Artikeln om Johar Bendjelloul i det senaste numret av Accent kan jag rekommendera. Finns att läsa på Accentmagasinet.se också.

Två citat ur artikeln:

”Som nykterist de senaste åren har han också fått nya insikter om hur knepigt det kan vara att gå på fest och ständigt tvingas kungöra varför man avstår från promille i glaset.
– Man möts alltid av förvåning. Det är som om folk alltid kräver en förklaring, som om man är ett mysterium som behöver lösas. De undrar: är det något muslimskt? Har du haft problem? Kör du bil?”

”Istället har han lärt sig ett nytt knep på fest: Att powermingla. Han kommer tidigare, och tycker den bästa tiden för att snacka med folk är runt klockan 18–20. Men framförallt har han insett hur mycket mer tid han får, när han slipper vara trött och ha baksmälla. Livskvaliteten har förbättrats avsevärt.”

Kram 🐘

@Andrahalvlek jag älskar också Catwalk och även den andra filmen med Glada Hudikgänget. Jag och min dotter har sett dem tillsammans och jag grät och skrattade om vart annat😊jag tycker mycket om att se filmer som man blir att må bra av men tycker det finns för lite av den varan. Jag hoppas du får en riktigt fin dag med din dotter idag💕
Kram

Godmorgon och grattis till semester!
Jag ska också vara ledig nu, vaknade 09 efter ett antal veckor med tidig uppstigning. Lyssnade på Joar B ”Tankar för dagen” för något år sedan då han pratade om nykterheten och att han bestämde sig i samband med hans brors självmord. Jag uppfattade inte att han nådde någon ”botten” utan snarare ville undvika den. Det som är positivt är ju när flera olika nyktra röster får höras, då blir vi en fin blandad rabatt istället för fördomar kring vad som gör att man tar beslut att inte dricka.
Önskar dig och din fina dotter en härlig dag, kram. 🌸

@Se klart Ja, så förstod jag det också. Precis när brodern dog drack Johar allt som fanns i huset, för att döva alla känslor. Dagen efter typ bestämde han sig för att sluta dricka helt - för att istället ta itu med alla känslor. Och med tiden ville han inte dricka mer. Tydligen har Johar pratat i podden Värvet om broderns självmord, så det tänkte jag lyssna på. Min enda relation till honom är ”På spåret”, där han tokimponerade.

Kram 🐘

Det känns som det var evigheter sedan jag var här hos dottern senast - och det är det ju nästan. Först var det äldsta dotterns flytthelg 19-20/6 och sen midsommar helgen därpå. Någon enstaka natt bara har jag sovit här under de senaste veckorna.

Dottern har lite feber så jag sover nog över hos henne två nätter. Hon får ju inte umgås med de andra på boendet alls när hon är sjuk och det kan ju bli tråkigt för henne att vara ensam hela dagarna. Plus att hönsmamman vill ha lite koll förstås 😉 Det är så oerhört smidigt att bara kunna åka hit och sova bredvid henne i sängen. Lätt packning har fått en ny innebörd. Tandborste och ett ombyte typ.

Idag har jag först planterat och fixat på min balkong. Sen började jag fixa på dotterns veranda. Den är typ 20 gånger större än min balkong (som bara är typ 1,5 x 2,5 m). Jag har köpt en duosoffa till henne, också kallad love-chair. Den blir perfekt mot en av väggarna, och sen har jag köpt ett litet brickbord till två lösa stolar, så det finns två sittytor med totalt plats för fyra personer. Plus att jag köpte en stor färggrann matta i plast för att pigga upp allt det svarta, beige och grå. Typiskt nog fanns det inga skruvar i paketen till duosoffan 😫 Så den får bli monterad först imorgon.

Dottern bryr sig inte ett dugg om verandan, hon sitter aldrig därute. Hon är värmekänslig och håller sig inomhus. Äter alla måltider framför tv:n. Men verandan ska se välkomnande ut tycker jag, och hon har ju gäster ibland. Den 23/7 fyller hon 22 år, och då ska vi ha öppet hus några timmar så då behövs sittplatser här och där både ute och inne.

Vi får låna ett större bord och några stolar också, och hoppas på bra väder. Det finns inget tak på verandan, så allt som står där måste klara regn. Idag har det åskat och regnat en hel del. Jag ska köpa en skrapa-av-fötterna-matta i plast också till verandan. Vi använder verandadörren som ytterdörr och precis innan man kommer upp på verandan är det en liten grusgång, och det gruset behöver inte följa med in på verandan eller i lägenheten.

