Köpa en ny mobil till min mamma var inte det enda spontana jag gjorde igår. Jag bokade också två nätter på ett vandrarhem precis vid havet. I samma kommun där jag bor, men precis vid havet i min favoritdel av länet. Jag hoppas att jag får min nya SUP som sällskap, annars får jag nöja mig med vandringar och kalla havsbad. (Jag får inga glasklara besked från SUP-företaget.)

Jag är så oerhört planerad på mitt jobb, ligger alltid flera månader före i min planering. Sommaren börjar jag jobba med redan i januari och riktigt klar med sommarplaneringen är jag nu på fredag då jag går på semester. Då ska alla pusselbitar sitta som en smäck. Så privat hinner jag aldrig planera någonting, eller det är nog orken som tryter egentligen. Känslan inte-det-också-jag-orkar-inte blir övermäktig liksom.

Nu har det nästan blivit en sport att boka eventuellt semesterboende veckan innan. I år började jag kolla läget lite redan förra veckan och det verkar vara väldigt uppbokat generellt. När folk inte har vågat boka utlandsresor så har de bokat stugsemestrar istället. Fullt, fullt, fullt har det varit överallt där jag har kollat tidigare.

Men till slut igår fick jag napp på ett vandrarhem där jag ska hyra ett rum i en stuga två nätter. Det finns två rum i stugan och gemensamt allrum, pentry och altan. Jag kanske får trevligt sällskap 😉 Men jag tänker inte tillbringa så mycket tid på rummet förstås. Altanen utanför tänker jag nog hänga på en del dock.

Jag har kollat in stället utifrån tidigare faktiskt och det är oerhört mysigt. Så mysigt att det pirrar i magen när jag tänker på att jag ska bo där tis-tor nästa vecka. Några nätter på ”resande fot” för att känna att jag har semester. Utan yngsta dotterns sällskap den här gången, så jag slipper ta hänsyn till hennes preferenser.

Jag och uthyraren har haft kontakt enbart via Messenger. Det är ett äldre par som har tre-fyra stugor som ligger vägg i vägg med en gemensam innergård. Varje stuga innehåller två rum och man kan hyra hela stugan eller bara ett av rummen. Det äldre paret bor själv precis bredvid i en lite större stuga, som är deras sommarboende. Eftersom de är pensionärer bor de nog där större delen av året.

I natt drömde jag att jag fick ett meddelande på Messenger från dem. Kommer inte ihåg exakta ordalydelsen men innebörden var ungefär: ”Det vore fel av oss att inte tipsa om vår frisör XX ifall du behöver hjälp med avlusning efter vistelsen, och det betalar vi för då givetvis. Ifall våra insatser i form av sanering av stugorna inte har varit tillräckligt”. Ridå. Det skulle ju förklara varför de har ledigt nästa vecka när typ ingen annan har det. Och jag svarade ungefär: ”Hårlöss? Eller vägglöss? Hårlöss överlever inte lång stund utanför någons skalle, och vägglöss kan knappast en frisör åtgärda.”

Sen vaknade jag, så jag vet inte hur vår korrespondens slutade. Det kändes så verkligt att jag i morse var tvungen att kasta mig över Messenger och kontrollera att det inte skett i verkligheten. Hur kan man drömma så detaljerat? Creepy.

Förutom drömmen har jag sovit hyfsat gott i natt. Ser att det är en mellandag med moln och skurar. Skönt, det har varit väldigt varmt väldigt länge nu i vår landsände. Men imorgon får gärna solen skina igen, en mellandag är fullt tillräckligt.

Kram 🐘

Hinner inte riktigt med tempot i sommarpratarna tyvärr. Niklas Strömstedts sommarprat var verkligen kanon. Hans formuleringar gör mig varm inombords, liksom hans insiktsfullhet. Hans beskrivning av sin pappa väcker enorm igenkänning gällande min egen pappa, och jag blir nästan tårögd. Två tysta pappor i samma generation. Två pappor som var känslomässigt inkontinenta. Och att Niklas själv lyckats bryta den trenden gör mig tårögd av glädje för hans skull.

Karin Bodin, vd på Polarbröd, hade en intressant story att berätta även om den språkligt lämnade mig oberörd. Tvärtom blev jag lite irriterad på den krystade dramaturgin. Språket är ju en del av min yrkesroll så jag är extra svag för språkliga wow-upplevelser. Nu har jag precis börjat lyssna på Michael Lindgren och det har börjat bra. Även här är språket i centrum och jag hoppas på goda skratt också.

Hur går det för ert sommarpratslyssnande?

En sak till. Patrik Lundbergs sommarprat från i fjol, till sin alkoholiserade mamma på dödsbädden, kan jag verkligen rekommendera!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Språket är ditt arbetsområde, ja det märks! Alltid lika spännande att läsa om helt vardagliga händelser, de blir levande o man ser det framför sig! Jag har en patient som jag har fått för mig ser ut som du. Hon får låna ut sitt utseende till dig i dina berättelser härinne😉
Vad kul med vandrarhemmet. Jag gillar när folk vågar göra saker på egen hand, oberoende av sällskap. I yogagrejer är jag sån. Vill jag gå på en workshop eller utbildning utan att få med mig några jag känner så gör jag det. Så lär man känna liksinnade männislor lite överallt. Annars umgås man ju mest med dem man är där med...Ha ha vad kul med din dröm! Undrar vad den står för??!!
Lyssnade också på Niklas Strömstedt. Han är fin, håller med. Hade ingen aning om att han fått så mycket näthat. För att skriva låt o ta ställning politiskt, och för att vara för mjuk! Va??
Hinner inte heller med i alla prat. Lyssnat på honom o Benjamin. Idag i bilen hem från skåne blir det ju läge för Denise R...minns ej vad hon hette. Författare. Inte läst nåt av henne.

