@Andrahalvlek skrev:"Jag fotograferar efterhand saker som jag ser och upplever och delar med mig till döttrarna, så på ett sätt är de med mig ❤️"
Ja, det är väl den digitala tidens stora fördelar tycker jag. Man kan skapa små grupper med familj, vänner etc och kommunicera. Det är skönt att ha lite koll på och vara med sin mamma.

@TappadIgen Tack ❤️ Ja, den mattehjälpen och påminnelsen behövde jag. Det är nog första gången jag höll på att missa en månadsdag. (Fast klockan är ju bara 7.50 så jag hade nog kommit på det.) Och grattis till dina 11 nyktra månader (väl? 😂) Snart ett helt år ju!

Kram 🐘

Grattis till 17 månader och till premiär på SUP, världens bästa träning ju!
Jag tränar idag, enligt en imaginär instruktion från dig, på att bara Ta Det Väldigt Lugnt. Övar och övar. Blir bättre och bättre. Tänk vad du och forumets medlemmar betyder mycket för mitt mindset. Kram (chill) ☀️

@Andrahalvlek Den där matten klarade du ju dock galant! Ja det är 11 månader idag. Det känns bra faktiskt.

Jag tar mig ju inte tid att skriva så ofta längre och ligger lite efter med att läsa just nu, det skrivs ju ganska flitigt på forumet, vilket förstås är bra, men jag kom faktiskt ihåg Se klart och Torns 18 månader häromdagen och tänkte skriva sen men det blev inte av och såg senare att det nästan hade glömts av här på forumet så idag kände jag att jag var tvungen att rädda upp situationen.

Grattis till 17 månader!

Vilken tur att jag satte mig och läste här just idag (44 nya inlägg 🤪) 😅.
Tack för att du finns här och delar "allt och inget" 🧡

Kram!

Ligger här i min egen säng och hostar. Sannolikt har jag fått dotterns förkylning. Sovit skitkass i natt 😫 Värmen höll på att knäcka mig alldeles, plus att det är så jobbigt att inte kunna sova när man ligger bredvid någon som sover och som behöver sova. Vem behöver inte det liksom, men för vissa av oss är det högsta vinsten på lotto att bara få sova ostörd en hel natt.

När vi skulle köra till sjukhuset i förmiddags för dotterns gynbesök var jag så trött att jag knappt orkade stå på benen. Full mental utrustning på - allt är lugnt och mamma har koll på läget. I väntrummet sa dottern ”jag är nervös” och jag såg hur hon satt och trampade, hon kunde knappt sitta still. Och det gick bra, även om hon faktiskt fick ligga i gynstolen men med trosorna på. Trodde hon skulle sätta sig på tvären alldeles när jag och en sköterska hjälpte henne upp med benen i ställningarna. Hmm, så brukar INTE britsarna se ut hos doktorn. Bara gynstolen kan ju få en att vända i dörren om man inte är förberedd.

Gynläkaren kunde inte se mycket med UL från utsidan, men han letade nog efter eventuella cystor tror jag och det fann han inga tack och lov. Sen skrev han ut recept på ett nytt sorts p-piller eftersom det gamla är restnoterat på obestämd framtid. (Hon behöver det för att substitueras med könshormoner eftersom hon helt saknar egna hormoner.) Ny kontroll om tre år, tack och hej. Efter det blev det fika, promenad på stan och pizzabuffé. Sen hem till dottern igen, och på vägen hem till henne inhandla fredagsmys.

Sen åkte jag hem till mig, och jag hade faktiskt redan avstyrt mat med trubadur ikväll. Nu ska jag inte röra mig mer än absolut nödvändigt. Jag och hostan ska fredagsmysa i största möjliga stillhet. Så kan man också fira sin nyktra 17-månadersdag! 🥳🥳🥳

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tråkigt att du skulle bli sjuk. Det finns ingen risk att det skulle kunna vara Covid? Jag skulle träffa en kollega som är på väg att lämna för nytt jobb på kontoret nästa vecka men han blev sjuk denna veckan. Tog ett Covid-test och det var negativt, som tur är. Krya på dig i vilket fall som helst!

Tack alla för kryahälsningar ❤️ Det är nog typisk dotterförkylning. Så blir det när man delar säng. Jag sov ju hos henne natten till söndag och måndag då hon var som krassligast. Det är dock inte så ofta hon smittar mig, och vice versa. Jag och äldsta dottern smittar dock väldigt lätt varandra. Lite märkligt men även delar av immunförsvaret är väl ärftligt på något sätt.

