Ett sent men desto större GRATTIS till 500 dagar!✨💐💖

Hoppas din midsommarafton blev riktigt bra och skön!
Och att du slapp mera yrsel, det är verkligen obehagligt att vara yr. Troligen är det "bara" stress, men (fast det vet du redan) "bara" gör det inte mindre allvarligt i betydelsen att man måste lyssna på kroppen och varva ner.
Undrar dock, har du hörselpåverkan/tinnitus i samband med yrseln? I så fall rekommenderar jag läkarkontakt för undersökning, har du fått samma åkomma som jag (stressutlöst öronsjukdom, ej kristall) så det finns jättebra hjälp att få! Även om vila fortfarande är nr 1, 2 och 3 för att avhjälpa.

Önskar dig en lugn och skön midsommardag!
Kram!🧡

Grattis till alla din vita dagar Andrahalvlek💝 Vilken maffig tråd du har. Du är fantastisk🌹
Var rädd om dig fina du. Glöm inte andas, livet är här och nu, fortsatt njuta av midsommaren. Kram🤗
Ps, har vad jag förstår är kristallsjuka. Kommer på våren (!!!) Märker det först när jag ligger i sängen och vrider på huvudet. Man skall ta hjälp för att korrigera det, gör man fel kan det bli mycket värre. I år har jag bara helt lätta känningar av det.

Tack @Soffi ❤️ För grattis och omtanke. Tinnitus har jag sen tidigare pga stress, men det märker jag mest när jag ska sova. Har jag stressiga perioder tjuter det så högt att jag tror att grannen ska väckas 😉 Det är inget som blir påtagligare just vid yrselanfallen. Reagerar inte heller på att jag rör huvudet snabbt. Möjligen reagerar jag på hastiga rörelser överlag, så dra ner på tempot generellt gäller nog.

Mest reagerar jag om jag fokuserar på en skärm några timmar i sträck. Så det är ett sluta-glo-på-skärmen-nu-symtom som kroppen har berikat mig med. Igår på midsommar, då jag förvisso tog det lugnt, hade jag inte ett enda anfall. *ta i trä*

Kram 🐘

Tack @VaknaVacker ❤️ Tråkigt att höra att du har kristallsjukan, men jag förstår det som att man lär sig leva med det. Precis som allt annat vi får i våra knän. Min dotter har också kristallsjuka.

Att okeja det som kommer i vår väg är nyckeln till mycket tror jag. Att vägra ta på sig offerkoftan utan istället hitta sätta att förhålla sig till det på bästa möjliga sätt. Ta till sig problemen som små föräldralösa gatubarn: ”Lilla vän, jag ska hjälpa dig så gott jag kan”.

Kram 🐘

Även om det blev ett långt firande, först kl 12-15 med min mamma och sen kl 17-22 med barnens släkt, så fick jag igår inte ett enda yrselanfall. Inte ett enda. Tror jag. Antingen var jag för upptagen med att lägga märke till det, eller så är anfallen just skärmtriggade. Sa hon som är mest aktiv av alla på forumet 😉 Jag får nog begränsa mig även här kanske, vi får se. Snart är det ju semester och jag slipper jobbskärmen helt åtminstone.

Jag tog det i alla fall väldigt lugnt. Gick i lugnt tempo, satt ner den mesta tiden, tog en 30 min powernap mellan de olika firandena. Inga måsten, bara vara. Åt mat som andra fixat, drack det jag själv hade med mig. Deltog inte ens i lekarna, förutom en stillsam tipsrunda och musik-quiz.

Temat var signaturmelodier till tv-serier och filmer - mycket roligt. Jag glömde bort svaren till min favoritfilm ”A Star Is Born” och det grämde mig allra mest. Man skulle kunna filmen, låttitel och artisten, och det var inte Shallow utan den andre storlåten. Sen gissade jag ”Starwars” på ”Indiana Jones”, men jag kunde ”Game of Thrones” trots att jag aldrig har sett ett enda avsnitt.

En annan lek vi gjorde var att man skulle fylla i det missade ordet i ett ordspråk, och där fick jag full pott eftersom jag kunde alla de 35 orden. Gissade endast på två, resten kunde jag. Rolig lek. Skulle jag göra en likadan skulle jag dock ha valt lite svårare ordspråk. Å andra sidan hade vi ju några 24-25-åringar med på leken, och de fick många fel på ordspråken.