Jo, en sak var hon noga med att hon ville ha på sina veranda: En fasadflagga. Hos sin pappa i huset är hon van vid att flaggan hissas när det är kalas - så självklart ville hon ha en flagga lagom till sin pappas födelsedag den 8/6. Sen ville hon inte ta ner den igen, så den får hänga kvar. Ser trevligt och välkomnande ut. Det är hennes inredningsnivå 😂

Hon är väldigt lätt att handla med generellt. Hon gillar det mesta. Föreslår jag vissa kläder så säger hon ja tack 99 av 100 gånger. Sen vet jag ju förstås vad hon gillar, jag har en speciell blick för kläder när jag shoppar till henne. Bekvämt, färgstarkt, gärna olika tryck, koftor och mycket blommiga klänningar är hennes stil. Allt i en hysterisk mix. Långt från storasysters mer stilrena stil där vitt, beige, marinblått är basen och inget tryck bör göra sig besvär alls. Jag kan lätt pinpointa kläder som passar henne också faktiskt, även om jag inte har shoppat till henne på väldigt många år.

Kram 🐘

En fullständigt vidrigt varm natt i dotterns säng har äntligen tagit slut. Det allra värsta är när jag ligger bredvid någon - då tvingar jag mig att ligga hyfsat still för att inte störa den andre. Gårdagens regn och åska hjälpte föga kan jag säga, även om det ser molnigt ut idag åtminstone.

Men men, dåliga nätter är jag van vid. Det är vardagsmat. Riktigt bra sömn är jag betydligt mer ovan vid. Minns inte när jag sov en hel natt på 7-8 timmar senast, utan toabesök och insomningsbesvär. Men i och med nykterheten så är sömnen generellt mycket bättre. Det är kanske en utopi att tro att den någonsin ska bli riktigt bra, okej får duga liksom. Och höneblund dagtid är ofta min räddning.

Strax ska jag åka iväg och byta duomöbeln, eller åtminstone kräva att få en påse med skruvar till den så att jag kan montera ihop den. Hämta ombyte och dator hemifrån ska jag göra också eftersom jag ska chatta ikväll. Det är praktiskt att bara ha 15 min bilfärd mellan mig och dottern - det är lätt att åka hit och dit efter behov.

BADA ska jag göra idag också. Riktigt kallt i havet. På några ställen vid havet var det 13-14 grader igår 🥶 Det är fascinerande med havet, det kan diffa på 7-8 grader på ett dygn beroende på vindarna. En sjö blir ju bara varmare och varmare efterhand. De flesta sjöar häromkring är uppe i 24-25 grader nu. Det krävs dåligt väder i minst en vecka för att den temperaturen ska sjunka.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Oj, det var riktigt kyligt vatten i havet ! Men som sagt, vindar och strömmar gör sitt. I sjön vi var vid i går var det 19,87 grader. Kul med mitt ekolod som visar 100 dels grader.😂 Ganska perfekt temperatur kändes det som. Svalkande, men ändå tillräckligt varmt för att simma runt ett tag. 24- 25 grader blir det väldigt sällan här. Det är rätt grunda sjöar det är tal om hos dig eller? Sjön vi var vid i går har ett maxdjup på 52 meter.

Ha en bra dag! Kram

@Andrahalvlek Vi var ute m båten igår, det var 20 grader i havet, där termometern mätte (ej ekolod, måste fråga min man om den kan mäta tempen!). Liiite för kallt. Skönt när msn kommer upp igen dock!
Påväg ut nu igen. Ska ev bli regn vid 13. Hoppas prognosen har fel!

@Sattva Erat ekolod borde kunna avläsa vattentemperaturen. Det brukar vara en standardfunktion. Håller med om att 20 grader normalt är lite för kallt. Men där vi var i går var det 29 grader luften och vindstilla.😅 Vid havet brukar det ju vara lite kyligare i luften. Ser ut att komma en del regn här med i dag. jag får se det positivt, gräsmattan behöver det!

Kram

[inlägget redigerat av admi]

Chattat ikväll. Fyra besökare på två timmar. Två troll, en som var trött och nere men sen inte skrev mer, och den fjärde chattade jag med i 1,5 timme.

Varje gång jag lyckas få till en bra chatt så känns det här volontäruppdraget så himla rätt för mig. Jag tänker att vi inom jouren kan hjälpa till genom att de får höra vissa saker från flera håll. Som droppen som till slut urgröper stenen.

Och jag tänker att likheterna med vissa diskussioner man har här på forumet är stora. Så just nu har jag noll att ge, mitt empatikonto är övertrasserat.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Wow AH, du gör verkligen skillnad i världen! Vilket fantastiskt uppdrag! Hur ofta sitter du i jouren?
Förstår dig ang tjejens inställning. Sjukdomsvinst. Vem är hon om hon inte är sjuk? Rädslan för det okända också kanske, att bli frisk. Behöva ta tag i livet. Ärligt talat tror jag inte hon blir frisk från sin ätstörning o självskadebeteende om hon inte medverkar. Som att bli nykter. Det händer inte av sig själv.
Wow igen AH🙏🙏🙏, vila idag!!! Var det imorgon du skulle iväg till kusten?😍💫🧚‍♀️

Så bra att den finns! Chatten alltså. Jag läser ju allt du skriver och vad många andra skriver här men har inte så mycket tid till att kommentera nuförtiden. Jag är med i en grupp på fejsbuck och ibland dyker det upp saker i mitt flöde där. Nu läste jag något delat där som du hade skrivit om här och tänkte på hur liten världen är och så hann jag väl tänka att det är säkert någon du känner väl som har delat... eller kanske är. Så gjorde det att jag började känna mig som en stalker så jag svarade på delningen nu imorse för jag tänkte att det kanske vore mindre stalkigt i och med att det då inte är anonymt men nu när jag tänker efter så kanske det inte är det :o

@TappadIgen Haha, världen är liten. Det gör mig ingenting om du klurar ut vem jag är. Du är i så fall inte den förste som klurar ut det här på forumet. Det är nackdelen när man som jag är så transparent. Jag bjuder på det. Jag är noll hemlighetsfull till min personlighet.