Just nu lider jag dock mest av värmevallningar. Jag skulle aldrig sagt att klimakterifanskapet nog är över 😫 Fast jag tror att det blir betydligt sämre av att jag slarvat med kosten och motionen alldeles för länge. Jag MÅSTE återgå till antiinflammatorisk kost igen. Jag MÅSTE komma igång med motionen igen. Värken i kroppen är vidrig, helst i fötterna. Att man kan få så ont trots att man knappt rört på sig övergår mitt förstånd, men jag vet samtidigt att värken gav med sig efter några veckors antiinflammatorisk kost.

Vallningarna blir ju inte bättre av värmen heller förstås. Jag får välja mellan två onda ting - dö av värmeslag eller reta ihjäl mig på måsjävlarna som skriker utanför typ oavbrutet. Vad gör de ens i stan? De kan flyga till havs tycker jag 😫 Skottpengar på måsjävlar vore önskvärt.

Jag blir så varm att jag vill slita av mig både hår och skinn, det bara rinner av mig. Sen en stund senare är allt lugnt igen. Märkligt fenomen. Väldigt svårt att somna med, täcket åker av och på hela tiden. Får vända täcket efter halva natten för att det är helt blött av svett.

Usch vad jag gnäller, men det är okej. Okej, okej, okej. Host, host.

Kram 🐘

PS. Jag tog andra vaccinsprutan i onsdags och dottern tog sin andra den 8/6. Och hon är den enda jag är riktigt nära. Så covid är det nog inte.

@Andrahalvlek Upplevde också återuppståndelse av vallningar när det var jättevarmt härom veckan. Säkert kan hormonerna få fnatt lite hit o dit även om gyn kliniskt har konstaterat att du är förbi klimakteriet, vi är ju alla individer.
Sover alltid med öppen balkongdörr, sovrummet på vån 2. Skulle bli galen om jag inte fick frisk luft. Öronproppar mot måsarna? Ja vad styr måsarna egentligen? Jag bor ett stenkast ftån havet, inte i stadsmiljö. Inga måsar alls!! Massor av andra kvittrande fåglar dock. Sover m öronproppar.
Usch vad jobbigt med värk. Är peppar, peppar förskonad, men träffar ju människor m värk i jobbet. Rörelse är i de allra flesta fall del av behandlingen, men allt sånt där vet du ju....
Hoppas i vilket fall att du mår bättre snart!!🥰🎈💫

Här ligger jag och har det bra. Mat i magen och snart ska jag ta en höneblund 😴 Värmen har pausats lite, skönt. Men den får inte vara alltför långväga bort - på tisdag-onsdag får den gärna var tillbaka. Hostan har fått sällskap av rejält halsont, så jag får ställa in mitt besök hos dottern ihop med min mamma imorgon. För att slippa att riskera att smitta min mamma. Onödigt att smitta henne, även om det nog ”bara” är en förkylning.

Jag har inhandlat present till dottern från min mamma, en airfryer. Då får jag en vecka på mig att provlaga några enkla rätter som jag kan skriva upp i dotterns kokbok. Idag ska jag tillaga färskpommes och currykyckling tror jag. Pommes är en favorit hos dottern, men riktigt potatis är att föredra framför fryst pommes tycker jag. Köpte minsta modellen på 1,5 liter för att hon ska kunna tillaga en-två portioner i taget. Men några recept är som sagt bra att hinna prova ut. Så inget ont som inte har något gott med sig!

Så är det nästan alltid. Något illa inträffar, men det leder till något i gott, eller i sämsta fall kunde det illa ha varit så himla mycket värre. Allt handlar om mindset. Men man får gnälla också, det behöver pysa ut. Komma ut i friska luften och återfå andningen. Den viktiga andningen.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja du hade en del att gnälla över i går kväll.😅 Men jag förstår, inte kul att bli sjuk just som semestern har börjat, och så en massa måsjävlar på det.😂. Hoppas du mår bättre snart.❤️

Kram

@Torn Snacka om att gnälla om skitsaker 😂 Allt är bannemej relativt.

För mig är att ställas inför faktum lite skavigt. Hur sjuk är jag egentligen? Vad måste jag nu avstå från? Men jag återfår rätt snabbt fotfästet igen. Nu har jag avbokat det jag hade tänkt göra några dagar framöver, förutom besök hos frissan på tisdag. Då får jag ha munskydd på mig.