Vid 22-tiden körde jag hem och det är så skönt att slippa vakna i ett hus fullt med pigga barn och bakfulla vuxna. Äta frukost ihop, hålla god min, längta hem. Istället körde jag hem och vaknade i egen säng med endast fiskmåsarna utanför fönstret som stör tystnaden.

Sista biten innan jag kom hem såg jag ett medelålders par som gick på trottoaren. Hon gick tio meter före honom och hon hade fortfarande en blomsterkrans i sitt hår. Han raglade hit och dit på trottoaren och jag fick hålla ut bilen så att han inte av misstag raglade ut i gatan. Han mår inte bra idag, ett öde som han delar med väldigt många.

Själv ska jag åka till Biltema och köpa lasthållare och speciella fästen för kajak/brädor så den inte halkar hit och dit. På vägen tillbaka åker jag inom en badplats och lägger mig platt fall på en filt en stund varvat med kalla bad. Det känns som en typiskt bra midsommardag-syssla.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för midsommarhälsningen och jag hoppas att du har en bra midsommar också. Man glömmer ju nästan bort att fira midsommardagen också men numer när man vaknar upp pigg tidigt så har man ju all anledning att njuta av midsommardagen också. :)

Skönt också att du slapp yrseln om än för en kväll. Det känns ju ändå som att det är bäst att du får det utrett om du känner av det igen.

Leken med ordspråk låter väldigt rolig! En variant av den kunde ju vara att kunna den delen av ordspråket som man oftast utelämnar som t.ex "Det är ingen ko på isen".

Lyssnade på Benjis sommarprat på stranden idag, inrullad i min strandfilt efter havsbad i 23-24 grader. Ovanligt varmt i havet! Jag gillar ”skitungen från Kanal 5”. Benji är verkligen ett riktigt lyckopiller.

Lyssna på sommarpratet varje dag tror jag kan bli en bra sommaraktivitet. Verkligen ta sig tid att lyssna varje dag, i 90 min med musik. Ta vad man får, istället för att medvetet leta upp något att lyssna på som man gör i vanliga fall. Överraskas och beröras. En del prat lär bli wow, andra okej eller trista. Thats it. Ta vad man får, just idag. Nyttig träning. Tror jag.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Aha, du lyssnade på sommarpratet! Jag missade det. Ska lyssna på honom imorgon.
Vad skönt att yrseln faktiskt verkar bli bättre av vila/ lugnare tempo!

@Andrahalvlek Jag brukar lyssna bara välja ut guldkornen av sommarpratarna, eller de som jag misstänker är guldkorn. Det gör ju säkert att jag missar flera. Jag söker dock inte endast de vars åsikter jag generellt håller med om utan jag vill gärna utmanas. Inte för att just sommarpratarna brukar bli särskilt opinionsbildande. Men det är roligt att lyssna på de som kan tänkas ha ett annat sätt att se på saker och ting än mig själv. Men Benjamin känns ändå lite nja. Kanske jag missar något, men jag får väl skylla mig själv.

Jag lyssnade för övrigt på en podd för ett litet tag sen där de berättade att de fått in lite lyssnarkritik. Flera hade sagt att de gillade podden innan men nu när de hade tagit upp en specifik fråga så hade de gått upp för dem att de i podden hade den rakt motsatta åsikten i frågan mot vad lyssnarna hade så nu skulle de sluta lyssna. För mig kändes den tanken väldigt främmande. Men är det dit vi är på väg nu? Vi omgärdar oss bara med de som har åsikter som är lika våra egna och andra röster stänger vi ute.

@TappadIgen Den utvecklingen är läskig. Alla vill bara vistas i sina egna åsiktsbubblor. Blocka alla som tänker annorlunda. Å andra sidan har ju tonen blivit så hätsk. Luftar man en annan åsikt så ska man antingen hängas eller övertalas. Man får faktiskt tycka olika.