Kram 🐘

Kristoffer på forumet har redigerat mitt inlägg igår om tjejen jag samtalade med på chatten igår kväll. Orsaken är att hon själv skulle kunna identifiera sig själv. Det respekterar jag, även om risken nog inte är så stor. Men ni som läser det inlägget nu förstår nog inte Sattvas svar tex, så jag ville bara förklara.

Eftersom chatten är dubbelt anonym (både besökare och mottagare är anonyma) så tänkte jag att det är omöjligt att identifiera personen. Det som slog mig allra mest just igår är att svårigheterna är så lika, att vi slåss med samma demoner. Ätstörningar är likväl som alkohol bara ett symtom på andra problem i grunden - och går nog inte att få bukt med utan att man tar itu med grundproblemen.

Kram 🐘

@Sattva Jag bemannar chatten en söndag per månad, kl 19-21. Så det är verkligen inte speciellt betungande.

Tis-tor ska jag bo på vandrarhem precis bredvid havet 😍 Idag ska jag nog bada i både sjö och hav. Verkligt trevlig semestersyssla att hänga på olika badplatser!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag misstänker att jag gjorde det, även om jag inte är 100%. Men om jag nu har klurat ut det så ser du ju också på fejsbuck att jag har svarat på den postningen i gruppen och du kan ju där själv i så fall se vem jag är. Som sagt. Jag tänkte först att det var mindre konstigt att göra så, men nu vet jag inte längre. Du verkar ju inte ha tagit illa upp i alla fall, så det känns skönt. Jag inbillar mig att jag känner till hur jag ska agera i de flesta sociala situationer, men vissa situationer är fortsatt knepiga för mig. Jag har aldrig för avsikt att göra någon obekväm, och har lite fobi för att göra det. Men det kändes mer fel att inte nämna något.

Jag ska verkligen njuta av varenda dag på min semester. Vara här och nu hela tiden. Njuta av varje bad i sjö och hav, varje måltid och varje stund av spontant eller planerat umgänge med andra. Njuta av varenda minut som om det vore den sista. Jag ska låta lusten styra mig: Vad har jag lust att göra idag? Planera typ en vecka framåt i tiden - en övernattning där, ett spontant eller planerat besök hos någon, eller en utflykt med bil, cykel eller båt. Ta en höneblund när tröttheten pockar på. Köpa god hämtmat istället för att stå i köket.

Att jag egentligen skulle vilja göra allt detta ihop med någon, med en man som jag älskar och som älskar mig, ska jag bara försöka glömma. Eller inte förresten, jag ska låta den tanken komma fram ibland. Trösta den, klappa lite på den, och sen släppa iväg den igen. Var sak sin tid - och jag ska inte låta den tanken förstöra min semester i självsamhet.

Det blir min första riktiga semester i självsamhet på evigheter, eftersom yngsta dottern nu har flyttat hemifrån också. Jag behöver inte längre göra utflykter som är anpassade efter hennes behov. Jag kan låta enbart min egen lust bestämma vad jag ska göra.

Känslan ”vad för roligt ska jag göra nu” känns inte alltid naturlig för mig. Den känslan drar sig undan direkt när jag har för många måsten i mitt liv. Tricket då är att vila, vila, vila tills den känslan kommer tillbaka. Sticker fram sin lilla nos ytterst försiktigt till att börja med. Finns det något för mig här? Som en liten kattunge som kikar fram bakom en möbel. Osäker på gästens sinnesstämning.

En enormt stor fördel med nykterheten är just att jag har blivit mycket mer lyhörd för mina egna känslor. De behöver inte slå på stora trumman längre, det räcker att de harklar sig lite för att jag ska se dem och inkludera dem. Välkommen hit, tag plats här hos oss ❤️

Många säger att andra året som nykter är wow, och jag kan bara hålla med. Ingenting känns totalt ovant längre, jag vågar ta ut svängarna lite mer. Njuta lite mer. Tilliten till mig själv är större, det finns inte alls någon oro för att ett återfall ska flyga på mig. Jag är grundad i mitt beslut att vara nykter. Så grundad att det inte längre kräver så mycket tankekraft alls. Men jag släpper inte garden helt förstås, att besöka forumet dagligen ger mig en viktig påminnelse om hur det kan gå om man sänker garden.

Kram 🐘

PS. En fördel med att inte ha en älskling att ta hänsyn till är att jag kan göra vad jag vill, när jag vill - och äta vad jag vill. Se - det finns något positivt med allt 😉