@Sattva Denise Rudberg. Hon skriver kriminalromaner i överklassmiljö, minns inte det engelska begreppet nu. Rätt okej böcker. Läste en recension av hennes sommarprat och tydligen kan eventuella fördomar om henne komma lite på skam. Det gillar jag, även om jag inte har jättemycket fördomar om just henne faktiskt.

Jag har sällan speciellt mycket fördomar om någon faktiskt, jag saknar nästan helt den genen. Jag är oerhört tolerant för andras åsikter och livsval, snudd på provocerande tolerant i andras ögon. Jag kräver dessutom att min omgivning respekterar mina åsikter och livsval och kan bli väldigt arg om någon försöker övertala mig eller dissa mina åsikter.

Så näthat är verkligen vidrigt. Tycker jag. Det skulle väl vara näthatare som jag har fördomar om då kanske. Jag tror mest på teorin att näthatare är osäkra losers som skriver saker på fyllan som de inte kan stå för öga mot öga.

Kram 🐘

@Andrahalvlek scrollar lite i din tråd efter några dagars bortovaro. Det rör sig från yrsel till sommarprat, installation av telefon, till jobbet till dansutmaningar osv osv. Det står inte stilla i ditt liv AH :D Hoppas nu det är semester för din del snart. Nästa vecka kanske?

Kram!

Hjälp vilken dröm, och så otäckt när man vaknar och inte är säker på vad som hänt på riktigt och inte. Det tyckte jag var en av de bästa grejerna med att vara helt nykter första gången (graviditet), att slippa den där panikkänslan när man vaknar för att man inte riktigt vet vad som är verkligt och inte. Jag får fortfarande verkliga drömmar som gör att jag måste kolla mobilen ibland trots att jag är nykter, men absolut inte varje helg iallafall. Skönt att det bara var ett hjärnspratt för dig denna gång och att din härliga stugvistelse kvartstår!

@Gullranka Ja, verkligen skönt att det bara var en dröm. Funderar på varför den var så kusligt detaljerad och vad den egentligen handlade om? Kanske drömtydarexperten @Torn kan svara på det?

Kram 🐘

@Andrahalvlek Plättlätt, eftersom det var så fullbokat överallt så fick ditt undermedvetna panik för att du inte skulle hitta ett bra ställe att boka. Nu blev det bättre än väntat (pirrigt!😍) och det behövde det undermedvetna jobba med i drömmen. För bra för att vara sant typ, det måste finnas en hake.

Det behövs inte så mycket för att dra igång konstiga drömmar ibland.😅

Kram

DrömtydarTorn..Kan du tyda detta då? En väninnas man sitter ensam och åker på sitt torftiga flyttlass..Alltså typ en öppen traktor-kärra med möbler på..Min väninna syns inte till..Jag tror bara det är hans grejor..Blev jättefundersam när jag vaknade..Tänkte..Måtte det inte hända dom något. 🙂

@miss lyckad Det låter onekligen som om ditt undermedvetna fångat upp att det är en separation på gång mellan väninnan och hennes man. Det är ju den enklaste tolkningen, ofta är det ju lite krångligare än så. Något skav har nog ditt undermedvetna fångat upp. Men det behöver ju inte vara väninnan det gäller, det kan vara några helt andra det gäller.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Jag hoppas att jag får min nya SUP som sällskap"
Det får du säkert 👍🏻😃 jag fick prova på att paddla sup i helgen och blev helt fast, men så roligt de var.
Eftersom jag har sparat en del pengar genom att inte köpa alkohol, så beställde jag en Sup från märket Aqua Marina modell Hyper. De hade bra pris nu på bauhaus, och ska komma på fredag fm
Med hemleverans.
💕 sländan

Tack för drömtydningen..🤗Jag har varit lite orolig över vännen..Hennes mamma dog mycket överviktig som 57 åring i plötslig hjärtinfarkt. Min vän är också överviktig, men inte som sin mamma..Kan ha med det att göra kanske. Är det inte alkoholmissbruk så är det mat eller ngt annat. 🥺

@miss lyckad Det är nog som Andrahalvlek skrev, men det kan också ha att göra med dina egna funderingar om din pojkvän. Flytta ihop eller inte, att han har det ”stökigt” i sitt hem mm. Det undermedvetna är en väldigt självisk krabat har jag märkt.😅 Nästan alla drömmar handlar i grund och botten om en själv.

Kram

@Torn Tänkte det också sen, att det kan ha med @miss lyckads egen relation att göra också. Det kanske är din gubbe som är på väg till dig? Eller från dig? Du @miss lyckad får se om drömmen återvänder med en annan vinkel. Ibland kan man drömma lite på samma tema ett bra tag, tills man processat klart liksom. Det är spännande med drömmar, som en hälsning från vårt undermedvetna.

Kram 🐘

Tack för ännu mer drömtydning..Kom att tänka på när du Torn skrev om min kille , att denna kille på flyttlasset, träffade jag före min väninna..Jag ”parade” ihop dom, och jag och mitt ex var på fest hos denna killkompis först..Tyckte han var ett kap till min väninna..Han hade faktiskt också lite halvstökigt, med massor av ren tvätt på en soffa bla..😅..Kanske drömmen bara vill säga mig att saker kan man frakta bort..🤔..Huset min väninna och hennes man har idag är totalrenoverat, och utbyggt..Vad spännande med den tanken på drömmen. 😁😁