Jag har själv blivit utsatt för en trollstorm-light och det var riktigt obehagligt. Det jag hade uttryckt förvanskades och jag blev angripen från alla håll. Massivt, och det pågick i några dygn. Fick till och med ett fysiskt brev hemskickat, typ ”vi vet minsann var du bor”. Efter det slutade jag helt att vara aktiv på twitter, som är ett träsk på åsiktsfronten.

Poängen med att lyssna på ALLA sommarpratare tänker jag är att just överraskas. Plus att avsätta den tiden kan vara vilsam i sig. Ligga på en filt i gräset eller sitta i en skön stol på balkongen och bara lyssna.

Benjamin tillhör inte intelligensreserven, men han är jävligt begåvad på det han gör. Och som jag ”känner” honom från just Kanal 5 verkar han vara genuin och lite ungdomligt naiv. Han är för det mesta glad och positiv, men ibland tjurig som en treåring. Lyssnar man på hans sommarprat får man höra varför han tror att han alltid har fokus på att underhålla sin omgivning.

Stina Wolters sommarprat om den döende flickan finns absolut på min topp 5 över bra sommarprat. Björn Natthikos också. Det finns fler, men de kom jag på just nu. Att få en wow-känsla när någon pratar som man knappt känner till är allra häftigast.

Kram 🐘

Har ni tänkt på att det i polisdeckare alltid dricks öl, vin eller whisky vid arbetsdagens slut? Precis som de tänker bättre med lite alkohol, när de sitter där och grubblar och resonerar över morden. Har precis börjat titta på säsong 1 av ”The Fall” på svtplay. Trots att jag har både Netflix och Cmore tittar jag mest på svtplay. (De andra kanalerna används mest av mina barn, trots att båda är utflugna nu. Praktiskt när mamma betalar.)

Ett undantag finns förstås: Sherlock. Enda serien jag kan komma på där huvudrollsinnehavarens kamp mot missbruket har en central del av handlingen. Det är inte ofta AA och liknande skildras på tv. Då är det alltid ”boven” som har problem i så fall. Däremot skildras ju ofta missbruk förstås, men just alkohol har ofta ett romantiskt filter över sig. Belöningen, koppla av, fira. Inte konstigt att vi är hjärntvättade.

Om alkoholism skildras på tv/film så handlar det oftast om totala losers, som förlorat jobb och familj, misären är total. Hur ska man kunna känna igen sig där? Just därför är det här forumet så bra - här finns alla sorter, men de flesta av oss är synnerligen välfungerande för det mesta. Och utan alkohol blir vi ännu mer välfungerande.

Kram 🐘

Anonym26613

@Andrahalvlek skrev:"Om alkoholism skildras på tv/film så handlar det oftast om totala losers, som förlorat jobb och familj, misären är total. Hur ska man kunna känna igen sig där?"

Så sant. Jag upplever oss som en osynlig fenomen i samhällets mitt. Alla tittar på oss, men ingen ser oss. Ingen pratar om oss. Ingen förstår oss. Jag har helt slutat prata om mitt nyktra liv. Det verkar som att "eftersom jag slutade, så är det jag som har problemet" och det är så sjukt så jag orkar inte ens protestera 😅💚🙏

Jag tänkte försöka lyssna på samtliga sommarprat i år. Igår blev det både skratt och tårar med Benjamin. Hoppas på flera äkta känslor under sommaren 👍❤

Ja, visst är det konstigt att det flödar av alkohol i många program. Det irriterar mig..Tror det har ökat på grund av reklamintäkterna..Att det är reklam i programmet alltså..Jag lyssnar på gamla sommarprat..Lyssnade på Markoolio..Det var intressant, han berättade om sin stökiga barndom, och sin missbrukande mamma..Han fick stryk hemma, och slogs själv som barn, ungdom..Brukar vara ganska typiskt..Han berättade om vägskälet..Lumpen i Finland, eller möjligen fängelse i Sverige, och vad som förmodligen hänt då..Det finns så mycket att lyssna på, så jag slösar inte med att höra på sånt som är ointressant för mig..Det gäller allt..Läser inte böcker som jag tycker är tråkiga heller..Vissa har jag läst dom första 50 sidorna..Är dom inte bra nog, lämnar jag tillbaka till biblioteket..Har börjat lyssna på en historia om Cecilia Vasa från 1500-talet..Jätteintressant..Vi ska till Öland i sommar, och hon bodde en del på Kalmar slott. Ha det fint och ta hand om dig..Det är du bra på AH, bara du tänker dig för..Stor midsommarkram.🍃🍓🍃🍓🍃