På torsdag hoppas jag att jag är frisk nog för att åka på en konstutflykt med en vän. Tills dess gör jag minsta möjliga ansträngning. Jag tror på att ju mer vila man får desto snabbare jobbar immunförsvaret. Om man härjar runt nästan som vanligt trots att man är sjuk så tar det bara längre tid att bli frisk.

Jag kollar sällan på tv-serier, men en tv-serie började jag titta på för en tid sedan och ikväll har jag sträckkollat på fyra avsnitt, totalt 4 timmar. Mycket ovanligt för att vara jag som mest kollar på dokumentärer och nyheter annars. Den heter ”The fall” och går på svtplay. Tre säsonger. Jag kan verkligen rekommendera den! Tempot är långsamt och den innehåller knappt blod eller äckligheter, men seriemördaren är oerhört creepy eftersom han är en till synes ”normal” kille.

Kram 🐘

God morgon, och hoppas du må bättre idag @andrahalvlek
Och ett sent grattis förstås. Du är verkligen ingen som klagar, men tänker att så länge man inte gör det till en livsstil så är det faktiskt okej att gnälla lite ibland. Jag har levt genom livet med ibland tvångsmässig inställning till att parera besvikelser och annat. Det var inte särskilt genuint utan en rest av att ha en mamma som inte kan stanna upp ens en sekund i känsla av misslyckande, eller sorg. Tricket är ju inte att gnälla så snart det finns tillfälle, utan det vanliga, du vet. Acceptera läget här och nu. Och även om känslan över att vara nykter överskrider allt som har med förkylningar eller inställda trubadur-kvällar att göra. Så är det ju okej att inte hjula genom alla dagar.
Skönt att det gick bra på gyn för din dotter, men kämpigt att dina hormoner bråkar. Jag kör ju mina östrogen-plåster som fungerar otroligt bra (minns att de ej funkade för dig) men de första åren hade jag alltid lager på lager - kläder för att kunna kasta av mig kläder under känslan av panik. Det tar sin tid. Om män hade klimakterium är jag säker på att ett friår hade inrättats för denna fas i livet..:
Önskar dig en frisk dag idag! Kram 🤗

Trist att du är sjuk..🍃🌺🍃..Kom på att jag själv blev sjukskriven några dagar för en massa år sedan på semestern. På så sätt fick jag tillbaka några semesterdagar. Kanske något för dig med? Du är snart på benen igen..🍃😁..Insektsnät i fönstret är ett tips också..Så man kan ha öppet..Kram.

@miss lyckad Tyvärr måste man då vara så sjuk att man måste ha läkarintyg från första dagen. Tror jag. Men allt är ju annorlunda nu i coronatider förstås. Nu krävs läkarintyg först från dag 21 för alla typer av sjukdom. I vårt kollektivavtal står det dock att sjukdom under semestern kräver intyg från dag ett. Och det skriver enbart företagshälsovården. Ingen vårdcentral ställer upp på det. Orkar inte.

Det får vara så här. Ledig fyra veckor varav sjuk en vecka typ. Jag lär nog följa dotterns mönster, hon var sjuk en vecka nästan exakt. Idag är halsontet värre. Det ska väl nå sin kulmen innan det kan vända tillbaka igen. Hosta, täppt näsa, halsont och värk i öronen. Typisk förkylning.

Lika typiskt är det att jag inte har varit sjuk på över ett år, och sen blir jag det nu. Men jag utsatte mig själv för smittan, helt frivilligt. Alternativet att dottern skulle känna sig ensam och övergiven när hon mådde som sämst finns inte i boken. När hon var sjuk var hon inte välkommen ut till de gemensamma lokalerna, hon skulle hålla sig i sin lägenhet. Ensam. Personalen tittade bara in ibland och kollade läget.

Hon behövde sin mammas sällskap. Punkt. Och även sin pappas, han var där fredag till lördag, medan jag var där lördag till måndag. Hon blev sjuk onsdag kväll så hela torsdagen och fredagen dagtid fick hon klara sig själv. Det var ju första gången hon blev sjuk på boendet, så det kändes extra viktigt att hon inte kände sig övergiven av oss föräldrar.

Allt blir som det blir och går som det går.

Kram 🐘