annat. "
Du är helt otrolig 🤩 jag fattar inte hur du orkar med allt. Hoppas att du får sova bra i natt 😴
💕 sländan

Det var viktigt att min mamma fick en ny mobil, även om det förvisso hade kunnat vänta några dagar. Men när jag bad barnens pappa hålla lite utkik och han direkt hittade en bra mobil till ett bra pris på Blocket så fanns det liksom inget att tveka på - det var bara att köra. Men lite nervöst var det att privat köpa en mobil, risken finns ju alltid att man blir blåst på något sätt. En trasig laddare verkar tack och lov bli slutresultatet just i detta fall. *ta i trä*

Min mamma har precis lärt sig att swisha. Och när bank-id inte gick att uppdatera till hennes gamla mobil, för att den var just för gammal, så var ett byte nödvändigt. Nu kan hon swisha igen och jag har lagt in mig själv som ”favorit”. Det är ju bara jag som lägger ut pengar och som hon behöver swisha till, så man kan säga att jag i princip gjorde det för min egen skull 😉 Nåväl, jag besparar henne en rullatorpromenad till bankomaten också, och de risker det kan medföra i form av rånrisk. Inte ens i en småstad kan man vara hundra procent säker från sådant.

Kram 🐘