@Tofu Håller med! Att man kan vara 50+ och vara ovan vid att hantera starka känslor som ilska (vilket jag var i början av min nykterhet) är ju helt bedrövligt. Eller att man inte vet hur man ska varva ner efter en intensiv arbetsperiod utan alkohol utan famlar i blindo. Om man inte har ett forum att söka hjälp och inspiration hos ❤️

När jag gick i högstadiet hade vi ett ämne som hette ”barnkunskap” där vi fick lära oss en massa om just små barn (konstigt ämne egentligen, var det bara under en kort period i Skolsverige?) Jag tycker att ”livskunskap” borde vara ett ämne i skolan från förskoleklass till sista klass på gymnasiet. Dit kunde man bjuda in en massa spännande föreläsare som kunde prata om vänskap, relationer, jämställdhet, maktmissbruk osv. Man kunde spela rollspel och träna på olika konkreta situationer. Och jag tror att lärarna skulle lära sig massor på kuppen också!

Kram 🐘

@miss lyckad Det kan jag hålla med om. Att livet är för kort för att läsa tråkiga böcker. Min poäng med att lyssna på ALLA sommarprat är att vi ibland har en tendens att söka upp det som vi är bekväma och bekanta med. Det är sällan vi vistas utanför vår bekvämlighetszon och åsiktsbubblor. Då är det svårt att få tillgång till nya infallsvinklar. Sen tänkte jag att det kan vara en rent meditativ träning att varje dag i sommar ta sig tiden att lyssna på sommarpratet. Bara lyssna. Inte diska samtidigt.

Markoolios sommarprat ska jag leta upp - tack för tipset!

Kram 🐘

@Miss Mary Poppins Ja, Benjamins sommarprat berörde mig också. Jag ville bara ta ”lilla Benji” i min famn och krama honom lugn. Men det var trösterikt att vuxna Benji nu har tagit den lilla i handen, att de tillsammans kan hitta hem. Det är tufft att vara så godtroget naiv som Benjamin, man kan bli väldigt blåst på många olika sätt. Hörde en kommentar av en annan medverkande i Så mycket bättre: ”Benjamin är en ängel som kommit till jorden.”

Jag tror att du nu har kommit till steg 3: ”Identifiera dig som en person som inte dricker.” Det steget kan man hålla på med ett bra tag. För alltid kanske. Jag pratar inte heller om min nykterhet i tid och otid, jag pratar om det ifall folk frågar. Om de är genuint nyfikna. Kul att du har hittat en nykter kompis!

Kram 🐘

Förutom SUP har jag gett mig själv en annan sommarutmaning. Jag ska dansa varje dag i minst 21 dagar och jag började med 8 min idag. Så jävla svårt 😂 Det här är en aktivitet man gör helt ensam med sin padda, för skulle någon titta på så skulle de skratta ihjäl sig tror jag.

Jag dansade periodvis mer än jag drack i min ungdom. Jag var nog ute 3-4 gg/vecka då jag var 17-20 år och dansgolvet var en central plats de kvällarna. Jag har alltid gillat step-up och gympapass med danssteg, så jag tror att det här kan vara något för mig. Det är en utmaning på 21 dagar, först därefter tänker jag uttala mig om vi har någon framtid ihop.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag fastnade för det du sa att lyssna på alla sommarprat. Tänkerblite som du, att varje människa har en spännande historia, om man väljer att lyssna med de öronen.
Ha ha,barnkunskap ja. Minns bara att vi bytte blöjor på dockor🤪

8 min dans gjorde susen för att få igång kroppen och lusten att göra lite nytta här hemma. Två timmar senare har jag diskat, dammat, dammsugit, städat badrum, våttorkat golv - och städat på bort påsken! Tjoho!

Om en stund kommer äldsta dottern och då ska vi bada, vandra, bada igen, och fika. Vi avslutar med att betala räkningar hos min mamma. Inte tillstymmelse till yrsel idag. Än. Igår fick jag några få anfall framåt kvällen bara.

Kram 🐘